MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuwsplaat

zoeken in:
Ook verschrikkelijke rampen kunnen iets positiefs tot gevolg hebben:

Nieuws: Tsunami brengt walvisjacht slag toe

De verwoestende tsunami die het noordoosten van Japan vrijdag overspoelde heeft grote gevolgen voor de Japanse walvisjacht. De vloedgolf heeft een belangrijke walvisjagersbasis verwoest.
Dat betekent dat de jacht, die in april had moeten beginnen, dit jaar hoogstwaarschijnlijk niet door kan gaan. Volgens sommige werknemers zal uitvaren ook de komende jaren onmogelijk zijn, meldt Het Laatste Nieuws.
In de zwaar getroffen streek Miyagi waren twee bedrijven actief in de walvisjacht. Yoshiya Endo, een 72-jarige walvisjager, ziet het somber in. "Jagen is onmogelijk. Het zal 20 tot 30 jaar duren voordat we op hetzelfde niveau zijn als voor de tsunami," zei hij.

Bron: Telegraaf

Plaat: ELO - The Whale

YouTube - ELO-The Whale

Nieuws: Ritje met vier lekke banden

Een 52-jarige dronken vrouw heeft dinsdagochtend met vier lekke banden een ritje in haar auto gemaakt. Haar familie had die banden juist lek gestoken om te voorkomen dat ze nog zou gaan rijden.
Omstanders zagen haar rond half negen rijden op de Land van Ravensteinstraat en probeerden haar zonder succes tot stoppen te dwingen.
Op het Piusplein stopte de vrouw uiteindelijk en ging ze er te voet vandoor. De politie herkende het signalement van de daar bekende vrouw en zocht haar thuis op.
Ze moest mee naar het bureau, maar daar bleek het niet mogelijk met een blaas- of bloedtest het promillage vast te stellen. Het wachten is daarom op de resultaten van de urinetest. De vrouw is door de politie in contact gebracht met de psychische hulpverlening.

Bron: Telegraaf

Plaat: Joni Mitchell - You dream flat tires

YouTube - Joni Mitchell - You Dream Flat Tires

Muziek: Lori Lieberman in het reine met Killing Me Softly

AMSTERDAM - In de serie ‘Het verhaal van’ vertellen artiesten wekelijks welke gedachte er achter een nummer zit en hoe hun werk tot stand kwam. Deze week: Killing Me Softly van Lori Lieberman. Killing Me Softly With His Song werd speciaal voor Lori Lieberman geschreven door componist Charles Fox en tekstschrijver Norman Gimbel. De tekst is gebaseerd op een ervaring die Lieberman had toen ze een concert van Don McLean bezocht.

De versie van Lieberman, opgenomen in 1971, was veel minder succesvol dan die van zangeres Roberta Flack uit 1973: haar uitvoering werd bekroond met drie Grammy’s en stond in Amerika wekenlang op nummer 1. In 1996 werd het nummer wederom een hit, ditmaal in de uitvoering van hiphopgroep The Fugees.

Claim to fame

Zelf noemt Lieberman (61) Killing Me Softly haar “claim to fame”. Ze heeft lang moeite gehad met het succes dat anderen met ‘haar’ liedje hadden en durfde het pas in 2009 opnieuw op te nemen voor haar album Gun Metal Sky. Killing Me Softly staat ook op het vorig jaar september uitgebrachte Takes Courage, een opgepoetste editie van Gun Metal Sky. Lieberman kijkt met gemengde gevoelens terug op de klassieker. “In het begin schaamde ik me er een beetje voor omdat het over Don McLean ging. Dat vond ik zo afgezaagd. Toen Roberta Flack er een hit mee scoorde was ik toch wel jaloers. In de VS was er destijds een strijd gaande over welke versie beter was.”

Album

In 1978, zes jaar na Killing Me Softly, maakte Lieberman haar voorlopig laatste album Letting Go. Disco rukte op, de tijd van de “langharige singer-songwriters” was geweest. Pas in 1994 ging Lieberman, inmiddels moeder van drie kinderen, weer platen maken. Met de muziek begon ook Killing Me Softly weer een prominentere rol in haar leven te spelen. “Naarmate de jaren vorderde ben ik het bestaan van dat nummer een beetje gaan ontkennen. Alsof het niet bij mij hoorde. Tót The Fugees het opnamen en mijn kinderen me plotseling cool vonden.”

Langzaam maar zeker kwam Lieberman in het reine met het liedje. Schaamte en jaloezie maakten plaats voor trots. “Daarom heb ik het ook opnieuw opgenomen”, vertelt de Amerikaanse. “Ik zing het nummer nu uit mededogen voor de persoon die ik begin jaren ‘70 was.”

Bron: nu.nl

Plaat: Lori Lieberman - Killing Me Softly With His Song

YouTube - ♫ Killing Me Softly with His Song (1972) ♫ Lori Lieberman

Muziek / Cultuur: Faithless stopt ermee

AMSTERDAM - Faithless trekt de stekker eruit. De Britse danceformatie, die hits scoorde als God is a DJ en Insomnia, vindt het na vijftien jaar en zes albums genoeg geweest. "Het is tijd om het boek te sluiten", schrijft Maxi Jazz op zijn website. De rapper en zanger, die Faithless vormt met toetsenist Sister Bliss en producent Rollo (broer van zangeres Dido), bedankt vooral zijn fans.

"We hebben ongelooflijke dingen meegemaakt de afgelopen jaren. Het album The Dance Never Ends is voor jullie gemaakt als een bedankje, maar ook als afscheid." Faithless heeft nog een aantal optredens gepland staan, waaronder shows in Groningen en Eindhoven op 24 en 25 maart.

De platenmaatschappij gaat er vooralsnog van uit dat de concerten doorgaan. Eerder lieten Maxi Jazz en Sister Bliss al weten na de optredens voorlopig geen shows meer te geven op Hollandse bodem.

Plaat: Faithles - God Is a DJ

YouTube - Faithless - God Is A DJ

Wetenschap: Dinosaurusfossiel ontdekt in Angola

AMSTERDAM - Wetenschappers hebben in Angola een fossiel van een dinosaurus gevonden. Het gaat om een deel van het skelet van een nieuwe soort en de ontdekking ervan betekent een nieuwe impuls voor de wetenschap in Angola, dat jarenlang door oorlog werd verscheurd.
Dat staat in een studie die woensdag verscheen. In de studie schrijven de onderzoekers dat er een bot van de voorpoot van een nog onbekende dinosaurussoort is aangetroffen.

Waarschijnlijk was het beest een planteneter met een lange nek en een van de grootste dieren die ooit op de aarde heeft rondgelopen. Het dier heeft de naam Angolatitan adamastor gekregen. Angolatitan betekent 'reus van Angola' en adamastor verwijst naar een mythisch zeedier uit oude Portugese verhalen.

Vissentanden

Bij het fossiel werden ook vissen- en haaientanden aangetroffen. De vindplaats was zo'n negentig miljoen jaar geleden de bodem van een zee. Het vermoeden bestaat dat de dinosaurus in zee is gespoeld en daar in stukken is gescheurd door prehistorische haaien.
Het onderzoeksproject, project PaleoAngola, is in 2005 opgestart nadat het prehistorische bot werd gevonden. Het is de eerste systematische paleontologische expeditie in Angola sinds de vroege jaren zestig. "Angola heeft zijn portie burgeroorlog wel gehad", aldus de Nederlandse Anne Schulp die namens het Natuurhistorisch Museum Maastricht bij het project betrokken is. Volgens hem had de wetenschap nooit prioriteit in het land, maar is Angola 'bezig met een inhaalslag'.

Anti-koloniale oorlog

In de jaren zestig brak in Angola een anti-koloniale oorlog uit. Nadat het land in 1975 onafhankelijk werd van Portugal, brak er een burgeroorlog uit. De strijd kwam in 2002 ten einde toen het Angolese leger rebellenleider Jonas Savimbi ombracht. Het land was na de jarenlange strijd bezaaid met landmijnen en de bevolking verkeerde in grote armoede. Volgens een lid van het onderzoeksteam is geld dan ook de grootste barrière voor het doen onderzoek. "We hebben geen problemen met de landmijnen en we hebben geen problemen met de veiligheid", aldus Octavio Mateus uit Portugal.

