MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Favoriete Metal Song "De Grote Finale #2

zoeken in:

Ook ik had mijn geld gezet op Ne Obl. en Blood Incantation (en Wayfarer toch zeker kwartfinale), dus het is een redelijk verrassende finale. Zeker Moonlight Sorcery: de grote outsider die nu als een Denemarken op het EK van '92 met de overwinning lijkt te strijken.
Ik vind Wayfarer toch net een fractie origineler en inventiever, maar allebei geweldige songs.
3-5

Zou er nog iemand voorbijwaaien om de stand weer spannender te maken, of nog afgetekender?
Or do we have one of the most unsuspected winner ever in this game?

Ik ga toch ook nipt voor Wayfarer en maak het daarmee weer spannend: 4-5.

Ik begrijp wel, dat om het echt spannend te maken ik op Wayfarer zou moeten stemmen.
Toch ga ik vol voor Moonlight Sorcery.

4-6

Is het dan nu tijd om Moonlight Sorcery tot winnaar uit te roepen?

Jazeker, dat lijkt me een veilige aanname. Proficiat, Moonlight Sorcery & Apollo!

Hall of Fame:

1980 Black Sabbath - Heaven and Hell
1981 Iron Maiden- Killers
1982 Iron Maiden - Hallowed Be Thy Name
1983 Iron Maiden - Where Eagles Dare
1984 Judas Priest - The Sentinel
1985 Slayer - Hell Awaits
1986 Metallica - Master of Puppets
1987 King Diamond - Black Horsemen
1988 Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son
1989 Annihilator - Alison Hell
1990 Slayer - Seasons in the Abyss
1991 Sepultura - Arise
1992 Dream Theater - Pull Me Under
1993 Typo O Negative - Black No. 1 (Little Miss Scare-All)
1994 Machine Head - Davidian
1995 Death - Symbolic
1996 Opeth - Black Rose Immortal
1997 Dimmu Borgir - The Mourning Palace
1998 Death - Flesh and the Power It Holds
1999 My Dying Bride - She Is The Dark
2000 Primordial - The Soul Must Sleep
2001 Opeth - The Drapery Falls
2002 Opeth - Deliverance
2003 Type O Negative - Less Than Zero
2004 Converge - You Fail Me
2005 Moonsorrow - Pimeä
2006 Cult of Luna - Finland & Agalloch - Limbs
2007 Alcest - Souvenirs d'un Autre Monde
2008 Opeth - Heir Apparent
2009 Heaven & Hell - Atom and Evil
2010 Gallowbraid - Ashen Eidolon
2011 Mastodon - The Hunter
2012 Alcest - Autre Temps
2013 Cult of Luna - I, The Weapon
2014 Saor - Children of the Mist
2015 My Dying Bride - And My Father Left Forever
2016 Cobalt - Hunt the Buffalo
2017 Ex Eye - Xenolith; The Anvil
2018 Redemption - Long Night's Journey Into Day
2019 Blood Incantation - The Giza Power Plant
2020 Oranssi Pazuzu - Uusi Teknokratia
2021 King Buffalo - Burning
2022 Ultha - Rats Gorged the Moon... And All Fell Silent
2023 Moonlight Sorcery - Into the Silvery Shadows of Night

Normaal gezien kiest de laureaat de nieuwe jaargang, maar u ziet het: de Hall of Fame is gecompleteerd. Ik stel voor om, alvorens we aan de uiterst ultieme grootschalige finale beginnen, nog een proto-editie houden? Alles van voor 1980, dus.

Of dat er eentje met 64 dan wel 128 songs wordt, laat ik aan jullie over. Laat het nomineren alvast beginnen.

Het aantal bands om uit te kiezen is aanzienlijk minder dan we gewend zijn. Deze ronde vier nominaties per band doen? Morgenochtend stap ik in.

Kan ik me wel in vinden, Dieter!

Goed idee, komt het wat makkelijker tot 128

AC/DC - Whole Lotta Rosie **
Black Sabbath - War Pigs
Deep Purple - Speed King
Judas Priest - Beyond the Realms of Death
King Crimson - One More Red Nightmare **
Led Zeppelin - Dazed and Confused
Motörhead - Overkill
Motörhead - Damage Case **
Rainbow - Stargazer
Rush - Cygnus X-1
Scorpions- Coast to Coast
Thin Lizzy - The Boys Are Back In Town **

Laten we eerst eens kijken hoe ver we komen met maximaal twee nummers per artiest. Dan kunnen we dat daarna altijd nog oprekken naar vier nummers. Ik denk dat we een heel eind komen, want de vijver om uit te vissen is echt vrij groot. Bovendien zou het sneu zijn als daarmee de verscheidenheid aan artiesten afneemt.

Goed idee, eerst het oude aanhouden en in de oudheid had je ook Cream, Hendrix, Pink Floyd (Nile Song), MC5, Status Quo, KISS, Ted Nugent, Van Halen enz

B.Robertson schreef:
Goed idee, eerst het oude aanhouden en in de oudheid had je ook Cream, Hendrix, Pink Floyd (Nile Song), MC5, Status Quo, KISS, Ted Nugent, Van Halen enz

Precies, ik heb ook een aantal nominaties moeten schrappen die ik maar voor de tweede ronde bewaar. Volgens mij moet het makkelijk lukken om 128 te verzamelen met maximaal twee per artiest!

