MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuwsplaat

zoeken in:
Nieuws: 'Verscheidene grote banken slagen niet'

FRANKFURT - Verscheidene grote Europese banken zijn mogelijk niet voor de stresstest geslaagd waarvan de resultaten vrijdag worden bekendgemaakt. Dat zeiden analisten van de Australische bank Macquarie en het Japanse Nomura Securities woensdag.

De banken zouden niet bestand zijn tegen een stevige economische terugval. Volgens de Australische bank Macquarie gaat het om de Duitse Postbank, Banco Popolare uit Italië, het Portugese BCP en Banco de Sabadell. Ook bij de Griekse banken National Bank of Greece, EFG Eurobank, Alpha Bank en Piraeus Bank zouden er problemen zijn.

Geruchten

Analisten van Nomura Securities verwachten dat ook Commerzbank, de op een na grootste bank van Duitsland, niet zal slagen voor de test. Topman Martin Blessing wilde woensdag niet reageren. Volgens geruchten komt de Duitse vastgoedfinancierder Hypo Real Estate (HRE) eveneens negatief uit de test. ''Wat ik heb gehoord over HRE is plausibel, maar laten we wachten tot de resultaten van de stresstest bekend zijn'', zei bondskanselier Angela Merkel woensdag.

Problemen

Ook bij de kleinere Spaanse Cajas-banken en de Duitse Landesbanken zouden er problemen zijn. In totaal worden 91 banken aan de test onderworpen, waaronder de Nederlandse banken ING, Rabobank, ABN/Fortis en SNS Bank.

Plaat: Meja - All 'Bout the Money

YouTube - Meja - All 'Bout The Money

Nieuws: Unesco wikt over Amsterdam als werelderfgoed

BRASILIA - De VN-commissie voor werelderfgoed vergadert vanaf zondag in Brazilië over uitbreiding van de werelderfgoedlijst van Unesco. De 17e-eeuwse grachtengordel van Amsterdam hoopt een plekje te krijgen op de prestigieuze lijst. Amsterdam is niet de eerste stad die de historische binnenstad op de lijst wil krijgen. Eerder werden onder meer Salzburg, Rome, Jeruzalem, Dubrovnik en Carcassonne toegevoegd.

Al deze steden voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo is het gebied van zogenoemde uitzonderlijke universele waarde. Ook moet het stadscentrum in goede staat zijn en moet de bescherming goed zijn geregeld. De commissie kan ja, nee of misschien tegen een voordracht zeggen. Is een gebied eenmaal afgewezen, dan mag het nooit meer aanspraak maken op de bijzondere status. Luidt het oordeel van de commissie 'misschien', dan mag aan de voordracht geschaafd worden en overweegt Unesco het gebied later nog eens. Dat gebeurt dit jaar met het natuurgebied rond de Ngorongoro in Tanzania.

Niet voor eeuwig

Een benoeming tot werelderfgoed hoeft niet voor eeuwig te zijn. Zou een bouwproject het aangezicht van de Amsterdamse grachtengordel besmeuren, dan kan dit gebied zonder pardon van de lijst worden geschrapt. Dat gebeurde vorig jaar met het Elbedal bij Dresden. Daar werd tot ongenoegen van Unesco een brug door de vallei gebouwd. Het was pas de tweede keer dat Unesco een erfgoed van de lijst haalde. Eerder gebeurde dat met een natuurgebied in Oman, toen de diersoort die men met de erfgoedstatus wilde beschermen, desondanks uitstierf.

32 voordrachten

De commissie buigt zich in Brazilië in totaal over 32 voordrachten. Daaronder bevinden zich zes natuurgebieden, 24 culturele locaties en twee gemengde locaties. Op de lijst met nominaties staat onder meer het Pacifische atol Bikini, waar in de jaren veertig nucleaire tests zijn uitgevoerd. Groot-Brittannië wil het gebied rond de voormalige woning van bioloog Charles Darwin op de lijst.

Inmiddels telt de werelderfgoedlijst 890 gebieden in 148 staten. De vergadering van de werelderfgoedcommissie duurt tot en met 3 augustus.

Plaat: David Bowie - In the Port of Amsterdam

YouTube - David Bowie In The Port of Amsterdam

Nieuws: Stresstesten roepen veel vragen op

BRUSSEL - De stresstesten, die bedoeld zijn om te meten of Europese banken bestand zijn tegen een stevige economische terugval, roepen veel vragen op. Analisten, economen en het Internationale Monetaire Fonds (IMF) vragen zich onder meer af hoe de banken worden getoetst. De stresstest moet bepalen of de bank genoeg kapitaal heeft om de meest extreme economische scenario's te doorstaan.

Volgens het Europese orgaan voor bankentoezicht CEBS worden de banken in het ergste scenario getest op een economische krimp van 3 procent. Sommige analisten en economen vinden deze aanname echter te mild. Zij denken dan ook niet dat banken uit de zorgen zijn als ze slagen voor de stresstesten.

In het geval van de Europese banken is geen rekening gehouden met een economische terugval van bijvoorbeeld 5 procent, iets wat volgens analisten niet ondenkbaar is.