Plaat: Was (Not Was) - Walk the Dinosaur

YouTube - Was Not Was - Walk The Dinosaur

Media: Gekleurde actualiteit nog steeds omstreden

Door onze redacteur Jan Benjamin

Rotterdam, 17 maart.Met het stopzetten van nieuwsrubriek Uitgesproken verdwijnt vlaggeschip van opnieuw verzuild bestel. De omroepen waren ‘te links’ en moesten weer verzuilen. Dat deden ze, onder meer met nieuwsrubriek Uitgesproken. Die stopt nu. Prompt laait het verzuilingsdebat weer op.

"Onze” rechters zijn niet onpartijdig in de rechtszaak tegen Geert Wilders. Ze wekken de schijn „via de achterdeur de rekening met Wilders te willen vereffenen”. Aldus Uitgesproken WNL, Nederland 2, gisteravond. Eindelijk frisse, rechtse opinie op de publieke omroep? Of propaganda, de omroep onwaardig? Het debat over de nieuwe, gekleurde actualiteitenrubrieken die in september zijn ingevoerd, is opnieuw opgelaaid.

De EO meldde vorige week aan het eind van dit seizoen te stoppen met Uitgesproken, dat de omroep maakt met WNL en VARA. Het bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) maakte daarop bekend Uitgesproken helemaal te schrappen. Zo verdwijnt het vlaggeschip van het vernieuwde bestel waarin omroepen zich meer moeten profileren. Tweede Kamerlid Martijn van Dam, mediawoordvoerder PvdA, deed maandag ook een duit in het zakje. Hij greep het einde van Uitgesproken aan om te pleiten voor objectieve kwaliteitsjournalistiek op de publieke omroep. Liefst met keurmerk. Twitter stond direct bol van de (afkeurende) reacties. Heeft de EO nu een bommetje gelegd onder de geprofileerde actualiteitenrubrieken? Is de inhoudelijke vernieuwing al weer ten einde? Wat vinden de betrokkenen?

De programmamaker

Het einde van Uitgesproken werd ingeleid door de EO. Waarom? "Onze opvattingen over de invulling van geprofileerde kwaliteitsjournalistiek verschillen te veel van VARA en WNL”, aldus Bertus Tichelaar, hoofdredacteur Uitgesproken EO. Joost Eerdmans, presentator van Uitgesproken WNL, tevens wethouder in Capelle aan den IJssel, reageerde verrast. "Ik denk dat wij te uitgesproken waren voor de EO. Zij hebben het format niet goed begrepen.” Jan Tromp (Uitgesproken VARA) noemde de actie van de EO getuigen van "achterbaksheid en hoogmoed”. Hij vermoedde een opzetje tussen EO en de NPO.

De omroepbaas

NPO-directeur Gerard Timmer ontkent opzet. "Maar ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik vond dat Uitgesproken nog niet goed was.” Volgens hem maakte het programma de belofte niet waar die de drie omroepen bij de start hebben gedaan. "Wij hebben ze om half 9 in het schema gezet omdat ze eenheid in verscheidenheid beloofden. Dat hebben ze geen enkele uitzending waargemaakt.” Volgens Timmer betekent dit niet het einde van de gekleurde actualiteitenrubrieken. Hij is wel tevreden over andere nieuwe programma’s als Altijd Wat (NCRV), Brandpunt (KRO) en PowNews (Powned). Er hebben zich al omroepen gemeld die het gat van Uitgesproken willen opvullen. Het schema voor het nieuwe seizoen is over vier tot zes weken klaar.

De politicus

Wat Martijn van Dam betreft komt er wel degelijk een einde aan de "meningenjournalistiek” van sommige omroepen. "Met betrokken journalistiek is niks mis”, stelt hij. " Maar wie zit te wachten op ouderwetse linkse of rechtse propaganda?” De PvdA’er zegt dat hij nooit een voorstel zal doen om vanuit Den Haag inhoudelijke regels op te stellen voor de media. "Ik zwengel wel graag het debat aan over de vraag of we een publieke omroep willen die zich druk bezighoudt met profilering en propaganda of dat we de veelzijdigheid koesteren, maar wel kwaliteitsjournalistiek mogen verwachten.”

Kijkers en collega’s in de Kamer reageerden kritisch. "De politiek moet zich niet met de inhoud bemoeien”, zei Anouchka van Miltenburg (VVD). "Ik vind het goed dat de omroepen de handschoen hebben opgepakt na klachten van het publiek dat zij eenzijdige journalistiek bedreven.”

De mediawetenschapper

Jo Bardoel, hoogleraar journalistiek en media aan de Radboud Universiteit Nijmegen, vindt dat de NPO 'heel snel' conclusies heeft getrokken door Uitgesproken te staken. "Je moet het de tijd gunnen." Bardoel vindt opinievorming een taak van de publieke omroep. "Maar het moet wel duidelijk zijn wat de kijker krijgt. Je weet ook wat je krijgt op de opiniepagina van een krant.” Hij vermoedt dat vooral journalisten Uitgesproken niet goed vonden. "Het zou mij niet verbazen als het publiek de rubrieken juist meer waardeert."

De kijker

Wat de kijker er van vindt moet in april duidelijk worden. Dan presenteert de NPO een evaluatie van de nieuwe rubrieken. De organisatie werkt met een ‘Kwaliteitskaart’. Al enkele jaren houden kijkers bij wat zij vinden van de publieke omroep. Dat deden zij eerst alleen voor de omroep als geheel en voor Nederland 1, 2 en 3 maar sinds januari ook voor individuele uitzendingen. Heeft een programma genoeg ‘publieke waarde’? Want: "Uiteindelijk heeft het publiek het laatste woord”, zei NPO-baas Henk Hagoort begin dit jaar.

Bron: NRC Handelsblad

Plaat: Cyndi Lauper - True Colors

YouTube - Cyndi Lauper - True Colors - Video

Nieuws / Binnenland: Inval bij Amsterdamse tandarts om valse declaraties

AMSTERDAM - De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is vorige week vrijdag binnengevallen bij een tandartsenpraktijk in Amsterdam-Osdorp. Deze zou op grote schaal valse declaraties hebben ingediend bij zorgverzekeraars. Naar schatting zou het daarbij gaan om een totaalbedrag van rond de 400.000 euro.

Een woordvoerder van de NZa bevestigde donderdag een bericht hierover in Het Parool. De tandarts van de praktijk Dentisa, zou de afgelopen vier jaar declaraties hebben ingediend voor behandelingen die niet hebben plaatsgevonden. Ook declareerde hij behandelingen van patiënten op naam van anderen, zodat zij er niet voor hoefden te betalen.

Boete

De NZa heeft de administratie van de tandarts in beslag genomen en gaat die nader onder de loep nemen. De man kan een boete tegemoetzien die kan oplopen tot 550.000 euro, of maximaal 10 procent van de omzet. De tandarts heeft volgens de woordvoerster bekend dat hij valse declaraties heeft ingediend, maar zegt dat hij er inmiddels mee is gestopt. De praktijk mag overigens openblijven omdat er niks mis is met de zorg voor patiënten.

Geen vervolging

Volgens de zegsvrouw bespreekt de NZa in dit soort fraudegevallen met onder meer justitie wie de zaak afhandelt. Hier is dat de Zorgautoriteit. Dat betekent dat de tandarts voor de nu geconstateerde overtredingen niet strafrechtelijk wordt vervolgd. De belangenorganisatie van tandartsen NMT heeft donderdag geschrokken gereageerd op de verdenkingen. Volgens de organisatie is elk geval van fraude er één te veel. Fraude onder tandartsen komt volgens de organisatie heel weinig voor.

Bron: de Volkskrant

Plaat: Peter de Koning - Het Is Altijd Lente in de Ogen van de Tandarts Assistente

YouTube - Peter de Koning - Het is altijd lente (in de ogen van de tandartsassistente)

Wetenschap: 'Deeltjesversneller LHC is mogelijk tijdmachine'

AMSTERDAM –Amerikaanse wetenschappers beweren dat de Large Hadron Collider, de grootste deeljesversneller ter wereld, mogelijk kan worden gebruikt als tijdmachine. Volgens onderzoekers Tom Weiler en Chui Man Ho van de Vanderbilt University in Nashville kan de deeltjesversneller mogelijk informatie naar de toekomst of het verleden versturen als bijproduct van de zoektocht naar het zogenaamde Higgs-boson. Het Higgs-boson is een nog niet waargenomen deeltje dat wetenschappers hopen te vinden door protonen met de lichtsnelheid op elkaar te laten botsen in de Large Hadron Collider.

