MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuwsplaat

zoeken in:
Buitenland / Cultuur / Muziek: Google brengt hulde aan Freddie Mercury

GROOT-BIJGAARDEN - Queen-zanger Freddie Mercury zou vandaag 65 jaar zijn geworden. Daarom eert zoekmachine Google de poplegende met een doodle, een aangepaste versie van het Google logo. Mercury werd geboren op 5 september in Stone Town in Zanzibar. De zanger groeide uit tot één van de populairste artiesten in de muziekgeschiedenis.

Met Queen scoorde hij tientallen hits met onder meer ‘We Are the Champions’, ‘Bohemian Rhapsody’, en ‘You’re My Best Friend’. Mercury stierf op 24 november 1991 op 45-jarige leeftijd in Londen. Het eerbetoon aan Mercury bestaat uit een speciale videoclip van 'Don't stop me now'. YouTube - Freddie Mercury Google Doodle

Bron: De Standaard

Plaat: Queen - Don't Stop Me Now

YouTube - Queen - 'Don't Stop Me Now'

Buitenland / Opmerkelijk: 'Grootste krokodil ter wereld' gevangen

GROOT-BIJGAARDEN - In de Filipijnen is een krokodil van 6,4 meter lang gevangen, het beest weegt meer dan een ton. De krokodil wordt ervan verdacht een boer die in juli verdween te hebben opgegeten en het hoofd van een 12-jarige meisje te hebben afgebeten in 2009.
Honderd dorpsbewonders van Bunawan hebben drie weken gejaagd op de krokodil. Nadat het beest al vier vallen had kapot gebeten, gebruikten ze er een gemaakt van stalen kabels.

Het gaat vermoedelijk om de grootste krokodil ooit gevangen. Het dier zou meer dan 50 jaar oud zijn. Het dorp is opgelucht, al is het nog niet zeker dat ze de moordenaar van de boer hebben gevangen. In de omgeving werden nog grote krokodillen gesignaleerd. De krokodil zal niet gedood worden maar wordt de ster van een nieuw attractiepark.

Bron: De Standaard

Plaat: Elton John - Crocodile Rock

YouTube - Elton John On the Muppet Show - Crocodile Rock

Internet / Media: Klassieke Nokia-tune is uit de tijd, wie verzint een nieuwe?

AMSTERDAM - De Nokia-deun is een icoon onder de ringtones. Volgens Nokia wordt deze naar schatting meer dan een miljard keer per dag afgespeeld. Maar het is tijd voor een nieuw geluid; en daarom crowdsourcet Nokia een nieuw deuntje bij elkaar.

Wie de uiteindelijke nieuwe tune - van maximaal 30 seconden - voor Nokia componeert, verdient 10.000 dollar en een plek tussen de andere Nokia-beltonen in de mobiele telefoons van Nokia. Er zijn al tientallen inzendingen binnengekomen sinds de wedstrijd gisteren werd geopend. De Finse marktleider op de mobiele telefoniemarkt ziet zijn marktaandeel steeds verder slinken door de populariteit van iPhones, Androids en Blackberries.

Imago

Het gedateerde deuntje past niet meer bij het imago dat Nokia wil uitstralen. De nieuwe tune moet van Nokia nog wel elementen bevatten van de klassieke Nokia-beltoon, maar moet een fris, expressief, nieuw en uniek geluid zijn.

Op 5 oktober worden de finalisten bekendgemaakt. 5 finalisten worden gekozen door het publiek, op basis van het aantal stemmen op Facebook, en 5 worden gekozen door een professionele jury. Op 7 oktober wordt bekend wie de winnaar is.

Link na de Nokia ringtone site: AudioDraft - Contest - Nokia Tune Remake - nokiatune.audiodraft.com

Bron: de Volkskrant

Plaat: Kraftwerk - The Telephone Call

YouTube - Kraftwerk - The Telephone Call

Cultuur / Film: Bizarre korte film is internethit

AMSTERDAM - Meer dan één miljoen mensen zagen deze korte film al op YouTube en ook elders op het net is het een regelrechte hit: Going to the Store.