Twijfels

Ook economen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) hebben grote twijfels over de geloofwaardigheid van de stresstesten. Zij vinden de criteria waar de tests op zijn gebaseerd te onduidelijk en vinden dat daar meer openheid over moet komen.

Plaat: Hollywood Beyond - What's the Colour of Money

YouTube - Hollywood Beyond What's The Color Of Money

Nieuws: Goed vlinderjaar na normale winter

UTRECHT - Dit jaar lijkt eindelijk een goed vlinderjaar te worden. Vooral de distelvlinder, een trekvlinder, is in grote aantallen te zien. Maar ook de dagpauwoog fladdert weer rond de vlinderstruiken. De oranjerode vlinder met lichtblauwe ‘ogen’ was vroeger een van de meest algemene soorten in Nederland. Maar vanaf 1995 is de vlinder sterk achteruit gegaan. Dat komt door een toename van zachte winters, denkt Kars Veling van de Vlinderstichting.

“De dagpauwoog overwintert (als een van de weinige) als volwassen vlinder”, zo legt hij uit. “Ze moeten veel energie sparen voor de diepe slaap, maar dan kan de soort wel prima tegen strenge vorst.”

“De afgelopen jaren hadden we echter warme winters, of in ieder geval winters met regelmatig warmere perioden, waarbij het zo nu en dan meer dan 12 graden was”, zegt Veling. “Die omstandigheden wekken de dagpauwoog uit zijn winterslaap. En dat ontwaken kost ook veel energie.”

Kwakkelwinters

Bij een kwakkelwinter worden de dagpauwogen meerdere keren ontwaakt om vervolgens steeds weer een nieuwe schuilplaats te moeten zoeken. Het KNMI verwacht onder invloed van klimaatverandering een verdere toename van zachte, natte winters in Nederland.

“In de tien voorgaande winters waren de meeste dagpauwogen al uitgeput en dood tegen de tijd dat ze echt actief kunnen worden, doorgaans in maart”, aldus Veling. “Maar de winter 2008-2009 was van oktober tot in maart gewoon koud zodat de dagpauwogen in rust konden overwinteren en genoeg energie hebben om zich na de winter voort te planten.”

De nieuwe generatie vlinders die daaruit is voortgekomen is inmiddels in heel Nederland te zien.

Plaat: Danyel Gérard - Butterfly

YouTube - Butterfly - Danyel Gerard.

Nieuws: In 2014 de ruimte in vanaf Curaçao

WILLEMSTAD - Over vier jaar moet het mogelijk zijn om commerciële ruimtevluchten te maken vanaf Curaçao. Het Nederlandse bedrijf Space Experience Curaçao (SXC) heeft vrijdagmiddag (lokale tijd) een intentieverklaring getekend met Curaçao Airport Holding (CAH).

Daardoor wordt het mogelijk vluchten te maken vanaf de Curaçaose luchthaven. Het bedrijf wil over vier jaar vanaf Hato International Airport de ruimte in met een eigen ruimtevaartuig. Per vlucht kan, zoals het er nu naar uitziet, een passagier de ruimte in. De vlucht duurt een half uur en kost tienduizenden euro's.

Onderzoek

Naast de inzet voor ruimtevaarttoerisme kan het ruimtevaartuig ook gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek. Directeur van CAH Maurice Adriaens is enthousiast over het plan en denkt dat de vluchten goed zijn voor het toerisme en de industriële ontwikkeling van het eiland.

SXC is opgericht door oud-bevelhebber der luchtstrijdkrachten Ben Droste en F-16 piloot Harry van Hulten.

Plaat: Peter Mergener - Into the Great Wide Open

YouTube - Peter Mergener - Into the Great Wide Open

Nieuws: Fierljeppers springen record in Utrecht

UTRECHT - De beste fierljeppers van het land hebben zaterdag in Utrecht een nieuw record gevestigd. Op het water bij de Munt zagen ruim 13.000 toeschouwers de verste sprong van 21,59 meter tijdens het evenement, dat was georganiseerd door Red Bull.

Het record werd al in de kwalificatieronde gevestigd door Jaco de Groot. De winnaar van het toernooi, de Fries Thewis Hobma, sprong zichzelf in de finale met 20,72 meter naar een eerste plaats. De beste vrouw maakte een sprong van 16 meter. De resultaten zijn niet officieel, omdat de springers een extra lange stok van 14 meter en een schans gebruikten.

''We zijn op zoek gegaan naar de grenzen van de sport en wilden ook verder dan dat. Heel mooi dat dit is gelukt'', aldus een woordvoerster.

Zeer geslaagd

De organisatie sprak van een zeer geslaagd evenement. De 'fierste ljeppers' konden rekenen op groot applaus van de vele toeschouwers op de kade, bruggen en bootjes. Red Bull gaat de mogelijkheden bekijken om het evenement volgend jaar weer te organiseren.

Plaat: Van Halen - Jump

YouTube - Van Halen - Jump(Music Video)

Het is heel moeilijk om bij het nevenstaande nieuws een plaat te bedenken vele titels over platen die over onbegrip gaan schieten door mijn hoofd. Iets wat een feest had moeten worden veranderd in een drama van ongekende omvang. Geen feest, maar diepe ellende, een hoop verwaring en nabestaande die met vragen zitten hoe dit had kunnen gebeuren. Daarom ook hier mijn oprechte medeleven aan de nabestaanden van de slachtoffers van deze ramp die me diep heeft geraakt. Blijft voor mij tot nu toe één vraag over: Waarom?