Tweede deeltje

Maar als er op die manier een Higgs-boson ontstaat, kan er volgens de Amerikaanse wetenschappers ook een tweede deeltje ontstaan: de zogenaamde Higgs-singlet. Weiler en Man Ho vermoeden dat een Higgs-singlet in staat is om zich door een vijfde dimensie te bewegen. Daardoor zou het deeltje kunnen opduiken in de toekomst of het verleden. De theorie wordt uitgebreid beschreven in een paper op de website Arxiv.org.

Vergezocht

“Onze theorie is nogal vergezocht”, verklaart Weiler op Discovery News. “Maar we breken geen natuurkundige wetten.” Volgens de theorie van de wetenschappers is het voor mensen niet mogelijk om te tijdreizen met een deeltjesversneller. Daardoor kunnen er ook geen situaties optreden die volgens de wetten van het heelal onmogelijk zijn. “Omdat alleen de speciale deeltjes kunnen tijdreizen, kunnen mensen niet heen en weer reizen in de tijd om bijvoorbeeld hun vader te vermoorden, voordat zij zelf worden geboren”, verklaart Weiler op nieuwssite Physorg.com.

Communicatie

Wel zouden mensen volgens de theorie van de wetenschappers in staat zijn om te communiceren met personen die in de toekomst of het verleden leven. “Als wetenschappers in staat zijn om de productie van Higgs-singlets te controleren, kunnen ze mogelijk wel boodschappen naar de toekomst of naar het verleden sturen”, aldus Weiler.

Plaat: Adelbert von Deyen - Timemachine

YouTube - Adelbert von Deyen: Timemachine (Atmosphere 1980 Kraut electronic Zabba Lindner drums)

Cultuur: Gevangenen spelen rol in theaterstuk

VEENHUIZEN - Een aantal gedetineerden dat zijn straf uitzit in de penitentiaire inrichting (PI) in Veenhuizen, treedt in september en oktober op in een professioneel geleide theaterproductie. Dit maakte het ministerie van Veiligheid en Justitie vrijdag bekend.

De gestraften worden zorgvuldig gescreend en mogen tijdens de vastgelegde recreatie-uren meedoen aan het project. 'Ze worden hier niet speciaal voor vrijgesteld', aldus de woordvoerder. Theatergezelschap E Poi uit Tynaarlo levert de rest van de cast. Hoeveel gedetineerden mee mogen doen, is nog niet bekend.

De zeven voorstellingen worden binnen de muren van de PI gehouden. Publiek van buitenaf is dan welkom. 'Binnen de inrichting hebben wij voldoende toezicht en beveiliging', aldus de woordvoerder.

Plaat: Elvis Presley - Jailhouse Rock

YouTube - Elvis Presley Jailhouse Rock 1957 colour

Wetenschap: Apen herkennen 'vrienden' op foto's

AMSTERDAM – Volwassen makaken zijn in staat om hun familieleden en groepsgenoten te herkennen op foto’s. Dat hebben Duitse wetenschappers aangetoond. Makaken tonen relatief weinig interesse voor foto’s van soortgenoten waarmee ze een sociale band hebben. De dieren richten hun aandacht over het algemeen veel langer op afbeeldingen van apen die ze nog niet kennen.

Daarmee is volgens onderzoekers van de Universiteit van Gottingen aangetoond dat makaken hun groepsgenoten kunnen herkennen op foto’s. Dat melden ze in het wetenschappelijk tijdschrift Animal Cognition.

Herkenning

De wetenschappers kwamen tot hun ontdekking door makaken te confronteren met foto’s van groepsleden en soortgenoten die ze nog nooit eerder hadden gezien. “De volwassen dieren keken veel langer naar onbekende dieren, wat suggereert dat ze de leden van hun groep herkennen op foto’s”, verklaart hoofdonderzoekster Julia Fischer op BBC News. De jongere dieren keken ongeveer even lang naar alle foto’s en leken niet goed te begrijpen wat ze zagen. “Sommige van hen wisten niet wat ze moesten doen en probeerden de apen op de foto’s te begroeten”, aldus Fischer.

Verrassend

De wetenschappers zijn verrast door het feit dat ongetrainde, volwassen apen interesse tonen voor foto's. “We hadden niet verwacht dat ze op deze manier zouden reageren”, aldus Fischer. “ We dachten dat de foto’s niet relevant zouden zijn voor de apen, omdat ze in hun dagelijks leven niets vergelijkbaars kennen.”

Plaat: Ringo Star - Photograph

YouTube - Ringo Starr-Photograph

Wetenschap / Politiek: Kloof tussen politici en burger bestaat niet

Door onze redacteur Pieter van Os

Den Haag, 18 maart. Het consensusmodel in de politiek heeft afgedaan. Kiezers willen het niet meer en ze zoeken de flanken op, zeggen politicologen in een gisteren uitgekomen studie.
Politicologen zitten al jaren in hun maag met de vaak geconstateerde kloof tussen burger en politiek. Hun probleem: ze zien ‘m niet.

Uit enquêtes onder stemgerechtigde burgers blijkt de laatste 40 jaar zelfs een vrij spectaculaire toename in tevredenheid met het functioneren van de democratie. Bij de laatste meting toonde 72 procent van de Nederlanders zich tevreden. In vergelijking met andere landen is dat hoog. Het vertrouwen in regering, politieke partijen en parlement fluctueert wel sterk van jaar tot jaar – met een grote dip in 2002 – maar opnieuw zien politicologen geen reden om te spreken van een daling. En dus ook niet van een groeiende kloof tussen burger en politicus.

Als om hun gelijk te onderstrepen presenteert een groep van meer dan veertig politicologen de ontnuchterende cijfers opnieuw in twee publicaties die gisteren verschenen als afsluiting van een groot onderzoek naar het functioneren van de Nederlandse democratie. De verzamelde politicologen doen daarin wel een handreiking. Want al bestaat de kloof niet, „kloofdenkers” bestaan wel. Dat zijn er zelfs zoveel, dat de wetenschap ze serieus moet nemen.

Oud-politicus en huidig SER-lid Wim Deetman sprak gisteren, op een congres rond het onderzoek, van „een soort paradox”. Onder een kroonluchter van gloeilampen in de vijftiende-eeuwse, grafelijke rolzaal op het Binnenhof, verduidelijkte hij, in licht Haagse accent: „Kamerleden en kiezers zijn het roerend eens dat ze elkaar niet begrijpen. Op dat punt bestaat dus geen kloof. Maar het geloof in de kloof is er wel en dus is er misschien ook wel een probleem.”

De wetenschappers weten waar het probleem zit: in het aloude consensusmodel van Nederland. Dat past volgens hen niet meer bij de ontzuilde, geïndividualiseerde samenleving van vandaag, waarin mensen een werkelijk alternatieve regering willen kunnen kiezen. Niet voor niets, zeggen ze, tenderen veel landen naar een democratisch meerderheidsmodel, zoals dat bestaat in de VS en Groot-Brittannië. Ooit was het belangrijk dat minderheden via een systeem van evenredige vertegenwoordiging zich vertegenwoordigd zagen in de politiek. Nu willen kiezers kunnen ‘afrekenen’. Politicologen zien het in hun cijfers: deelname aan een regering is een steeds grotere garantie voor verlies bij de volgende verkiezing. In de laatste 50 jaar boekten alleen de coalities van het kabinet Den Uyl (1977) en van Paars I (1998) winst bij verkiezingen.

Het werkelijke probleem, zegt de studie, is niet de kloof tussen burgers en politiek, maar het consensusmodel, met haar coalitievorming. Neem het CDA. Al straffen de kiezers die partij genadeloos af, ze keert toch weer terug in de regering. En wie vier jaar eerder koos voor Wouter Bos (PvdA) en tégen Jan Peter Balkenende (CDA), kreeg allebei.

Initiatiefnemer van het onderzoek, Rudy Andeweg: „Dit dwingt kiezers de flanken op te zoeken. Want daar zitten partijen die slechts met enkele andere partijen in staat zijn een coalitie te vormen.” Bovendien: de versplintering valt weg als partijen worden verdeeld in de aloude tegenstelling rechts-links. Dan blijken beide blokken al decennialang opvallend stabiel.

Het is moeilijk voor te stellen dat alle wetenschappers die betrokken waren bij het onderzoek zich in dit soort stellige conclusies kunnen vinden. Hoe hanteerbaar is bijvoorbeeld nog de rechts-linksverdeling? Wat te doen met partijen als ChristenUnie en D66? De consensus daarover is onder politicologen minder groot dan in het studieverslag.