De video is gemaakt door David Lewandowski voor Channel 101, een filmfestival in Los Angeles. De muziek komt van Jean-Jacques Perrey en is getiteld 'Little Ships'. Lewandowski maakte eerder met Joseph Kosinski de film Tron: Legacy.

Bron: Het Parool

Link na het filmpje op YouTube: YouTube - going to the store

Plaat: Jean Jacques Perry - The Little Ships

YouTube - The Little Ships (Jean Jacques Perrey)

Buitenland / Economie: Miljoeneninvestering BP in olieveld Noordzee

LONDEN - Oliegigant BP steekt, samen met twee andere bedrijven, omgerekend bijna 800 miljoen euro in de ontwikkeling van het in 2008 ontdekte olieveld Kinnoull in de Noordzee. Dat heeft de Britse onderneming dinsdag bekendgemaakt.

Het olieveld voor de Schotse kust bevat 45 miljoen vaten olie-equivalent. De productie begint naar verwachting in 2013. BP is voor 77 eigenaar van het veld. Bijna 17 procent is in handen van de Italiaanse branchegenoot ENI en het bedrijf Summit bezit ruim 6 procent.

Bron: NU.nl

Plaat: John Kerr & Ron Boots - Offshore Islands

YouTube - John Kerr & Ron Boots - Offshore Islands

Opmerkelijk / Muziek / Cultuur: Pianist draait armen en speelt Coldplay omgekeerd

AMSTERDAM - Helemaal foutloos is het niet, maar toch zijn er weinig mensen die deze act kunnen evenaren. Evan Petrone krijgt het voor elkaar om achterstevoren aan zijn piano 'Clocks' van Coldplay te spelen.

Petrone heeft het Ehlers-Danlossyndroom, waardoor hij buitengewoon soepele ligamenten en gewrichten heeft. 'Ik heb mijn armen altijd al achterstevoren kunnen draaien en ik vroeg me af of ik ook zo piano zou kunnen spelen', aldus Petrone. Hij koos voor 'Clocks' omdat het een vrij eenvoudig en repetitief deuntje is. Toch moest hij eerst vijf uur oefenen. 'Het liedje is niet moeilijk, maar de manier waarop ik het speel maakt het toch niet zo simpel. Daarom maak ik ook nog een paar foutjes', geeft Petrone toe.

De pianist vindt alle aandacht voor de video op Youtube best aardig al, plaatst hij daar zelf zijn bedenkingen bij. 'Kijk, voor mij is het nog leuk. Mijn afwijking levert me alleen maar voordelen en plezier op maar er zijn andere gevallen die er erg onder lijden en die nauwelijks nog een kwaliteitsvol leven hebben.'

Link naar de beelden op YouTube: YouTube - Backwards Piano!

Plaat: Coldplay - Clocks

YouTube - Coldplay - Clocks official music video + lyrics

Wetenschap: Sporen astronauten te zien op helderste maanfoto's ooit

AMSTERDAM - De maanverkenner LRO van de NASA heeft de helderste foto's gemaakt die ooit van het maanoppervlak zijn genomen. Op de gisteren vrijgegeven beelden zijn onder meer de sporen van de maanbuggy's te zien, en de voetstappen van de astronauten die veertig jaar geleden op de maan wandelden.

De LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) slaagde erin scherpe foto's te nemen van de landingsplaats van de Apollo-missies 12, 14 en 17 die eind jaren zestig, begin jaren zeventig werden uitgevoerd. Dat lukte door de LRO in een elliptische baan rondom de maan te sturen, waarbij het laagst gelegen punt van die baan over de door de zon belichte kant van de maan hangt. Op een afstand van ongeveer 21 kilometer kon de camera op die manier haarscherpe foto's nemen.

