menu

Mijn Updates +
Genres / Soul, Funk en R&B / 70's: 7 tips

zoeken in:
De laatste tijd lijkt het wat stil in het soul, funk en R&B hoekje van Musicmeter.
Ik heb zitten denken hoe we elkaar wat leuke tips kunnen geven. Uiteindelijk is dat toch waarom we hier komen toch?
Ik heb in dit topic gekozen voor mijn favoriete decennium, de jaren 70.
Als het een beetje een succes is kunnen er natuurlijk ook 60's, 80' en 90's topics komen..

Het nadeel van veel "maak kennis met.." topic's vind ik dat ze wat beperkt zijn in de hoeveelheid muziek die je mag noemen. Persoonlijk heb ik moeite met kiezen, en vind ik het ook leuk om ergens op voort te borduren (naar te verwijzen). En dat terwijl het toch al zo rustig is.. Dat schiet niet op.

Mijn voorstel:
• Iemand post 7 fragmenten (aanklikbaar vanaf de site en dus laagdrempelig) soul/ funk/ R&B uit de jaren 70.
• Niet de aller bekendste nummers uiteraard, maar het hoeven ook niet enkel exoten te zijn.
Liefst een greep uit jouw favorieten die je graag eens in de spotlight wilt zetten! Waarschijnlijk zijn sommige nummers ooit wel eerder langsgekomen in het "maak kennis met.." topic, maar ik heb dit toen nooit gevolgd, en de helft van de filmpjes doen het helaas al lang niet meer.
• Om dubbele postings te voorkomen is het wel handig dat artiest en nummer genoemd worden, en dat men voor een nieuwe post checkt (zoekvenstertje) of ze nog niet geplaatst zijn.
• Hij / zij nodigt een ander uit om na pakweg 5 tot max. 7 dagen (dan heb je even de tijd) hetzelfde te doen. Zelf aanmelden mag ook.
• In de tussenliggende tijd is het natuurlijk leuk als men korte reacties geeft op de nummers.

Mijn kick off. Ik begin met een selectie wat rustigere soul:

Asha Putli - Right down here
Ik kende niks van deze dame. Ik ben het nummer ooit tegengekomen op een Blaxploitation achtige verzamelaar.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=pYibNWA4b8A

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Bobby "Blue" Bland - Ain't No Love In The Heart Of The City

https://www.youtube.com/watch?v=WcF8Aos4XDA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Al Green - Simply beautiful
Heerlijk broeierig soul nummer van het prachtige "I'm still in love with you" album. "I'm glad you're mine" van dezelfde plaat heeft hetzelfde sfeertje.
Luister voor de gein ook eens Mary J. Blidge's "PMS" van "No more drama". Volledig gedragen door dit gitaar riedeltje.
Mary J Blidge - PMS

https://www.youtube.com/watch?v=nD3UgSLS8A8

En om op dezelfde zwoele toer verder te gaan:
Bettye Crutcher - So Lonely Without You
Het eerste riedeltje herkende ik gelijk Portishead. Portishead - Revenge of the number
Had eigenlijk andersom moeten zijn natuurlijk, maar zo oud ben ik niet.

https://www.youtube.com/watch?v=SOkAgB65zOg

Bill Withers - Make A Smile For Me
De meeste soul liefhebbers kennen wel Bill's grootste klassiekers "Just as I Am", "Still Bill" en "Live at Carnegie Hall", maar ik wilde graag even aandacht voor "+'Justments" wat daar vlak na uitkwam in 1974. Dat album is mij net zo lief.
Dit nummer zal sommigen erg klef klinken, en zelf neig ik ook veel sneller naar de groovy nummers, maar...
De ballads van dit album (ik had ook "Liza" kunnen kiezen) bleken echte groeiertjes voor mij. Zoet, maar zo mooi. Een nostalgisch gevoel.

https://www.youtube.com/watch?v=JhkG2POLszE

Bloodstone - Ran It In The Ground & Never Let you Go (op 4:50)
Lekker fout.. Toen konden dit soort lovesongs nog gewoon, zonder dat je jezelf moest verdedigen.
Ik dacht altijd dat dit gewoon de lange versie van "Never let you go" was, en dat je de eerste 5 minuten moest zien als een lange intro, maar blijkbaar zijn het echt 2 afzonderlijke nummers met een hele mooie overgang.
"Oh honey" en "Natural high" zijn ook leuk van ze.
Het clipje slaat nergens op, tenzij je net als ik nog echte auto's kan waarderen.

https://www.youtube.com/watch?v=8_fhbS_nHnQ

Bettye LaVette - Let Me Down Easy
Niet zo onbekend neem ik aan, maar gezien het feit dat Paulo Nutini's (leuke) versie nu actueel is, leek het mij leuk deze ook te plaatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=VQePR52VtHY

Misschien een wat softe, maar i.m.o. niet minder lekkere start, maar dat komt zo uit omdat ik voor mijn eigen overzicht gewoon bovenaan het alfabet ben begonnen. Maar daarin is ieder natuurlijk vrij.
Voor de volgende keer ben ik van plan een funky en iets minder bekende selectie te doen. Er ligt genoeg..

jammer.. ik had op iets meer enthousiasme gehoopt..

