Mijn Updates +
Overig / Apparatuur / Synthesizers!

11 BERICHTEN
zoeken in:
0
geplaatst: 3 januari, 16:06 uur [permalink]
Bij Depeche Mode - Music for the Masses:

Check de hierin genoemde synths The Ten Synths That Made Synth-Pop - MusicTech | MusicTech.net maar eens; kijk naar de voorbeelden (groepen) en bedenk hoe die klinken dat geeft voldoende hersengymnastiek.

Denk dat vigil een juiste nuancering aanbrengt. Je kunt ook denken aan de 'wall of sound' synths van Visage

Zelf meer waardering gekregen voor de vocale capaciteiten van Gahan dankzij zijn vocale bijdragen voor de Soulsavers.

0
geplaatst: 3 januari, 16:14 uur [permalink]
Zo oef, mooie site zeg!

leuk speelgoed

1
geplaatst: 3 januari, 16:18 uur [permalink]
Met een beetje zoeken vind je ook op YouTube voorbeelden van gebruik van de Emulator (o.a. Blue Monday en Master and Servant), Peter Gabriel legt ook ergens uit - ik meen voor Sledgehammer) -
hoe je sample't met de Fairlight; in NL had Rick van der Linden er één en twee conservatoria hadden er samen een exemplaar.

DM: Oberheim, Juno 106, Emulator, Fairlight - die laatste werd nooit meegenomen on tour; samples werden dan overgezetop grote floppies; dat deed New Order ook. Soms worden die disks nog wel eens aangeboden op eBay. Je kan er alleen weinig mee.

0
geplaatst: 3 januari, 16:29 uur [permalink]
Alan Wilder - 101 Live in Pasadena (Black Celebration intro) - YouTube

Alan Wilder (volgens mij ook met een Emulator)

0
E40
geplaatst: 3 januari, 20:13 uur [permalink]
Veel van die apparaten , en ook de gebruikers en makers ervan , kwamen aan bod in Planet Electro , de uitstekende documentaire van Leo Blokhuis over de geschiedenis van electronische muziek , die onlangs op televisie te zien was. Een aanrader indien dit nog eens wordt heruitgezonden.

0
geplaatst: 3 januari, 22:29 uur [permalink]
De recepten van huisarts Blokfluit vallen hier niet zo goed

Synth Britannia - YouTube

lijkt me de betere tip, docu begint nl al met New Life

Hier een voorbeeld sampling (en sample gebruik) mbv de Fairlight CMI Wine Glass Sample - Fairlight CMI III - YouTube

Deze - helaas geen DM - is ook wel een fijne illustratie van gebruik van zowel Emulator (II) als Fairlight (beelden op achtergrond).

Fairlight in Action (Pet Shop Boys Opportunities) - YouTube

0
dazzler (crew)
geplaatst: 3 januari, 23:15 uur [permalink]
Oberheim OB-X

Levende reclame voor de warmbloedigste onder de synthesizers.
Nena - Nur getraeumt (1982) HD 0815007 - YouTube

Maar we wijken af...

0
geplaatst: 15 mei, 23:06 uur [permalink]
Bij Orchestral Manoeuvres in the Dark - Organisation:

Kijk naar Synth Britannia - YouTube en zie/luister welke namen voorbij komen. Ook de gebruikte synths geven al een 'clue'; net zoals titels en song-materiaal.

Foxx (Dennis Leigh) is altijd bezig geweest met de mens-machine thematiek ("Metal beat", "I Want to Be a Machine") - dat thema vind je ook terug bij Clock DVA (Man Amplified) en Kraftwerk (Computer Love).

OMD: altijd warmer geluid, analoge synths - bijv Enola Gay, Stanlow, Statues (Korg). Oude Human League (trouwens ook Korg) zit meer tegen dat koelere geluid aan, net als trouwens Gary Human (Tubeway Army - Minimoog).

0
geplaatst: 15 mei, 23:37 uur [permalink]
Dan doe ik het doek open voor de Oberheim OB-X ook veel gebruikt door McCluskey en veel anderen begin jaren tachtig (Japan, Simple Minds)

0
geplaatst: 16 mei, 00:05 uur [permalink]
Premonition schreef:
Dan doe ik het doek open voor de Oberheim OB-X ook veel gebruikt door McCluskey en veel anderen begin jaren tachtig (Japan, Simple Minds)

Klopt, al was dat een fractie later. Bekendste gebruikers? The Basildon Boys.

0
geplaatst: 16 mei, 00:24 uur [permalink]
Mjuman schreef:
Klopt, al was dat een fractie later. Bekendste gebruikers? The Basildon Boys.

Depeche Mode gebruikte de Oberheim ook regelmatig, maar dat was idd een fractie later (Construction Time Again). Japan gebruikte in 1980 al de Oberheim op Gentlemen Take Polaroids, was imo toen net op de markt. Simple Minds volgde in 1981 op SaF.

* denotes required fields.

*

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

*

* denotes required fields.