Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!
zoeken in:
1
geplaatst: 15 oktober 2021, 23:14 uur
2
geplaatst: 15 oktober 2021, 23:16 uur
Destijds vond ik helemaal niks aan dat nummer van Prince, voor m'n gevoel had-ie 4 maanden op 1 gestaan (of 4 jaar) ipv 4 weken
Inmiddels wel helemaal om, zeker de albumversie.
Inmiddels wel helemaal om, zeker de albumversie.
5
geplaatst: 15 oktober 2021, 23:26 uur
Sorry haters, Prince maakte een flinke sprint naar het einde toe. Rond de eerste helft leek de Smalltown Boy nog de afgetekende winnaar te zijn. Inderdaad sommige platen leken gevoelsmatig enorm lang op nummer 1 te staan, terwijl het achteraf dan maar 3 weken bleek te zijn. Maar goed we keken dan ook wel de hele dag naar MTV, Sky Channel en Countdown en Toppop (en Formel Eins in het oosten) en die platen waren overal hits. En aan clasics deden we niet zoveel dus het waren de hits die je de hele tijd hoorde en zag.
Phil Collins zien we deze week weer terug, maar dan als drummer. Alhoewel Peter Gabriel ging in 1975 al weg toch. Genesis voor 1978. Gebruiker43757 neemt het over. Ik post zo dadelijk nog even de intekenlijst. Ik heb een invalronde gedaan deze week en de week van 10 december is nog beschikbaar. Je kan dus even een topic voor 2022 naar dit jaar zetten.
Thanks voor het meedoen! We gaan weer nog verder terug in de tijd.
Phil Collins zien we deze week weer terug, maar dan als drummer. Alhoewel Peter Gabriel ging in 1975 al weg toch. Genesis voor 1978. Gebruiker43757 neemt het over. Ik post zo dadelijk nog even de intekenlijst. Ik heb een invalronde gedaan deze week en de week van 10 december is nog beschikbaar. Je kan dus even een topic voor 2022 naar dit jaar zetten.
Thanks voor het meedoen! We gaan weer nog verder terug in de tijd.
2
geplaatst: 15 oktober 2021, 23:26 uur
Intekenlijst. Informatie over het spel en over voorgaande edities: (links graag mee kopiëren)
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de dubbele in 2021 en de GH-finale).
15 oktober - Gebruiker43757 (Genesis voor 1978)
22 oktober - chevy93 (Coldplay)
29 oktober - dumb_helicopter (Skatepunk/Poppunk)
5 november - Choconas (Angel Olsen)
12 november - Gebruiker43757 (Genesis na 1977)
19 november - laxus11 (Prince)
26 november - herman (50's Rock 'n Roll)
3 december - motel matches (Jayhawks)
10 december -
17 december - Gretz (Jessie Ware)
24 december - wendyvortex (Greatest Hits Finale 2021)
31 december - EttaJamesBrown (Janis Joplin meets Mamas & Papas)
7 januari 2022 - aerobag (In 2021 overleden (lead-)zangers))
14 januari 2022 - arcade monkeys (LCD Soundsystem)
21 januari 2022 - Casartelli (Magazine)
28 januari 2022 - luigifort (NNB)
4 februari 2022 - TornadoEF5 (Sweet Trip)
11 februari 2022 - JoaMuse (Wolf Alice)
18 februari 2022 - Brunniepoo (Gillian Welch en Dave Rawlings)
25 februari 2022 - Hedser (Fleetwood Mac)
4 maart 2022 - Shaky (Raymond van het Groenewoud)
11 maart 2022 - Kees-Jan (Johnny Cash)
18 maart 2022 - 123poetertjes (FKA twigs)
25 maart 2022 - dynamo d (New Model Army)
1 april 2022 - Johnny Marr (Tortoise)
8 april 2022 - Arno (King Crimson)
15 april 2022 - ranja (nnb)
22 april 2022 - Superbitch (Ray Charles)
29 april 2022 - Bonk *Steven Wilson)
6 mei 2022 - Teunnis (Border Community)
13 mei 2022 - Poek (onder 2 minuten)
20 mei 2022 - ArthurDZ (Fugazi)
27 mei 2022 - Plastic Bitch House (Robyn)
03 juni 2022 - El Ninjo (Best of Vara's Verrukkelijke 15: 1983 - 1989)
10 juni 2022 - AstroStart (John Grant)
17 juni 2022 - jordidj1 (Death)
24 juni 2022 - catdog (The Weeknd)
1 Juli 2022 - DjFrankie (nederlandse meidengroepen uit de jaren 70 en 80)
30 december 2022 - wendyvortex (Greatest Hits Finale 2022)
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de dubbele in 2021 en de GH-finale).
