menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
Alvast even een toptien, in de trein in elkaar geflanst. Voor uitgebreidere Nellystukjes kan ik uiteraard nog doorverwijzen naar de desbetreffende GH x

1. Nelly Furtado – Say It Right
Nelly op 1. Ik moest wel. Want kom op he. Deze is de laatstejaren eigenlijk alleen maar beter geworden en sinds de Nelly-GH ben ik nu voor het eerst echt verliefd dit nummer. Fantastisch hoe zowel Nelly als Timothy het subtiel weet te houden om zo de ander de ruimte willen geven.
2. Rihanna – Rehab
Blijken de twee beste nummers van RiRi gewoon Timbalandproducties te zijn joh. Wist ik voor deze week dus nog niet eens.
3. Timbaland feat. Keri Helson – The Way I Are
Dit blijft voor mij het schoolvoorbeeld Timbaland. Als ik zijn naam hoor isdit het eerste waar ik aan denk. Tututuuu
4. Nelly Furtado feat. Timbaland – Promiscuous
The Blackberry Song. Ene zinnetje na de ander. Als ik een chick zou hebben zou ik haar constant lyrics uit Promiscuous sturen.
5. Nelly Furtado – All Good Things (Come To An End)
Het lijkt nu bijna alsof ik een voorkeur voor Nelly Furtado heb, dat kan toch niet de bedoeling zijn? De winnaar van de Nelly GH mag uiteraard niet ontbreken.
6. Missy Elliott – Work It
Missy Misdemeanor is wel echt een openbaring geweest deze GH. Vraag maar aan Arrie, die snapt dingen. Naast Lick Shots is dit het nummer dat me het meest bijblijft. OMG, deze is zooooo funky. Music needs more slurf.
7. Justin Timberlake feat. Timbaland – SexyBack
Take me to the nummer 7. Volgens mij moet JT zijn eerste slechte single nog uitbrengen. Of naja, doe maar niet eigenlijk De aankondiging voor de Timbaland-K.O. hoorde ik hem toevallig voor het einde van mijn shft. Tering, toen kon ik nog wel tie uur doorwerken. DAT BEAT.
8. Aaliyah – Try Again
We kunnen gaan huilen en denken wat ze allemaal nog meer had kunnen brengen, maar ik ben vooral blij dat Aaliyah de wereld eerst nog Try Again heeft kunnen geven
9. Justin Timberlake – What Goes Around
Timberlake is een kei in sfeerschepping. Wie goed doet, goed ontmoet. Ik geloof ook heilig dat iedereen die een Timbalijtje maakt in de hemel komt. Love you x
10. Nelly Furtado – Afraid
Omdat Four Tet maandwinnaar is geworden, biatch

Poek, wilde jij nog een lijstje insturen?

Eh.... Heeft Nelly nog stemmen nodig?

Poek schreef:
Eh.... Heeft Nelly nog stemmen nodig?

Nelly kan altijd stemmen gebruiken, maar dit klinkt als een nee.

Het is ook al acht uur dus ik ga dan toch de lijnen sluiten.

Na een prachtige Timbalandweek zijn we eindelijk toe aan de grote ontknoping. 27 stemmers! Erg tof dat er zoveel mensen mee zijn gaan doen. Jullie zijn toppers.

https://gazettereview.com/wp-content/uploads/2017/10/timbaland.jpg

Het was erg spannend aan de top! Er waren al snel twee nummers die afstand namen van de rest, maar tussen die twee was het een felle strijd.

21. Lil' Kim ft. Mr. Cheeks - The Jump Off (17 punten, 4 stemmers)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=37bRlLzE43E

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

De enige die de Timba Top 20 niet heeft weten te halen is Lil' Kim, omdat Jordi per ongeluk een finale met 21 nummers is gestart. Kan gebeuren, en net wat meer Timba is helemaal niet erg. Gedurende deze week zijn me een aantal dingen opgevallen, waaronder dat Timbaland veel met vrouwen werkt, waaronder ook vrouwelijke rappers. Er is over het algemeen toch relatief weinig waarderen voor vrouwelijke rappers, maar gelukkig ziet Timbaland wel dat ze niks minder zijn. Vóór Nicki Minaj was Lil' Kim wel de grootste commerciële vrouwelijke rapper, the original Queen B, en zij was een paar jaar eerder alleen nog maar bekender geworden door haar bijdrage aan Lady Marmalade.

