menu

Genres / Soul, Funk en R&B / Nieuwe Soul/R&B/Funk

zoeken in:
Mb.
Het lijkt me tijd voor een topic omtrent de laatste nummers uit de soulmuziek. Het maakt niet zo veel uit of het traditionele soul (Lee Fields; Charles Bradley; etc.), retro-soul (The Dap-Kings; The Excitements; etc.), luchtige R&B (Mayor Hawthorne; Giovanca; etc..) of electronische funk (Jamie Lidell; Max Frost; etc..) is.

Het enigste criteria is dat het enigszins recent moet zijn. Laten we zeggen: alles vanaf 2000 mag. Enfin, als gegeven standaardregel, is er een periode van ~24 uur voordat iemand anders een nieuw nummer plaatst. Laat vooral even een reactie achter op het geplaatste nummer - dat houdt het topic levendig.

PS: Vergelijkbaar topic met deze en deze. Dit is als het ware een doorstart. Nieuw begin, nieuw topic.

Mb.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=OZXxmZyWmD8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

King Holiday is een band afkomstig uit Brooklyn (lees: New York) die furore maakt met - wat zij noemen - "Astro-Soul". Moderne R&B zoals ik het graag wil hebben. Psychedelisch, maar niet te. Dub of Love staat op een EP'tje dat gratis te downloaden valt. Het lijkt vooral een live-band, want het is tot nu toe het enigste wapenfeit van King Holiday. Alweer uit eind 2012, dus hopelijk brengen de dames en heren nog wat uit.

Leuk dat het hedendaagse spul eens de aandacht krijgt!

Interessante muziek van King Holiday: voor elke psychedelische noot zit er wel een corny noot in, maar ze komen ermee weg. Lijkt mij ook een live-band, vooral omdat dit niet echt als een volwaardige song overkomt. Eerder een sound of een groove. De zanger heeft in mijn ogen ook meer charisma dan capaciteit, live evenzeer een grotere troef.

Volgens mij is Mb. niet zo van de cijfers, dus laten we die maar achterwege.

Leuk topic, ga het zeker volgen.

Ik hou me eigenlijk te weinig bezig met de muziek van nu,dus ik kan de schade hier mooi inhalen!

Mag ik dan zo vrij zijn

https://www.youtube.com/watch?v=7indskO9KIs

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Lulu James ontdekte bij toeval op een feestje van een vriendin dat zij kon zingen. Niet lang daarna ontmoette ze haar producer en co-writer Domzilla. Samen schreven ze liedjes die beïnvloed zijn door de minimalistische post-dubstep van James Blake en Jamie xx’s werk met Gil Scott Heron. Veel van dit vroege werk verscheen op de ep Rope Mirage.

Mb.
Aardig nummertje. Moet het vooral hebben van het ritme, want de zang an sich vind ik wat minder. Niet dat het slecht is, maar wel een beetje veilig. Past wel in het nummer, dat wel. Volg de volgende keer wel even de net gezette regel, lieve Reijersen.

24uur zie ik en reageren iets te enthousiast.

Mb.

https://www.youtube.com/watch?v=sZDGLPfWMFg

Max Frost is een opkomende artiest uit Texas die ergens zweeft tussen de soul, de funk en de pop. Altijd met een knipoog naar electronic en R&B. Misschien niet heel bijzonder, maar stiekem best fijn. De rapper had weg mogen blijven, want die voegt in deze niets toe. Enfin, wat vinden jullie? Check ook even deze.

Volgens mij kende ik van deze man ook al het nummer Nice and Slow en White Lies. Dit nummer is vrij standaard in elkaar gezet, rapper voegt inderdaad weinig toe. Niet heel overtuigend, luistert gewoon lekker weg.

Lulu James is het net niet. Ik vind ze vocaal wel interessant en de electronica steekt er mooi tegen af. Alleen blijven haar nummers, ook deze, niet voldoende hangen. Zeer genietbaar, maar het mist de magie en de prikkel die deze muziek nodig heeft. Haar laatste, Sweetest Thing, is voor mij haar beste, al klonk het live bij Jools Holland indrukwekkender dan het eindresutaat.

Max Frost heeft me naast Nice and Slow ook nog niet al te veel kunnen boeien. Hij zoekt te weinig avontuur op (iets te poppy misschien?). Verder kan ik het met Mb. eens zijn "niet heel bijzonder, maar best fijn".