15 oktober - Gebruiker43757 (Genesis voor 1978)
10 december -
2
geplaatst: 15 oktober 2021, 23:35 uur
Bedankt wendyvortex! Geen enorme fan van de winnaar, maar het was zeker een mooie finale! Met Phil Collins in de top 5 inderdaad ook een soort van bruggetje naar de volgende editie, die zo zal beginnen.
brajoapau, Casartelli, cosmic kid, Soledad kan één van jullie de topictitel wijzigen naar: Greatest Hits of #5 (Genesis voor 1978)!
Alvast bedankt!
brajoapau, Casartelli, cosmic kid, Soledad kan één van jullie de topictitel wijzigen naar: Greatest Hits of #5 (Genesis voor 1978)!
Alvast bedankt!
2
geplaatst: 15 oktober 2021, 23:36 uur
Dank Wendy!
Vorig weekend een heleboel #1-hits gedraaid en sindsdien nog steeds 'No More Boleros' in mijn hoofd...
Purple Rain zal ik wel nooit snappen, doe mij maar Sign O The Times of When Doves Cry.
Vorig weekend een heleboel #1-hits gedraaid en sindsdien nog steeds 'No More Boleros' in mijn hoofd...
Purple Rain zal ik wel nooit snappen, doe mij maar Sign O The Times of When Doves Cry.
2
geplaatst: 15 oktober 2021, 23:44 uur
GENESIS voor 1978
https://pbs.twimg.com/media/EFAmZ6yUwAAFck-?format=jpg&name=900x900
(Afbeelding gestolen van twittergebruiker @gabrielsgenesis)
Ik ga Genesis hier niet uitgebreid introduceren. Ik denk dat bijna iedereen wel bekend is met deze Engelse progrock en pop grootheden. Degenen die toch nog vragen hebben kunnen waarschijnlijk meer leren van wikipedia of een van de meerdere documentaires die op youtube staan dan van wat ik jullie hier nou zoal kan vertellen.
Wel wil ik nog even uitleggen waarom ik voor twee edities heb gekozen. Daar was enige kritiek op, maar ik heb nog eens teruggekeken naar de vorige Genesis editie hier. Die vond plaats voordat ik ooit van dit forum gehoord had en ook toen waren er al discussies over oude vs nieuwe Genesis. Uiteindelijk dreigden een aantal users zelfs af te haken omdat de andere groep de overhand had. Genesis heeft meer dan de gemiddelde artiest een transformatie ondergaan tijdens hun carrière (een album als “Selling England By the Pound” heeft toch een duidelijk andere sfeer dan een “Invisible Touch”) en heeft denk ik ook meer dan gemiddeld fans met een duidelijke voorkeur voor een periode. Natuurlijk zullen veel gebruikers hier zowel nummers uit hun vroege periode als hun late periode kunnen waarderen, en het zou ook zeker interessant zijn geweest om net als vorige keer alle Genesis nummers het tegen elkaar op te laten nemen, maar ik vermoed ook dat net als vorige keer een periode dan duidelijk de overhand krijgt met als nadeel dat klassiekers (en die zijn er voor zowel) uit een ander tijdperk ondergesneeuwd raken. Vandaar dus twee edities (en veel dank aan degenen die tijdens de recente discussie over dit topic tot een compromis bereid waren om edities die al lang gepland stonden in ieder geval voor dit jaar te laten staan).