'Deze beelden herinneren ons aan onze fantastische Apollo-geschiedenis', zegt Jim Green van NASA, 'maar ze sporen ons ook aan om verder te gaan met de ontdekking van ons zonnestelsel.' Het is de vraag of de NASA-begroting daartoe veel ruimte biedt. De Amerikaanse overheid bezuinigt de laatste jaren sterk op haar ruimtevaartprogramma. Na het beëindigen van het spaceshuttleprogramma moest de NASA duizenden werknemers ontslaan.

Plaat: The Police - Walking on the Moon

YouTube - The Police - Walking On The Moon

Binnenland / Opmerkelijk: Varkens in Oss opgewonden van muziek Jan Smit

OSS - Van 'Leef nu het kan', 'Als de morgen is gekomen' en waarschijnlijk ook wel van 'Laura'. De varkens van boer Ad van Duijnhoven uit Oss worden opgewonden van de muziek van Jan Smit.

Bij het bezwangeren van varkens komen al lang geen mannetjesvarkens, of 'beren', meer kijken. Het wonder der natuur wordt tegenwoordig gewoon verricht met een zakje sperma dat via een buisje bij de zeug wordt ingebracht. Van zo'n kille bedoening wordt een varken natuurlijk ook niet warm, wat het insemineren soms tot een lastig karweitje maakte. Totdat Van Duijnhoven ontdekte dat de dames veel sneller in the mood komen als de muziek van Jan Smit op staat.

'Geiler'

"We draaiden al veel Nederlandstalige muziek op de radio, maar iedere keer bij Jan Smit was het heel typisch. Het was net alsof ze beter stonden en de zakjes er beter ingingen", zegt de boer. "De zeugen worden gewoon in een keer geiler van Jan Smit. Dat is toch wel een komische gewaarwording."

Varkenstaal

Komisch is het zeker, maar hoe het nou eigenlijk komt dat de varkens rooie oortjes krijgen van de Volendamse zanger weet Van Duijnhoven ook niet. "Tja, of Jan Smit in een soort varkenstaal zingt weet ik niet, maar ieder zakje gaat leeg, dus wat wil je nog meer?"

Bron: Omroep Brabant

Link na een filmpje over dit onderwerp op YouTube: YouTube - Jan Smit maakt varkens opgewonden

Platen:

Jan Smit - Leef Nu Het Kan: YouTube - Jan Smit - Leef Nu Het Kan - Officiele Videoclip
Jan Smit - Als de Morgen Is Gekomen: YouTube - Jan Smit - Als De Morgen Is Gekomen
Jan Smit - Laura: YouTube - Jan Smit - Laura

Cultuur / Muziek: Adele scoort tweede Amerikaanse nummer 1-hit

AMSTERDAM – Dankzij haar optreden tijdens de MTV Video Music Awards vorige week, stijgt Adele’s huidige single Someone Like You van nummer 19 naar nummer 1 in de Billboard Hot 100. Dit met bijna twee keer zoveel verkopen als een week eerder. Dat meldt het Amerikaanse muziektijdschrift Billboard, dat wekelijks de hitlijst publiceert.

Het is Adele’s tweede Amerikaanse nummer 1-hit na Rolling In The Deep. Nielsen SoundScan rapporteerde verleden week maarliefst 275.000 downloads van het nummer. In de lijst van meest gedownloade nummers staat de ballad dan ook op de eerste plek. In de week na Adele’s uitvoering bij de MTV Video Music Awards werd Someone Like You 59 procent meer op de Amerikaanse radio gedraaid dan in de week ervoor. Van het album 21 zijn er inmiddels 3,3 miljoen verkocht in de VS.

Tussentijds

In eigen land lijkt de impact van de awarduitreiking van MTV ook invloed te hebben op de hitlijsten. In de tussentijdse lijst van de Britse Top 40 (midweek) stijgt de single dertien plekken, naar nummer 14. Het album gaat ook weer omhoog, naar nummer 2. Dinsdagavond greep Adele langs de prestigieuze Mercury Music Prize. Haar optreden daar kon geen doorgang vinden, vanwege een stevige verkoudheid en luchtweginfectie. Om die reden moest ze zondag en maandag ook al optredens afzeggen. Inmiddels zijn daar nog twee shows aan toegevoegd.

