MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2024 [Uitslagen Ladders]

zoeken in:
Gretz schreef:
(quote)

Serieus? Helft van deze nummers een zeer krappe voldoende of een onvoldoende? Ben je een muziekhater ofzo?

Nee hoor, verre van zelfs maar leuk dat je het vraagt.

Overigens staat een 6,0 of hoger niet gelijk aan een zeer krappe voldoende zoals jij nu schetst. Mijn Top 5 is bv ergens tussen de 9 en een 10.

Poeha schreef:
(quote)
De eerste keer dat je meedoet?

De leukste thuis?

Ze knikken hier allemaal instemmend. Dus dan zal het wel waar zijn.

Ik mis toch wel de grote soul krakers in de finale. Eens zien hoe de debutanten zich gaan verhouden in mijn lijst.

Poeha schreef:

Ik mis toch wel de grote soul krakers in de finale.

Daar ben ik het dan wel mee eens. Helaas zaten de twee nummers van Marvin Gaye elkaar in de weg bij de herkansing.

vigil schreef:
(quote)

Nee hoor, verre van zelfs maar leuk dat je het vraagt.

Overigens staat een 6,0 of hoger niet gelijk aan een zeer krappe voldoende zoals jij nu schetst. Mijn Top 5 is bv ergens tussen de 9 en een 10.

Je begreep vast dat ik het gekscherend vroeg

Met deze nummers bedoelde ik natuurlijk het totaal van 32 finalisten. Jij zegt 50% <6. Cijfers 5,5 t/m 5,9 lijken me zeer krappe voldoendes, vandaar mijn opmerking. ik ben gewoon verbaast dat bij jou in deze finale de mediaan zo laag ligt, that's all

De helft van deze finale lager dan een 6 is wel bizar.

Onweerwolf
Ik ga tijdens mijn traditionele beoordeling lekker de werkelijke intens goddelijke live versie van 'Alles Geprobeerd' van het "Live!" album van Het Goede Doel uit 1986 beluisteren.

Ik vind in 99,99% van de gevallen live muziek alleen tof voor als je er bij was maar dit is de veruit dikste uitzondering ooit die deze regel bevestigt. Inclusief ESC tune einde. Het was één van de (ik denk 20) allereerste originele CD's die ik ooit kocht.

De gecontroleerde emotie in de schitterend gearticuleerde zang van Temming en de lange uitgesponnen epic die Het Goede Doel hier samen met hun publiek neerzet is echt om je vingers bij af te likken. Fucking goed. Echt! Wat een opbouw ook, zeldzaam.

Haten op 'Alles Geprobeerd'? Je bent niet wijs!

Of deze, welke ik persoonlijk de allerbeste versie vind.

Wat zijn de populairste nummers buiten de MuMe-bubbel?
Spotify-cijfers:

1. Depeche Mode - Enjoy The Silence 740,9 miljoen (1)
2. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out 710,6 (1)
3. Mobb Deep - Shook Ones Pt. II 568,0 (1)
4. Pearl Jam - Black 480,2 (3)
5. New Order - Blue Monday 436,1 (1)
6. Michael Kiwanuka - Cold Little Heart 309,5 (1)
7. The Smiths - How Soon Is Now? 297,3 (5)
8. Pulp - Common People 227,0 (1)
9. Kate Bush - Wuthering Heights 207,9 (2)
10. Curtis Mayfield - Move On Up 194,4 (1)
11. Lana Del Rey - Venice Bitch 178,3 (49)
12. Radiohead - Let Down 146,6 (14)
13. The Cure - A Forest 146,0 (8 )
14. Radiohead - Street Spirit (Fade Out) 134,3 (15)
15. Kendrick Lamar - The Blacker The Berry 133,5 (68)
16. Nina Simone - Sinnerman 124,4 (4)
17. Donna Summer - I Feel Love 108,1 (2)
18. Pixies - Debaser 104,9 (4)
19. Sonic Youth - Teen Age Riot 80,9 (1)
20. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels) 52,1 (13)
21. The Velvet Underground - Venus In Furs 47,8 (11)
22. U2 - The Unforgettable Fire 41,1 (31)
23. Prince - Sign O' The Times 28,8 (13)
24. Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr. 24,0 (14)
25. Big Thief - Not 21,0 (12)
26. Sinéad O'Connor - Troy 19.7 (5)
27. Tori Amos - Winter 19,7 (4)
28. Talk Talk - Living In Another World 19,1 (4)
29. David Bowie - Station To Station 9,3 (85)
30. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd 7,5 (4)
31. Songs: Ohia - Lioness 6,8 (2)
32. Julia Holter - Feel You 6,0 (2)

() positie in de betreffende discografie

Lijstje ingediend, dit is het verdict:

Nieuw: 1 3 5 7 8 9 10 11 12 16 20 21 24 26 27 30 31 gemiddeld: 15.4
Weg: 3 4 5 7 9 10 12 13 14 18 19 22 26 27 28 31 32 gemiddeld: 16.5

Aanzienlijk betere finale dan vorig jaar dus, maar nog lang niet de beste ooit (dat was 2021).

