MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met... 2024

zoeken in:
The Lemon Twigs - 5
Beetje nietszeggend wat mij betreft. Idd Beach Boys vibes, maar daar komt het niet bij in de buurt helaas.

Youth Lagoon - 5,5
Vorig jaar een aantal leuke singles uitgebracht, maar ik merk dat ik snel verzadigd ben bij deze band. Deze nieuwste worp glijdt mij te onopvallend voorbij.

mpeg - 7,8
SLIFT - 4
Hier kom ik echt moeilijk doorheen. Als het zoveel moeite kost om het überhaupt uit te luisteren, dan kan ik niet anders dan een dikke onvoldoende geven.

Irène Drésel - 8,5
Bob Uit Zuid - 6,5
Zal het niet snel zelf opzetten, maar vind het wel origineel.

SPRINTS - 4,5
Snap de MuMe hype totaal niet. Paar nummers geprobeerd, maar vindt het maar vermoeiende muziek.

Super Rob, Erika Norwich - 2
esteban, why? WHY?

7

Ik doe het gewoon

Lemon Twigs - 6
Youth Lagoon - 6,5
mpeg - 7,5
SLIFT - 5
Irene Dresel - 8
Bob uit Zuid - 7
SPRINTS - 7
Super Rob, Erika Norwich - 7

01-01: The Lemon Twigs - My Golden Years (Poek / 6 / 5,58)
02-01: Youth Lagoon - Football (Poek / 6 / 7,02)
03-01: mpeg - Prospect Theory (Mausie / 6 / 7,32)
04-01: SLIFT - Weavers' Weft (Titmeister / 6 / 6,42)
05-01: Irène Drésel - Fluo (Mausie / 6 / 8,03)
06-01: Bob Uit Zuid - Applaus (Arrie / 5 / 6,56)
07-01: SPRINTS - Heavy (Poek / 5 / 6,74)
08-01: Super Rob, Erika Norwich - My AI (esteban / 4 / 4,5)
09-01: TATYANA - Down Bad (AstroStart / 0 / 0)

Werkbestand 2022-2024 - Google Spreadsheets - docs.google.com

Spotify playlist

Ik weet alleen niet hoe ik collaborator wordt in Spotify, zou iemand deze track willen toevoegen? thanks!

Totaal buiten mijn comfortzone, maar deze Tatyana met een i-grec geeft me toch een redelijk comfortabel gevoel met een fantasierijke productie.
6,3

AstroStart schreef:
Ik weet alleen niet hoe ik collaborator wordt in Spotify, zou iemand deze track willen toevoegen? thanks!

Ha Tim, goed je weer hier te zien! Als het goed is, zou dat via deze link moeten kunnen:

Inloggen - Spotify - open.spotify.com

Titmeister schreef:
(quote)

Ha Tim, goed je weer hier te zien! Als het goed is, zou dat via deze link moeten kunnen:

Inloggen - Spotify - open.spotify.com

Thanks man toevallig zit ik er al in, Mausie had me al de link via PB gestuurd, maar bedankt!

Tatyana krijgt van mij een 7. Interessante productie, maar vocaal vind ik het niet zo heel sterk.

Bob Uit Zuid - Dig zijn eigenzinnigheid (ik bedoel, wie maakt er nu een plaat over karpervissen), maar vind het nummer niet echt goed: 6,5
Sprints - hype gaat aan mij voorbij; 13-in-een-dozijn indie: 5
Super Rob - AIqua idd, vind het wel grappig: 7
Tatyana - productie doet denken aan LCD Soundsystem, dus das positief. Iets interessantere vocals hadden het naar een echt hoge score kunnen tillen: 7,3

01-01: The Lemon Twigs - My Golden Years (Poek / 6 / 5,58)
02-01: Youth Lagoon - Football (Poek / 6 / 7,02)
03-01: mpeg - Prospect Theory (Mausie / 6 / 7,32)
04-01: SLIFT - Weavers' Weft (Titmeister / 6 / 6,42)
06-01: Bob Uit Zuid - Applaus (Arrie / 6 / 6,55)
07-01: SPRINTS - Heavy (Poek / 6 / 6,45)
08-01: Super Rob, Erika Norwich - My AI (esteban / 5 / 5)
09-01: TATYANA - Down Bad (AstroStart / 3 / 6,87)
10-01: Waxahatchee feat. MJ Lenderman - Right Back To It (Poek / 0 / 0)

Americana is niet echt populair in dit draadje, maar desondanks

Spotify playlist

Ingevuld in de sheet:

01-01: The Lemon Twigs - My Golden Years 7
02-01: Youth Lagoon - Football 7,3
03-01: mpeg - Prospect Theory 6,5
04-01: SLIFT - Weavers' Weft 5

