MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Compact Albums 1983

zoeken in:
COMPACT ALBUMS 1983

In compact albums reduceer ik albums van een bepaalde jaargang tot zes tracks.
Ik maak er met andere woorden mini-elpees van met op beide kanten drie nummers.

Of nog anders gezegd: ik kleed de langspeler uit tot zijn sneller te behappen essentie.
Ik licht de keuze van de tracks kort toe en hoop dat jullie daarna een laddertje meespelen.

Je mag telkens 5-4-3-2-1-0 punten uitdelen.

Laat voor de aardigheid weten hoeveel sterren jij het album waard vindt.
Of zet na het meespelen een score bij de plaat mocht dat nog niet gebeurd zijn.

Om de een, twee of drie dagen zet ik een nieuwe plaat klaar.

Dit topic wisselt classic albums die de meesten onder jullie horen te kennen
af met persoonlijk favorieten die voor jou misschien het ontdekken waard zijn.

Een YouTube link zet de zes nummers netjes op een rij om nog eens na te luisteren.
Ik voeg indien mogelijk ook een toemaatje toe dat niet op het album verscheen.

Ik start met 1983 omdat ik in juli 1983 mijn allereerste album kocht.

01. Nena - Nena (1983)
https://www.mupload.nl/img/f2cw0742zjq.jpg
123 stemmen / 3.53 sterren

Het debuutalbum van Nena verscheen in januari 1983.
Vier van de twaalf tracks groeiden uit tot internationale hitsingles.

1. NUR GETRAUMT

De debuutsingle was in Duitsland goed voor een nummer 2 notering in de herfst van 1982. Nur Geträumt is een aanstekelijke popsong die de Nena sound meteen in de verf zet: een uitgebalanceerde mix van stevige rockgitaren en warme synthesizers. Just A Dream was de titel van de Engelstalige versie.

2. VOLLMOND

De albumtrack Vollmond is vaak terug te vinden op verzamelaars van Nena. Het nummer fungeert als één van de weinige rustpunten op het debuutalbum en had best de ballad kunnen zijn die je normaal wel verwacht tussen een worp van drie singles van eenzelfde langspeler.

3. 99 LUFTBALLONS

Met hun tweede single brak Nena in de winter van 1983 door in de Lage Landen. De combinatie van een uptempo rockend refrein met wat meer ingetogen strofes werkte wonderwel. Dankzij de tragere passages konden de verzen van het vredeslied beter doordringen tot de luisteraar.

4. LEUCHTTURM

Het mooie Leuchtturm deed met zijn typerende Neue Welle slaggitaar wat aan Sinds 1 Dag Of 2 van Doe Maar denken. Het zou de derde single worden maar slaagde er in de lente van 1983 niet in om op te vallen in onze hitparade omdat het overschaduwd werd door de heruitgave van Nur Geträumt.

5. KINO

Kino werd als dubbele a-kant van Leuchtturm uitgebracht. Beide titels stonden even groot op de hoes en in de jaren '80 betekende dit dat radiostations mochten kiezen welk nummer ze plugden. Het speelse Kino kreeg als At The Movies ook een Engelstalige versie.

6. ZAUBERTRICK

Toetsenman Uwe Fahrenkrog-Petersen schreef ongeveer de helft van de songs op het debuutalbum. Met zijn onafscheidelijke Oberheim klavier kleurt hij ook Zaubertrick dat de tweede plaathelft opent. Het is een goed voorbeeld van de hitpotentie van de elpee die misschien twee tracks teveel telde.

+ GANZ OBEN

Onbegrijpelijk dat dit swingende nummer op de b-kant van Nur Geträumt de album tracklijst niet haalde.
Het is ook nog steeds wachten op een remaster van de elpee die wat extra bonusmateriaal toevoegt.

01. NENA Nena

05 - Nur Geträumt
02 - Vollmond
03 - 99 Luftballons
04 - Leuchtturm
01 - Kino
00 - Zaubertrick

Deel 5-4-3-2-1-0 punten uit.

Ik vind het album **** waard.

01. NENA Nena

10 - Nur Geträumt +5
02 - Vollmond
07 - 99 Luftballons +4
07 - Leuchtturm +3
02 - Kino +1
02 - Zaubertrick +2

01. NENA Nena

15 - Nur Geträumt +5
03 - Vollmond 1
09 - 99 Luftballons 2
10 - Leuchtturm 3
06 - Kino 4
02 - Zaubertrick

01. NENA Nena

19 - Nur Geträumt +4
04 - Vollmond +1
14 - 99 Luftballons +5
13 - Leuchtturm+ 3
08 - Kino +2
02 - Zaubertrick

Moet het hele album eens beluisteren om een score te kunnen geven. Op basis van de geselecteerde nummers gaat het richting 3*

Arbeidsdeskundige
01. NENA Nena

24 - Nur Geträumt +5
03 - Vollmond +1
17 - 99 Luftballons +3
17 - Leuchtturm +4
10 - Kino +2
02 - Zaubertrick

01. NENA Nena

27 - Nur Geträumt +3
04 - Vollmond +1
22 - 99 Luftballons +5
21 - Leuchtturm +4
10 - Kino
04 - Zaubertrick +2

Drie 4+ sterren nummers, de rest is veel minder, dus als totaal een album waar ik nooit meer naar luister. Kant 1 van de compact versie van dazzler raakt dus precies de essentie als Vollmond nog even naar kant 2 mag.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:30 uur

geplaatst: vandaag om 18:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.