Overigens kan ik verklappen dat het kwartje bij de meest besproken finalist goed gevallen is bij mij, die scoort aanzienlijk hoger dan verwacht.

Casartelli (moderator)
johan de witt schreef:
Wat zijn de populairste nummers buiten de MuMe-bubbel?
Spotify-cijfers:
Leuk lijstje!

Wat mij opvalt:
- de lage ranking in hun respectievelijke discografieën van The Unforgettable Fire en Station to Station
- de hoge notering van het lichtje (al val ik dan terug op "het was niet eens een echte hit", maar dat geldt voor het gros van de lijst) en vooral van Mobb Deep

Casartelli schreef:
(quote)
Leuk lijstje!

Wat mij opvalt:
- de lage ranking in hun respectievelijke discografieën van The Unforgettable Fire en Station to Station
- de hoge notering van het lichtje (al val ik dan terug op "het was niet eens een echte hit", maar dat geldt voor het gros van de lijst) en vooral van Mobb Deep

Dat eerste viel mij ook op, ook voor The Blacker the Berry en Venice Bitch (al heeft Kendrick natuurlijk net een paar dagen een nieuw album uit, dat vervormt die populariteitscijfers wel enigszins).

Dat tweede is natuurlijk niet vreemd: hiphop is wereldwijd erg populair en Shook Ones wordt over het algemeen gezien als een van de grootste klassiekers in het genre.

Casartelli (moderator)
Titmeister schreef:
Dat eerste viel mij ook op, ook voor The Blacker the Berry en Venice Bitch (al heeft Kendrick natuurlijk net een paar dagen een nieuw album uit, dat vervormt die populariteitscijfers wel enigszins).
Ja, die zag ik ook, maar bij zowel Kendrick Lamar als Lana del Rey zit ik er veel te weinig in om daar een gevoel bij te hebben. Neem wel aan dat dit allertijden luistercijfers zijn, dus dan zou een recent albums toch niet zo veel impact moeten hebben.
Titmeister schreef:
Dat tweede is natuurlijk niet vreemd: hiphop is wereldwijd erg populair en Shook Ones wordt over het algemeen gezien als een van de grootste klassiekers in het genre.
Dat neem ik allebei graag van je aan. Maar als ik mezelf hier op MuMe over de populariteit van het een of ander verbaas, ga ik vaak even na of die naam nog enige bekendheid / populariteit in mijn fysieke bubbel geniet. Dat is dan toch wel een ja voor bijna de hele lijst (ik twijfel over Sufjan Stevens en alleen de onderste twee zijn een overtuigd nee), maar niet voor Mobb Deep. (En nee, er zit inderdaad niet veel hiphop in mijn fysieke bubbel)

De karige populariteit van The Unforgettable Fire, Sign O' The Times en Troy viel mij eigenlijk nog het meeste op. Duidelijk hier (in Nederland) groter dan daarbuiten. Ook de cijfers van Street Spirit en A Forest vallen me tegen.

Grappig om de lijst eens op deze manier te rangschikken! Het blijft natuurlijk Spotify, dus in welke prefab-playlisten de liedjes wel en niet belanden zal ook wel een grote rol spelen.

Plus: recentere liedjes, zeker die uit 2019, zullen lager scoren omdat ze simpelweg minder lang beluisterd hebben kunnen zijn.

De tijd dat een discografie op Spotify staat speelt natuurlijk ook mee. Prince staat er bijv. nog niet zo lang op in vergelijking met de meeste andere golden oldies.