Dan blijft de vraag: waar trek je de grens?
Een logische keus zou het vertrek van Peter Gabriel. Het verliezen van een zanger is voor welke band dan ook natuurlijk een keerpunt en ik denk dat veel luisteraars Genesis als progband toch vooral met Gabriel en Genesis als popsensatie vooral met Phil Collins associëren. Echter, hoewel sommige die-hard Gabriel fans het daar vast mee oneens zijn, vind ik een album als “Wind and Wuthering” toch veel meer passen bij de progfase van de band.
Een tweede mogelijkheid was het album “Abacab”. Meer dan welk album dan ook gaf dit een duidelijke nieuwe richting aan en was dit ook een moment waarop veel fans van het eerste uur kennelijk afhaakten. Alleen maak je de late periode dan wel erg klein. Je mist ook singles als “Follow You, Follow Me” en “Turn It On Again” die het begin van het mainstream succes van Genesis inluidden.
Dan blijft er een logisch moment over: Het vertrek van Steve Hackett. Ook dit was een duidelijk keerpunt voor de band. Ook hier kleven natuurlijk bezwaren aan. Zo zou de meerderheid van het materiaal op de twee albums die volgden ook goed op eerdere albums hebben gepast. Uiteindelijk denk ik alleen dat de relatieve relevantie van nummers als “The Lady Lies” en “Duke’s Travels” voor Genesis als progband kleiner is dan de relevantie van eerder genoemde hits voor Genesis als popsensatie. Daar zal niet iedereen het mee eens zijn, maar dat is uiteindelijk de keuze die is gemaakt.
Dan wat betreft de startlijst: Aangezien we twee edities doen en er ook wat te kiezen moet zijn, en ook vanwege de luisterduur heb ik besloten het beperkt te houden tot 15. Die zijn niet gebaseerd op de hitlijsten want het succes daarin was voor 1978 nog weinig sprake. In plaats daarvan ben ik uitgegaan van de “Favoriete Tracks” statistiek bij de albums op deze site, waarbij ik alleen naar de studioalbums heb gekeken en daarbij van een minimum van 1 en een maximum van 4 nummers per album heb aangehouden. Dat leverde een gelijkspel op waarbij ik gekozen heb voor het nummer dat als single is uitgegeven.
Dat leverde de volgende lijst op:
https://pbs.twimg.com/media/EFAmZ6yUwAAFck-?format=jpg&name=900x900
(Afbeelding gestolen van twittergebruiker @gabrielsgenesis)
Ik ga Genesis hier niet uitgebreid introduceren. Ik denk dat bijna iedereen wel bekend is met deze Engelse progrock en pop grootheden. Degenen die toch nog vragen hebben kunnen waarschijnlijk meer leren van wikipedia of een van de meerdere documentaires die op youtube staan dan van wat ik jullie hier nou zoal kan vertellen.
Wel wil ik nog even uitleggen waarom ik voor twee edities heb gekozen. Daar was enige kritiek op, maar ik heb nog eens teruggekeken naar de vorige Genesis editie hier. Die vond plaats voordat ik ooit van dit forum gehoord had en ook toen waren er al discussies over oude vs nieuwe Genesis. Uiteindelijk dreigden een aantal users zelfs af te haken omdat de andere groep de overhand had. Genesis heeft meer dan de gemiddelde artiest een transformatie ondergaan tijdens hun carrière (een album als “Selling England By the Pound” heeft toch een duidelijk andere sfeer dan een “Invisible Touch”) en heeft denk ik ook meer dan gemiddeld fans met een duidelijke voorkeur voor een periode. Natuurlijk zullen veel gebruikers hier zowel nummers uit hun vroege periode als hun late periode kunnen waarderen, en het zou ook zeker interessant zijn geweest om net als vorige keer alle Genesis nummers het tegen elkaar op te laten nemen, maar ik vermoed ook dat net als vorige keer een periode dan duidelijk de overhand krijgt met als nadeel dat klassiekers (en die zijn er voor zowel) uit een ander tijdperk ondergesneeuwd raken. Vandaar dus twee edities (en veel dank aan degenen die tijdens de recente discussie over dit topic tot een compromis bereid waren om edities die al lang gepland stonden in ieder geval voor dit jaar te laten staan).