Timbaland mocht de leadsingle van haar derde album vervolgens produceren, maar hij had wel naar haar te luisteren. Ze wilde namelijk dolgraag het refrein van één van haar favoriete liedjes hergebruiken, Jeeps, Lex Coups, Bimaz & Benz van de Lost Boyz. Dat vond Timbaland niet zo'n goed idee maar Kim zette het door. Tim leverde alsnog een knallende, opzwepende productie af met veel nadruk op de percussie zoals we dat van hem kennen, en een klassieker werd geboren. In Nederland kwam het stom genoeg niet verder dan de tipparade, maar het staat wel mooi in onze grote Timbaland-finale!

20. Xzibit ft. Keri Hilson - Hey Now (Mean Muggin) (28 punten, 7 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=mi5Mq-7_dls

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

jordidj1 schreef:
Beetje een vreemde eend in de bijt, deze track van X. Toch wel een vieze banger eigenlijk, terecht dat ‘ie mee mag doen.

En een vieze banger is het. Een top 10-hit in Engeland, daar gingen ze wel los op deze heerlijke beat. Leuk om toe te voegen is dat dit één van de eerste keren is dat Timbaland zowel met Keri Hilson als met Danja samenwerkte. Keri Hilson was toen nog vooral actief als songwriter en zou pas zo'n drie jaar later doorbreken op een single die we hier nog gaan tegenkomen. Danja is een producer die doot Timbaland onder zijn vleugels werd genomen en waar hij veel mee heeft samengewerkt, zeker in de Furtado/Timberlake-piek rond 2006. We komen hem nog wel tegen. Later heeft ie op eigen kracht ook nog heerlijke tracks als Bad Girls (M.I.A.) en Break the Ice (Britney) geproduceerd. Toch ook een shout out naar Danja.

19. Nelly Furtado ft. Attitude - Afraid (29 punten, 10 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=DfPvPAbN--E

Timbaland heeft natuurlijk vooral een hoop hits gescoord, maar we komen zowaar toch ook een albumtrack tegen.

jordidj1 schreef:
Fantastische albumopener van Loose natuurlijk! Krijgt nu extra aandacht natuurlijk omdat ene KH dit nummer samplet in een best wel goede dancetrack, maar dat neemt niet weg dat Afraid gewoon een erg spannend nummer blijft.

Voor zowel Timba als Nelly toch wel een unieke track in hun oeuvre, volgens mij hebben ze beiden nooit zo donker geklonken, met dank aan de onheilspellende gitaarriff. Ook heel mooi hoe Timbaland met de vocalen speelt, en er continu dingen gebeuren gedurende het nummer. Met Timbaland is het nooit saai.

18. Rihanna - Rehab (37 punten, 6 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=rJYcmq__nDM

jordidj1 schreef:
Toch wel verrassend dat deze de finale gehaald heeft. Niet de meest bekende RiRi-track, wel een erg fijne. Strakke, balladachtige productie.

Al was het wel gewoon een top 3-hit, als laatste single van Good Girl Gone Bad. Ruim anderhalf jaar nadat het album was verschenen, dus wel een hele late single, maar het werkte toch.

Timbaland schreef het samen met Justin Timberlake terwijl ze bezig waren met de FutureSex/LoveSounds-tour. Blijkbaar was hun inspiratie nog steeds niet uitgeput, na al een ijzersterk album te hebben gemaakt, en gingen ze tussen het optreden door gewoon verder met het schrijven van hits. Omdat JT ook wat achtergrondvocalen heeft, mag ie ook meedoen aan de clip. Het is een wat subtiele productie van de hand van Timbaland, waardoor de focus meer ligt op Rihanna en het liedje. Dat doet de man prima.