Plaat: Adele - Someone Like You

YouTube - Adele - Someone Like You (Music Video)

Cultuur / Muziek: Jarige Corry Konings gaat 'Lachend door het leven'

EINDHOVEN - Het nieuwe album van Corry Konings is een feit. 'Lachend door het leven' is de titel van het album van de zangeres uit Berkel-Enschot. Konings is donderdag zestig geworden en viert dat onder andere met de release van het album.

Volgens de zangeres was het wel weer tijd voor een nieuw album. "Ook een nieuwe single was alweer twee jaar geleden. De huidige single 'Het heeft geen zin meer om te huilen' loopt lekker. De single heeft wel iets autobiografisch. Er zit een stevige beat onder. Toch heb ik wel gehoord dat mensen het een echt Corry Koningslied vinden."

Zangeres viert het met fans

Corry Konings viert haar verjaardag donderdag met een aantal fans. "Er zijn een paar mensen die een prijs hebben gewonnen en die komen vandaag bij me thuis. Met een hapje en een drankje gaan we het nieuwe album beluisteren. Vanavond ga ik wat eten met de familie en dan zien we wel hoe laat het mag worden", vertelde de zangeres aan presentator Richard van den Beld.

Corry Konings geniet van het leven

Het slechte weer van de afgelopen dagen deert de zangeres niet. "Het is bewolkt en het regent, maar ik ga lachend door het leven. Ik heb de zestig bereikt en wil nu alleen nog maar leuke dingen doen. De zon schijnt voor mij, ook al regent het." De komende periode gaat Konings het land in om het album te promoten. Zo geeft ze volgende week een instore-optreden bij Berk Music in Eindhoven.

Bron: Omroep Brabant

Plaat: Corry Konings - Het Heeft Geen Zin Meer Om te Huilen

YouTube - Corry Konings - Het Heeft Geen Zin Meer Om Te Huilen (Officiële Video Clip)

Economie / Buitenland: Recordaantal toeristen wereldwijd

MADRID - Het internationale toerisme is de eerste helft van dit jaar bijna 5 procent gestegen tot een recordaantal van 440 miljoen toeristen. Dat is 19 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar, zo maakte de Wereldtoerismeorganisatie (WTO) van de Verenigde Naties donderdag bekend. De opkomende economieën zijn de motor achter de opleving van de toerismesector na crisisjaar 2008, aldus de WTO.

Arabische lente

Het internationaal toerisme zakte de eerste helft van dit jaar vooral in Noord-Afrika (13 procent) en het Midden-Oosten (11 procent) door de 'Arabische lente', een golf van protesten. Het toerisme in landen in de sub-Sahara in Afrika steeg echter met 9 procent. In Europa trok de toerismesector met 6 procent meer aan dan verwacht. Zuid-Amerika haalde met een stijging van 15 procent het gemiddelde van beide Amerika's op naar 6 procent.

De WTO verwacht dat de stijging in de tweede helft van dit jaar wat afzwakt wegens groeiende onzekerheid over de economie in de afgelopen maanden.

Plaat: Daft Punk - Around the World

YouTube - Daft Punk - Around The World

Cultuur / Muziek / Media: Onbekende zangeres bezorgt Edwin Evers kippenvel

HILVERSUM / ROTTERDAM - Dj Edwin Evers kreeg gisterochtend op Radio 538 een ongelofelijk kippenvelmoment. Min of meer bij toeval draaide Evers de single Got me Good van de onbekende Celine Cairo. Waarop iedereen stilviel . 'Niet te geloven, wat een waanzinnige stem. Hoe kan het dat wij nog nooit van deze vrouw hebben gehoord,' stamelde Evers.

Hoe kan het dat wij nog nooit van deze vrouw hebben gehoord?