Nieuws: Organisatoren in dancewereld geschokt

AMSTERDAM - De gebeurtenissen op de Loveparade in Duisburg hebben grote indruk gemaakt op de organisatoren van dansevenementen in Nederland.Brian Bout, directeur van UDC Events BV, spreekt van een drama. Zijn bedrijf houdt in augustus voor de zestiende keer Dance Valley.

Bout zegt nadrukkelijk dat hij de feiten en omstandigheden niet goed kent. Maar hij vind het onbegrijpelijk dat er meer dan een miljoen mensen door een in- en uitgang van 20 meter breed moesten. ''Bij Dance Valley maken wij op ongeveer zestigduizend bezoekers gebruik van ten minste twee gescheiden in- en uitgangen met een breedte van telkens 25 meter.''

ID&T

Jeroen Jansen, directeur van ID&T, is ook geschokt. Hij is organiseert onder andere Mysteryland in de Haarlemmermeer. Hij acht de kans klein dat een ramp zoals in Duisburg in Nederland kan gebeuren. ''De regels in Nederland zijn streng en we oefenen in de Haarlemmermeer bijvoorbeeld rampenscenario's met de gemeente'', aldus Jansen.

Gratis

Hij vindt dat een gratis evenement zoals in Duisburg niet te vergelijken is met een groot dance-evenement in ons land. ''Wij weten precies hoeveel mensen we kunnen verwachten, we kennen iedere graspol op de terreinen waar we zijn en kunnen hierdoor goed reguleren.''

Jansen denkt dat de organisatie in Duisburg geen idee had hoeveel mensen ze kon verwachten en hoeveel mensen er uiteindelijk op het terrein waren.

Loveparade

De directeur van UDC hoorde van de organisatoren dat er nooit meer een Loveparade komt. ''Maar je weet het nooit. Toen in 2000 bij het Roskilde rockfestival in Denemarken negen doden vielen, werd ook geroepen dat dit het einde van het event betekende, maar een jaar later verrees de Fenix weer uit de as.''

Bout denkt dat het wegvallen van de Loveparade een gemis zou zijn voor heel veel danceliefhebbers. ''Aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat dit verdriet niet in een liefdesparade hoort.''

Plaat: Annie Lennox - Why

YouTube - Annie Lennox - Why?

tangmaster
Dit had ik dus niet gedaan. Dit soort nieuws hoort niet in de nieuwsplaat thuis. Ik heb hier moeite mee.

Wat hoort wel of niet thuis in het topic Nieuwsplaat?

Een vraag die erg lastig is te beantwoorden. Nieuws is iets wat je kan raken waarvan je emotioneel danig in de war kan raken, maar wat je wel wil delen. Het is altijd een afweging die je maakt. Nieuwsplaat is over het algemeen gesproken luchtig van aard, maar soms ontkom je er niet aan een zwaar item uit het nieuws te pakken. Nieuws wat iets met je doet dus. Het is een combinatie van factoren dus, ook al weet je dat soms dat je op het randje van goed en fout aan het balanceren bent. Nieuwsplaat is destijds als een spel opgezet, maar door de tijd heen is de toon anders geworden, waarbij je de vraag kunt stellen hoort het nog wel thuis tussen de games op MusicMeter? Wellicht niet, en zou het mijn inziens beter passen onder een rubriek als: Muziek en Opinie wat er nog niet is op MusicMeter waar dan ook zaken als bijvoorbeeld "Wat vind je van de achtergrondmuziek in de supermarkt? ," kunnen vallen en meer zaken die met muziek beleving hebben te maken. Het blijven dus moeilijke zaken die onder ander te maken hebben met de infrastructuur van de site.

Aan de andere kant nieuws in de doofpot stoppen heeft ook geen zin. Het nieuws over de Loveparade is het nieuws van de dag en heeft bovendien een duidelijke verbinding met de muziek zoals deze op MusicMeter wordt besproken dus, en ik denk net als ik vele andere er ook van geschrokken zijn van wat daar in Duisburg heeft plaats gevonden. Waarom zouden we dat niet bespreekbaar maken, waardoor het een plaats krijgt met uiteraard respect voor de nabestaanden. Niet de spot mee drijven wat ik er in geen geval mee wilde. Vandaar dat ik voordat ik met het nieuws kwam zelf een inleiding had geschreven wat mijn afweging was om het toch te plaatsen. Ik had het ook links kunnen laten liggen en met iets grappigs kunnen komen wat dan gezien de situatie ook niet wenselijk zou zijn geweest. Het zijn moeilijke zaken waar we met elkaar in discussie moeten zijn wat wel of niet toelaatbaar is. Misschien is het wel handig of wenselijk om een gedragsregel in te voeren dat bij grootte maatschappelijke gebeurtenissen of bij rampen er 24 uur niet gepost mag worden in het topic Nieuwsplaat. Laten we het in ieder geval bespreekbaar houden

tangmaster
Dit is geen nieuws voor een spelletje, dit is een game. En als er bij een evenement doden vallen vindt ik dat niet gepast in een Game. Sorry maar ik vind dit te ver gaan.

tangmaster schreef:
Dit is geen nieuws voor een spelletje, dit is een game. En als er bij een evenement doden vallen vindt ik dat niet gepast in een Game. Sorry maar ik vind dit te ver gaan.

