MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
20. Steven Wilson - Happy Returns
van: Hand. Cannot. Erase. (2015)

We trappen af met de fictieve brief van Joyce Carol Vincent aan haar broer. Een brief, die in de luxe editie van HCE ook echt als handgeschreven brief in het boek zit, op muziek gezet. De trieste inhoud geeft het nog wat meer lading. Maar hier kwam het toch niet verder dan plek 20 met 18 punten en 3 lijstjes waar het in genoemd werd. Dat terwijl het in de eliminatieronde in geen enkel lijstje voorkwam.

19. Steven Wilson - Refuge
van: To the Bone (2017)

Refuge kwam in 4 lijstjes voor en haalde 21 punten. Een nummer wat voor mij op de een of andere manier wat onheilspellend aandoet. Ik vind hier dat het drumwerk toch wel een speciale vermelding verdient. En het verstilde stuk met alleen piano en mondharmonica toch ook. Maar verder dan plek 19. heeft dat Refuge niet gebracht.

18. Blackfield - Cloudy Now
van: Blackfield (2004)

Evenveel punten als Refuge (21 punten), maar vaker genoemd, namelijk 6 keer. Het eerste nummer van Blackfield wat we tegen komen. Over het algemeen is Blackfield wat meer ingetogen en compacter dan de nummers van Steve Wilson solo. Maar niet per definitie minder intens. 'We Are a Fucked Up Generation.'

17. Blackfield - End of the World
van: Blackfield II (2007)

Meteen de volgende van Blackfield. Nu van het tweede album uit 2007. Het haalde 23 punten en werd 6 keer genoemd. We horen hier Aviv Geffen, de kompaan van Steven Wilson in Blackfield, ook zingen en dat meerstemmig zingen en de afwisseling tussen beide stemmen, geeft het nummer net wat extra's.

16. Steven Wilson - Pariah

Ook Pariah haalde 23 punten ,maar werd in 8 lijstjes opgenomen. Het zal niet de laatste keer zijn dat we Ninet Tayeb tegenkomen. Ze draagt dit nummer echt, vind ik. Een nummer met wat meer traditionele opbouw, wel met uitbarsting en verstild einde, dat dan weer wel. Maar de emotie spat er van af. 'I'm Tired of Everyone, and That Includes Myself.'

15. Steven Wilson - Detonation

Hoewel To the Bone dus best aardig vertegenwoordigd was in de finale met drie nummers, hebben we ze nu ook al allemaal al gehad. Het haalde 24 punten en werd 6 keer genoemd. Het nummer zou gaan over het bloedbad na de schietpartij in de nachtclub in Orlando. Ik heb hier maar even gekozen voor een live-video, want live weet Steven Wilson, geholpen door een zeer bekwame band, zijn muziek natuurlijk ook zeer sterk te brengen.

14. Blackfield - 1,000 People

Ook 24 punten, maar 8 keer genoemd. 1,000 People kwam binnen via de nominatieronde. Een fijn pianoloopje, het voelt aan als een groots, maar toch dromerig nummer. Knappe compositie, maar ook daar komen we nog wel meer van tegen.

13. Steven Wilson - Perfect Life

Perfect Life behaalde 32 punten en werd 5 keer genoemd. Wat meer elektronisch en het begint met een stuk waarin een blog wordt voorgelezen, waardoor het op die manier wel echt een persoonlijk nummer wordt. En daarna wordt maar steeds herhaald dat we het perfecte leven hebben, waardoor het echt binnenkomt.

12. Steven Wilson - 3 Years Older

De volgende van het album wat toch wel algemeen als een meesterwerk beschouwd wordt. 3 Years Older haalde één puntje meer, dus 33 punten en werd 9 keer genoemd. Het vormt toch wel, na het rustige intro van First Regret, het echte begin van Hand. Cannot Erase. En met 3 Years Older word je echt het album en het verhaal ingezogen, maar hoor je ondertussen ook hoe afwisselend en gevarieerd de muziek van Steven WIlson kan zijn. Harde en zachte stukken wisselen elkaar op sterke manier af.

11. Steven Wilson - Deform to Form a Star
van: Grace for Drowning (2011)

Op nummer 11 komen we het enige nummer tegen van Grace for Drowning. Er werd, eigenlijk wel terecht, over geklaagd dat dit album er maar bekaaid vanaf kwam. Er staat inderdaad nog wel meer moois op. Het is ook de eerste nummer 1 die we tegen komen, namelijk die van legian. Een nummer waar overigens ook een klarinet op te horen is en ook nog wel wat andere grote namen uit de progmuziek op mee doen. We horen namelijk Jordan Rudess van Dream Theater op de piano en Tony Levin op de bas. Het haalde 37 punten en werd 8 keer genoemd.