Dan blijft de vraag: waar trek je de grens?
Een logische keus zou het vertrek van Peter Gabriel. Het verliezen van een zanger is voor welke band dan ook natuurlijk een keerpunt en ik denk dat veel luisteraars Genesis als progband toch vooral met Gabriel en Genesis als popsensatie vooral met Phil Collins associëren. Echter, hoewel sommige die-hard Gabriel fans het daar vast mee oneens zijn, vind ik een album als “Wind and Wuthering” toch veel meer passen bij de progfase van de band.
Een tweede mogelijkheid was het album “Abacab”. Meer dan welk album dan ook gaf dit een duidelijke nieuwe richting aan en was dit ook een moment waarop veel fans van het eerste uur kennelijk afhaakten. Alleen maak je de late periode dan wel erg klein. Je mist ook singles als “Follow You, Follow Me” en “Turn It On Again” die het begin van het mainstream succes van Genesis inluidden.
Dan blijft er een logisch moment over: Het vertrek van Steve Hackett. Ook dit was een duidelijk keerpunt voor de band. Ook hier kleven natuurlijk bezwaren aan. Zo zou de meerderheid van het materiaal op de twee albums die volgden ook goed op eerdere albums hebben gepast. Uiteindelijk denk ik alleen dat de relatieve relevantie van nummers als “The Lady Lies” en “Duke’s Travels” voor Genesis als progband kleiner is dan de relevantie van eerder genoemde hits voor Genesis als popsensatie. Daar zal niet iedereen het mee eens zijn, maar dat is uiteindelijk de keuze die is gemaakt.
Dan wat betreft de startlijst: Aangezien we twee edities doen en er ook wat te kiezen moet zijn, en ook vanwege de luisterduur heb ik besloten het beperkt te houden tot 15. Die zijn niet gebaseerd op de hitlijsten want het succes daarin was voor 1978 nog weinig sprake. In plaats daarvan ben ik uitgegaan van de “Favoriete Tracks” statistiek bij de albums op deze site, waarbij ik alleen naar de studioalbums heb gekeken en daarbij van een minimum van 1 en een maximum van 4 nummers per album heb aangehouden. Dat leverde een gelijkspel op waarbij ik gekozen heb voor het nummer dat als single is uitgegeven.
Dat leverde de volgende lijst op:
0
geplaatst: 15 oktober 2021, 23:46 uur
Genesis voor 1978
STARTLIJST
- Carpet Crawlers
- Dancing With the Moonlit Knight
- Entangled
- Firth of Fifth
- In the Cage
- One for the Vine
- Ripples
- Silent Sun
- Supper's Ready
- The Cinema Show
- The Knife
- The Lamb Lies Down on Broadway
- The Lamia
- The Musical Box
- Watcher of the Skies
Daar ontbreekt nog het een en ander. Aan jullie de taak om er 10 toe te voegen door een lijst in te dienen van de 10 nummers die je graag in de volgende wil zien. Nummers moeten uitgebracht zijn voor (en dus niet in) 1978. B-kantjes, nummers van EP’s en losse singles mogen natuurlijk ook. Soloprojecten van de verschillende bandleden gaan we niet aan beginnen. Als het niet lukt om een lijst van 10 te maken wil ik een lijstje van 3 of meer nummers ook nog wel meenemen.