17. Timbaland ft. Nelly Furtado & Justin Timberlake - Give It to Me (40 punten, 12 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=RgoiSJ23cSc

jordidj1 schreef:
Eén van mijn eerste persoonlijke favorieten op muziekgebied. Ruim tien jaar terug waren Timbaland, Justin Timberlake en Nelly Furtado zo’n beetje mijn favoriete artiesten, dus qua line-up kon het sowieso niet stuk. De videoclip kan ik ondertussen dromen en het nummer is natuurlijk retecatchy, nog steeds.

In 2006 waren Nelly en JT de grootste popsterren van het moment met dank aan Timbaland. Als dank komen ze de man zelf ook helpen met zijn solo-album Shock Value. Met in de clip footage van hun optreden op de Grammy Awards van 2007, om vervolgens met dit nummer genomineerd te worden voor een Grammy. Op de track halen ze uit naar hun haters, die bijvoorbeeld haten op de switch die Nelly Furtado heeft gemaakt naar een meer sexy imago. Timba haalt specifiek uit naar Scott Storch, de piano man met wie hij ooit Cry Me a River maakte, waarna ze het niet helemaal eens werden over de credits. JT reageert op de kritiek van Prince, zo weten we dankzij catdog. Ik zeg nu ook niks slechts meer over ze hoor.

16. Tweet ft. Missy Elliott - Oops (Oh My) (44 punten, 10 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=Hb37Nh_Sg4g

Charlene Keys aka Tweet ging al sinds de jaren '90 om met het Timbaland/Missy Elliott-kamp en begon vanaf begin jaren '00 regelmatig vocalen bij te dragen aan hun albums. In 2002 werd haar eigen debuutalbum ook gelanceerd, waarvan de leadsingle meteen als een bom insloeg. In de VS dan, in Nederland kwam het niet verder dan de 40e plaats (snapt iemand dit?). De verdere singles sloegen echter niet aan en ze raakte al snel weer in de vergetelheid. Een andere song van haar debuut, Boogie 2Nite, haalde nog wel de Top 40 in een coverversie van Booty Luv, maar dat terzijde.

Oops (Oh My) heeft echt een typische Timbaland-beat met die strakke, knallende percussie en een vocalsample op de voorgrond. Het lijkt me een aardige uitdaging om hier volledig stil op te blijven zitten. Jordi schijnt het te kunnen. In het nummer krijgt Tweet het overigens zo warm dat haar kleren uitgaan, schijnbaar door een ander persoon die haar ook begint aan te raken, maar uiteindelijk blijkt ze vooral heel opgewonden van haarzelf te worden. Missy doet ook nog een paar zinnetjes mee, maar die komen we zometeen nog een paar keer tegen!

15. Missy Elliott - Work It (46 punten, 12 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=cjIvu7e6Wq8

Ah, daar is ze al! Missy is waarschijnlijk degene met wie Timbaland het meest samen heeft gewerkt, ze waren echt twee handen op een buik. Of twee hersenhelften in een hoofd, want zoals Missy zelf in een dankwoord schreef is Timbaland de linkerhelft van haar brein en is ze zonder hem helemaal niks. De twee zijn overigens al sinds hun jeugd bevriend met elkaar. Samen deden ze hun best om keer op keer met een nieuw, uniek geluid aan te komen.

Op dit nummer wilden ze een oldschool gevoel neerzetten, en daarom sampleden ze ook wat van de echte oldschool hiphop. Zo zit er een stukje Run-DMC in en komt de intro van Request Line van Rock Master Scott & the Dynamic Three. Toch maakt Timbaland juist ook iets heel fris en moderns van de beat, en brengt hij er een heerlijke drive in. Maar het meest iconisch is natuurlijk de olifant en het ediaardegmo ejkuts tsket . Minstens zo iconisch is de clip, waarin Tweet ook weer voorbij komt, evenals collega Eve (die meedoet op 4 My People), en Mr. Wiggles van de legendarische breakdancegroep Rocksteady Crew. Geregisseerd door de man die nog steeds de ene iconische clip na de andere maakt: Dave Meyers (o.a. degene waar je nu op kunt stemmen in de Nieuw in de Top 40-meter #sluikreclame).