Waarom zou je binnen een game niet eens de ernst kuinnen opzoeken. Kijk eens naar de wereld van het cabaret daar heb je de ene grap naar de andere. Maar als er iets in de maatschappij plaats heeft gevonden wat niet door de beugel kan wordt het ook behandeld. De lach maakt plaats voor een traan een moment van verstilling en bezinning. Even geen grap, maar stilte diepe stilte, een moment ter overweging wat ook bij het leven hoort. Waarom zou je daar niet bij stil mogen staan...... En nogmaals het topic Nieuwsplaat zou wat mij betreft niet onder de rubriek game moeten vallen, maar onder de noemer "opinie en muziek" zoals ik eerder schreef, het is voor wat mij betreft geen game in de zin van een top 100 of zoiets dergelijks. Nieuwsplaat is voor mij in eerste instantie de lach maar ook zeker de traan. Veel zaken die hier voorbij zijn gekomen waren wellicht grappig, maar probeer ook eens de ernst op te zoeken, het houdt de zaak in balans.

tangmaster
Overwegingen kunnen in een ander topic, en alle verdere gedachten gangen hierover kan ik niet plaatsen. Games are for fun, en zo vind ik niet voor dit soort zaken.

Zo te zien worden we het hier niet eens, en dat hoeft ook niet. We mogen zo onze gedachtes er over hebben. Laten we het daarom anders stellen. Een paar weken geleden, 3 juni 2010 om precies te zijn, schrijf je nog: "Gerard je had journalist moeten worden." Door die opmerking voelde ik me vereerd en gaf daarbij aan ook in de journalistiek werkzaam te zijn geweest. Vanuit die ervaring weet ik hoe men met nieuws omgaat en deze voelt. Verder dien je als journalist neutraal te zijn, wat ik binnen Nieuwsplaat zeker probeer te zijn, en nogmaals ik heb het vandaag eerder geschreven, dit topic had nooit bij de games ingedeeld mogen worden, maar had veel beter gepast binnen een groep van "opinie en muziek." Dat is het nu niet en daarom helaas een vreemde eend in de bijt.

Zelf zie ik dit topic al lang niet meer als een game, maar als een onderdeel van muziek en nieuws met elkaar te verbinden hoe vreemd dit ook mag uitpakken, edoch wel met respect voor wie er betrokken zijn in het nieuws. Dan nog een vraag: Moet ik dan in het vervolg opzoek gaan naar alleen grappig nieuws?

En dan nog een keer dit topic had nooit bij games ingedeeld mogen zijn, maar in een groep zoals opinie en muziek zoals ik al eerder aangaf. Verder ben ik het eens dat games voor de fun zijn en daar hoort nieuwsplaat wellicht niet in thuis.

tangmaster
Met jou laatste opmerking ben ik het volkomen eens. Ten tweede de op merking over journalist blijft staan ondanks dit bericht over het ongeval in Duisburg. Mag de anderen graag lezen en ook de koppelingen naar de platen zijn meestal ook aardig gevonden.

Aleen blijf ik bij mijn mening, zolang dit onder games valt vind ik het bericht hier niet thuis horen. Maar goed het is gebeurt, en kan dit niet terug draaien. En daar laat ik het bij.

Prima, en een deuk in een pak boter hoort er gewoon bij, edoch liever van niet.

Nieuw: Groen licht voor zeilreis Laura Dekker

AMSTERDAM - Het 14-jarige zeilmeisje Laura Dekker kan haar droom waarmaken en een solozeiltocht rond de wereld gaan maken. Ze hoeft niet langer onder toezicht van Bureau Jeugdzorg te staan. De rechtbank in Middelburg heeft dinsdag de ondertoezichtstelling van Laura opgeheven. Het is volgens de rechter nu aan haar ouders om te beslissen of ze solo een zeilreis mag maken. Tot nu toe kon dat niet omdat Laura onder toezicht van Jeugdzorg stond.

Laura was dinsdag niet bij de uitspraak in de rechtbank aanwezig. Het meisje liet voor de camera's van het NOS-journaal weten ''ontzettend blij'' te zijn met de uitspraak en gaat binnen twee weken haar solozeilreis rond de wereld beginnen. ''Helemaal te gek. Ik viel van vreugde bijna in het water. Ik durfde niet te hopen op deze uitkomst. Ze hebben al zo veel nieuws bedacht, maar ze zijn nu eindelijk objectief geweest'', zei ze.

Verlenging

De Raad voor de Kinderbescherming had de rechtbank om verlenging van het toezicht gevraagd. Bureau Jeugdzorg Utrecht had er bij de rechtbank juist voor gepleit de ondertoezichtstelling direct te beëindigen. Volgens Jeugdzorg Utrecht voldoet Laura inmiddels aan de criteria waaraan zij volgens een vonnis van de rechtbank in Utrecht van september 2009 moet voldoen. Zo is er bijvoorbeeld een uitgebreid zeilplan opgesteld.