ABDrums dat denk ik ook wel. The Who, Uriah Heep, Blue Cheer, Golden Earring wat me zo te binnenschiet.

Ik heb er niets op tegen om al die hardrock te includeren, maar sommige artiesten en nummers die geopperd worden hebben naar mijn mening niets met metal te maken. Zal later vanavond een viertal nummers nomineren.

En Moonlight Sorcery had ik niet verwacht als winnaar, wel blij mee.

Aanhakend op mijn vorige bericht wat ik vluchtig had geschreven: waar ligt dan de grens? Is Van Halen metal? Blue Oyster Cult? Lynyrd Skynyrd? CCR? The Doors? Pink Floyd? Queen? etc. etc. En wat te denken van al die progrock bands? Sommige nummers zijn wat harder dan andere nummers, maar de grens is erg subjectief denk ik.

AC/DC - Whole Lotta Rosie
Black Sabbath - War Pigs
Black Sabbath - Symptom of the Universe ###
Deep Purple - Speed King
Deep Purple - Highway Star ###
Judas Priest - Beyond the Realms of Death
King Crimson - One More Red Nightmare
Led Zeppelin - Dazed and Confused
Motörhead - Overkill
Motörhead - Damage Case
Rainbow - Man On The Silver Mountain ###
Rainbow - Stargazer
Rush - Cygnus X-1
Scorpions- Coast to Coast
Thin Lizzy - The Boys Are Back In Town
Uriah Heep - July Morning ###

Van harte Apollo, een bijzondere overwinning, maar niet alleen vanwege de bijzonderheid een verdiende overwinning. Fantastisch nummer en een hele gave kennismaking. Nu dan toch maar eens de rest van die plaat gaan luisteren. Maar ja, er is net een pakket van zo'n 50 lp's binnengekomen. Tijd...schaars...

Ha, maar nu mijn favoriete editie, eindelijk!
Wat mij betreft gaan we er lekker 128 liedjes inproppen: er is zoveel toffe (proto)metal/hardrock dat het zonde zou zijn om zoveel kræckerts links te laten liggen.
Dit geschreven hebbende: de winnaar van deze editie is inmiddels al genoemd, daar moet ik eerlijk in zijn.
Edoch, deze vier zijn ook godallejezusgruwelijkgaaf. Ik zet trouwens het jaartal erbij, dat geeft ook een beetje context aan het nummer (ook omdat ik vermoed dat niet iedereen deze vier nominaties zullen kennen). 't Kan namelijk nogal schelen of een nummer uit 1969 of 1979 komt.

AC/DC - Whole Lotta Rosie (1977)
Black Sabbath - War Pigs (1970)
Black Sabbath - Symptom of the Universe (1975)
Deep Purple - Speed King (1970)
Deep Purple - Highway Star (1972)
Granicus - Prayer (1973) ‍♂️‍♂️‍♂️
High Tide - Death Warmed Up (1969) ‍♂️‍♂️‍♂️
Highway Robbery - Promotion Man (1972) ‍♂️‍♂️‍♂️
Judas Priest - Beyond the Realms of Death (1978)
King Crimson - One More Red Nightmare (1974)
Led Zeppelin - Dazed and Confused (1969)
Motörhead - Overkill (1979)
Motörhead - Damage Case (1979)
Rainbow - Man On The Silver Mountain (1975)
Rainbow - Stargazer (1976)
Randy Holden - Fruit & Icebergs (1969) ‍♂️‍♂️‍♂️
Rush - Cygnus X-1 (1977)
Scorpions- Coast to Coast (1979)
Thin Lizzy - The Boys Are Back In Town (1976)
Uriah Heep - July Morning (1971)

20/128

Ben ik met je eens Apollo eigenlijk zou ik metal music archives als leidraad moeten nemen: LED ZEPPELIN discography (top albums) and reviews - metalmusicarchives.com - maar toch ook wel weer dat het op een metalsite staat. Deep Purple hard rock / proto metal. Ik ging ervanuit vrijblijvend gewoon wat hard spul op te sommen, wat voor mij in 1965 met 'My Generation' van The Who begint. Ben zelf van '71, voor wat het waard is.

Het is geen metal, noch hardrock, maar check even de energie, snelheid, fokking wicked drumsolo (!) en vuige zangpartijen van een van mijn favoriete 50s nummers, anno 1959 (!): Lonnie Donegan.

Allereerst de felicitaties voor Apollo die met zijn goede kijk op 2023, voor mij een mooi nummer in de picture heeft gezet.
En dan dit: ik sla deze editie over. De ouwe jaartallen hebben sowieso niet zo mijn belangstelling.
Komt nog bij dat ik op dit moment onder doktersbehandeling sta en de vooruitzichten zien er niet zo gunstig uit.
Ik wil wel proberen met de Hall of Fame nog mee te doen als het zover is, als ik de energie er nog voor kan opbrengen.
Misschien dat AOVV me tegen die tijd een tagje wil doen? Veel plezier met de oudjes.