Arrie schreef:
16. Tweet ft. Missy Elliott - Oops (Oh My) (44 punten, 10 stemmers)

Een andere song van haar debuut, Boogie 2Nite, haalde nog wel de Top 40 in een coverversie van Booty Luv, maar dat terzijde.

Die van Booty Luv is prima, maar haar origineel is wel tig keer beter. Had ze gewoon een video voor moeten opnemen en een hit mee moeten scoren.

14. Missy Elliott - The Rain (Supa Dupa Fly) (48 punten, 10 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=hHcyJPTTn9w

Alweer Missy, en alweer een iconische clip. Ze is met drie nummers in deze finale vertegenwoordigd maar het hadden er makkelijk veel meer kunnen zijn wat mij betreft, want Timbaland heeft toch wat fantastische dingen met haar geproduceerd. Er moet enorme chemie tussen de twee zijn geweest.

Dit was de allereerste single van Missy, al had ze vlak daarvoor al wat naam gemaakt met featurings bij o.a. MC Lyte en op Not Tonight van Lil' Kim, de track waarop de beste vrouwelijke rappers van toen zich verenigden. Missy hoorde er al bij voor ze haar eigen muziek had uitgebracht. En vanaf deze single hoorde ze er al helemaal bij. Dat is ook zeker te danken aan Timbaland, die op basis van de eerste noten van I Can't Stand the Rain van Ann Peebles een haast hypnotiserende beat in elkaar zette die meteen volstrekt uniek klonk. En dat al zo vroeg in zijn carrière.

Zoals gezegd ook een bijzonder gave clip van de hand van de gerenommeerde Hype Williams, waar weer een heel scala aan cameo's langskomt, waaronder natuurlijk meneer Mosley zelf. Die was toen ook al met zijn stem door de beat heen te horen, iets wat ie ontzettend vaak doet. In Amerika moesten ze er nogal aan wennen, daar werd het nog geen hit. In Nederland werd het al een klein hitje.

vrrrroem

Op dit soort momenten mis je toch een TMF in het huidige muziekklimaat. Die pikten toch heel veel van dit soort singles, zoals The Rain op, die op de radio niet veel klik hadden. Zorgde toch voor genoeg exposure bij het grote publiek, ondanks de niet bijzondere chartrun

13. Justin Timberlake ft. T.I. - My Love (52 punten, 9 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=xjpe7EGyiw8

jordidj1 schreef:
Je hebt tomaat en basilicum, blond bier en geitenkaas en je hebt Justin Timberlake en Timbaland. Combinaties die nooit fout kunnen gaan.

Op een slome, sappige productie (Timba beschrijft het zelf als een techno/rock ballad) brengt JT hier een mooie ode aan de liefde. Geen andere vrouw die jouw spot kan nemen

Ja, niet alleen Tim en Melissa is een fantastische combi, ook Tim en Justin levert vrijwel altijd goud op. De track stond na het eerste lijstje meteen op 1, maar ondanks dat het nogal een favoriet is van de organisator, zakt het nummer toch al snel uit de top 10. Gelukkig heeft Justin wel meer ijzers in het vuur natuurlijk.

Ik ben niet zo'n tekstenluisteraar, ze gaan al snel langs me heen, maar deze week viel me op dat deze clubtrack eigenlijk gewoon een aandoenlijk liefdesliedje is. Grappig, je verwacht bij zo'n track helemaal geen tekst als 'I can see us holding hands'. Lief. Je kan natuurlijk best handjes vasthouden in de club!

De track werd destijds al snel overladen met lof, Pitchfork riep het zelfs uit tot de beste track van 2006! Dat vinden wij niet, want er zijn nog wat 2006-tracks in aantocht. Maar dat het een perfect geproduceerde poptrack is kan ik toch niet ontkennen. En tijdens deze GH valt me telkens op hoe tof de clips toen waren: stijlvol, creatief, goede choreografie. Die van Missy zijn al helemaal iconisch, maar o.a. Justin en Nelly hadden ook heel toffe clips.