Onderwijs

De rechtbank in Middelburg vindt dat nu voldoende aannemelijk is gemaakt dat Laura via de Wereldschool onderwijs zal volgen. Op grond van het zeilplan en het rapport van een zeildeskundige blijkt dat er maatregelen zijn getroffen die de risico's voor Laura zo veel mogelijk beperken. Daarom verlengen de rechters het toezicht op Laura niet meer.

Ouders

De verantwoordelijkheid voor Laura ligt nu weer bij haar ouders. Het is hun verantwoordelijkheid om Laura de zeilreis wel of niet te laten maken, aldus de rechtbank. Ook hebben de kinderrechters de slechte verstandhouding tussen de ouders van Laura en Jeugdzorg laten meewegen.

Houding

Ze wijzen op de houding van de ouders die samenwerking met Jeugdzorg of hulp van welke instantie zullen weigeren. ''Bij een verlenging van de ondertoezichtstelling zijn feitelijk geen verdere resultaten te verwachten'', constateren ze. Een verlenging van het toezicht kan in hun ogen door de omstandigheden juist leiden tot een bedreiging van de sociaal-emotionele en identiteitsontwikkeling van het meisje.

Cursus overleven

Laura zal binnen twee weken aan haar solozeilreis beginnen, liet haar advocaat weten. Volgens de advocaat is het 14-jarige meisje er ook aan toe. Ze is volgens hem goed voorbereid en heeft een cursus overleven gevolgd.

Onveilig

Dekker maakte vorig jaar jaar haar wens bekend als jongste ooit een solozeiltocht rond de wereld te maken, maar de rechter stak daar een stokje voor. De reis zou onveilig zijn en slecht voor haar ontwikkeling. Sinds vorig jaar juli stond ze daarom onder toezicht van Bureau Jeugdzorg, die ervoor moest zorgen dat Laura niet zou vertrekken als dat niet verantwoord was.

Laura Dekker is dinsdagavond te gast in het tv-programma On Air, dat vanaf 22.00 uur rechtstreeks wordt uitgezonden op Nederland 3. Aan tafel bij presentator Harm Edens vertelt zij over haar solozeiltocht rond de wereld.

Plaat: Christopher Cross - Sailing

YouTube - CHRISTOPHER CROSS - SAILING

Nieuws: Langer leven door vrienden en familie

AMSTERDAM – Vrienden en familie zorgen niet alleen voor de broodnodige gezelligheid, ze blijken ook nog eens gezond. Mensen die de voorkeur geven aan een kluizenaarsbestaan leven volgens Amerikaanse onderzoekers althans aanzienlijk korter.

Gebrekkige sociale interactie is volgens onderzoekers Julianne Holt-Lunstad en Timothy Smith van de Brigham Young University, minstens zo slecht als 15 sigaretten per dag, een gebrek aan beweging of alcoholisme. Het is tot twee keer zo slecht voor de gezondheid als overgewicht.

Holt-Lunstad en Smith doen de uitspraken op basis van eerdere metingen, afkomstig uit 148 onderzoeken die zich richtten op de hoeveelheid contact tussen mensen. "De data vertelden ons simpelweg of de onderzochte mensen geïntegreerd waren in een sociaal netwerk", aldus de psychologe.

De gegevens werden vervolgens vergeleken met de gezondheid en levenslengte van de deelnemers. Proefpersonen werden hiervoor ruim zeven jaar gemonitord. "Als iemand verbonden is aan een groep en zich verantwoordelijk voelt voor andere mensen, vertaalt zich dat naar het beter zorgen voor zichzelf en het minder nemen van risico’s", concludeert de Amerikaanse professor woensdag in Express.

Gemakken

De resultaten van de studie gelden bovendien niet alleen voor ouderen, maar zijn geverifieerd op alle leeftijdsgroepen, voegt Smith daaraan toe. Moderne gemakken en technologieën maken misschien dat mensen denken dat vriendschappen ouderwets zijn, stelt hij, maar dat is beslist niet het geval. De resultaten zijn opgenomen in de Journal Plos Medicine.

Plaat: Danny de Munk - Vrienden voor het Leven

YouTube - Danny de Munk - Vrienden voor het Leven

Nieuws: Galapagoseilanden geen bedreigd erfgoed meer

BRASILIA - De Galapagoseilanden staan sinds woensdagavond niet langer op de lijst voor Werelderfgoed in gevaar. Ecuador, waar de eilandengroep bij hoort, heeft de omstandigheden op de eilanden zodanig verbeterd dat het erfgoed goed behouden kan blijven.

Dat concludeerde VN-commissie voor werelderfgoed op de jaarlijkse vergadering in Brazilië. De negentien Galapagoseilanden waren in 1978 de eersten die een plekje kregen op de Werelderfgoedlijst van Unesco.