Verder ben ik van plan coulant te zijn in het geval van gelijkspel. Liefst geen tiebreakers dus. Natuurlijk wel binnen de grenzen van de redelijkheid. 13 nummers erbij in de volgende ronde lijkt me wel het maximum. Als dat niet lukt door een meervoudig gelijkspel komt er alsnog een tiebreaker.
Deadline: Maandag 18 oktober, 23:59 (eerder gaat het me toch niet lukken om de volgende ronde in te zetten).
STARTLIJST
- Carpet Crawlers
- Dancing With the Moonlit Knight
- Entangled
- Firth of Fifth
- In the Cage
- One for the Vine
- Ripples
- Silent Sun
- Supper's Ready
- The Cinema Show
- The Knife
- The Lamb Lies Down on Broadway
- The Lamia
- The Musical Box
- Watcher of the Skies
Daar ontbreekt nog het een en ander. Aan jullie de taak om er 10 toe te voegen door een lijst in te dienen van de 10 nummers die je graag in de volgende wil zien. Nummers moeten uitgebracht zijn voor (en dus niet in) 1978. B-kantjes, nummers van EP’s en losse singles mogen natuurlijk ook. Soloprojecten van de verschillende bandleden gaan we niet aan beginnen. Als het niet lukt om een lijst van 10 te maken wil ik een lijstje van 3 of meer nummers ook nog wel meenemen.
Verder ben ik van plan coulant te zijn in het geval van gelijkspel. Liefst geen tiebreakers dus. Natuurlijk wel binnen de grenzen van de redelijkheid. 13 nummers erbij in de volgende ronde lijkt me wel het maximum. Als dat niet lukt door een meervoudig gelijkspel komt er alsnog een tiebreaker.
Deadline: Maandag 18 oktober, 23:59 (eerder gaat het me toch niet lukken om de volgende ronde in te zetten).
1
geplaatst: 15 oktober 2021, 23:46 uur
Ach herman ik heb nu de hele tijd Rondo Russo van Berdien Stenberg in mijn hoofd, het kan altijd erger.
2
geplaatst: 16 oktober 2021, 00:17 uur
Dank voor het heerlijk 80s weekje wendyvortex, nu over naar m’n favo progbandje (samen met Floyd) Genesis! Ik kan beide periodes van de band erg waarderen maar vind het in twee splitsen absoluut een fijn idee, eens zien wat het geeft! 

2
geplaatst: 16 oktober 2021, 00:30 uur
Bedankt wendyvortex voor deze uitermate leuke week, een prachtig resultaat voor OMD (op de dag dat er een 40th anni versie van t bijbehorende album uitkomt!). En de winnaar...tja...t is niet anders...
Met early Genesis ben ik uiteraard van de partij!
Met early Genesis ben ik uiteraard van de partij!
1
geplaatst: 16 oktober 2021, 00:32 uur
wendyvortex schreef:
ik heb nu de hele tijd Rondo Russo van Berdien Stenberg in mijn hoofd.
ik heb nu de hele tijd Rondo Russo van Berdien Stenberg in mijn hoofd.
En bedankt heh....
1
geplaatst: 16 oktober 2021, 00:36 uur
Bedankt wendyvortex voor deze leuke week, mijn nummers 2,1 en 21 op het podium. Jammer van die laatste 

1
geplaatst: 16 oktober 2021, 01:10 uur
Een heel verhaal om het te verklaren maar veruit het meest logische punt om Genesis te splitten is inderdaad/uiteraard 1 jan 1978.
Maar ehhh Afterglow en Dance on a Volcano niet in de startlijst?
Afterglow
Blood on the Rooftops
Can-Utility and the Coastliners
Dance on a Volcano
Eleventh Earl of Mar
Lilywhite Lilith
Los Endos
White Mountain
The Battle of Epping Forest
The Fountain of Salmacis
Maar ehhh Afterglow en Dance on a Volcano niet in de startlijst?