12. Björk - Earth Intruders (62 punten, 13 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=j1Q9ppPPHjU

Waarschijnlijk wel de meest verrassende track in deze finale. Twee artiesten die je toch niet snel aan elkaar zou linken. Timbaland de grote hitmaker, terwijl Björk juist eigenzinnig is en totaal niet bezig met het scoren van hits. Of wou ze nu toch eens een hit scoren? Nee, dat was volgens haar toch niet de reden om met Timbaland samen te werken. Ze wilde puur met hem werken om zijn muzikale kwaliteiten en op zoek gaan waar hun muzikaliteit en hun smaak zou overlappen. Ze vonden elkaar in een "tribaal" geluid. En inderdaad, tribale drums zou je wel linken aan Timbaland. Toch interessant hoe twee werelden bij elkaar komen. Ik zou trouwens ookTzeggen dat ze allebei gefascineerd zijn door de menselijke stem. Björk heeft namelijk een album uitgebracht dat volledig uit 'stem' bestaat (beatbox enzo), en ook Timbaland verwerkt zijn eigen stemgeluid op allerlei manieren in zijn producties. Toch geen gek duo.

Tim werkte overigens aan nog twee tracks op het betreffende album van Björk mee, namelijk Innocence en Hope. Dit was wel de meest toegankelijke en fungeerde als leadsingle van het album, met alweer een coole clip. Die clip was destijds ook datgene wat me in eerste instantie heel erg fascineerde, iedere keer dat ik hem op MTV voorbij zag komen. Het was mijn kennismaking met Björk. Ik moest er flink aan wennen, maar uiteindelijk vond ik het zo vet dat ik het hele album besloot te checken, maar dat bleek te weird voor me. Het is gelukkig zeker goed gekomen tussen Björk en mij.

Hoe dan ook: Earth Intruders. Als je naar de percussie luistert, herken je er zeker Timbaland in. En ook de synthesizers doen voor mij Timbaland-achtig aan. Hij drukt er toch wel weer zijn stempel op, zoals hij altijd doet. Maar dankzij Björk is het allemaal net wat vreemder en eigenzinniger.

Getverdemme geitenkaas, Jordi. Bah.

Wat een machtig rijtje nummers is dit toch aan het worden zeg.

11. Timbaland ft. Keri Hilson & D.O.E (en in de clip ook nog Sebastian). - The Way I Are (64 punten, 12 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=U5rLz5AZBIA

Uiteindelijk heeft geen enkel nummer waarop Timbaland de hoofdartiest is de top 10 gehaald. Apologize werd weliswaar een nummer 1-hit maar werd er hier meteen uitgestemd. Give It to Me stelde toch wat teleur in het spel, ondanks de all star line-up. Zijn tracks met jeugdvriend Magoo werden ondanks Poeks enthousiasme te weinig genomineerd. En The Way I Are redt het dus ook nét niet.

[quote="jordidj1" [/quote]Eén van de signature songs van Shock Value. Timbaland had als doel met dit album om de hitlijsten te domineren, volgens mij zijn dat de singles (Scream, Apologize, Give It To Me en deze) aardig gelukt. Typische Timbaland-productie, met de slome en diepe beat. Gewoon lekker, weet je. [/quote]

Zeker lekker. Futuristisch is een woord dat je veel voorbij ziet komen als het over deze track gaat. Een waanzinnig catchy en heerlijk dansbare clubtrack die meer dan tien jaar later nog steeds fris klinkt. Valt me weer op dat de clubtracks bij Timbaland vaak sympathieke teksten hebben: hier worden de rollen eens omgedraaid. Keri zingt tegen Timba dat hij niet voor d'r hoeft te betalen omdat ze hem leuk vindt zoals ie is. En om het omdraaien van de rollen extra te benadrukken zingt ze: als je nou voor me stript, dan krijg je zelfs een fooi van me. Ja, Timba mag gaan strippen voor Keri. Zo mag het ook weleens. Waarschijnlijk is de incorrecte songtitel ook zo geschreven omdat ze de boel dus eens om hebben gegooid.

Op de albumversie hoor je na de verse van D.O.E. een instrumentaal outro maar voor de clip hebben ze toch besloten om het op te vullen, en wel met een extra verse van niemand minder dan het broertje van Timbaland: Sebastian! Tof dat ie zijn broertje ook wat van de spotlight gunt.

