MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Top 100 Geschiedenis

zoeken in:
72. At The Close Of Every Day - The Silja Symphony (album)

Het album vertelt het verhaal over de Estonia en haar opvarenden tijdens de tragische overtogt over de Oostzee tussen Tallin & Stockholm op 28 sept 1994 waarbij de Estonia naar de bodem van de Oostzee zonk en ruim 800 opvarenden verdronken.

dynamo d schreef:
Heb ik het dan over de complete wereld geschiedenis? Nee, maar wel over één van de belangrijkste momenten van W.O. II.

Dit soort dingen zijn meer weetjes, vind ik. Heb het zelf in ieder geval niet gehad op de middelbare school... (WOII wel, maar niet de naam van het vliegtuig). Je weet toch ook niet het type pistool waarmee Abraham Lincoln werd doodgeschoten?

dix
71. Mekons - Trimdon Grange Explosion, van de plaat Honky Tonkin'

Dit dramatische nummer valt nogal op tussen alle vrolijkheid van Honky Tonkin'.
De titel geeft het al vrij, het handelt over een mijnexplosie in Trimdon waarbij indertijd (1882) 74doden vielen te betreuren. De Mekons hebben hier een al bestaand nummer opgenomen, de tekst en tune stammen uit de 19e eeuw en zijn voor het eerst in 1951 vastgelegd door ene R. Sewell.

Trouwens, Honky Tonkin is een geweldige plaat ... zeker als de Pogues je ding zijn.

herman schreef:
Dit soort dingen zijn meer weetjes, vind ik. Heb het zelf in ieder geval niet gehad op de middelbare school... (WOII wel, maar niet de naam van het vliegtuig). Je weet toch ook niet het type pistool waarmee Abraham Lincoln werd doodgeschoten?

Ik wilde er niks meer over zeggen, maar dit is uitlokking.
Behalve de impact voor W.O. II ook nog het volgende feit: voor het eerst vloog er een vliegtuig met een atoombom. Ca. 78.000 mensen kwamen daardoor direct om het leven. Daarna nog velen door de radioactieve straling.
Om dit te nou te vergelijken met een pistool.. ....Pistolen zijn heel heel veel gebruikt en dat is niet het geval met een vliegtuig dat voor het eerst een atoombom losliet. Soms vind ik MuMe best vermoeiend. Voor vanavond houd ik het gezien

70. Guns N' Roses - Civil War

dynamo d: Natuurlijk erken ik de ernst van die gebeurtenissen wel, wat mij betreft is het nauwelijks te bevatten, zo verschrikkelijk. Het ging me enkel om de naam van het vliegtuig waar ik niet zoveel waarde aan hecht. Je moet dit soort discussies niet te zwaar opnemen hoor, nergens voor nodig. Ik vind het zelf wel leuk dat ik nu nog eens iets opsteek in dit topic in ieder geval.

DutchViking
69. Thunder - It Happened in This Town

Dit nummer gaat over de moord op de tweejarige peuter James Bulger. Deze werd in 1993 in Liverpool door twee tienjarige jongens ontvoerd en vermoord. Ze werden als volwassenen berecht en veroordeeld.

DutchViking
68. Steve Earle - Johnny Come Lately

De progressieve en politiek bewuste alt-countrymuzikant Steve Earle zingt hier over een Amerikaanse soldaat die in Vietnam gelegerd is en droomt over een terugkeer naar zijn vriendin in Londen.

thelion schreef:
(quote)

?????????????? je zal hem wel uit de vorige lijst bedoelen.....
maar verander hem wel even hoor.

Ik heb geen idee wat je precies bedoelt maar deze twee nummers horen wel degelijk thuis in deze lijst

'Cortez The Killer' gaat over de moorden (genocide?) die conquistador Cortez aanrichtte onder de Indianenbevolking van de Azteken in Mexico, toen de Spanjaarden het gebied koloniseerden in de vijftiende eeuw.

'Mr. Churchill Says' gaat over de Battle of Brittain in de Tweede Wereldoorlog.

Sheplays
herman schreef:
(quote)

Wel; een Derringer

thelion schreef:
@ dynamo d wil je re de verwijzing aub bij zetten wel zo leuk / handig.... denk niet dat iedereen paraat heeft dat de Enola Gay de naam was van het vliegtuig dat de eerste atoombom gooide op Heroshima....

Hoort dat niet bij de algemene ontwikkeling dat men weet dat dat vliegtuig zo'n vrolijke naam had en wat het uiteindelijk heeft gedropt op Hiroshima ("Little Boy")?

Enola gay, is mother proud of little boy today
Aha this kiss you give, its never ever gonna fade away

Mijn bijdrage:

The Waterboys - Red Army Blues

Over de russische soldaten die, na het tegenhouden van de Duitsers in WOII, door Stalin, als 'beloning', naar Siberië werden afgevoerd.

DutchViking
67. The Dubliners - The Fields of Athenry

Dit is een nummer dat in de loop der jaren door talloze, voornamelijk Ierse, muzikanten vertolkt is. Centraal staat The Great Famine, de mislukte aardappeloogst in de 1840's waardoor ruim een miljoen Ieren de hongersdood stierven. Zij die overleefden, emigreerden in groten getale naar de VS. Door de lange bootreis en slechte reisomstandigheden kwam een groot deel daar echter niet aan.

66. Bryan Adams - Summer of '69

Had eigenlijk op 69 gemoeten.

Mojo Pin
65. De Jeugd van Tegenwoordig - Beter Dan het Beste Album Ooit

64. De Jeugd van Tegenwoordig - Echte Hiphop

Over een een bakkertje van vroeger.

dix
63. Wim Sonneveld - Het Dorp

over een bakkertje van vroeger

Sheplays
Ik ben vergeten door te nummeren, the Waterboys zijn dan nummer 62.

Is de Zuiderzeebalade al genoemd?

62. Midnight Oil - Beds Are Burning

godlydevil7
61. Slayer - 213 (Die andere van Slayer hoort hoger )

60. Propellorheads & Shirley Bassey - Histori Repeating

59. U2 - Sunday Bloody Sunday

58. The Clash - Spanish Bombs (over de Spaanse burgeroorlog)

57. Phil Ochs - Spanish Civil War (over de Spaanse burgeroorlog)

dix
56. Kowalski - eine peinsame Zeit

Gast
geplaatst: vandaag om 02:38 uur

geplaatst: vandaag om 02:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.