10. Steven Wilson - Regret #9

Via de nominaties kwam dit instrumentale hoogstandje de eindlijst binnen. Het haalde 41 punten en werd 8 keer genoemd. Tuurlijk is de mellotronsolo ook al een geweldige opmaat, maar die gitaarsolo hoort voor mij bij de beste 10 die ik ooit gehoord heb. Zo, weet u dat ook weer.

9. Steven Wilson - Luminol
van: The Raven That Refused to Sing (and Other Stories) (2013)

Het eerste nummer pas wat we tegenkomen van dit album. Nu staan daar maar zes nummers op, maar maar liefst vier nummers daarvan wisten hier de finale te halen. Luminol is het openingsnummer van dit bijzondere en buitengewoon sterke album, waarvan ik mij meen te herinneren dat Steven zelf wel eens heeft aangegeven dat hij er niet heel tevreden over was. Ach, wat weet hij er nu van. Neem nu Luminol. Vooral instrumentaal in de eerste minuten (even speciale vermelding voor het baswerk van Nick Beggs!) en de laatste minuten toch ontzettend sterk is met fluit en al. Hier in live-uitvoering, om te tonen dat ze het dan ook kunnen. Het haalde 47 punten en werd 9 keer genoemd.

8. Steven Wilson - The Watchmaker

We krijgen meteen het volgende verhaaltje van dat album. Met 1 punt meer (48 punten) en opgenomen in 11 lijstjes. Dat terwijl het niet in de startlijst stond. Ook nog eens de nummer 1 van meneer. Dit aangrijpende verhaal over de horlogemaker. Hier toch even een speciale vermelding voor Theo Travis op de fluit. Zo hoor je een fluit in een nummer te gebruiken, zodat het écht wat toevoegt aan het geheel. 'Though all the cogs connect with such poetic grace. Time has left its curse upon this place.'

7. Blackfield - Once

Weer één puntje meer, dus 49 punten en hoewel in minder lijstjes (8 stuks) dankt het zijn relatieve hoge notering aan een aantal hoge plaatsen, waaronder de nummer 1 plek van Casartelli en vigil. Daarmee is Once ook het hoogst genoteerde nummer wat niet in de oorspronkelijke startlijst stond. Het zeer sterke openingsnummer van het tweede Blackfield album met lekkere, bijna bezwerende drums, en een hoog zingende Steven Wilson, heerlijke instrumentale uitbarsting en dus goede afwisseling en opbouw. In 4 minuten kun je ook heel veel klasse herbergen, blijkt maar weer.

6. Blackfield - Blackfield
van: Blackfield (2004)

Daarna volgt ook meteen het hoogst genoteerde nummer van Blackfield. Het haalde 64 punten en werd in 11 lijstjes opgenomen. Een nummer met een heerlijke melodie. Het klinkt enerzijds als een popliedje, maar zit toch ongelofelijk knap in elkaar en weet je aan de ene kant te pakken, maar ook je aandacht erbij te houden, want er gebeurt te veel voordat deze kan verslappen. Met zo'n sterke compositie word je zelfs de fade-out (iets waar ik gewoonlijk van gruwel!) vergeven. De nummer 1 van Outlaw104!

5. Steven Wilson - Drive Home

Zullen we het er maar eens over hebben dat Steven Wilson naast zijn geweldige muziek dit ook nog eens met regelmaat weet te koppelen aan echt prachtige clips. Drive Home is daar één van. Dan gaat het nummer al over zoiets emotioneels als een auto-ongeluk, dan weet je door de prachtig uitgebeelde clip hier nog wat meer lading aan te geven. Alsof de muziek alleen nog niet mooi genoeg was.
Drive Home haalde 72 punten, stond in 13 lijstjes en was de nummer 1 van Superbitch.

4. Steven Wilson - Ancestral

Hoewel in één lijstje minder (dus 12) haalde Ancestral toch twee punten meer (74) dan Drive Home. Dat is te danken aan drie eerste plekken, te weten die van BrotherJohn, Gebruiker43757 en Rudi S. Een fenomenaal nummer qua opbouw. En waar we het eerder hadden over hoe knap het is dat je in een nummer van vier minuten zoveel klasse kan stoppen, is het natuurlijk ook een ongekende klasse als je nummer van ruim 13 minuten zo goed weet te maken en op te bouwen, dat je alleen maar vol bewondering kan luisteren naar wat er allemaal gebeurt en het geen seconde weet te verslappen. Je blijft op het puntje van je stoel het hele nummer lang. Alles is goed uitgevoerd, van de harde stukken tot het strijkersarrangement.