Gisteren liet Mark Bovens (Universiteit Utrecht) zien dat achter de eensgezindheid van de publicaties inderdaad meer opvattingen schuil gaan. Zo erkent ook hij dat het vertrouwen in de democratie stijgt, maar, zo werpt hij tegen, wie burgers verdeelt naar opleidingsniveau ziet dat de laagst opgeleiden uit de pas lopen. Die leiden aan „een enorme politieke machteloosheid”. Dat kan komen, zegt Bovens in lijn met de onderzoeksgroep, omdat ze niet werkelijk kunnen kiezen. En ja, meer directe democratie zou beter zijn. Maar een betere afspiegeling moet ook. Slechts als gevestigde partijen weer in staat blijken de belangen van laagopgeleide Nederlanders te behartigen, kunnen ze de onvrede van onderen temperen. Zegt Bovens. Maar het woord ‘kloof’ gebruikte hij niet. Zo’n spelbreker was hij ook weer niet.

Plaat: Bram Vermeulen & De Toekomst - Politiek

YouTube - Bram Vermeulen & De Toekomst - Politiek

Wetenschap: Astronomen vragen aandacht voor lichtvervuiling

AMSTERDAM - Van 22 maart tot 4 april vindt voor de zesde keer de wereldwijde campagne GLOBE at Night plaats. Het doel ervan is om de lichtvervuiling in kaart te brengen, die niet alleen het zicht op de sterrenhemel belemmert maar ook nog eens veel energieverspilling veroorzaakt.

Zo wordt alleen al in de VS jaarlijks naar schatting twee miljard dollar uitgegeven aan overbodige buitenverlichting. In een donkere omgeving zijn aan de onbewolkte hemel 's nachts meer dan tweeduizend sterren te zien. In een stad zijn zakt dat aantal tot onder de honderd.

GLOBE at Night vraagt jaarlijks aandacht voor deze kwestie door deelnemers van over de hele wereld te laten onderzoeken wat de zwakste sterren zijn die zij in een bepaald sterrenbeeld kunnen zien. Op het noordelijk halfrond is dat het sterrenbeeld Leeuw, op het zuidelijk halfrond het Zuiderkruis. De resultaten van deze waarnemingscampagne verschijnen op de website van GLOBE at Night. In voorgaande jaren deden deelnemers uit meer dan honderd landen mee.

Plaat: De Dijk - Mag het Licht Uit

YouTube - de dijk mag het licht uit

Economie: Ford verkoopt voormalige fabriek T-Ford

DETROIT - De Amerikaanse autobouwer Ford heeft een voormalige fabriek in Virginia verkocht aan een projectontwikkelaar en een logistiek bedrijf, zo maakte Ford vrijdag bekend, zonder financiële details prijs te geven.In de fabriek is onder andere de T-Ford gebouwd, een van de eerste auto's die in massaproductie werd gemaakt.

De fabriek in Norfolk is verkocht aan Jacoby Development, een bedrijf dat oudere industriële complexen een nieuw leven geeft. Jacoby verkocht een deel van het fabrieksterrein meteen weer door aan het Belgische logistieke bedrijf Katoen Natie. Dat bedrijf trekt 10,5 miljoen dollar (meer dan 7 miljoen euro) uit voor de aankoop van dat deel en voor nieuwe investeringen.

De oude Fordfabriek was sinds 1925 in bedrijf en werd in 2007 gesloten als onderdeel van het herstructureringsplan van Ford. Destijds verkocht Ford al een fabriek in Atlanta, waar de Ford Taurus werd gebouwd, aan Jacoby.

Plaat: Louis Davids - De Olieman (Heeft een Fordje Opgedaan)

YouTube - De olieman heeft een Fordje opgedaan - Ford museum

Sir Spamalot (crew)
Nieuws: Supermaan dit weekend

De maan zal morgen groter en helderder lijken dan normaal. Dat komt omdat die een pak dichter bij de aarde staat. "Om dit alles op te merken is een geoefend oog nodig. Niettemin blijft het, bij helder weer, steeds een mooi spektakel en zeker de moeite om eens te kijken", zegt Jan Cuypers van de Koninklijke Sterrenwacht van België.

Dat de maan groter lijkt, is te wijten aan verschillende factoren: niet alleen is het zaterdag volle maan, de maan staat die nacht ook in het zogenaamde perigeum van haar baan, dat is het punt op haar baan dat het dichtst bij de aarde ligt.

Dat zorgt ervoor dat de schijf 8 procent groter lijkt dan gemiddeld en zelfs 14 procent groter dan in haar kleinste vorm, en dus bijgevolg een stuk helderder is, zegt Cuypers.

De afstand tussen de maan en de aarde varieert tussen ongeveer 363.300 km (dichtste punt) en 405.500 km (verste punt). Op 19 maart 2011 zal dat 356.757 km zijn.

Volgens sommige media gaat het om een fenomeen dat slechts één keer voorkomt in de 20 jaar. Cuypers nuanceert dit. "Dit is zeldzaam, maar niet heel uitzonderlijk: op 10 januari 2005 kwamen we tot op 356.570 km en op 12 december 2008 tot op 356.565 km."

"Wel is het zo dat er nu maar een klein verschil is tussen het ogenblik van de kleinste afstand en het tijdstip van de volle maan: slechts 1 uur, en dat is niet meer voorgekomen sinds 1993."

Sommige astrologen wijten bepaalde natuurrampen - zoals de orkaan Katrina - aan de 'supermaan'. Wetenschappers beweren echter dat dit nonsens is.

Bron: Het Laatste Nieuws

Plaat: Ozzy Osbourne - Bark at the Moon

Ozzy Osbourne - Bark at the Moon

Economie / Werk en Privé: ‘Managers blokkeren verandering in bedrijven’

AMSTERDAM – Veranderprocessen in bedrijven mislukken, omdat managers die met hun gedrag onbewust tegenhouden. “We hoeven maar het boek 'De Prooi' te lezen om te weten wat managers allemaal doen om ‘in control’ te blijven.”

Arend Ardon, vennoot bij Holland Consulting Group, promoveerde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op zijn onderzoek ‘Moving Moments’. Daarvoor luisterde en analyseerde hij drie jaar lang gesprekken in directiekamers, managementoverleggen en teamvergaderingen bij diverse bedrijven. Zijn boek ‘Doorbreek de cirkel!’ dat net is verschenen, is daarop gebaseerd.

“Wat je ziet is, dat de intenties en de doelen over het algemeen goed zijn. Ook aan gedegen kennis ontbreekt het niet”, zegt psycholoog en bedrijfskundige Ardon. Toch komen de goed uitgewerkte veranderplannen van bedrijven vaak niet uit de verf. “Dat komt omdat er sprake is van inconsistentie tussen wat managers willen en wat ze doen. Als puntje bij paaltje komt, vertonen we gedrag dat het tegenovergestelde sorteert.”

Onbewust

Dat gedrag is onbewust. “Het is ook geen specifiek managementgedrag, maar menselijk gedrag. Als een situatie bedreigend wordt, gaan mensen over op de automatische piloot. Ze willen vooral ‘in control’ blijven”, zegt Ardon. Hij maakt de vergelijking met het gooien van stenen. “Als je die naar je hoofd geworpen krijgt, wend je reflexmatig het gevaar af. Dat is maar goed ook”, illustreert Ardon. “Maar als je kritiek krijgt op jouw weloverwogen plan, doe je dat óók.” Managers hebben het vooral vaak over weerstand. “Maar je creëert je eigen weerstand, als je er van tevoren al vanuit gaat dat werknemers niet mee willen werken. Zo beland je in een vicieuze cirkel. Een muizenrad, waarin manager en werknemer achter elkaar aan rennen.”

Kritiek

Omdat het zulk menselijk gedrag is, betrapt Ardon zichzelf er soms ook op. “Laatst verzorgde ik een bijdrage in een leiderschapsprogramma en kreeg ik een kritische vraag over mijn promotieonderzoek. Vijf minuten later vond ik mezelf terug in defensief gedrag. Ik probeerde hem te overtuigen; terug te duwen”, legt Ardon uit. Het resultaat was het tegenovergestelde. “’Wat is het effect?’ vroeg ik die man nadat ik me bewust was van mijn eigen gedrag. ‘Dat ik ben afgehaakt en geen kritische vragen meer durf te stellen’, antwoordde hij.”