Tatyana: 7,5
Waxahatchee: 7

Ingevuld

01-01: The Lemon Twigs - My Golden Years (Poek / 7 / 5,79)
02-01: Youth Lagoon - Football (Poek / 7 / 7,06)
03-01: mpeg - Prospect Theory (Mausie / 7 / 7,2)
04-01: SLIFT - Weavers' Weft (Titmeister / 7 / 6,21)
09-01: TATYANA - Down Bad (AstroStart / 4 / 7,03)
10-01: Waxahatchee feat. MJ Lenderman - Right Back To It (Poek / 1 / 7)
11-01: Erick the Architect feat. George Clinton - Ezekiel's Wheel (Titmeister / 0 / 0)

Spotify playlist

10-01: Waxahatchee feat. MJ Lenderman - Right Back To It: 6,8
11-01: Erick the Architect feat. George Clinton - Ezekiel's Wheel: huh, heeft Snoop Dogg een jongere broer of volwassen zoon, ofzo? En okay okay: free your mind, George, maar your ass won't follow no more? 6,5

Erick zonder de andere zombies: 7,5

10-01: Waxahatchee feat. MJ Lenderman - Right Back To It (Poek / 2 / 6,9)
11-01: Erick the Architect feat. George Clinton - Ezekiel's Wheel (Titmeister / 2 / 7)
12-01: Omah Lay - Holy Ghost (esteban / 0 / 0)

Ik kan niet aan de Spotify-lijst toevoegen.

Spotify playlist

Leuk, een nieuwe Omah Lay!

7,5

esteban schreef:

Ik kan niet aan de Spotify-lijst toevoegen.

Ook niet via Inloggen - Spotify - open.spotify.com ?

Ook niet. Maar zonet wel gelukt via de app op de smartphone, daar kwam de vraag: "Wilt u toevoegen aan?" Via de desktop-app of browsers niet. 't Is in orde.

Arrie schreef:
Leuk, een nieuwe Omah Lay!

Mij onbekend, denk ik. Al sprokkelend op YouTube tegen gekomen. Aangenaam verrast. 't Is de zachtheid van het nummer dat weet te bekoren.

10-01: Waxahatchee feat. MJ Lenderman - Right Back To It (Poek / 2 / 6,9)
11-01: Erick the Architect feat. George Clinton - Ezekiel's Wheel (Titmeister / 2 / 7)
12-01: Omah Lay - Holy Ghost (esteban / 1 / 7,5)
13-01: AILSHA - Go Tobann (esteban / 0 / 0)

Spotify playlist

Irlande douze points!

Niet van mij

2,5

Ook niet van mij. Had verwacht dat het zo langzamerhand wel gedaan zou zijn met dit soort kermismetal op het Songfestival.

3

Waxahatchee - doet me denken aan Suzan & Freek: 3,8
Erick the Architect - niet de zoon van Snoop, wel 1/3 van Flatbush Zombies: 7,5
Omah Lay - prima nummer, wel uit 2023: 7

Ingevuld in de sheet

12-01: Omah Lay - Holy Ghost: fraaie clip. Al die effecten die ze op de zang hebben losgelaten staan me totaal niet aan. Jammer, anders had ik het best een aardig nummer gevonden. 5

13-01: AILSHA - Go Tobann: maar goed, het kan altijd nog beroerder. Niet alles wat metalinvloeden heeft en een beetje gek is, wint onmiddellijk mijn waardering (en mijn lat ligt best wel laag). Wel een voordeel dat het nog geen 2,5 minuut duurt. Al vrees ik dat ik dit nog een van de betere nummers zal gaan vinden in mei.
Qua kermismetal kan ik van harte Diablo Swing Orchestra aanbevelen. Of desnoods BABYMETAL dat een heel klein beetje in deze hoek te plaatsen valt, maar dan stukken beter en harder. 4

Er is tegenwoordig best wel wat van een stuk hogere kwaliteit op het Songfestival dan dit hoor.

Ja hoor, ik volg het al een jaar of twintig vrij nauwgezet en ik bespeur ook een stijgende lijn. Waar er decennialang hooguit één fatsoenlijk nummer per jaargang te horen is, is dat de laatste jaren al veel meer. Behalve afgelopen jaar, dat was, in mijn herinnering, best wel beroerd (alleen Tsjechië vond ik écht goed en Finland irritant aanstekelijk). Al zit er idd altijd wel een paar liedjes tussen die in positieve zin opvallen.
Ik heb in 2020 een keer mijn persoonlijke Top 15 gemaakt van favoriete songfestivalliedjes. Okay, ik moest graven, diep graven, héél diep graven, maar uiteindelijk vond ik vijftien nummers die ik écht goed vind, zonder plaatsvervangende schaamte (en nog wat andere nummers die ik ook wel okay vind).
Vijftien nummers van in totaal ruim 1500 liedjes in 65 jaar songfestifaalgeschiedenis: uiteindelijk toch niet zo'n goede voedingsbodem voor toffe muziek. En niet zelden eindigden die nummers ook nog eens in de achterhoede.