3. Steven Wilson - Harmony Korine
van: Insurgentes (2008)

Slechts één nummer redde de finalelijst van het album Insurgentes. Het eerste echte album wat hij onder zijn eigen naam uitbracht. Dat nummer schopt het meteen wel tot het podium. 85 punten behaalde het nadat het 13 keer genoemd was. Zonder één nummer 1-notering. Hoe dat kan? Omdat het nummer wel 5 keer het podium wist te halen bij verschillende users, waaronder 4 tweede plekken. Of dat verrassend is? Als je naar de klasse van dit nummer luistert, kun je dat toch moeilijk stellen. Herhalende ritmes en toch afwisselend. Ach, zoals wel vaker laat de klasse van dit nummer zich moeilijk onder woorden vatten en kun je het eigenlijk beter gewoon ondergaan.

2. Steven Wilson - Routine

Routine haalde de meeste eerste plekken, namelijk wel 5 stuks. Te weten die van aERodynamIC, Bravejester, Porcupine Head, Choconas en mijzelve. Het haalde daarmee en 16 noteringen in totaal het respectabele aantal van 118 punten. Maar dat is dus niet genoeg.
Routine was binnen het concept van Hand. Cannot. Erase. al een geweldig en zeer passend nummer. Toen echter er ook nog een clip voor gemaakt werd, die los staat van dat verhaal, krijgt het nog meer meer diepgang en weet het nog meer te raken. Dan vertelt het ineens het verhaal van een moeder die haar man en kinderen verloren is bij een schietpartij op school. De muziek is al ronduit prachtig (wat heeft die Ninet Tayeb toch ook een prachtige stem), maar ik weet nog de eerste keer dat ik onverwachts de clip bij een concert van Steven Wilson te zien kreeg. Brok in de keel en tranen in de ogen waren het gevolg. Toch mooi dat muziek, gecombineerd met beelden dat met je kan doen.

1. Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing

Dat betekent dat dat andere aangrijpende verhaal dus de winnaar geworden is. 136 punten en in 17 lijstjes genoemd. Dus 1 user (ik zal geen namen noemen maar het was vigil) nam het niet in zijn top 10 op. Vier mensen zetten het op één. Te weten, dynamo d, Alicia, Brunniepoo en Hedser, maar daarnaast grossierde het in hoge noteringen.
Alleen maar terecht natuurlijk. Ook hier wordt fantastische muziek aan een aangrijpende, maar ook wonderschone clip gekoppeld. Dat je eigenlijk een soort sprookje weet te vertellen in nog geen 8 minuten en dat ook nog eens met een ronduit prachtige muzikale omlijsting. Dan ben je een hele grote, maar dat is Steven Wilson ook. Een sprookje van een nummer om mee af te sluiten.

Dank aan de 18 deelnemers! Ik vond het weer leuk om te doen en hoop dat jullie plezier hebben gehad aan het meedoen. Ik heb mijn best gedaan de beste man wat eer aan te doen met dit spelletje. Nu ik het tijdstip zie, realiseer ik me weer dat het toch meer werk is dan dat ik van tevoren soms denk. Maar dat heb ik er graag voor over!

Teunnis mag het stokje van me overnemen voor Border Community. Succes!

Bonk schreef:

Routine haalde de meeste eerste plekken, namelijk wel 5 stuks. Het haalde daarmee en 16 noteringen in totaal het respectabele aantal van 118 punten.

Bonk schreef:
1. Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing

Dat betekent dat dat andere aangrijpende verhaal dus de winnaar geworden is. 116 punten en in 17 lijstjes genoemd.

Hier moet je nog even naar kijken, op basis van de genoemde punten staan deze nummers op de verkeerde volgorde. Maar misschien heb je de punten per abuis verwisseld?

Hoe dan ook veel dank voor je mooie presentatie, fijn dat je Steven Wilson in het zonnetje hebt gezet.

Choconas schreef:
(quote)

(quote)

Hier moet je nog even naar kijken, op basis van de genoemde punten staan deze nummers op de verkeerde volgorde. Maar misschien heb je de punten per abuis verwisseld?

Nee, is gewoon een tikfoutje. The Raven had 136 punten. Dank voor je scherpte. Die had ik niet meer blijkbaar. Ik heb het aangepast.

Hartelijk dank, Bonk voor deze mooi presentatie. Ik heb de muziek van Steven Wilson eigenlijk nog maar vrij recentelijk ontdekt. Maar wat een geweldig oeuvre heeft de man. Grote klasse. En... een van de allermooiste nummers allertijden op de eerste plaats. Super!

Zeker bedankt Bonk ! Veel genoten van Wilson de afgelopen dagen dankzij jou. Ook No-Man beter leren kennen. Mooie afronding die je hebt gemaakt met de bijbehorende leuke verhalen en ons als users erbij hebt betrokken. Ook de tijd die je erin hebt gestoken !