Radio 538-dj Edwin EversToen haar single voor het eerst door de ether schalde lag de artieste, conservatoriumstudente Celine Cairo, ziek in bed. 'Ik had echt geen enkele verwachting van deze dag en ik wilde me alleen maar snel weer beter voelen,'' vertelt de 21-jarige zangeres in het AD, een paar uur nadat een miljoenenpubliek kennismaakte met haar muziek.

Vrij snel na de radio-uitzending rinkelde haar telefoon. 'Mijn vader belde me om te vertellen dat ik op de radio was. Ik was echt overrompeld, maar dat gevoel maakte al snel plaats voor blijdschap.'

Waanzinnige stem

Het was puur toeval dat de relatief onbekende zangeres te horen was in 's lands bestbeluisterde ochtendshow. Celines violist Matthijs Lievaart (25) werd door Edwin Evers gebeld naar aanleiding van zijn oproep in het AD aan automobilisten om 90 kilometer per uur te rijden op de snelweg. Matthijs kon het niet laten en tipte Celine Cairo bij Evers.

De ochtend-dj wilde er eerst niet aan, maar besloot haar plaatje toch maar even op te zetten. Kort daarna bezorgde de loepzuivere stem van Celine de luisteraars kippenvel. Ook Evers zelf was door het dolle heen: 'Niet te geloven, wat een waanzinnige stem, dit ga ik morgen zeker weer draaien. Hoe kan het dat wij nog nooit van deze vrouw hebben gehoord?'

Bron: Algemeen Dagblad

Plaat: Celine Cairo - Got Me Good

YouTube - Celine Cairo - Got Me Good

Wetenschap: 'Dolfijnen noemen elkaar soms bij naam'

AMSTERDAM – Dolfijnen zoeken hun soortgenoten soms door hun 'naam ' te roepen. Dat beweren Schotse wetenschappers naar aanleiding van een nieuwe studie. Het is al langer bekend dat elke dolfijn een uniek geluid heeft waarmee hij zijn aanwezigheid bekend maakt bij soortgenoten.

Nu blijkt dat andere dolfijnen deze combinatie van tonen ook af en toe ook gebruiken om een individu te roepen, zo meldt New Scientist naar aanleiding van onderzoek aan de Universiteit van St. Andrews.
.
Koppels

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door het gedrag van honderden tuimelaars voor de kust van Florida te bestuderen. De dieren leven vaak in koppels. In totaal brachten de onderzoekers 179 van deze koppels in kaart. Ze ontdekten dat tien van deze stelletjes elkaars unieke geluid soms kopieerden, om elkaar zo over grote afstand te kunnen roepen. Tot nu toe was dit gedrag alleen sporadisch waargenomen bij moeders en jongen, die samen aan het jagen waren.

Moeders

De gekopieerde geluiden duurden minder lang of hadden een andere frequentie dan wanneer ze werden geproduceerd door de ‘eigenaar’ van de toon. De stelletjes gebruikten elkaars namen alleen als ze zich op grote afstand van elkaar bevonden. Volgens hoofdonderzoekster Stephanie King roepen de dolfijnen elkaars namen waarschijnlijk alleen als ze op zoek zijn naar de ander. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd op een bijeenkomst van de Association for the Study of Animal Behaviour in St Andrews.

Verveling

Overigens zijn niet alle wetenschappers overtuigd door de bevindingen. Zo geloven sommige onderzoekers dat dolfijnen elkaars unieke geluiden simpelweg kopiëren, omdat ze de tonen de hele dag horen – uit verveling dus.

Plaat: Enigma - The Dream of the Dolphin

YouTube - Enigma - The Dream Of The Dolphin

Binnenland / Opmerkelijk / Politiek: 'Vanaf heden: Spa Rood-drooglegging in Kamergebouw'

DEN HAAG - Een Kamerlid dat behoefte heeft aan een spaatje rood komt straks bedrogen uit. In alle restaurants en kantines in het Kamergebouw is namelijk geen flesje water meer te krijgen - met of zonder bubbels. De Kamerleden en hun medewerkers moeten het voortaan doen met kraanwater.