Rijk zeeleven

De eilandengroep staat vooral bekend om het rijke zeeleven. De eilanden zijn een ''levend museum'' en een ''tentoonstelling voor de evolutie'', aldus Unesco. Charles Darwin bezocht de eilandengroep in 1835 en kreeg daar inspiratie voor de evolutietheorie. Door toerisme, immigratie en nieuwe diersoorten kwam het paradijs echter in gevaar, besloot Unesco in 2007.

Cruisegangers

Het aantal dagen dat cruisegangers op de eilanden verbleven, steeg in 15 jaar tijd met 150 procent. Ook trokken steeds meer mensen naar de eilanden om in het toerisme te gaan werken en nam het verkeer over het water tussen de eilanden explosief toe.

Plaat: Harry Belafonte - Island in the Sun

YouTube - Harry Belafonte Island In The Sun

Nieuws: Traditionele discotheek sterft langzame dood

RIJSWIJK - Het aantal discotheken in Nederland loopt dit jaar wederom terug. Dat blijkt uit cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering. De tijd dat de dorpsdicotheek de plek was waar jongeren elkaar ontmoetten lijkt voorbij, stelde Koninklijke Horeca Nederland KHN donderdag.

Het rookverbod, de economische crisis en de rol van sociale media hebben diepe wonden geslagen in de discothekenbranche. Maar ook de concurrentie van de vele evenementen speelt de branche parten. Het verval is niet van de laatste tijd. Waren er in 1995 nog 453 discotheken, in 2002 waren het er krap vierhonderd. In 2006 liep dat aantal terug naar 323 en in 2010 stokt de teller op 271. ''Traditionele discotheken sterven een langzame dood'', aldus een woordvoerder van KHN.

Creativiteit

Volgens KHN moeten uitbaters van discotheken inzien dat creativiteit en innovatie in de discothekenbranche gewenst is. ''Een discobol en een paar lampen is niet meer voldoende. De jeugd vraagt meer.'' Inspelen op de huidige tijd is volgens KHN van essentieel belang. ''Kortetermijnconcepten doen het goed. Vergeet niet dat ondernemerschap in de horeca topsport is. De branche is voortdurend in beweging.''

Horecaondernemer Ton Poppes van de Escape in Amsterdam onderschrijft de lezing van KHN. ''Je moet als ondernemer iedere dag in de spiegel kijken.'' Volgens Poppes is het traditionele model van een discotheek, die alleen in het weekend open is, een failliet model. ''Je kan niet teren op het ouderwetse exploitatiemodel. De horeca is een keiharde business. Lenigheid en creativiteit zijn gewenst.''

Escape

De Escape bestaat volgend jaar 25 jaar. Volgens Poppes staat de drang om altijd voorop te willen lopen aan de basis van het succes van de Amsterdamse club. ''Neem bijvoorbeeld het rookverbod. Natuurlijk heeft dat de horeca geen goed gedaan. Maar het is er, dus heb je er mee om te gaan.''

Uit onderzoek van Synovate blijkt dat sinds de invoering van het rookverbod de omzet in de discothekenbranche met ruim 20 procent is gedaald. ''Je moet niet in een slachtofferrol kruipen en met een beschuldigende vinger naar anderen wijzen'', aldus Poppes. ''Je moet inspelen op het gegeven. Niet je hoofd laten hangen. Dat laatste betekent meestal het einde van ondernemerschap.''

Plaat: The Cats - Save the Last Dance for Me

YouTube - Save The Last Dance - The Cats -

Nieuws: Muziek luisteren tijdens werk leidt af

AMSTERDAM – Het is een veel gevoerde discussie op menig werkvloer: muziek aan of muziek uit. Voorstanders van stille werkplekken krijgen er dankzij Britse onderzoekers echter een argument bij. Muziek tijdens het werk verslechtert de prestaties.

Een zacht kwinkelerend radiootje op de achtergrond of dopjes in de oren: het maakt geen verschil. Melodieën van elke soort en van elk volume leiden af van de taak, verminderen het geheugen en het vermogen informatie te reproduceren. Onderzoekers, verbonden aan de University of Wales Institute, ontdekten het effect door 25 proefpersonen (tussen de 18 en 30 jaar) aan tests te onderwerpen. Deelnemers werd gevraagd acht medeklinkers in specifieke volgorde op te noemen, in stilte of terwijl zij naar verschillende geluiden luisterden.

Drieën

Zo werd muziek afgespeeld die de proefpersonen leuk vonden, muziek die ze niet leuk vonden, was er een persoon die aan de lopende band het cijfer drie uitsprak en was er iemand die voortdurend willekeurig gekozen cijfers opnoemde. Stilte of een constante stroom ‘drieën’ bleken het best voor de concentratie, die laatste omdat dit een aanhoudend, eentonig geluid betreft. “De slechtere prestaties werden verricht met muziek of veranderlijke geluiden,” bevestigt onderzoeker Nick Perham vrijdag in WebMD. “Dit tastte bij deelnemers het vermogen om informatie te reproduceren aan.”

Mozart Effect

Twintig jaar terug werd in een onderzoek nog het tegenovergestelde aangetoond. Zij die bijvoorbeeld naar Mozart luisteren terwijl zij een taak uitvoeren, genieten juist betere concentratie. Perham en zijn team weerleggen dit zogenaamde Mozart Effect niet, maar menen dat het in dat geval gaat om een voordelige impact op ‘therapeutisch’ niveau. Het zou niets van doen hebben met het uitvoeren van taken terwijl muziek op de achtergrond speelt.

