menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
The Greatest Hits of Jens Lekman!

We gaan beginnen met de finale. In hoogtempo gaan we naar de top 10. Daar ga ik uitgebreider stil staan bij de verschillende nummers.

http://www.messedmag.com/wp-content/uploads/2019/05/Jens-L-4.jpg

21. If I Could Cry (It Would Feel Like This) - 11 punten

"if I could cry
it would feel like this"

20. It Was A Strange Time In My Life - 13 punten

"I had a good time at the party when everyone had left
I flirted with a girl in sign language 'cause she was deaf"

19. When I Said I Wanted to Be Your Dog - 17 punten

Nummer 1 van Choconas

"When I said I wanted to be your dog
I wasn't coming on to you
I just wanted to lick your face
Lick those raindrops from the rainy days"

18. I'm Leaving You, Because I Don't Love You - 17 punten

"So you pick up your asthma inhaler and put it 'gainst your lips,
Oh those lips I've loved, that I was dreaming of,
They're still red and soft, I'm so sorry I couldn't love you enough"

17. How We Met, The Long Version - 18 punten

"One magic night in an empty backyard
You grabbed my arm and kissed me quick
Under a heaven full of stars"

16. And I Remember Every Kiss - 21 punten

"Things get more complicated when you're older
Before you know it, you are somebody's soldier
You get a gun and you name it after a girlfriend"

15. The Opposite of Hallelujah - 23 punten

"You still think I'm someone to look up to
I still don't know anything about you
Is it in you too?"

14. Erica America - 24 punten

"I wish I’d never met you
Like I wish I’d never tasted wine
Or tasted it from lips that weren’t mine"

13. The Cold Swedish Winter - 24 punten

"After carefully studying
Our calcium-nourished bones
They'll find enclosed
Our hearts of stone"

12. A Higher Power - 24 punten

Nummer 1 van Superbitch

"We lie still on your bed, the room is lit only by the tele
And it's a perfect night for feeling melancholy."

11. Tram #7 to Heaven - 25 punten

"Tram number five, I'm still alive
Tram number six, I think I'm fixed
Tram number seven
Tram number seven to heaven"

Vanaf 20:00 uur presenteer ik de top 10 met uitgebreide info per song. Tot dan!

Spannond! En Tram #7 staat natuurlijk veulste laag

AstroStart schreef:
19. When I Said I Wanted to Be Your Dog - 17 punten

Nummer 1 van Choconas

Onwaarschijnlijk laag! Mijn grootste ontdekking deze finale (maar gelukkig niet de enige).

Oh shit, ik had in m’n hoofd dat de deadline op 20u lag. Was het afgelopen uur nog fanatiek aan het luisteren.
Nevermind. Ik post zo nog wel even m’n top 10 (buiten mededinging)

10. Pocketful of Money - 30 punten

"I can say that you are pretty
That would make me a liar
But you turn my legs to spaghetti
And set my heart on fire"

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=l7CFTuh8dww

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

De 22-jarige Jens Lekman bracht in 2003 de EP Maple Leaves uit, met daarop drie nummers in deze top 10, waaronder het magistrale Pocketful of Money. Eerst in eigen beheer, later door het Zweedse label Service Records (zonder Pocketful of Money). Zijn leven veranderde totaal. Het jaar voor zijn doorbraak nam hij nog eigen liedjes op en brandde dit op CD-R's, een jaar later werden Maple Leaves en Black Cab massaal gedraaid op de nationale radio.

Pocketful of Money verscheen later opnieuw op de verzamelaar Oh You're So Silent, Jens. De sample in dit nummer is 'Gravedigger Blues' van Beat Happening. Het nummer is uitzinnig, vooral naar het einde toe als de sample te horen is. Een nummer dat raakt!

9. A Sweet Summer's Night on Hammer Hill - 30 punten

Nummer 1 van herman en Shaky

"Oh, I still remember “Regulate” with Warren G.
Could that have been back in the sweet summer of 1993?
It was a sweet summer’s night on Hammer Hill."

https://www.youtube.com/watch?v=cvqnopB9ueA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Een vleugje hiphop in liedjes van Jens. Maar of hij een kenner is? Regulate is namelijk uitgekomen in 1994, dus het lijkt een foutje te zijn. Of misschien is het bewust.

Hoe dan ook is het lastig stil te blijven zitten bij Sweet Summer's Night on Hammer Hill. Een liedje over herinneringen, want Jens Lekman groeide op in Hammerkullen (vertaald: Hammer Hill) nabij Götenburg. Ook ik verlang soms terug naar de zomervakanties van vroeger, toen dagen langer leken te duren. Helaas zijn de herinneringen gekoppeld aan 'Life' en 'Macarena'. Was het maar 'Regulate'...

8. To Know Your Mission - 31 punten

"What's our mission?
What are we here for?"

https://www.youtube.com/watch?v=2qF-hVxpc2A

De fans van Jens hebben hem vast en zeker gemist na het voorlaatste album I Know What Love Isn't. In 2013 werd een album afgewezen door zijn platenmaatschappij en raakte Jens Lekman depressief. Gelukkig krabbelde hij uit een dal, begon Jens het Postcards-project en kwam hij in 2017 met 'Life Will See You Now'. Kon Jens de luisteraar na 5 jaar nog boeien met zijn verhalen?