Casartelli schreef:
(quote)
Ja, die zag ik ook, maar bij zowel Kendrick Lamar als Lana del Rey zit ik er veel te weinig in om daar een gevoel bij te hebben. Neem wel aan dat dit allertijden luistercijfers zijn, dus dan zou een recent albums toch niet zo veel impact moeten hebben.
(quote)
Dat neem ik allebei graag van je aan. Maar als ik mezelf hier op MuMe over de populariteit van het een of ander verbaas, ga ik vaak even na of die naam nog enige bekendheid / populariteit in mijn fysieke bubbel geniet. Dat is dan toch wel een ja voor bijna de hele lijst (ik twijfel over Sufjan Stevens en alleen de onderste twee zijn een overtuigd nee), maar niet voor Mobb Deep. (En nee, er zit inderdaad niet veel hiphop in mijn fysieke bubbel)

Spotify rangschikt de nummers bij artiesten obv recente plays, niet totaal aantal plays. Zo staan er momenteel 5 nummers van GNX in de Kendrick Top 10. Desondanks vind ik een 83e plaats voor The Blacker the Berry erg laag.

En vwb de fysieke bubbel-test; die zouden bij mij enkel Songs: Ohia en Julia Holter niet doorstaan, vermoed ik.

stats.fm (Formerly Spotistats for Spotify)
Voor enkele users hier misschien wel een aardige optie: Je persoonlijke statistieken op Spotify. Je kunt voor een eenmalig flutbedragje zelfs je complete Spotify historie importeren.

Bericht
AstroStart

Titmeister schreef:
(quote)

Spotify rangschikt de nummers bij artiesten obv recente plays, niet totaal aantal plays.

Dat is inderdaad het top 5-je op een artiestenpagina maar dat is niet wat johan de witt gebruikt heeft.

cosmic kid (moderator)
Arrie schreef:
(quote)

Dat is inderdaad het top 5-je op een artiestenpagina maar dat is niet wat johan de witt gebruikt heeft.

Off topic. Wat heeft hij dan wel gebruikt? Waar vind je die scores?

cosmic kid schreef:
(quote)

Off topic. Wat heeft hij dan wel gebruikt? Waar vind je die scores?

Wellicht bijvoorbeeld deze site: https://kworb.net/spotify/artist/2YZyLoL8N0Wb9xBt1NhZWg_songs.html

Klopt, de volledige lijst per artiest is niet op spotify te vinden (alleen de top 5/10), maar wel op internet, op sites als deze.

Arrie schreef:
(quote)

Dan sta ik helemaal te kijken van de positie van TBTB. Er staan natuurlijk een hoop featurings tussen, maar dat een Money Trees meer dan 10x zo vaak is afgespeeld, vind ik raar.

Titmeister schreef:
(quote)

Dan sta ik helemaal te kijken van de positie van TBTB. Er staan natuurlijk een hoop featurings tussen, maar dat een Money Trees meer dan 10x zo vaak is afgespeeld, vind ik raar.

Dat is niet zo vreemd. TBTB is een albumtrack van het commercieel minst succesvolle album. Money Trees was een paar jaar terug nog een Tiktokhit.

hoi123 schreef:
Plus: recentere liedjes, zeker die uit 2019, zullen lager scoren omdat ze simpelweg minder lang beluisterd hebben kunnen zijn.
Aan de andere kant is Spotify sinds enkele jaren hét medium geworden om muziek af te spelen op veel plekken ter wereld, waardoor recente nummers juist een voorsprong hebben.

Wat mij opvalt is dat Venus in Furs nog niet eens in de top 10 meest populaire VU nummers staat.

Van U2 vind ik het niet zo opvallend. Ik weet dat het destijds een hit was, maar ik hoor dat nummer nooit op de radio, het heeft niks gedaan in Amerika, en voor mijn gevoel kom ik ook vrij snel aan 30 populairdere U2 nummers.

Van Bowie, Lana, en Kendrick zijn het nou eenmaal albumtracks en ook niet de makkelijkste nummers in hun oeuvre. Je moet begrijpen dat Spotify niet alleen wordt gebruikt door muzieknerds maar juist meer door het grote publiek dat liever Let's Dance, Summertime Sadness of HUMBLE opzet (of zelfs alleen maar die nummers kent).

Dat The Smiths zo hoog staat verbaast mij ook wel echt.

Onweerwolf
In het geval van 'Let's Dance' hebben ze groot gelijk. ♥️

Ook ingestuurd. 9 nummers die een onvoldoende scoren. Slechts een stuk of 3 9s.

Casartelli (moderator)
Ook hier even de balans opgemaakt bij welke artiesten ik in Ronde 1 een ontdekkingsduimpje noteerde. Na tig jaar MuMeLadder zijn de minst obscure krenten inmiddels wel uit de pap gevist... maar ik veerde toch positief verrast op bij nummer van

Alan Vega
Isaac Roux
Jesus Loves You
Lo Moon
Nature and Organisation
The Clockworks
The Headboys

Dank aan de nomineerders!

Gast
geplaatst: vandaag om 16:50 uur

geplaatst: vandaag om 16:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.