Op verzoek overigens van de Kamer zelf. Die nam in juni een motie aan van het toenmalig Kamerlid Gerda Verburg (CDA) waarin werd verzocht 'de inkoop van flessenwater te staken en voortaan kraanwater met en zonder koolzuur te serveren.' Dit omdat flessenwater 650 maal milieubelastender en 235 keer zo duur als kraanwater is.

Tappunten

Om het leed wat te verzachten worden er in het Kamergebouw tappunten geplaatst waar de zwoegende politici het verkwikkende kleurloze goedje vrijelijk kunnen afnemen. Over enige tijd wordt op de intranetsite van de Kamer bekendgemaakt waar de tappunten komen te staan, zodat de Kamerleden niet het risico lopen uitgedroogd te raken in hun zoektocht naar de bron van al het leven.

Niet alle Kamerleden zijn te spreken over deze Spa Rood-drooglegging. Het VVD-Kamerlid Erik Ziengs heeft zo zijn eigen oplossing voor dit probleem. Hij twittert: 'Uit protest nu maar een droge witte wijn genomen. Ook niet verkeerd overigens'

Bron: de Volkskskrant

Plaat: Spa Music - Farewell Song

YouTube - Relaxing Spa Music - Farewell Song

Nieuws: Aardbeving in Nederland waargenomen

In de buurt van Nijmegen heeft donderdagavond rond 21.00 uur een aardbeving plaatsgevonden. Deze had een kracht van 4,5 op de schaal van Richter.

Plaat: Carole King - I Feel the Earth Move

Cultuur / Muziek: Laatste interview Amy Winehouse online

AMSTERDM - De laatste beelden van Amy Winehouse zijn op Youtube te zien. In de video is te zien hoe de zangeres samen met Tony Bennett het duet Body and Soul opneemt. Ook zijn fragmenten van een interview in de clip verwerkt. De zangeres overleed eind juli.

Een deel van het beeldmateriaal was ook te zien tijdens de MTV Video Music Awards. In deze show, twee weken geleden, bracht de 85-jarige Bennett een ode aan Winehouse. Bennett en Winehouse namen het nummer op ter ere van het album Duets, waarop de zanger ook duetten zingt met onder meer Lady Gaga en John Mayer. De opnames vonden plaats in de wereldberoemde Abbey Road-studio's in Londen.

De opbrengst van de single van Bennett en Winehouse gaat naar de Amy Winehouse Foundation. De familie van de zangeres is bezig een stichting op te richten om probleemjongeren te helpen. De clip van Body and Soul is vanaf 14 september in zijn geheel te zien. Op deze dag zou Winehouse 28 jaar geworden zijn.

Bron: De Pers

Link naar een stukje uit het inteview: YouTube - In The Studio with Tony Bennett & Amy Winehouse

Plaat (voor proefje): Amy Winehouse & Tony Bennett - Body and Soul

YouTube - MTV FANS: Amy Winehouse Ft Tony Bennett - Body & Soul (Preview).

Cultuur / Muziek / Media: Game rond ABBA in aantocht

AMSTERDAM - De legendarische Zweedse popgroep ABBA mag dan misschien al lang niet meer optreden, hun muziek blijft het goed doen. Zo goed dat videospelproducent Ubisoft een dansspel van het hitwonder op de markt brengt.

Met 'ABBA You Can Dance' kunnen meerdere spelers tegelijk aan de slag: twee spelers kunnen meezingen met de teksten, terwijl maximaal vier spelers gelijktijdig de dansbewegingen kunnen uitvoeren. Een 'mini musical'-modus laat spelers de belangrijkste rollen in een liefdesverhaal spelen dat gebaseerd is op een aantal klassiekers van de groep.