Het allereerste nummer gaf het antwoord. Een volmondig 'ja'! To Know Your Mission zet de toon voor het album: een stuk lichter dan I Know What Love Isn't en meer in lijn met Night Falls over Kortedala. Toch stelt dit nummer diepe vragen: wat is ons doel op aarde? Waarom zijn we hier? Wie dienen we? En wat kunnen we doen?

7. Evening Prayer - 32 punten

Nummer 1 van: AstroStart

"He gives a tumor to the waitress
Says, 'Give my friend here a beer'"

https://www.youtube.com/watch?v=5umI6dQ9EA0

Het disconummer Evening Prayer swingt de pan uit. Het blijft vervreemdend dat het nummer gaat over kanker, maar gelukkig is het een survivor-verhaal. Babak is immers genezen en de hele wereld mag dit weten. Wel een vreemde jongen die Babak, want hij heeft zijn tumor ge-3D-print. "So, this is what caused all my fears", mijmert Babak, terwijl hij naar de neptumor staart.

"The idea of printing out something that’s as scary as a tumor into its concrete form was something that spoke to me — there is something very liberating about that idea", zegt Jens zelf over het nummer in een interview met NPR's All Songs Considered. "I think a lot of my anxieties and fears are things that are very abstract. Of the times that I’ve been able to overcome a fear, it’s been by making it something that I can understand, that I can hold on to — just something that’s more tangible."

Op YouTube in akoestische uitvoering te horen, die maakt ook zeker indruk. Toch ben ik blij dat Jens dit nummer lekker dik heeft aangekleed. Fraai ook hoe de samenzang van Jens en Loulou Lamotte in het refrein iedere keer weer anders is. Eén van mijn favoriete nummers van 2017!

6. You Are The Light (By Which I Travel Into This and That) - 32 punten

Nummer 1 van: aERodynamIC en EttaJamesBrown

"I saw your face in front of me
It was perfect clarity
I saw a light at the end of the tunnel"

https://www.youtube.com/watch?v=zXosbtarVNY

Opnieuw een uptempo nummer van Jens, maar dit keer één van zijn debuutalbum When I Said I Wanted To Be Your Dog. Vanaf de eerste seconde is het swingen met de trompetten, blazers en de vrouwelijke vocals in het refrein. Geestige lyrics ook (inclusief clip, dat handje van die agent als Jens begint te klappen en dan die droge reactie, haha).

Het schijnt dat dit nummer ooit meer dan een half miljoen views had op YouTube, maar bij de nieuwe versie staat de teller op 144.000. Niet verrassend dat het nummer zoveel punten kreeg, want het is toch wel een van de hoogtepunten van het debuutalbum.

5. Friday Night at the Drive-In Bingo - 36 punten

"A daydream, I'm caught up in limbo
Friday night at the drive-in bingo"

https://www.youtube.com/watch?v=YWTJyfsja60

Jens speelt een potje bingo ergens op het platteland. Een vrolijk nummer van Night Falls Over Kortedala. Van dit album komen opvallend veel nummers in deze top 10. Het nummer begint met een lekkere sax-solo, gevolgd door Jens op zijn opperbest. Dit sax-riedeltje lijkt veel op het melodietje in The Heart of Life van John Mayer (een jaar eerder uitgebracht). Toeval of...?

4. Your Arms Around Me - 38 punten

Nummer 1 van: aerobag

"What's broken can always be fixed
What's fixed will always be broken"

https://www.youtube.com/watch?v=6TGUXWtjjVA

Jens Lekmans muziek is soms als een warme, troostende deken. Your Arms Around Me is zo'n midtempo-nummer. Jens beschrijft een dag in zijn leven. Hij is een avocado aan het snijden, hakt het topje er af en eindigt in het ziekenhuis. Toch viert het liedje de liefde. Ondanks Jens fysieke pijn, focust hij zich op de liefde.

"Op het eerste gehoor een mooi popliedje, maar als je vaker gaat luisteren ontdek je steeds meer laagjes," zegt aERodynamIC. "Laagjes die heel subtiel zijn opgebouwd en die er voor zorgen dat alles klopt en toch ergens vervreemdend klinken."

3. Maple Leaves - 44 punten

"That she says that we were just make-believe
But I thought she said maple leaves"

https://www.youtube.com/watch?v=w6ad3M8deNo

Nog een dag uit het leven van Jens Lekman. Jens gebruikt veel samples en in dit nummer horen we 'Do You Wanna Dance' van de Mamas & the Papas. Opnieuw fraaie woordspelingen, zoals op het eind als Mark E. Smith wordt genoemd als het gaat over 'fall'.

Maple Leaves leek buiten de top 5 te vallen, maar maakte op het eind nog een sprint. Eén van de allereerste nummers van Jens Lekman en in 2004 veel gedraaid op de Zweedse radio. Ondanks een top 3-plaats bij niemand op 1, verrassend.