Zijn er totaal geen volgers van het soul/r&b/funk sub forum?
Moet ik een groep mensen uitnodigen?
Is er geen behoefte aan het delen van nummers?

Mb.
Leuk dat er in dit (sub)forum nog wat geplaatst wordt! Al had het ook in hier of hier gemogen. Enfin, ik ben bang dat het enthousiasme op dit (sub)forum voor soulmuziek missende is. Er was onlangs een populair topic omtrent soulmuziek in de games-sectie, maar sindsdien is er weinig activiteit. Dan nog even over de nummers: geen verrassingen voor mij, maar ik vind het wel leuk dat je iets van Bloodstone plaatst.

Nieuwe soul/funk topics juich ik altijd toe. Ik heb alleen de hoop op veel aandacht op deze site onderhand wel opgegeven.

Reijersen schreef:
Nieuwe soul/funk topics juich ik altijd toe. Ik heb alleen de hoop op veel aandacht op deze site onderhand wel opgegeven.

Ik heb vaak met veel plezier jouw bijdragen gelezen, en ik heb niet de illusie dat ik jou aan veel nieuwe tips kan helpen. Al heb ik wel een behoorlijke hele berg liggen, dus wie weet..

Het ging mij er om om op een laagdrempelige manier (middels linkjes dus) een keertje geen albums, maar favoriete, niet al te bekende nummers te delen.
Nummers waar vaak overheen gekeken wordt/ van een onbekender album/ van een album wat de meesten verder niet de moeite van het kopen waard vinden. Of gewoon nummers die men persoonlijk te gek vindt.

En wie weet levert dat af en toe wat nieuws, of tenminste een nieuwe blik op.
Jammer dat het hier niet leeft inderdaad. Voor mij blijft dit toch mijn favoriete hoek van de muziek.
Misschien had ik mensen moeten uitnodigen? Ik heb geen idee hoe je een groep uitnodigt.

Ik denk dat ik over een weekje schaamteloos een tweede serie post. Deze keer met linkjes, omdat de site anders te traag schijnt te worden.

Mb. schreef:
Leuk dat er in dit (sub)forum nog wat geplaatst wordt! Al had het ook in hier of hier gemogen.

Het idee was dus om een serietje per keer te plaatsen, juist omdat het zo rustig is hier, en omdat je dan meer kwijt kunt.

Mb. schreef:
...geen verrassingen voor mij, maar ik vind het wel leuk dat je iets van Bloodstone plaatst.

Leuk dat je die weet te waarderen.

Ik ben blij met een nieuw topic hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar het is nu eenmaal zo dat weinig/geen mensen die niet in de soul hoek zitten wel op dit gedeelte van het forum kijken.

Zal kijken wat ik bij kan dragen.

Reijersen schreef:
Ik ben blij met een nieuw topic hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar het is nu eenmaal zo dat weinig/geen mensen die niet in de soul hoek zitten wel op dit gedeelte van het forum kijken.

Zal kijken wat ik bij kan dragen.

Leuk. Ik ben benieuwd.

Mb.
Reijersen schreef:
Maar het is nu eenmaal zo dat weinig/geen mensen die niet in de soul hoek zitten wel op dit gedeelte van het forum kijken.

Toch was die aandacht daar wel 2-3 jaar geleden. Opvallend dat er dan nu opeens geen interesse meer is. Maar ik ben al een tijdje bezig met een groot topic, dus ik mag hopen dat ik jou daar weer zie posten!

Minneapolis schreef:
(quote)

Het idee was dus om een serietje per keer te plaatsen, juist omdat het zo rustig is hier, en omdat je dan meer kwijt kunt.

Dat begreep ik, maar nogmaals, dat had ook in die topics gemogen. Maar enfin, zo is het ook prima hoor!

Zal ik ook eens een bijdrage leveren dan? Swingende R&B uit de jaren 80':

1. Patrice Rushen - Forget Me Nots
2. Dennis Edwards - You're My Aphrodisiac
3. Deodato - Keep On Movin'
4. Bobby McClure - It Feels So Good
5. Curtis Hairston - I Want It (All Tonight)
6. Meli'sa Morgan - Do You Still Love Me
7. Kano - Can't Hold Back Your Lovin'

Natuurlijk heeft dit weinig te maken met de Soul uit de sixties, om maar iets te noemen, maar ik ben dit soort muziek steeds meer gaan waarderen. Hoe ontzettend fout het soms ook mag zijn. Nu jullie weer!