Voorkomen

Hoe moet het dan wel? “Voorkom situaties waarvan je zeker weet dat je defensief gedrag gaat vertonen. Als je met een dichtgetimmerd plan de directiekamer uitkomt, bijvoorbeeld. Dan houd je van je plan; je bént je plan. Dan kun je kritiek moeilijker verteren.” Ardon pleit er daarom voor om al bij de eerste krijtstreep in overleg te gaan met de medewerkers. "Vooral als je van hen een andere werkwijze of ander gedrag verlangt, zoals meer ondernemerschap of klantgerichtheid."

Reflectie

Daarnaast is zelfreflectie belangrijk. “Na een vergadering die heel moeizaam verliep, is de eerste neiging te denken: wat deden zij vervelend”, zegt Ardon. “Maar dan maak je jezelf geen onderdeel van het probleem. Maak een fictieve foto waar je zelf ook op staat en vraag je af wat jouw invloed is geweest.” Als je door hebt dat je defensief wordt, moet je volgens Ardon overschakelen op handbediening. “Dat kan heel simpel zijn: las een pauze in als de vergadering moeizaam verloopt, reflecteer en bespreek vervolgens openlijk hoe je samen effectiever verder gaat.”

Plaat: Sheryl Crow - A Change Would Do You Good

YouTube - Sheryl Crow - A Change Would Do You Good

Buitenland / Economie: Friettentenoverschot in België

BRUSSEL - Onze zuiderburen zuchten onder een overschot van ruim duizend friettenten. Dat meldt althans het Nationaal Verbond voor Frituristen (NaVeFri) in de Belgische krant De Zondag.

België is ruim vijfduizend friettentjes rijk en dat zijn er volgens het verbond te veel. Vandaar dat de NaVeFri de opleiding tot 'frietuuruitbater' wil gaan verplichten. ''Mensen denken dat ze een goudmijn gaan uitbaten. Maar frieten bakken is deels kennis en deels kunst. Als je dat niet bezit, kan je geen succesvolle frituur beginnen'', aldus de voorzitter Bernard Lefèvre.

Volgens hem gaat ongeveer een derde van alle snackzaken binnen een jaar failliet, omdat de klanten wegblijven vanwege de slechte kwaliteit. Goed frietjes leren bakken kan al op vijf campussen in België. (ANP)

Bron: Het Parool

Plaat: Samson & Gert - Patatjes

YouTube - Samson en Gert Patatjes

Sir Spamalot (crew)
Nieuws: Man ontwaakt zonder testikels na operatie voor galstenen

Een Duitse man keek wel heel vreemd op na een routineoperatie: in plaats van het probleem met zijn galstenen aan te pakken, had de arts zijn rechtertestikel verwijderd. En daar bleef het niet bij, want tijdens een follow-upbehandeling kort daarna moest ook zijn linkertestikel er per ongeluk aan geloven.

Andreas H. (68) onderging een tijd geleden een kleine ingreep om behandeld te worden voor galstenen, maar werd de maanden erop gekweld door hevige pijnen. De behandeling bleek geen succes en een dringende operatie drong zich op. Die ging echter helemaal de mist in.

Door onverwachte complicaties werd Andreas H. na de ingreep twee maanden in een kunstmatige coma gehouden. ‘Toen ik ontwaakte, had ik een vreemd gevoel in de zone rond mijn geslachtsdeel. Ik vroeg meteen aan een arts wat er aan de hand was. We hebben jouw rechterteelbal moeten verwijderen, zei hij. Waarom?, vroeg ik, maar hij haalde zijn schouders op en zei dat hij het niet wist’, vertelt H.

Inzage in zijn medisch dossier maakte Andreas H. wijzer. ‘Omdat zich complicaties hadden voorgedaan tijdens de ingreep, had de arts een nieuwe incisie moeten maken, lager dan normaal. Daarbij is per ongeluk de rechterzaadstreng doorgesneden, waarna ze meteen m’n hele teelbal hebben verwijderd’, zegt hij.

Maar het werd nog erger. Bij een follow-upbehandeling kort daarna, om een weefselstaal uit de man zijn linkertestikel te halen, werd ook die per ongeluk volledig weggenomen.

Andreas H. bracht de juridische bal aan het rollen en eist 100.000 euro schadevergoeding.

Bron: Het Laatste Nieuws

Plaat: AC/DC - Big Balls

Media: @Twitter 5jr #gefeliciteerd

Door onze redacteur Jan Benjamin (@JanBenja)

Rotterdam, 21 maart. Twitter heeft na vijf jaar tweehonderd miljoen gebruikers over de hele wereld. Wat maakt de dienst met berichten van maximaal 140 tekens zo populair?
#Hoera en #gefeliciteerd. Twitter is vandaag jarig. De microblogdienst wordt vijf jaar. Het is een kleuter, maar wel een invloedrijke kleuter.

Het was geen briljante tekst, maar wel de allereerste tweet. „Just setting up my twttr.” Medeoprichter Jack Dorsey plaatste op 21 maart 2006, vandaag precies vijf jaar geleden, het eerste bericht op Twitter. De dienst heette toen nog twttr. Later stuitten Dorsey en zijn medeoprichters Evan Williams en Biz Stone op het Engelse woord voor gekwetter. Dat leek hen de ideale naam voor een internetdienst met berichten van maximaal 140 tekens, de lengte van een sms’je.

Inmiddels klinkt het gekwetter over de hele wereld. Via Twitter communiceren artiesten met hun fans, topsporters met hun supporters, politici met hun achterban. Met 200 miljoen gebruikers behoort Twitter.com tot de meest bezochte websites op internet. Niet elke gebruiker publiceert; veel gebruikers lezen slechts tekst van anderen.

Dorsey, Stone en Williams bedachten Twitter in 2006 als handig communicatiemiddel binnen hun internetbedrijfje Odeo. Een jaar later maakten zij hun idee wereldkundig op het South By South West-festival in Austin, Texas. Op schermen in de beurshal toonden zij Twitter-berichten (tweets) die bezoekers stuurden. Het werd dé hit van het festival.

In 2008, een jaar nadat zij Twitter hadden ondergebracht in een zelfstandig bedrijf, hadden de oprichters door dat hun idee best wel eens een succes kon worden, vertelde Biz Stone vorige week aan het Franse persbureau AFP. „President Obama ging Twitter gebruiken. Toen dachten we dat we met iets groots bezig waren.”

Waarom is Twitter een succes? Zoveel kan je niet kwijt in 140 tekens. Die beperking is misschien wel de kracht van de dienst. Weinig mensen hebben de tijd en energie om dagelijks lange, interessante teksten te schrijven. Een tekst schrijven met de lengte van een sms’je over wat je bezighoudt is een stuk simpeler.

Net als bij blogs staan Twitteraars in direct contact met hun lezers (volgers). Dat wil zeggen: zonder tussenkomst van intermediairs als journalisten, voorlichters of managers. Het gebrek aan intermediairs betekent ook een gebrek aan selectie. Wie veel twitteraars volgt raakt regelmatig het overzicht kwijt. Een interessante tweet over een actueel onderwerp raakt snel bedolven onder berichtjes over de kat of een tv-programma. Zonder intermediairs is een foutje snel een rel op een podium van soms wel miljoenen volgers. Zo ontkende ‘beroepscelebrity’ Paris Hilton op Twitter ooit dat zij naar Engeland was geweest. „Nee, nee, ik was in Londen.”

Misschien wel de belangrijkste eigenschap van Twitter is dat gebruikers de berichten van de mensen die zij volgen krijgen gepresenteerd op één persoonlijke pagina. Wie alleen Obama volgt ziet uitsluitend zijn tweets. Maar wie ook de paus, de buurman en de voorzitter van de KRO volgt, krijgt een gemengde pagina met Amerikaanse, katholieke, lokale en Hilversumse nieuwtjes. Daarmee lopen werk en privé soms letterlijk in elkaar over.

Een tweede kenmerk is de mogelijkheid om berichten te groeperen. Twitteraars gebruiken daartoe labels die beginnen met het teken #. De Egyptenaren die sinds 25 januari in opstand kwamen tegen Mubarak vonden elkaar onder #25jan. Kijkers naar The Voice of Holland gebruikten #tvoh, liefhebbers van Boer zoekt vrouw #bzv. Twitteren maakt tv-kijken voor velen weer leuk.