Zo, tijd voor de top 10, met nog drie keer Nelly, drie keer JT en twee keer Aaliyah!

Wat. Een. Track.

10. Justin Timberlake - Cry Me a River (72 punten, 13 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=DksSPZTZES0

En dan komen we ook enkel nog enorme klassiekers tegen. Cry Me a River is recentelijk zowel door Halsey (op de bridge in Without Me) als door Rosalía (op Bagdad) in een nummer verwerkt. Het nummer heeft nog steeds een enorme status. Timberlake kwam net uit de boyband *NSYNC en wilde een serieuze solocarrière beginnen. Die carrière werd gelanceerd door The Neptunes (Like I Love You), maar na die luchtige, dansbare popsong kwam meteen een break-upsong. De inspiratie kwam toen Justin een vervelend telefoongesprek had met zijn toenmalige geliefde Britney Spears. Na dat gesprek kwam ie zichtbaar geïrriteerd weer de studio in waarna Timbaland hem gerust probeerde te stellen, maar Justins frustraties leidden tot een prachtige popsong. Toch bedankt Britney!

Maar het gaat hier om Timbaland en die levert samen met Scott Storch, toen ze het nog wel met elkaar konden vinden, een kunststukje af. Sommige mensen vinden het blijkbaar niet echt een bijzondere productie, maar kom op: wie begint er nou een popsingle met gregoriaans gezang, afgezet met op zichzelf juist wat goedkoop klinkende synthesizers om vervolgens een emotionele ballad te ondersteunen met continu gebeatbox. Die beatboxbeat heb ik zelf heel lang aan moeten wennen, eigenlijk. Timbaland zet ook de strijkers op perfecte manier in, weet de vocalen prachtig te laten klinken ('iiiiiin'), en levert zelf nog even een gave bridge af. En dan nog de details zoals het 'don't act like you don't know it'-stukje.

Een absolute popparel, ik zeg het nog maar eens. We wisten meteen dat we die boybandknul echt serieus moesten nemen.

Toch wel teleurstellend hoor, op plek 10

Timbaland is wel een baas om in met weinig woorden een memorabele gastbijdrage af te leveren. Hij kan zo’n heerlijke bromstem opzetten. De bridge in Cry Me a River is daarvan een schitterend voorbeeld.

9. Nelly Furtado - Say It Right (76 punten, 14 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=6JnGBs88sL0

jordidj1 schreef:
Timbaland ten voeten uit. Ongelofelijk catchy productie en een werkelijk schitterend refrein, met de kenmerkende Timba ad libs.

Op voorhand had ik zowel Cry Me a River als Say It Right als kanshebbers op de winst ingeschat, maar de concurrentie is dan ook moordend in dit spel.

Say It Right is naar mijn idee één van Timba's meest bijzondere producties. Waar veel hits toch altijd wel aan andere hits doen denken, voelt Say It Right totaal uniek. Het bevat weer de typische drumsound waar Timbaland zo gek op is, maar waar het meestal tot een totaal opzwepende beat leidt, heeft het hier juist een ietwat apart ritme. Daaronder legt Timbaland dromerige synths die het nummer een bijzondere sfeer geven die ik zelf niet eens onder woorden kan brengen. Misschien over een paar maanden als ik mezelf eindelijk musicoloog mag noemen. Maar misschien is het ook gewoon buitenaards, want in het dankwoord van Loose noemt Nelly Timbaland een E.T. achter de knoppen.

Zo'n bijzonder nummer kan natuurlijk alleen tot stand komen als het diep in de nacht is, en je compleet slaapdronken bent. Timbaland maande Nelly om een uur of vier dan ook om maar eens naar huis te gaan, maar Nelly wilde er niks van weten en begon spontaan te jammer. Timbaland schudde waarschijnlijk zijn hoofd, legde zich er bij neer en deed toch maar met haar mee, evenals Danja. Geïnspireerd door de Eurythmics kwamen ze uiteindelijk tot dit nummer waarvan Nelly zelf nog steeds niet weet waar het nou over gaat. Ja, dat heb ik ook met mijn papers die ik om vier uur 's nachts schrijf, niet zo gek. Maar meestal krijg ik daar alsnog wel een acht voor. Nelly, Timba en Danja verdienen natuurlijk wel een tien en hebben bij deze hun doctoraat in de popmuziek verdiend.