Top!
Dat is nou precies wat ik bedoel. Een fijn playlistje voor de mede forum leden om eens af te spelen en tot zich te nemen, hopelijk te genieten en wie weet wat te ontdekken.

Je neemt de "regels" lekker ruim zie ik.
Maar ook dat is prima natuurlijk. Zo ben ik zelf ook.
Leuk dat je er een soort thema lijstje van maakt. In dit geval dus 80's R&B. En 7, 8 of 10 nummers maakt ook niet uit. Jammer dat ik het onderwerp niet meer kan aanpassen.

Ik zal ze op mijn gemak luisteren (vanavond niet meer denk ik), en kom er later op terug.
De eerste ken ik natuurlijk (blijft leuk), maar nummer 2 (die nu speelt) is gelijk een verassing!

Nogmaals: leuk dat je mee doet, en ik zal eens kijken of ik nog iets hebvoor jouw topic.

Toch alles geluisterd vanavond, en ik heb nog nooit zo vrolijk mijn huis schoongemaakt.

Zelf ben ik niet zo thuis in die vroege jaren 80 funky soul, maar ik word er wel erg blij van.
Op forget me nots na was alles nieuw voor me.
Inderdaad een beetje fout soms, maar vooral erg feel good. Lekker ook die lange uitvoeringen.
Deodato - Keep On Movin' vond ik de leukste plaat. Die ga ik opzoeken.
Leuk ook om eens een ander nummer dan Don't Look Any Further van Dennis Edwards te horen.

Als je nog een sterke verzamelaar weet.

Dit is weer typisch zo´n topic die ik op de achtergrond volg, maar waar ik niets aan (kan) zal bijdragen.
Er zitten hier een aantal soul-sponsen die echt zo goed als alles kennen / hebben. In doodgebloedde of nog bestaande topics heb ik zo mijn eigen verzameling flink uitgebreid.

Kortom goed initiatief, maar helaas is op MuMe weinig animo voor soul en ik kan zelf ook weinig bijdragen.

Dit is zeker een goed initiatief, al blijven we (helaas) met een kleine groep soulliefhebbers hier op MuMe.

Ik blijf dit zeker volgen, al ben ik er nog niet aan toegekomen de geplaatste nummers te luisteren .

Mb.
principal2000 schreef:
Dit is weer typisch zo´n topic die ik op de achtergrond volg, maar waar ik niets aan (kan) zal bijdragen.
Er zitten hier een aantal soul-sponsen die echt zo goed als alles kennen / hebben. In doodgebloedde of nog bestaande topics heb ik zo mijn eigen verzameling flink uitgebreid.

Is dat wel zo? Ik denk dat die "soul-sponsen" ook zeker dingen niet kennen, of dingen uit het oog zijn verloren, dus ik denk dat ook jij zeker een bijdrage kunt leveren. Het is toch leuk om sowieso over de soulmuziek te praten?

@principal2000. Jammer.. Juist diegenen die alles kennen of denken te kennen wil ik graag uitnodigen om iets te plaatsen wat zij heel mooi of bijzonder vinden. Er zijn nog zeker wel een aantal geïnteresseerden.
Het inderdaad leuk om te (laten) horen wat je leuk of speciaal vindt. Ook al komen hier alleen grote soul liefhebbers. Er is voor vele nog best wel wat te ontdekken denk ik. En persoonlijk vin ik het niet erg als ik een deel al ken.

De oude topics heb ik helaas niet vanaf het begin gevolgd, en nu doen de meeste oude filmpjes het niet meer.

Nou, hier dan een kleine bijdrage van mij:

Bobby Caldwell - What You Won't Do For Love
Niet echt onbekend en een beetje doorgegaan in de stijl van Mb., maar mogelijk waardeert hij dit niet zo vanwege de gelijkenissen van de stem met zijn "favoriete" soulzanger.

Cameo - Is This The Way
Ik laat geen kans voorbij gaan om een van mijn favoriete (en bovendien zeer ondergewaardeerde) bands te promoten. Laat je niet foppen door het begin; dit is een onvervalste lekkere pop/r&b song die lekker blijft hangen.

Amel Larrieux - Dear To Me
Ik heb wel een beetje een zwak voor deze mooie dame. Best een leuk nummer voor mensen die van nu-soul / moderne r&b houden.

Mb.

Één van me favorietjes juist! De vergelijking met Stevie hoor ik er niet in terug.

Mb.
Mwoah. Ik snap wel waar je heen wil, maar het stoort me niet zo.

principal2000 schreef:
Nou, hier dan een kleine bijdrage van mij:

Bobby Caldwell - What You Won't Do For Love
Niet echt onbekend en een beetje doorgegaan in de stijl van Mb., maar mogelijk waardeert hij dit niet zo vanwege de gelijkenissen van de stem met zijn "favoriete" soulzanger.