Twitter heeft zijn populariteit nog niet kunnen omzetten in klinkende munt. Het bedrijf maakt nog steeds verlies. De geschatte omzet in 2010 – 150 miljoen dollar dankzij onder meer gesponsorde tweets – is minder dan een dollar per gebruiker. Dat weerhoudt investeerders als JP Morgan niet om te (willen) investeren in het bedrijf, waardoor de waarde snel stijgt. Biz Stone ontkent dat Twitter onder druk staat om winst te maken. „Wij hebben nu bewezen dat Twitter een interessante, wereldwijde bron is voor communicatie en informatie. We beginnen pas met aantonen dat het ook een goede investering is.”

Plaat: Frank Boeijen Groep - Kontakt

YouTube - Frank Boeijen Groep - kontakt

Binnenland: Amsterdam Museum verwerft fles water uit 1853

AMSTERDAM - Het betreft een reclamefles die de gemeente uitdeelde om Amsterdammers aan te sporen schoon water te drinken, aldus het museum maandag. Het Amsterdam Museum heeft een fles schoon drinkwater uit 1853 verworven.

Inwoners van Amsterdam dronken in de eerste helft van de negentiende eeuw vooral regenwater en water uit de Vecht. Dit water werd nauwelijks gezuiverd en gaf ziektes als tyfus en cholera vrij spel.

Schoon water

Letterkundige Jacob van Lennep richtte in 1850 de Duinwatermaatschappij op en trok een leiding vanaf de duinen naar Amsterdam. Dit schone zandgefilterde duinwater kwam de stad binnen bij de Haarlemmerpoort, waar mensen water konden halen.Op het etiket van de verworven fles staat te lezen dat Amsterdammers vanaf 12 december water konden halen, 'maximaal twee emmers voor 2 cent, er wordt géén geld gewisseld'.

Op 1 mei 1854 werden de eerste abonnementen afgesloten. Amsterdam was daarmee de eerste stad in Nederland met een waterleiding. Het museum, dat tot voor kort bekendstond als het Amsterdams Historisch Museum, heeft de fles voor een onbekend bedrag verworven van een particulier. Het water is vanaf dinsdag, Wereld Waterdag, te bezichtigen.

Plaat: New Musik - This World of Water

YouTube - New Musik - This World Of Water

Economie / Werk en Privé: VPRO kantine stopt met verkoop vlees en vis

AMSTERDAM - Medewerkers van de VPRO kunnen voortaan geen vlees en vis meer kopen in hun bedrijfskantine. De VPRO is namelijk gestart met een compleet vegetarisch assortiment.
Ook het personeel van NTR, Vara en HUMAN merken dit; zij lunchen namelijk dagelijks in de VPRO kantine.

In plaats van kalfskroketten, rundercarpaccio of zalmmousse troffen de werknemers maandag een assortiment van vegetarische gerechten aan. Het personeel was van tevoren niet geinformeerd over deze wijziging; de beslissing zorgde dan ook voor woede op het Mediapark, zo staat er op het weblog van de VPRO te lezen.

Cold Turky

“Het is shocktherapie”, aldus Lennart van der Meulen, algemeen directeur van de VPRO. “Cold turky werkt het beste, dat blijkt uit onderzoek. Anders krijg je mensen niet om.” Deze 'Operatie Cold Turky' is een initiatief van overtuigde VPRO medewerkers, het kantinepersoneel en wordt gedragen door de directies van de VPRO, NTR en Vara.

Boosheid

Vooralsnog gaat het om een proef, stelt woordvoerster Marina Alings. Volgens Alings zijn de reacties wisselend. “Er is wat boosheid dat een en ander zonder voorgaande waarschuwing is ingevoerd.”

Plaat: John Lennon - Cold Turkey

YouTube - John Lennon Cold Turkey

Muziek / Cultuur: Een monsterorkest met een droom

Het ‘monsterorkest’ van 350 leden repeteert.

Door Floris Don

Den Haag, 22 maart. Uitvoering van Schönbergs ‘Gurrelieder’ moet twee conservatoria bijeen brengen. Zo’n 150 studenten van de conservatoria in Den Haag en Rotterdam en 200 koorleden werken aan Schönbergs Gurrelieder. Dirigent Reinbert de Leeuw: „Vanochtend dacht ik nog: ‘Hoe moet dit aflopen?’”

Het is een korte mededeling, vlak voor aanvang van de repetitie: „in de pauze zijn professionele oordopjes te koop voor vijftien euro.” Het lijkt de investering waard. Want in de Arnold Schönbergzaal van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag vormen zo’n honderdvijftig Haagse en Rotterdamse studenten een monsterorkest, met alleen al tien hoorns en een flinke batterij slagwerk.

De bezetting voor Schönbergs Gurrelieder is dan niet eens compleet. Het koor, dat bestaat uit 200 zangers, ontbreekt nog. „Vanmorgen bij de eerste orkestrepetitie dacht ik even: ‘mijn hemel hoe moet dit aflopen’?” zegt dirigent Reinbert de Leeuw lachend. „Maar al bij de eerste maten hoor je dat de studenten in groepslessen goed zijn voorbereid. Dit wordt een prachtige concertreeks.”

De Gurrelieder schreef Schönberg in een laatromantisch idioom, vol Wagneriaanse chromatiek en thematiek, over liefde en dood en opstand tegen God. Door de hoge moeilijkheidsgraad en gigantische omvang wordt het zelden uitgevoerd.

En dat is nu net het achterliggende idee van deze samenwerking tussen de conservatoria van Rotterdam (Codarts) en Den Haag, legt Doelenprogrammeur Neil Wallace uit. „In 2009 werd in de Doelen in Rotterdam Quickening van componist James MacMillan uitgevoerd door het Rotterdams conservatorium. Een gigantisch stuk waarvoor we de hulp van Den Haag inschakelden. Het succes bij pers en publiek bleek overdonderend. Toen besloten we van deze grootschalige projecten een tweejaarlijkse traditie te maken, om zoveel mogelijk studenten een unieke ervaring mee te geven.

„Er zijn al plannen voor Mahlers Achtste symfonie of Wagners Das Rheingold. Vergis je niet, dit is geen goedkope manier om met studenten grote werken te presenteren. Het kost ons een vermogen, en aan de kwaliteit doen we geen concessie.”

Vierdejaars trompettist Bas Duister (23) repeteert in korte broek en sandalen: „Weet je hoe warm het hierbinnen is?” Van eventuele concurrentie tussen studenten van de twee conservatoria is geen sprake. „Iedereen kent elkaar al lang. Het wereldje is klein. De grootschalige samenwerking is vooral een mooie manier om aan orkestspel en concentratie te werken. Het is heel leerzaam; later ambieer ik een orkestbaan, al kijk ik onder de huidige politieke omstandigheden daarbij met een schuin oog naar het buitenland.”

„Voor sommige docenten was deze samenwerking vooraf even wennen”, vertelt Henk van der Meulen, directeur van het Haagse conservatorium. „Maar nu werkt iedereen gezamenlijk naar een muzikaal einddoel toe.”

Het woord ‘fusie’ vermijdt hij liever, al zal de samenwerking inderdaad nog hechter worden. „Twee uitstekende conservatoria liggen op twintig kilometer afstand van elkaar, met sneltramverbinding. Dan ligt het voor de hand dat je ’s ochtends theorie volgt op de ene locatie, en ’s middags naar de andere locatie reist voor een praktijkles. Het past in een landelijke trend. Er zijn sectorplannen in de maak voor het kunstvakonderwijs, waarbij wordt gekeken naar spreiding en efficiëntie. Moet elk conservatorium orgelles aanbieden, of een orkestproject wanneer je zo’n orkest niet gevuld krijgt? In de toekomst zullen zich bovendien naar verwachting minder studenten aanmelden. Dan moet je ervoor zorgen dat het niveau heel hoog blijft, en de krachten bundelen is de beste manier.”

Ook moet de ‘muur’ tussen conservatorium en professioneel orkest ‘poreuzer’ worden, meent Van der Meulen. „Vroeger was de band tussen docent en leerling vrij afstandelijk. Nu spelen ze vaker samen. Bij een regulier concert van het Residentie Orkest schoven onlangs zeven studenten aan. Dat is belangrijk; tussen opleiding en praktijk bestaat nog een gat. Soms studeert iemand af met een acht, maar wordt vervolgens niet aangenomen bij het orkest waarin zijn docent meespeelt. Wat is die acht dan waard?”

