MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Retro Eurovisie songfestival game

zoeken in:
Afgelopen weken heb ik naar aanleiding van het laatste ESF zitten kijken naar oude festivals. Ik ben begonnen bij het allereerste in 1956 (en zit nu aan 1961). Ik beluister de nummers enkele keren, maak er een verslag van. Op het einde maakte ik een rangschikking en vergelijk met de eindklassering van destijds.

Natuurlijk wel vervelend dat ik op die manier de enige was met een "popular vote" of publieksstem. Puntensystemen zoals er nu zijn vind ik vervelend omdat je dan vooral zit te vergelijken dit nummer is beter dan dat. Door wat podcasts te beluisteren van ESC Pulse Podcast: 1959 Review | ESC Pulse - escpulse.com
kwam ik op het idee van een puntensysteem te hanteren zoals zij dat doen. Met andere woorden zij beoordelen elk nummer individueel zonder de vergelijking te maken met de andere nummers op het festival. En doordat er 3 mensen stemmen en er ook een publieksstem is komen ze op die manier ook tot een rangschikking. Zij hanteren een schaal van 0 tot 5.

Ik vind die schaal weer iets te ruw en heb dan een schaal toegepast waar ook halve punten kunnen worden toegekend van 0,5 tot 5* (je zou ook van 1 tot 10 kunnen beoordelen maar die halve punten zijn eigenlijk geheel in de stijl van de metersites). Op die manier heb ik de nummers van alle festivals uit de jaren 50 een waardering gegeven. Zo kon ik op het einde ook een gemiddelde maken per festival en en alzo zien welk festival ik iets meer waardeerde dan een ander.

Nu is mijn vraag natuurlijk of jullie het zien zitten om mee beoordelingen te geven beginnend met het eerste festival in 1956 en zo verder. Wat mij vooral interesseert is in welke mate gaat de rangschikking van toen afwijken met eentje zuiver gebaseerd op publiekswaarderingen en anderzijds waar zal ieder nummer terechtkomen in de grote pool van ESF nummers, een soort ESF top aller tijden.

Ik moet zeggen het is wel een opgave soms die oude nummers beluisteren. Maar bekijk je een festival in zijn geheel uit de jaren 50 met veel minder deelnemers en veel minder tralala, je moet er niet een hele avond voor 'opofferen' zoals nu. De stijfheid van het presenteren heeft ook zijn charme en dat oude puntensysteem van elk land heeft 10 juryleden die elk kunnen kiezen voor hun favoriete nummer (behalve van het eigen land natuurlijk) vind ik persoonlijk een eerlijker systeem dan de 1 tm 12 van nu.

Dus ja ik hoop dat er voldoende mensen zijn die willen deelnemen. Ik heb in elk geval een aantal heel leuke nummers ontdekt waarvan ik anders nooit had gehoord. Ongekend is onbemind wel dat wil ik in elk geval veranderen.

Ik wil ook heel graag Onweerwolf krediet geven omdat hij mij indirect dit idee heeft gegeven.

Onweerwolf
Wat ik heb gedaan is in chronologische volgorde alle studioversies beluisteren en die scoren tussen de 0 en 10. Toen heb ik de best scorende 350 opnieuw random beluisterd en opnieuw gescoord en daar heb ik toen mijn 'officiële' eerste songfestival Top 250 uit laten rollen. Sindsdien beluister ik bijna alle ESC nummers wel minimaal 1 keer per jaar en wanneer ik dat doe scoor ik ze ook regelmatig opnieuw. Maar dat geldt met name voor de top 250 en de subtop daar net onder, zo verandert mijn top 250 elk jaar en wordt 'ie steeds iets preciezer. (Daarbij hanteer ik een formule die het gemiddelde van scores berekent maar daarbij wel recentere scores zwaarder laat wegen). De oude platen uit de jaren '50 en '60 krijgen wel wat minder aandacht moet ik zeggen.

https://vgy.me/SAvmLe.png

Zoals je ziet zijn er bij de eerste 45 platen maar die na de eerste keer opnieuw een score hebben gekregen.

Onweerwolf schreef:
Wat ik heb gedaan is in chronologische volgorde alle studioversies beluisteren en die scoren tussen de 0 en 10. Toen heb ik de best scorende 350 opnieuw random beluisterd en opnieuw gescoord en daar heb ik toen mijn 'officiële' eerste songfestival Top 250 uit laten rollen. Sindsdien beluister ik bijna alle ESC nummers wel minimaal 1 keer per jaar en wanneer ik dat doe scoor ik ze ook regelmatig opnieuw. Maar dat geldt met name voor de top 250 en de subtop daar net onder, zo verandert mijn top 250 elk jaar en wordt 'ie steeds iets preciezer. (Daarbij hanteer ik een formule die het gemiddelde van scores berekent maar daarbij wel recentere scores zwaarder laat wegen). De oude platen uit de jaren '50 en '60 krijgen wel wat minder aandacht moet ik zeggen.

(afbeelding)

Zoals je ziet zijn er bij de eerste 45 platen maar die na de eerste keer opnieuw een score hebben gekregen.

Ik neem aan dat je daar al jaren mee bezig bent, ik kom als het ware maar pas kijken. Ik vind het zeker een interessante oefening. Ik heb nu de nummers van 1956-1960 meerdere keren beluisterd en een score gegeven van 0,5 tot 5. Jou systeem gaat dan nog iets verder zie ik waarbij je soms nog een ander decimaal na de komma geeft dan 5.

Nu ken ik hier eigenlijk weinig mensen en al zeker niet zo veel die misschien warm kunnen worden gemaakt om die oudere songs te beluisteren. Ik neem aan dat het publiek een mengelmoes is van alle leeftijden maar ook voor de ouderen onder ons zijn die beginjaren toch ook niet zo bekend (enkel de rijkere gezinnen hadden toen een TV).

Voor mij is het ook een beetje als geschiedenis en evolutie van het festival. Dus ja als je mensen weet die misschien wel interesse hebben hiervoor tag die gerust.

Moest het alsnog niet lukken voor die oudere edities wil ik graag scores met jou uitwisselen, zodanig dat ik mijn visie ook eens kan vergelijken met de jouwe.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:04 uur

geplaatst: vandaag om 20:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.