'ABBA You Can Dance' bevat de originele videoclips én anekdotes over de groep. De game is enkel beschikbaar voor de Wii, en zal vast heel wat (groot)moeders in beweging krijgen. Het ligt in november in de winkel met 25 nummers.

Link naar een presentatie filmpje: YouTube - ABBA You Can Dance - Announcement Trailer, September 2011 [SCAN]

Plaat: Abba - The Name of the Game

YouTube - Abba - The Name Of The Game

Media / Cultuur / Muziek: AutoWeek en Traffic Radio komen met jaarlijkse Carclassics Top 100

HILVERSUM - ‘s Avonds laat, lekker op de A20, niemand om je heen, lekker doorplanken, de CD-speler goed hard… maar wat luister je dan? Traffic Radio en AutoWeek introduceren een nieuwe hitlijst op de Nederlandse radio. De AutoWeek Carclassics Top 100 brengt een uniek overzicht van de 100 favoriete platen die automobilisten graag in de auto willen horen. De unieke hitlijst, die voortaan jaarlijks op Traffic Radio te horen zal zijn, wordt geheel door automobilisten zelf samengesteld.

Vanaf 14 september kan op de websites http://www.trafficradio.nl/ en AutoWeek.nl: Nieuwe auto's, occasions, autotests en autonieuws worden gestemd op “de lekkerste platen” voor in de auto. De compleet samengestelde lijst wordt op 28 oktober van 9.00 tot 18.00 uur uitgezonden op Traffic Radio.

AutoWeek en Traffic Radio werken al vanaf de start van de verkeerszender samen. Zo brengt de redactie van AutoWeek elke dag op Traffic Radio het laatste autonieuws in een speciaal bulletin. Deze bulletins zijn ook via podcast te beluisteren en worden al meer dan 10.000 keer per maand gedownload.

“Luisteraars kunnen bij ons altijd al hun favoriete Carclassics voor in de auto aanvragen. De aanvragen lopen uiteen van het Filelied van André van Duin tot Traffic van DJ Tiësto en van de Dijk tot klassiekers van Queen. We komen dus echt met een unieke lijst vol verrassingen!”, aldus Lars Schotanus van Traffic Radio.

Maarten Roomer, marketingmanager AutoWeek: “Voor ons is het logisch de krachten met Traffic Radio te bundelen, waar het gaat om informatie en entertainment. Onze nieuwsredactie verzorgt er al geruime tijd wekelijks het laatste autonieuws, deze nieuwe hitlijst is een interessante en leuke uitbreiding van de samenwerking. Ook al omdat we de cd met de Best Of van deze Carclassics Top 100 binnenkort bijsluiten in AutoWeek”

Bron: Radioactive

Plaat: Sniff 'n' the Tears - Driver's Seat

YouTube - Sniff 'N' Tears - Driver's Seat

Cultuur / Media: Hoe maak je de platte realityseries waar wij allemaal zo dol op zijn?

AMSTERDAM - Kijkers smullen van de ordinaire platheid van realityseries zoals Oh oh Cherso. Hoe breng je die platheid boeiend in beeld? Oh oh, het lijkt alsof er alleen wordt gezopen, geschreeuwd en gewipt in de realityseries van RTL 5. En daar smullen we van. Meer dan een miljoen kijkers zagen hoe Haagse jongeren losgingen in Oh Oh Cherso en Oh Oh Tirol, 800 duizend kijkers bleven thuis voor de hysterische Echte Meisjes in de Jungle. Dinsdag trok X Cherso - de zoektocht naar een nieuwe Chersonissos-ganger - meer kijkers dan De Wereld Draait Door. En de blanke rappers uit de provincie scoorden met Holland in da Hood donderdag ruim een half miljoen kijkers.