Aan de weelderige orkestklanken valt tijdens de repetitie al heel goed af te leiden dat het niveau van het gelegenheidsorkest zeer hoog ligt. Voor Reinbert de Leeuw zal het als dirigent een uitdaging zijn om de massa’s nog scherper vorm te geven, overgangen vloeiend te maken en de vulkanische dynamiek te beteugelen. De orkestleden hoeft hij nauwelijks te enthousiasmeren, zegt hij. „De inzet is enorm. Ik ben nu 72 jaar, maar wordt zelf ook weer geïnspireerd door die jeugdige overgave. Ze zijn niet bezig met een opleiding maar met een levensvervulling. Dat kun je horen.”

Gurrelieder van Arnold Schönberg, door koren en orkesten van Codarts en het Koninklijke Conservatorium, het Brabants Koor en Toonkunstkoor Amsterdam o.l.v. Reinbert de Leeuw. Diverse vocale solisten. 23/3 de Doelen Rotterdam, 24/3 Muziekgebouw Eindhoven, 26/3 dr Anton Philipszaal Den Haag.

Compositie: Arnold Schönberg - Gurrelieder

YouTube - Arnold Schoenberg: Gurrelieder (Excerpts)

Media / Cultuur: Piet Paulusma blijft vijf jaar langer bij SBS

AMSTERDAM - Piet Paulusma blijft ook de komende vijf jaar verbonden aan SBS6. De weerman tekende dinsdag daarvoor een nieuw contract, maakte de commerciële zender bekend.

Paulusma maakte in 1985 bij Omrop Fryslân zijn debuut als weerman en is sinds 1996 de vaste weerman bij SBS6. Hij presenteert het weer vanaf wisselende buitenlocaties in het land en sluit zijn weerpraatje altijd af met de woorden 'Oant moarn' (tot morgen).

Volgens Tina Nijkamp, directeur televisie, is Piet Paulusma ''ongekend populair'' als weerman. Ze is dan ook blij met de voortzetting van de samenwerking.

Plaat: The Weather Girls - It's Raining Men

YouTube - It's Raining Men - The Weather Girls (1982)

Wetenschap / Cultuur: 'Religies ten dode opgeschreven in Nederland'

DALLAS - De secularisatie is onomkeerbaar in een aantal westerse landen, waaronder Nederland. Dat meldde de Britse omroep BBC dinsdag op basis van onderzoek dat is gepresenteerd tijdens een wetenschappelijk congres in de Amerikaanse stad Dallas.

Een team van wetenschappers heeft de bevolkingsregisters van negen landen (Nederland, Ierland, Tsjechië, Finland, Zwitserland, Oostenrijk, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland) onderzocht. Deze landen vragen burgers bij bevolkingsonderzoek of ze zijn ingeschreven als lid van een geloofsgemeenschap.

Trend

'In een groot aantal moderne seculiere democratieën is sprake van een trend waarin mensen zichzelf beschouwen als niet aangesloten bij enige religie', aldus Richard Wiener van de Universiteit van Arizona. 'In Nederland is dat 40 procent; de hoogste score die we zagen was Tsjechië met 60 procent.'

Het onderzoek toont volgens de wetenschappers aan dat de trend al lange tijd zichtbaar is. Zij baseerden hun conclusies op informatie die in sommige gevallen periodes van meer dan honderd jaar besloegen. Daarnaast hanteerden ze wiskundige modellen over groepsgedrag. In de onderzochte landen is het steeds meer de norm om geen lid te zijn van een bepaald religieus genootschap.

Plaat: R.E.M. - Losing My Religion

YouTube - R.E.M. - Losing My Religion (Video)

Wetenschap / Film: De boksfilms die overeind blijven tot de laatste bel

Door André Waardenburg

Wat zijn de beste boksfilms ooit gemaakt? De Top Tien.

1. Raging Bull (Martin Scorsese, 1980). Deze op de autobiografie van Jake LaMotta gebaseerde film werd in 2008 door de American Film Institute terecht uitgeroepen tot beste sportfilm aller tijden. De boksscènes zijn zeer imponerend, maar Raging Bull is vooral een zeer pijnlijke studie naar de destructiedrift van een ziekelijk jaloerse man.

2. The Set-Up (Robert Wise, 1949). In schitterend zwart-wit gefilmd verhaal toont een bokser op zijn retour (prachtige rol van Robert Ryan) die tegen de zin van zijn vrouw nog een gevecht aanneemt: ‘When you’re a fighter, you gotta fight’.

3. Fat City (John Huston, 1971). Minder bekende film van John Huston gaat over de mislukte levens van een beginnend bokstalent (Jeff Bridges) en een verlopen bokser (Stacy Keach) die al sappelend in achterafzaaltjes voor een schijntje hun kunsten vertonen. Troostelozer kan niet.

4. When We Were Kings (Leon Gast, 1996). Enerverende documentaire over de ‘Rumble in the jungle’: het in 1974 gehouden gevecht tussen Muhammad Ali en George Foreman in Zaïre. Schitterend archiefmateriaal, van commentaar voorzien door o.a. Norman Mailer. Voor de fictievariant, zie Michael Manns Ali (2001).

5. Body and Soul (Robert Rossen, 1947). Klassieke, compromisloze boksfilm over de opkomst en ondergang van de joodse bokser Charlie Davis (John Garfield), die zich met talent en vechtlust uit de achterbuurt weet te knokken, maar slachtoffer wordt van zijn corrupte, maffiose manager. De voor die tijd zeer revolutionaire boksscènes werden gefilmd op roller skates met een handheld-camera.

6. Champion (Mark Robson, 1949). Kirk Douglas imponeert als arrogante en koppige bokser in een film die een klassiek patroon heeft waar vrijwel alle boksfilms aan voldoen: hij toont de opkomst, bloeiperiode en ondergang van iemand die opgroeide voor galg en rad in de achterbuurt.

7. Rocky (John G. Avildsen, 1976). De vele vervolgen doen niets af aan de kracht van de eerste Rocky, de film die de doorbraak betekende voor Sylvester Stallone. Bevat de iconische scène waarin hij in een slagerskoelcel traint en zijn vuisten kapot slaat op het daar hangende vlees. Het slotgevecht is zeer sterke bokscinema.

8. Cinderella Man (Ron Howard, 2006). Boksen als de sport die velen hoop geeft in een tijd waarin het economisch slecht gaat; de opkrabbelende bokser als metafoor voor een zich langzaam herstellende economie.

9. The Champ (King Vidor, 1931). Een van de eerste boksfilms vertelt het melodramatische verhaal van een bokser die nog één keer wil vlammen. Zijn zoontje is getuige van zijn dramatische comeback. Niet te verwarren met de belabberde remake uit 1979, met John Voight.

10. Girlfight (Karyn Kusama, 2000). Vier jaar voor Clint Eastwoods aangrijpende Million Dollar Baby bokste het stoere meisje Diana zich vol ingehouden woede uit haar achterbuurt, conventioneel maar de moeite waard door de sterke hoofdrol van Michelle Rodriquez.

Plaat: Survivor - Eye of the Tiger

YouTube - Survivor - Eye Of The Tiger

Cultuur / Muziek: Matt & Kim sloegen elkaar verrot voor videoclip

AMSTERDAM - In de serie ‘Het verhaal van’ vertellen artiesten wekelijks welke gedachte er achter een nummer zit en hoe hun werk tot stand kwam. Deze week: Cameras van Matt & Kim.

Sinds 2004 vormen Matt Johnson en Kim Schifino indierockduo Matt & Kim. Het titelloze debuut verscheen in 2006, drie jaar later gevolgd door Grand. Aanstaande zaterdag staan de twee in Bitterzoet, Amsterdam en op maandag 28 maart verschijnt hun derde studioalbum Sidewalks. Cameras is de eerste single.De videoclips van Matt & Kim zijn berucht en steevast een internethit. “Kim denkt meestal dat mijn ideeën alleen maar tot doel hebben om haar te martelen,” lacht Matt, “maar stiekem vindt ze het prachtig.”

De clip bij Cameras bevat ook weer een knap staaltje acteerwerk van het kleurrijke tweetal. “Ik wilde een video met de energie van een liveshow, maar die meer was dan de registratie van een optreden. Toen dacht ik: waarom slaan we elkaar niet gewoon verrot?”

Zo gezegd, zo gedaan. Matt en Kim gingen twee dagen in training. “Na de opnames waren we zó beurs”, vertelt Kim. “We voelden spieren waarvan we niet eens wisten dat we ze hadden."

"Ondanks alle blauwe plekken was het fantastisch.” De gewelddadige clip heeft verder weinig te maken met de inhoud van het nummer.