1965 - Luxemburg: France Gall - Poupée de cire, poupée de son (1e plaats)
1969 - Nederland: Lenny Kuhr - De troubadour (1)
1976 - Griekenland: Mariza Koch - Panagia mou, Panagia mou (13)
1980 - België: Telex - Euro-Vision (17, twee na laatste) (vanwege het afwijkende geluid)
1982 - Finland: Kojo - Nuku pommiin (18, laatste met 0 punten) (alleen vanwege de, jawel, gitaarsolo (!))
2005 - Moldavië: Zdob și Zdub - Boonika bate doba (6)
2007 - Bulgarije: Stoyan Yankoulov & Elitsa Todorova - Water (5)
2008 - Turkije: Mor ve Ötesi - Deli (7)
2008 - Finland: Teräsbetoni - Missä miehet ratsastaa (22)
2010 - Turkije: MaNga - We could be the same (2)
2012 - Macedonië: Kaliopi - Crno i belo (13)
2016 - Nika Kocharov and Young Georgian Lolitaz - Midnight Gold (20)
2017 - Armenië: Artsvik - Fly with me (18)
2018 - Nederland: Waylon - Outlaw in 'em (18)
2019 - Albanië: Jonida Maliqi - Ktheju tokës (17)

De twee beste inzendingen aller tijden hebben echter helaas de nationale wedstrijd in hun land niet gewonnen, waardoor ze niet in de Eurovisiefinale stonden. Echt zonde, want die zijn met afstand de beste Songfestivalgerelateerde nummers die ik ken.
https://www.youtube.com/watch?v=BPVhNdBR2FE (Noorwegen 2011: fokking awesome!)
https://www.youtube.com/watch?v=2dllo85ZSUk (Estland 2013: de meeste hilarische act ever. Sowieso, niet louter qua Songfestival, maar gewoon aller tijden. Comedynoisecorecrustpunk met Chewbacca on vocals?)

In 2021 kwam trouwens mijn nieuwe favoriet: Oekraïne: Go_A - Sjoem (5)
Ik wilde ze zelfs live gaan zien toen ze hier in Nederland zouden optreden, maar helaas bleek hun overige repertoire veel minder sterk.
Afijn, tot zover maar weer even.

Da's best streng zeg. Alleen al op basis van de laatste pak 'm beet 5 jaar kom ik makkelijk over de 15 heen. En dan noem je wel Waylon, die zou bij mij juist in de onderste helft eindigen.

Ik was trouwens nog eens plan om alle jaargangen door te gaan vanaf de jaren '50 en alle liedjes te becijferen. Was er wel mee begonnen maar nog blijven hangen bij de vierde editie. Tot nog toe drie 8+ liedjes, ook niet erg veel, maar ook nog weinig lage cijfers.

Wellicht binnenkort weer verder gaan.

Arrie schreef:
En dan noem je wel Waylon.
Ik ben van huis uit een (hard)rocker, hè? Ik vond het echt een openbaring dat dit het nummer werd welke hij in de DWDD-uitzendingen uiteindelijk koos als inzending. En nog steeds vind ik het een erg sterke rocker. Samen met 'De Troubadour' de beste inzending die Nederland ooit heeft gestuurd. Common Linnets mogen trouwens ook wel in mijn lijst, zie ik nu.

Ik deed dit een jaar of vier geleden, n.a.v. de NPO Radio 2 Songfestival Top 50. Veel liedjes uit de jaren 50 en 60 zouden bij mij ook wel een voldoende scoren (de stijl van de liedjes was in die tijd ook veel typisch songfestival, dus écht slecht was het niet, écht bijzonder goed ook niet), in de jaren 70 al een stuk minder, maar in de jaren 80 en 90 was het echt bar en boos. 't Was best leuk om te doen en alles te luisteren, tot die twee decennia: dat was gewoon niet te doen, zo veel bagger.

EvilDrSmith schreef:
(quote)

Veel liedjes uit de jaren 50 en 60 zouden bij mij ook wel een voldoende scoren (de stijl van de liedjes was in die tijd ook veel typisch songfestival, dus écht slecht was het niet, écht bijzonder goed ook niet)

Dat is tot nog toe ook mijn ervaring ja. In de jaren '50 gewoon veel degelijke jaren '50 popliedjes, kan ik prima waarderen. Hier en daar een uitschieter naar beneden of boven maar er is nog weinig te merken van wat voor festijn het zou worden.

Heb nu wel weer zin om verder te gaan!

Gast
geplaatst: vandaag om 05:49 uur

geplaatst: vandaag om 05:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.