Nina's brief of een zwarte taxi? Over een uur de ontknoping!
Cliffhanger: het scheelt slechts 1 punt...!!

Zonder na te rekenen in dit topic: wie denken jullie dat heeft gewonnen?

Zwarte taxi?

Nina (in mijn lijstje wel, tenminste)

Nina (met mijn lijstje zeker)

2. A Postcard to Nina - 57 punten

Nummer 1 van: GrafGantz en Mjuman

"Don't let anyone stand in your way"

https://www.youtube.com/watch?v=_1DaGZ9k5m4

A Postcard to Nina stond tot het laatste lijstje bovenaan, maar sneuvelde net voor de deadline. Toch is 57 punten indrukwekkend. Wat een gat met de nummer 3!

In A Postcard To Nina doet Jens zich voor als het vriendje van zijn lesbische vriendin om haar katholieke vader niet teleur te stellen. Dit vraagt natuurlijk om grappige zinnen, zoals: "He says he just wants to say hi, I send back "out of office" auto-replies."

Eric geeft aan dat het nummer fijne blazers heeft, alsof oude Motown-tijden herleven. Absoluut waar, al verwacht ik dat het vooral de fijne tekst is waardoor het nummer goed scoort.

Jammer dat Geert net iets te laat was, anders had dit nummer op de eerste plek kunnen eindigen. Toch een mooie 2e plek en dat betekent dat we met onze nummer 1 een nachtelijk ritje gaan maken.

1. Black Cab - 58 punten

Nummer 1 van: johan de witt

"I feel like going home
But at the same time, I don't"

https://www.youtube.com/watch?v=I7ErY4Fj_sU

Als er één nummer van Jens op Spotify moet, dan is het Black Cab wel. De hoofdpersoon van Black Cab mist de laatste tram, maar wil dolgraag naar huis. Hij besluit een taxi te nemen en is niet gerust. "They might be psycho killers, but tonight I really don't care."

Een van de vele 'Day In The Life's' van Jens en daarmee een terechte winnaar van deze Greatest Hits-editie. Hopelijk komt er binnen een paar jaar een nieuw album uit van Jens Lekman en dan kunnen we opnieuw alle nummers ranken. Dank allen voor het meedoen en tot 6 september bij The Greatest Hits of Lucy Dacus.

We gaan door met misschien wel het best bewaarde geheim uit de popgeschiedenis. The Greatest Hits of The Residents wordt georganiseerd door wendyvortex. Take it away!

Met Nina op 1 en Black Cab op 2 heb ik duidelijk de meest mainstream Jens-smaak van iedereen!

Bedankt voor dit weekje AstroStart, ik had nog nooit van Jens Lekman gehoord. Weer wat geleerd .

Shaky schreef:
Bedankt voor dit weekje AstroStart, ik had nog nooit van Jens Lekman gehoord. Weer wat geleerd .

Leuk dat je als niet-fan meedeed. Hopelijk ben je zijn muziek een beetje gaan waarderen

Mooie nummer 1. Voor mij toch wel een van de nummers waardoor ik destijds fan werd. Jammer dat het niet op Spotify staat.

´Nina´ is natuurlijk ook prachtig, al viel ie bij mij net buiten de top 10.

Dank voor het fijne weekje Jens, Tim!

AstroStart schreef:

Leuk dat je als niet-fan meedeed. Hopelijk ben je zijn muziek een beetje gaan waarderen

Zeker, paar erg mooie platen door leren kennen.

https://media.pitchfork.com/photos/592c6460d7a71d1ea569ce67/2:1/w_648/4e4d568f.jpg

Greatest Hits: The Residents

De maskers zijn inmiddels gevallen. Jarenlang was totaal niet bekend wie er nou achter die maskers zaten. Intrigerende albums sinds begin jaren 70 en ze bestaan nog steeds. Bondscoach Rinus Michels mocht ooit mee met muziekblad Oor naar een concert van The Residents, maar die was heel snel weer buiten! Kijjken of jullie het langer volhouden.

Hier de startlijst. Tot aanstaande maandag 20:00 mogen jullie je The Residents-nominaties die nog niet in de startlijst staan doorgeven! 10 nominaties p.p.

Amber
Benny the Bouncing Bump
Boxes of Armageddon
Constantinople
Diskomo
Edweena
Hello Skinny
Kaw-Liga [Prairie Mix]
Kiss of Flesh
Moisture
N-Er-Gee (Crisis Blues)
Santa Dog '78
Sinister Exaggerator
Six Things to a Cycle
Smelly Tongues
Stop Signs
The Festival of Death
The Ultimate Disaster
This Is a Man's Man's Man's World
Voodoo Doll

Moderators -SprayIt- bennerd ArthurDZ of panjoe zouden jullie de titel aan willen passen naar Greatest Hits of The Residents. Bedankt!

ah geweldig. zin in.

lijstje komt morgen i guess

jordidj1 (moderator)
Deze band heeft mij altijd al gefascineerd, ga proberen mee te doen deze week.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:19 uur

geplaatst: vandaag om 17:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.