Cameo - Is This The Way
Ik laat geen kans voorbij gaan om een van mijn favoriete (en bovendien zeer ondergewaardeerde) bands te promoten. Laat je niet foppen door het begin; dit is een onvervalste lekkere pop/r&b song die lekker blijft hangen.

Amel Larrieux - Dear To Me
Ik heb wel een beetje een zwak voor deze mooie dame. Best een leuk nummer voor mensen die van nu-soul / moderne r&b houden.

Leuk, Principal!

Bobby Caldwell is niet helemaal mijn smaak, maar ik vond het leuk eens iets anders van Cameo te horen dan Candy en Word up.

En ik deel je zwak voor Amel Larrieux (in meerdere opzichten ).
Bravebird vind ik een super plaat, en dan met name Congo, Your eyes, say you want it all en het titelnummer: Bravebird
Die nummers staan ook in Itunes, maar dankzij jouw tip ga de cd weer eens uit de kast halen om Dear to me (en Giving Something Up) bij de collectie te voegen.

Themaatje "gevonden door covers of samples" dan maar.

The soul children - Move over
Dit kwam ik tegen bij het zoeken naar sampeltjes gebruikt door Blue Sky Black Death
(in dit geval in het nummer The Era When We Sang)

Kennen jullie Bobby "Blue" Bland? N.a.v. hetzelfde album van Blue Sky Black Death (maar dan het nummer Forgive Me) heb ik deze track gezocht en gevonden:
Bobby Bland - I'll take care of you
Deze vind ik ook erg mooi:
Bobby Bland - St James Infirmary

Dankzij de cover van Massive kwam ik op het spoor van dit mooie album:
William de Vaughn - Be thankful for what you've got

Deze jazzy klassieker zal voor menig triphop liefhebber bekend zijn:
Tom Scott and The L.A. Express - Sneakin' in the back

Voor de hip-hoppers:
Melvin Bliss - Synthetic su...
Ik zou het niet plaatsen als ik het los van het legendarische ritme een waardeloos nummer zou vinden. wat betreft het piano gedeelte is iemand dat sterk door Marvin Gaye's What's goin on is geïnspireerd.

War - Where was you at
Ik weet niet meer precies hoe en wat, maar ook deze heb ik ooit gevonden door een hip-hop track.
Leuk album ook dat "The World Is a Ghetto"

Dankzij Tone-Loc ooit gevonden:
Harlem Underground band - S...
George Duke - Reach for it

Bekend van Massive (Lately)
Lowrell - Mellow mellow right on

Uncle Louie - I like funky ...
Schijnt ook ergens door Massive te zijn. Ik herken het niet direct, maar wat boeit het. Is dat middenstuk funky of niet?

7 th Wonder- Daisy Lady
Ook barstens vol met later gesampelde stukje, en omdat jullie de foute funk/disco niet lijken te schuwen mag het.

En speciaal voor Mb.:
Raw Silk - Do it to the music

Deze kwam net langs, en wilde ik nog even delen omdat ik er zo blij van werd.
Chuck Jackson - I Like Ever...

Mb.
Chuck Jackson had een succesvolle zangcarrière. Veel tijdgenoten hadden dat niet. Juist daarom is het zo vreemd dat deze zanger zo in de vergetelheid is geraakt. Misschien zegt dat ook wel iets over de kwaliteit van zijn materiaal, maar enfin, de beste man had meer krediet verdiend. Ik vind Mr. Everything het beste album van Chuck. Maar als je de sixties niet zo boeiend vindt dan zou ik voor iets anders kiezen.

Mb. schreef:
Chuck Jackson had een succesvolle zangcarrière. Veel tijdgenoten hadden dat niet. Juist daarom is het zo vreemd dat deze zanger zo in de vergetelheid is geraakt. Misschien zegt dat ook wel iets over de kwaliteit van zijn materiaal, maar enfin, de beste man had meer krediet verdiend. Ik vind Mr. Everything het beste album van Chuck. Maar als je de sixties niet zo boeiend vindt dan zou ik voor iets anders kiezen.

Klopt. Mijn hart ligt het meest bij de 70's. De jaren 60 is toch meer losse nummers werk voor mij, afgezien van wat grootheden als Ray, Sam, Otis en James natuurlijk. Maar ik zal eens wat nummers checken van deze Chuck.

Wat vond je van de rest? Allemaal gesneden koek? William deVaughn en Bobby Bland vast wel, maar verder?

Mb.
Minneapolis schreef:
Wat vond je van de rest? Allemaal gesneden koek? William deVaughn en Bobby Bland vast wel, maar verder?

Nee hoor! Tom Scott, Melvin Bliss, en die laatste drie kende ik niet. Zal nog eens luisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:10 uur

geplaatst: vandaag om 15:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.