Ik zal gelijk een van m'n favoriete nummers van het jaar plaatsen:

https://www.youtube.com/watch?v=DfZMvTHJLUs

Deze man draait ondertussen al een tijdje mee, zowel als performer als producer, maar met de True EP van Solange (met het fantastische Losing You) gooit hij pas echt hoge ogen in de R&B/Soul-hoek. Dit nummer gaat verder op dat elan. Smooth vocalen over een spannende 80s-productie. Vooral de (lichtjes foute?) tropische elementen en de tweede stem van de zangeres zijn geniale toevoegingen.

Mb.
Grappig dat jij het hebt over een 80s-productie. Ik vind het nummer een sterke 90s vibe uitdragen, maar wellicht laat ik me enigszins misleiden door de bijbehorende videoclip. Ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet vinden. Het is sowieso interessant, dus ik ga het later nogmaals beluisteren. Het is allemaal iets minder toegankelijk dan het inderdaad fantastische Losing You van Solange.

Wat betreft Max Frost... ik denk dat het inderdaad iets te poppy kan zijn, kemm.

Haha kemm, ik zat eigenlijk al een beetje op dit nummer te wachten in dit topic. Ken 'm via jou al wat langer natuurlijk

Nummer gaat die grote electronic R&B hype van nu voorbij en pakt het een stuk zonniger aan. Die Ep ga ik zeker beluisteren.

Mb.

https://www.youtube.com/watch?v=CyUdpbDUBkQ

Strakke funkritmes van Bruno Hovart - in dit geval onder de naam Mr. President. Afkomstig van de plaat Number One. Alweer uit 2011. Al had dit natuurlijk ook in de seventies uitgebracht kunnen worden.

Fijn zorgeloos blaxploitationnummer. Heeft best wel klassiekerallures, niet enkel vanwege de retro-aspecten, maar gewoon omdat het zo catchy en vertrouwd klinkt.

Jeetje 2011, dat zou je toch niet zeggen. Lekker nummertje zeg!

Hebben we de nieuwe Aloe Blacc al gehoord?

https://www.youtube.com/watch?v=wvV5PM9-ROM

Mb.
De stem van Aloe is me te monotoon om echt te boeien. De uithalen klinken verder ongemakkelijk.

Lekkere baslijn, fijne blazers, maar een echt overtuigend nummer is het niet. Alleszins beter dan Wake Me Up, maar da's dan ook de miskleun van 2013.

Mb.

https://www.youtube.com/watch?v=gst1L7MlGFQ

Finse R&B met een dikke knipoog naar van alles en nog wat. Misschien iets te poppy voor kemm.

Valt mee deze keer. Vooral muzikaal vind ik het wel lekker bouncy, beetje de R&B van rond 2000.
De zang(er) vind ik minder (al klinkt het Fins wel leuk).

Mb.

https://www.youtube.com/watch?v=kPvLT-Wa5Rs

Dit nummer is slechts een jaartje oud, maar het is sindsdien stil rondom Liam Bailey. De zanger stond op het punt van doorbreken, maar het werd hem niet gegund. Toch jammer - dit nummer is namelijk prachtig.

Mb.
Dit schiet niet op. Even wat namen noemen: jeroentjuhh Reijersen principal2000 Poeha 50tracks kemm

Heb van deze jongen wel eerder iets gehoord, maar geen idee welk nummer dat was.
Vrij relaxte muziek verder. Er blijft ook goede soul uit de UK komen, al overtuigd hij mij minder dan bijvoorbeeld de eveneens Britse Alice Russell. (muziek is ook wel anders). Prima song.

Ik ben bang dat ik niet veel kan aandragen, maar ga dit topic wel op de voet volgen

Warm, funky nummer, uitermate gezellig, het springt er alleen te weinig uit. Misschien daarom dat een doorbraak uitblijft.

Mb.

https://www.youtube.com/watch?v=Wa8v7VsH0IM

De "nieuwe" van Black Joe Lewis. Swingt lekker. Lijkt me ook typisch iets voor kemm - of zit ik er naast?

Mja, misschien een paar jaar geleden meer. Dit soort zang is me ook net iets te bruut. Wel gewoon een erg leuk nummer, hoor, met een goeie drive!

Ze maken gewoon retecoole muziek, ook dit nummer weer. Stilzitten is immer lastig. Goede energie en drive inderdaad. Lekker nummer.

Milla Brune? iemand bekend met haar...ik vind het echt lekkere muziek en ze heeft een aparte stem. Luister maar naar de track: Make Me Feel Like I'm Nobody

Mb.
Ik heb het even opgezocht. Zit eerder tussen de pop en singer-songwriter dan het iets met soul te maken heeft. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening. Niet voor mij weggelegd in ieder geval.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:57 uur

geplaatst: vandaag om 04:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.