“Dat refereert aan muziek luisteren en daar opwinding en een betere stemming aan over houden. Het staat los van het vermogen informatie te reproduceren terwijl muziek aan staat”, aldus de onderzoeker.

Plaat: The Doobie Brothers - Listen to the Music

YouTube - Doobie Brothers - Listen To The Music .1972

Nieuws: Omstandigheden Venus nagebootst in het lab

AMSTERDAM - De extreme druk en temperatuur op Venus bemoeilijken te interpretatie van de meetgegevens die ruimtesondes van deze planeet verzamelen. Om de bestaande gaten in onze kennis te dichten, worden de omstandigheden op Venus nagebootst in laboratoria in Berlijn en Rome.

Als wetenschappers iets te weten willen komen over de atmosfeer en het oppervlak van een planeet, bestuderen zij de samenstelling van het licht dat daar vanaf komt. Onder aardse omstandigheden worden deze zogeheten spectra goed begrepen, maar omdat de omstandigheden op Venus zo anders zijn, laten de aldaar verzamelde gegevens zich veel minder makkelijk interpreteren. Om daar verandering in te brengen, worden in het Planetary Emissivity Laboratory in Berlijn allerlei soorten gesteenten en stofmonsters onderworpen aan temperaturen tot 500 graden.

Spectra

Het licht dat deze materialen onder hoge temperatuur uitzenden, wordt vergeleken met de spectra die door de Europese ruimtesonde Venus Express zijn opgenomen. Op die manier hopen de onderzoekers meer inzicht te krijgen in de mineralogische samenstelling van het Venusoppervlak.

Wetenschappers in Rome houden zich ondertussen bezig met de spectrale eigenschappen van het in de Venusatmosfeer rijkelijk aanwezige kooldioxidegas. Want ook dat bemoeilijkt het onderzoek van onze buurplaneet.

Plaat: Shocking Blue - Venus

YouTube - SHOCKING BLUE - Venus

Nieuws: Amsterdamse grachten op werelderfgoedlijst

AMSTERDAM - De 17e eeuwse Amsterdamse grachtengordel is in de nacht van zaterdag op zondag door Unesco benoemd tot werelderfgoed. Dat maakte een woordvoerster van de VN-commissie voor werelderfgoed bekend. Het kersverse werelderfgoed is volgens de VN-commissie een culturele locatie die vanuit internationaal perspectief van uitzonderlijke waarde is.

De gemeente Amsterdam reageerde verheugd. ''We zijn hier erg blij mee. Dit is een erkenning van de culturele en historische waarde van de grachtengordel'', liet een woordvoerder van de verantwoordelijke wethouder Carolien Gehrels (Monumenten) weten. ''De benoeming is een compliment voor de manier waarop de gemeente Amsterdam in het verleden en vandaag de dag de grachtengordel heeft weten te behouden. De gordel is een symbool voor Amsterdam.''

Gouden Eeuw

De grachtengordel werd in de 17e eeuw gebouwd omdat Amsterdam uit zijn voegen barstte. Amsterdam was in de Gouden Eeuw een welvarende stad en een wereldcentrum. Daarom investeerde het stadsbestuur met de aanleg van de grachtengordel in zowel woonruimte als aanzien. Voor de nodige allure werd de bouw van de grachtengordel aangepakt als een architectonisch kunstwerk.

Erfenis

Het Rijk droeg de grachtengordel begin 2009 voor bij Unesco in de hoop een plekje op de prestigieuze lijst te bemachtigen. Op de lijst staan de mooiste plekjes ter wereld die volgens Unesco gelden als ''een erfenis waar we nu mee leven, en die we aan de toekomstige generaties door willen geven''.

De grachtengordel is het negende werelderfgoed in Nederland. Eerder al werden onder meer de Waddenzee, het Rietveld Schröderhuis in Utrecht, de molens van Kinderdijk en het voormalige eiland Schokland op de lijst gezet.

Plaat: Wim Sonneveld - Aan de Amsterdamse Grachten

YouTube - wim sonneveld - aan de amsterdamse grachten

Nieuws: Vrouw houdt niet van bescheiden man

NEW JERSEY - Het lijkt een mythe te zijn dat vrouwen de voorkeur geven aan meer ingetogen mannen. Deze vrouwelijke eigenschap vinden veel vrouwen zelfs een afknapper. Psychologen van Rutgers University onderzochten of mannen beter af waren wanneer ze niet meer hoefden te voldoen aan de traditionele mannenrol.

Maar het lijkt er op dat vrouwen zachtaardig gedrag bij mannen zien als een slechte karaktereigenschap. De vrouwen in het onderzoek dachten zelfs dat de 'softies' misschien slechter aan een baan zouden kunnen komen en minder zouden verdienen.

Films

Aan het onderzoek deden 132 vrouwen en 100 mannen mee. Zij moesten films kijken met sollicitatiegesprekken van mannelijke en vrouwelijke acteurs. De vrouwen vonden de bescheiden mannen veel minder competent dan de meer voortvarende mannen. De mannen die de films bekeken hadden daarentegen niets tegen bescheiden vrouwen.