Jacoto schreef:

...... Komt nog bij dat ik op dit moment onder doktersbehandeling sta en de vooruitzichten zien er niet zo gunstig uit. Ik wil wel proberen met de Hall of Fame nog mee te doen als het zover is, als ik de energie er nog voor kan opbrengen......

Stertke Jacoto! Hopelijk houdt muziek je op de been!

DjFrankie (moderator)
Sterkte Jacoto. Niet fijn om te lezen. Hopelijk herstel je goed.

Wat jammer dat je niet met deze ouwe meukronde meedoet, Jacoto. Ik had gedacht dat het met jouw levenservaring juist een uitgelezen kans was om je kennis hierin te delen.
Of is het toch vooral Leave the past behind?
Beterschap en sterkte in ieder geval! Je liet al eens vaker wat over je fysieke malheur doorschemeren, hopelijk kom/blijf je nog lang hier actief en geef je de vooruitzichten ongelijk.

Als de limiet van twee nummers per band gehandhaafd blijft, dan gaan we het spelletje spelen zonder 'Black Sabbath' en 'Victim Of Changes'. That's pretty bizarre.

Van de weeromstuit gooi ik er dan een exxxtra obscuur nummer in. Ook voor iedereen die denkt dat Picture de eerste Nederlandse metalband is, want nota bene in mijn geboortepolderdorpje Wieringerwerf was er eind jaren 70 al een band behoorlijk (proto)metal bezig: denk Deep Purple's 'Speed King'.
Ik doe er meteen even een Belgische band bij, zodat de Benelux tenminste ook in deze editie is vertegenwoordigd.

Dieter: deze mindblowing, jawdropping protospeedmetalliveversie van Hocus Pocus doen, of toch de "gewone" albumversie? Ik denk dat deze clip in mijn Top 3 staat van meest gedraaide opnames ever.

2e ronde: Nomineer 4 songs van vóór 1980!

AC/DC - Let There Be Rock(1977)
AC/DC - Whole Lotta Rosie (1977)
Black Flame - Letter To A Dead Friend (1978)
Black Sabbath - War Pigs (1970)
Black Sabbath - Symptom of the Universe (1975)
Black Spirit - Crazy Times (1978)
Budgie - Breaking All the House Rules (1975)
Budgie - Napoleon Bona Parts 1 & 2 (1975)
Deep Purple - Speed King (1970)
Deep Purple - Highway Star (1972)
Focus - Hocos Pocus (1971)
Granicus - Prayer (1973)
Gun - Race With The Devil (1968)
High Tide - Death Warmed Up (1969)
Highway Robbery - Promotion Man (1972)
Irish Coffee - The Show (part 2) (1971)
Iron Maiden - Prowler (Soundhouse Tapes Version 1979)
Jerusalem - Frustration (1972)
Judas Priest - Beyond the Realms of Death (1978)
Judas Priest - Sinner (1977)
King Crimson - One More Red Nightmare (1974)
Led Zeppelin - Dazed and Confused (1969)
Led Zeppelin - Immigrant Song (1970)
Motörhead - Overkill (1979)
Motörhead - Damage Case (1979)
Ñu - El Juglar (1978)
Rainbow - Man On The Silver Mountain (1975)
Rainbow - Stargazer (1976)
Randy Holden - Fruit & Icebergs (1969)
Rush - Cygnus X-1 (1977)
Rush - Cygnus X-1 Book II Hemispheres (1978)
Saxon - Frozen Rainbow (1979)
Scorpions- Coast to Coast (1979)
Scorpions - Pictured Life (1976)
The Godz - Under the Table (1978)
Thin Lizzy - The Boys Are Back In Town (1976)
UFO - Doctor Doctor (1974)
Uriah Heep - July Morning (1971)
Uriah Heep - Look At Yourself (1971)
Van Halen - Runnin' With The Devil (1978)

40/128

Deadline 27 mei 20:00 uur

EvilDrSmith schreef:
Wat jammer dat je niet met deze ouwe meukronde meedoet, Jacoto. Ik had gedacht dat het met jouw levenservaring juist een uitgelezen kans was om je kennis hierin te delen.
Of is het toch vooral Leave the past behind?
Beterschap en sterkte in ieder geval! Je liet al eens vaker wat over je fysieke malheur doorschemeren, hopelijk kom/blijf je nog lang hier actief en geef je de vooruitzichten ongelijk.

Ja da's waar. Ik moet nog wel een finale uitslag van een punctie binnenkrijgen, maar de scans die ik heb ondergaan geven weinig reden to optimisme.
Wat de 'ouwe meuk' betreft, daar ben ik niet zo erg mee op de hoogte als dat je misschien zou denken.
Wel is het natuurlijk een mooi moment om die horizon te verbreden, maar dan moet wel m'n hoofd ernaar staan.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:13 uur

geplaatst: vandaag om 10:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.