Weekend

“Cameras is een zomers deuntje”, erkent Matt. “Dat zette ons aan het denken wat het voor ons betekent om in New York te wonen en van elke dag te genieten. Niet wachten op het weekend, maar iedere dag leven alsof het je laatste is.” Kortom: uitgaan van eigen kracht. Of zoals Matt zingt in Cameras: ‘No time for cameras / We’ll use our eyes instead.’

Plaat: Matt & Kim - Cameras

YouTube - Matt and Kim - "CAMERAS" (OFFICIAL MUSIC VIDEO)

Binnenland: 'Rotterdam krijgt gigantisch reuzenrad'

ROTTERDAM - Rotterdam krijgt mogelijk een spectaculair reuzenrad van wel 150 meter hoog. Twee ondernemers willen de nieuwe superattractie in deze stad laten verrijzen. De gemeente is enthousiast en wil meewerken. Dat meldt het AD. Het reuzenrad zou een plek moeten krijgen aan de zuidoever van de Nieuwe Maas, in de buurt van het stadscentrum. Het wordt niet zomaar een rad, maar een waarvan ook de gondels bewegen.

De twee Rotterdamse ondernemers John Struijlaard en Ronald Vergoed van bureau The Firm-IPCM geloven heilig in hun plan. Ze lobbyen al ruim een jaar bij de politiek en het bedrijfsleven. Eind vorig jaar heeft de gemeente een studie laten doen naar verschillende plaatsen, van Katendrecht tot het Eiland van Brienenoord. ,,Heerlijk toch. Met een bootje over de Maas naar het rad dat spectaculair uitzicht biedt. Een nieuwe Euromast, om het zo maar te zeggen,'' zegt Struijlaard vanuit zijn kantoor aan de Nieuwe Maas. ,,Rotterdam heeft de ruimte en behoefte aan een nieuwe landmark. Een pakkend beeld dat de hele wereld rond gaat.''

De gemeente wil meewerken, maar laat de financiering over aan de markt, liet de woordvoerster van wethouder Dominic Schrijer (Economie) weten. Volgens Vergoed zijn er al gesprekken gaande met potentiële investeerders. Hij schat dat er 100 miljoen tot 150 miljoen euro nodig is om het project van de grond te tillen. De Rotterdamse ondernemers denken dat het reuzenrad kan uitgroeien tot een toeristische topattractie. Zij wijzen op het succes van het 135 meter hoge reuzenrad in Londen.

Bron: Algemeen Dagblad

Plaat: Heddy Lester - De Mallenmolen

YouTube - Eurovision 1977 - Heddy Lester - De mallemolen

Cultuur / Film: Gone with the wind uitgeroepen tot beste film

HOLLYWOOD - ''Frankly, my dear, I don't give a damn",' is door 500.000 mensen uitgeroepen tot de beste filmquote allertijden. De zin komt uit het epos dat werd uitgeroepen tot beste film: Gone with the wind, uit 1939. Dat bleek woensdag uit een online peiling in opdracht van de Amerikaanse televisiezender ABC en People Magazine.

The Excorcist werd verkozen tot beste horrorfilm, de beste thriller werd Silence of the lambs en Leonardo DiCaprio en Kate Winslet in Titanic prijken bovenaan de lijst als het meest romantische stel.

Filmkus

Gone with the wind won ook in de categorie beste filmkus. Het karakter Scarlett O'Hara uit dezelfde film moest in de categorie beste filmkarakter genoegen nemen met de derde plaats. Forrest Gump in de gelijknamige film werd eerste. Tom Hanks kreeg in 1994 een Oscar voor die rol. Er kon alleen op Amerikaanse films worden gestemd.

Plaat / soundtrack: Max Steiner - Gone with the Wind

YouTube - Gone With the Wind (1939) - Suite - Max Steiner

Gezondheid: 'Leefstijladvies heeft positief effect'

GRONINGEN - Een persoonlijk leefstijladvies en drie jaar lang begeleiding door een praktijkondersteuner vanuit hun huisartspraktijk hebben effect: mensen blijven op een stabiel gewicht en hun nuchtere bloedsuikerwaarden verbeteren. Dit blijkt uit onderzoek dat Nancy ter Bogt van het Universitair Medisch Centrum Groningen in samenwerking met het RIVM heeft uitgevoerd.

Deelnemers aan het onderzoek kregen een op hun persoon toegesneden leefstijladvies waarvoor met behulp van een computerprogramma gebruik werd gemaakt van richtlijnen, technieken voor gedragsverandering, een stappenteller en een dagboek waarin deelnemers drie dagen lang moesten bijhouden wat zij aten en dronken. Omdat de meeste mensen moeite hebben om hun leefstijl blijvend aan te passen, werd in dit onderzoek drie jaar lang begeleiding gegeven.

Op gewicht blijven

In totaal deden 457 deelnemers met overgewicht aan de studie mee. Zij hadden een body mass index (BMI) tussen 25 en 40, hoge bloeddruk en/of verhoogd cholesterol. Afvallen was in dit onderzoek niet het eerste doel, wel zorgen dat het gewicht niet verder stijgt. Dat is immers belangrijk om het risico op diabetes en hart- en vaatziekten niet verder te laten stijgen.

De deelnemers die door de praktijkondersteuner via hun eigen huisartspraktijk werden begeleid, waren op langere termijn beter af dan de deelnemers die gewone zorg van de huisarts kregen. Weliswaar bleef in beide groepen 60 procent van de deelnemers op gewicht, de groep die door de praktijkondersteuner werd begeleid, had betere nuchtere bloedsuikerwaarden. Dit verschil kwam na drie jaar naar voren en duidt op een positief lange termijn effect van het leefstijladvies.

Ter Bogt stelt dat de praktijkondersteuner mensen kan helpen om in kleine stapjes hun leefstijl aan te passen op een manier die bij hen past. De haalbaarheid van het advies wordt individueel afgestemd. De deelnemers waren tevreden over de praktijkondersteuner. Zij vonden ook dat hun kennis was toegenomen.

Lijnen

Bij mensen die voor deelname aan het onderzoek al vaker geprobeerd hadden af te vallen, had het leefstijladvies weinig effect. De onderzoekers concluderen dat deze leefstijlinterventie niet geschikt is voor ervaren lijners.

Plaat: Ramses Shaffy - Mens Durf te Leven

YouTube - RAMSES SHAFFY - MENS DURF TE LEVEN

Binnenland / Politiek: Aantal spoeddebatten rijst de pan uit

DEN HAAG - Een spoeddebat over de situatie rond MSD in Oss, een spoeddebat over bijensterfte en een spoeddebat over het beluisteren van vertrouwelijke voicemails van politici. Het zijn slechts drie van de negentien spoeddebatten op het lijstje van Tweede Kamervoorzitter Gerdi Verbeet. Een woordvoerder van de Tweede Kamer erkende donderdag dat dat een flinke lijst is.

Kamerleden zelf maakten donderdag in de zaal en via Twitter grapjes over die lange lijst. ''Als we nu een spoeddebat aanvragen, komt dat misschien pas in het najaar aan bod'', galmde het door de zaal. Via Twitter droeg CDA'er Pieter Omtzigt zijn steentje bij aan de discussie: ''De beste manier om het ergens niet over te hebben, is een spoeddebat aanvragen.''

Bron: Trouw

Plaat: Joe Jones - You Talk Too Much

YouTube - Joe Jones You talk too much

Economie: Eneco neemt Oxxio over

AMSTERDAM - Energiebedrijf Eneco neemt branchegenoot Oxxio over. Dat maakte Eneco donderdag bekend. Eneco betaalt 72 miljoen euro voor Oxxio aan het Britse Centrica. Door de overname groeit het aantal klanten van Eneco met ruim 400.000 naar 2.1 miljoen.

Eneco verklaart dat met de overname het duurzame leveringsbedrijf van het bedrijf groeit. Oxxio levert onder andere groene stroom en gas aan consumenten, maar ook aan bedrijven.Voor de klanten van Oxxio verandert niks. Oxxio blijft nog als zelfstandig merk actief op de Nederlandse markt. Verder verklaart Eneco dat klanten kunnen rekenen op scherpe prijzen.

Ook voor de werkgelegenheid zal er niks veranderen bij beide bedrijven. Eneco verwacht dat de overname in het tweede kwartaal van 2011 kan worden afgerond.

Plaat: Gary Numan - Are "Friends" Electric

YouTube - Gary Numan Top Of The Pops Are 'Friends' Electric July 1979 Video 768 x 576

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:25 uur

geplaatst: vandaag om 04:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.