Regels

Bescheidenheid bij mannen werd gelinkt aan een lage status. Zij werden zwak en onzeker gevonden. De Amerikaanse psychologen concluderen dan ook dat er nog steeds ongeschreven regels bestaan over hoe vrouwen en mannen zich zouden moeten gedragen. Zo 'mogen' bijvoorbeeld alleen mannen dominant zijn en 'mogen' alleen vrouwen hun zwakke kanten laten zien.

Of je ook echt eerder een baan krijgt wanneer je je als man macho opstelt is onbekend. Het onderzoek verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift Psychology of Men & Masculinity

Plaat: Steppenwolf - Born to Be Wild

YouTube - Steppenwolf born to be wild

Nieuws: Luchtballonnen maken noodlanding op A28

Twee luchtballonnen hebben dinsdagavond rond tien uur een noodlanding gemaakt op de A28 van Amersfoort naar Zwolle ter hoogte van Nunspeet.

Plaat: Nena - 99 Luftballons

Nieuws: Helft Blackberrygebruikers wil iPhone of Android

Meer dan de helft van alle mensen met een Blackberry denkt erover om over te stappen naar een iPhone of Androidtelefoon.

Plaat: The Move - Blackberry Way

Nieuws: Androidtelefoons verslaan iPhone in VS

Mobiele telefoons die uitgerust zijn met Android-software van Google hebben in het tweede kwartaal van 2010 een leidend marktaandeel in de Verenigde Staten bereikt dat meer dan de helft groter is dan dat van de Apple iPhone.

Plaat: The Shirts - Lonely Android

Nieuws: GTST-acteur pakt oude bijbaantje op

Ferry Doedens heeft deze zomer zijn oude bijbaantje weer opgepakt. De acteur hoeft zich momenteel niet elke ochtend op de set van 'Goede Tijden, Slechte Tijden' te melden, omdat de soap zomerreces heeft. Doedens keerde daarom tijdelijk terug in zijn rol als ober.
"Mijn oude baas belde op of ik wilde werken, omdat er iemand ziek is. Waarom niet?", vertelt Doedens

Plaat: David Baerwald - The Waiter

Nieuws: Laura klaar voor solotocht rond de wereld

Nog één dag en dan is het zo ver: zeilmeisje Laura Dekker (14) mag dan eindelijk beginnen aan haar solozeiltocht rond de wereld.

Plaat: Daft Punk - Around the world

Nieuws: 'Legende over Cleopatra's pareldrankje klopt'

AMSTERDAM – Er zit mogelijk een kern van waarheid in de legende die beschrijft hoe de Egyptische koningin Cleopatra een parel verwerkte in een drankje. Dat beweert een Amerikaanse wetenschapper naar aanleiding van een experiment. Professor Prudence Jones van Montclair State University heeft met een experiment aangetoond dat een vijfkaraats parel binnen 24 tot 36 uur kan oplossen in een mengsel van water en vijf procent azijnzuur.

Die bevinding suggereert dat de legende over de ‘parelcocktail’ van Cleopatra mogelijk op waarheid berust, zo meldt Jones in het wetenschappelijk tijdschrift Classical World. Volgens de legende wedde Cleopatra ooit met Marc Antonius dat ze tien miljoen sestertiën (oude munteenheid) kon spenderen aan een diner.

Dure maaltijd

Marc Antonius ging de weddenschap aan, omdat het bereiden van zo'n dure maaltijd hem onmogelijk leek. Vervolgens liet Cleopatra een peperdure parel uit haar oorbel oplosssen in kopje azijn en dronk ze het mengsel op, waardoor ze de weddenschap won.

“In de legende die door Plinius wordt beschreven, wordt het tijdsverloop flink ingekort, aangezien een grote parel pas na 24 uur zou zijn opgelost”, verklaart Jones op Discovery News. “Maar de uitkomst van de legende is wel plausibel.”

“Het calciumcarbonaat in een parel reageert met het azijnzuur in azijn en daardoor ontstaat er calciumacetaat, water en koolzuurgas”, aldus Jones.

Smaak

De smaak van de parelcocktail van Cleopatra zal waarschijnlijk niet erg prettig zijn geweest. Maar volgens Jones is een opgeloste parel weldegelijk drinkbaar. “Het calciumcarbonaat in de parel neutraliseert de azijnzuur, dus het drankje wat ontstaat is minder sterk dan azijn”, aldus de onderzoeker.

Plaat: Harold Budd & Brian Eno - The Pearl

YouTube - Harold Budd and Brian Eno The Pearl

Sir Spamalot (crew)
Nieuws: "Vier op een rij"

In het Serengeti Park in het Duitse Hodenhagen toont veearts Christina Hensel trots de vier witte tijgertjes die een maand geleden in het wildpark werden geboren. Een belangrijke uitbreiding van de familie, als je weet dat er wereldwijd nog maar 250 witte tijgers leven.

(afbeelding)

Plaat: Mud - Tiger Feet

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:07 uur

geplaatst: vandaag om 05:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.