Afterglow
Blood on the Rooftops
Dance on a Volcano
Eleventh Earl of Mar
Lilywhite Lilith
Los Endos
White Mountain
The Fountain of Salmacis
1
geplaatst: 16 oktober 2021, 02:21 uur
Dank wendyvortex voor een leuk weekje revival van een decennium dat ik niet bewust heb meegemaakt. Mooie lijst!
De nummer 1 is helaas wel extreem overroepen (ook in zijn oeuvre), die had ik liever in de achterhoede gezien.
De nummer 1 is helaas wel extreem overroepen (ook in zijn oeuvre), die had ik liever in de achterhoede gezien.
0
geplaatst: 16 oktober 2021, 02:24 uur
Wil iemand die in november zit misschien met mij ruilen? Zo midden december verwacht ik vooral druk te zijn met de MuMeLadder (Ontknopingstopic) en De Witte Trui (allerlei statistieken).
Intekenlijst. Informatie over het spel en over voorgaande edities: (links graag mee kopiëren)
10 december -
10 december -
0
geplaatst: 16 oktober 2021, 07:01 uur
Gretz schreef:
Jij houdt niet van een extreem goede gitaarsolo Geert?
1
geplaatst: 16 oktober 2021, 08:14 uur
10 lukt mij niet maar deze 6 nog wel:
Back in N.Y.C.
Broadway Melody of 1974
Counting Out Time
Dance on a Volcano
It
Time Table
Back in N.Y.C.
Broadway Melody of 1974
Counting Out Time
Dance on a Volcano
It
Time Table
1
geplaatst: 16 oktober 2021, 08:56 uur
Gebruiker43757 , dank voor The Lamia
in de startlijst
Afterglow
Blood on the Rooftops
Counting Out Time
Get 'em Out by Friday
Your Own Special Way
Lilywhite Lilith
Los Endos
Seven Stones
in de startlijstAfterglow
Blood on the Rooftops
Counting Out Time
Get 'em Out by Friday
Your Own Special Way
Lilywhite Lilith
Los Endos
Seven Stones
1
geplaatst: 16 oktober 2021, 09:19 uur
Mijn op een na meest favoriete band...
Afterglow
Blood on the Rooftops
Dance on a Volcano
Eleventh Earl of Marl
I Know What I Like (in Your Wardrobe)
It
Los Endos
Squonk
The Fountain of Salmacis
Your Own Special Way
Het was ook weer geen stortvloed aan titels die in aanmerking kwamen, gezien de beperkte periode en de soms niet zo titelrijke albums, maar de laatste (twee) wegstrepen was erg pijnlijk. De laatste afvaller was Stagnation, waar ik nu van geniet.
Afterglow
Blood on the Rooftops
Dance on a Volcano
Eleventh Earl of Marl
It
Los Endos
Squonk
The Fountain of Salmacis
Your Own Special Way
Het was ook weer geen stortvloed aan titels die in aanmerking kwamen, gezien de beperkte periode en de soms niet zo titelrijke albums, maar de laatste (twee) wegstrepen was erg pijnlijk. De laatste afvaller was Stagnation, waar ik nu van geniet.
1
geplaatst: 16 oktober 2021, 09:52 uur
Afterglow
A Trick of the Tail
After the Ordeal
Back in N.Y.C.
Blood on the Rooftops
Counting Out Time
It
The Light Dies Down on Broadway
"Unquiet Slumbers for the Sleepers...
A Trick of the Tail
After the Ordeal
Back in N.Y.C.
Blood on the Rooftops
Counting Out Time
It
The Light Dies Down on Broadway
"Unquiet Slumbers for the Sleepers...
0
geplaatst: 16 oktober 2021, 09:56 uur
0
geplaatst: 16 oktober 2021, 09:58 uur
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.