Ik was wel blij dat er geen deadline was om 19.00 waar jij je aan moest houden.. .

vigil.Echt geen Raven in jouw top 10 ?

Bedankt Bonk Wat een prachtige Steven Wilson week was dat, ik heb de presentatie niet " live" kunnen volgen maar hem wel teruggelezen

Bonk schreef:

(wat heeft die Ninet Tayeb toch ook een prachtige stem),

Inderdaad zeer mooi, Routine door Steven Wilson ( vocalen) is erg mooi maar ook die inmiddels befaamde rehearsel opname met Ninet in de hoofdrol is niet te versmaden

https://youtu.be/tMfGp79fJCQ

Bedankt Bonk! Fijne presentatie ook. Jammer dat Ancestral het podium niet haalde, maar de drie nummers die daarboven staan zijn ook prachtig natuurlijk.

Tijdgebrek… er is een spot open in juni

Intekenlijst. Informatie over het spel en over voorgaande edities: (links graag mee kopiëren)
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale).

8 april 2022 - Arno (King Crimson)
15 april 2022 - ranja (Vanessa Paradis)
22 april 2022 - Superbitch (Ray Charles)
29 april 2022 - Bonk (Steven Wilson)
6 mei 2022 - Teunnis (Border Community)
13 mei 2022 - Poek (onder 2 minuten)
20 mei 2022 - ArthurDZ (Fugazi)
27 mei 2022 - Plastic Bitch House (Robyn)
03 juni 2022 - El Ninjo (Best of Vara's Verrukkelijke 15: 1983 - 1989)
10 juni 2022 - AstroStart (John Grant)
17 juni 2022 - onbepaald
24 juni 2022 - catdog (The Weeknd)
1 juli 2022 - DjFrankie (nederlandse meidengroepen uit de jaren 70 en 80)
8 juli 2022 - wendyvortex (KISS)
15 juli 2022 - Gebruiker43757 (Talk Talk)
22 juli 2022 - EttaJamesBrown (Nuggets)
29 juli 2022 - herman (Turn Up The Bass)
5 augustus 2022 - Outlaw104 (The Chameleons)
12 augustus 2022 - Casartelli (Foreigner)
19 augustus 2022 - Titmeister (Nile Rodgers)
26 augustus 2022 - dumb_helicopter (Humo's Rock Rally Winnaars)
9 september 2022 - Choconas (Michael Kiwanuka)
16 september 2022 - 123poetertjes (Boards of Canada)

30 september 2022 - dynamo d (Earth, Wind & Fire)
7 oktober 2022 - Shaky (Stevie Ray Vaughan)
14 oktober 2022 - jordidj1 (Death)
22 oktober 2022 - EvilDrSmith (Madrugada/Sivert Høyem)

30 december 2022 - wendyvortex (Greatest Hits Finale 2022) [/quote] [/quote]

Bedankt Bonk voor de geweldige presentatie!

Intekenlijst. Informatie over het spel en over voorgaande edities: (links graag mee kopiëren)
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale).

6 mei 2022 - Teunnis (Border Community)
13 mei 2022 - Poek (onder 2 minuten)
20 mei 2022 - ArthurDZ (Fugazi)
27 mei 2022 - Plastic Bitch House (Robyn)
03 juni 2022 - El Ninjo (Best of Vara's Verrukkelijke 15: 1983 - 1989)
10 juni 2022 - AstroStart (John Grant)
17 juni 2022 - onbepaald
24 juni 2022 - catdog (The Weeknd)
1 juli 2022 - DjFrankie (nederlandse meidengroepen uit de jaren 70 en 80)
8 juli 2022 - wendyvortex (KISS)
15 juli 2022 - Gebruiker43757 (Talk Talk)
22 juli 2022 - EttaJamesBrown (Nuggets)
29 juli 2022 - herman (Turn Up The Bass)
5 augustus 2022 - Outlaw104 (The Chameleons)
12 augustus 2022 - Casartelli (Foreigner)
19 augustus 2022 - Titmeister (Nile Rodgers)
26 augustus 2022 - dumb_helicopter (Humo's Rock Rally Winnaars)
9 september 2022 - Choconas (Michael Kiwanuka)
16 september 2022 - 123poetertjes (Boards of Canada)

30 september 2022 - dynamo d (Earth, Wind & Fire)
7 oktober 2022 - Shaky (Stevie Ray Vaughan)
14 oktober 2022 - jordidj1 (Death)
22 oktober 2022 - EvilDrSmith (Madrugada/Sivert Høyem)
29 oktober 2022 - Bonk (Cabaretliedjes)

30 december 2022 - wendyvortex (Greatest Hits Finale 2022)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:30 uur

geplaatst: vandaag om 18:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.