Arrie schreef:
11. Timbaland ft. Keri Hilson & D.O.E (en in de clip ook nog Sebastian). - The Way I Are (64 punten, 12 stemmers)

Hier bestaat ook nog een versie van met de zangeres Tyssen (waar ik niet zo snel iets over kan vinden) die in het Frans zingt. Mijn Frans is niet zo goed, maar ze lijkt ongeveer hetzelfde te zingen als Keri, haar amour is gratuit en zo.

https://www.youtube.com/watch?v=Qqy4kR-HjjI

Neeee Say It Right zo laag... Dit kan toch niet jordidj1?

Mijn hele podium is al foetsie

Arrie schreef:
Maar misschien is het ook gewoon buitenaards, want in het dankwoord van Loose noemt Nelly Timbaland een E.T. achter de knoppen.
Dankwoorden van de Timbahomies tho

8. Justin Timberlake ft. Timbaland - SexyBack (82 punten, 16 stemmers)

https://www.youtube.com/watch?v=3gOHvDP_vCs

Mijn persoonlijke nummer 1! Na al die haat op SexyBack kan ik prima leven met een achtste plaats. Maar het is natuurlijk wel te laag, jongens, die groove! Jullie hadden gewoon je sexy niet aan, kan gebeuren.

Ik weet nog dat toen dit nummer uitkwam ik het vooral nogal vreemd vond. Vooral die zang: ik vond JT als een vrouw klinken en snapte niet waarom ze die zang zo raar hadden laten klinken. Ik kon er dus niet zoveel mee. Het grappige is: ik heb dat bij best veel Timbaland-platen. Niek noemde me wel een ultieme Nezzaboy maar toen de muziek van Furtado uitkwam, vond ik de singles best leuk maar was ik helemaal niet zo'n fan. Geldt zowel voor de singles van Folklore als die van Loose. Pas jaren na Loose was er ineens een moment dat Say It Right helemaal op zijn plek viel en toen werd ik de ultieme Nezzaboy. Ik weet het moment nog goed: het was bij m'n vader in de auto en ik weet nog letterlijk nog waar ik reed. No kidding.

Dit verhaal had dus eigenlijk bij het vorige nummer gevonden maar mijn punt is: ik blijf het van best wat Timbaland-producties verrassend vinden dat het meteen zulke enorme hits werden. Ik moet er zelf heel vaak aan wennen. Nou heeft dat ook met de ontwikkeling van mijn eigen smaak te maken, en was ik toen meer into alt-rockbandjes enzo, maar toch. Ik hield ook van de betere popmuziek.

Inmiddels is SexyBack één van mijn favoriete Top 40-hits aller tijden. Justin zelf heeft het omschreven als David Byrne die Sex Machine van James Brown covert. De James Brown-invloed zit hem in ieder geval in het "take 'em to the bridge" en "take 'em to the chorus", dergelijke dingen riep James Brown ook in zijn muziek. Maar zowel Brown als Byrne verwerkten ook zo lekker veel groooooove in hun muziek. Muziek waar je op MOET dansen. Timba en Timber hadden de dag ervoor trouwens nog geluisterd naar David Bowie en The Rapture, wat ook van invloed van ze was. En Justin besloot eens om niet in R&B-stijl te gaan zingen maar zich juist eens voor te doen alsof ie een rockzanger was, daarin ook geïnspireerd door Bowie.

Voor een Timbaland-productie is het allemaal ook net wat spaarzamer, niet met dik erop liggende drums, maar juist staccato synthesizers en een funky gitaartje. Het bouwt ook echt fantastisch op en het refrein is voor mij één van de meest opzwepende, euforische onmogelijk-om-op-stil-te-zitten-momenten ooit in de popmuziek.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:40 uur

geplaatst: vandaag om 11:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.