Kritiek is er ook, vooral van oud-KRO baas Ton Verlind, die een kruistocht voert tegen de 'verwerpelijke' series van RTL 5 en op zijn weblog Echte Meisjes in de Jungle in verband bracht met de schietpartij in Alphen aan den Rijn. De woorden van 'een dorpsgek', aldus zenderbaas Remko van Westerloo van RTL 5 en 8. 'Verlind heeft een vuurtje geprobeerd aan te wakkeren. Dat is niet gelukt, er is geen maatschappelijke controverse.' Directeur Sander Emmering van productiebedrijf Eyeworks Nederland: 'Hij is nu consultant, en heeft kennelijk aandacht nodig.'

Exact een jaar na het begin van Oh Oh Cherso rijst de vraag hoe deze nieuwe lichting realitysuccessen - extremer, sneller én humoristischer dan oersoap Big Brother - worden bedacht. Want: 'Reality wordt gezien als goedkoop, zet een camera op iemand en klaar. Maar dat is niet meer zo', zegt Emmering, het brein achter Oh Oh Cherso, Echte Meisjes in de Jungle en Holland in da Hood. 'Dit zijn onze dramaseries', zegt Van Westerloo. 'Ze worden vanuit dezelfde dramaturgische visie gemaakt.'

Casting

Het begint bij de casting. Eyeworks doet research en benadert groepen jongeren via sociale media, maar zet ook scoutingbedrijf A Million Faces aan het werk, volgens Emmering 'hofleverancier van RTL 5'. Volgens Van Westerloo moet je als programmamaker hoe dan ook rechtstreeks naar 'de habitat van de subcultuur' toe. De kandidaten van Oh Oh Cherso werden in het uitgaansleven van Den Haag gevonden. 'Die vind je niet vanuit je luie stoel.'

De castleden worden vaak afgeschilderd als oliedom. Onterecht, zegt Van Westerloo: 'Vincent uit Oh Oh Cherso is heel ad rem, dat getuigt van een basisintelligentie.' Emmering: 'We doen geen IQ-test, dat hoef ik niet te weten. De jongens van Holland in da Hood praten Engels met een dik accent, maar ze hebben wél verstand van hiphop.' Ook televisiewetenschapper Maarten Reesink van de Universiteit van Amsterdam ontkent dat ze dom zijn. 'Er wordt neerbuigend over gedaan, maar de gemiddelde Nederlander heeft een mbo-opleiding. Die kandidaten zijn dus niet dommer, maar stereotypischer, misschien eendimensionaal. Zo snappen kijkers binnen tien seconden het typetje.'

Pittig

De opnames die volgen zijn soms pittig, vindt Robert Minderhoud (21), alias Jokertje uit Oh Oh Cherso. 'Je moet soms om negen uur op om quotes over de avond ervoor te geven. Dat is best vroeg als je heftig hebt gestapt.' Daarna wordt bij het ontbijt de dagplanning doorgenomen die het productieteam in elkaar heeft gezet. 'Eerst naar het strand, en dan 's avonds stappen. Maar als we zin hebben om te paintballen, kunnen we een voorstel doen.'

Plaat: Johnny Lion - Alleen in Dallas

YouTube - Johnny Lion - Alleen in Dallas

Cultuur / Muziek: Bejaarde Doris Day nieuw in Britse top 10

AMSTERDAM – Zangeres en actrice Doris Day is op 87-jarige leeftijd de oudste artiest ooit die in de Britse albumlijst de top 10 behaalt met een gloednieuwe plaat. Haar album My Heart komt deze week nieuw binnen op nummer 9 in de Album Top 100. Dat meldt de BBC, op basis van gegevens van The Official Chart Company.

My Heart is het eerste album met nieuw werk van de zangeres sinds The Love Album uit 1994, dat eigenlijk al in 1967 opgenomen was. Tussen 1949 en 1965 bracht Day vrijwel ieder jaar één of meerdere albums uit, meestal met liedjes uit films.

Alle nummers op My Heart zijn geproduceerd door Days zoon Terry Melcher, die in 2004 overleed. Sommige nummers liggen al sinds de jaren tachtig op de planken, maar zijn voor Melchers dood nog opgepoetst en bewerkt. Behalve enkele ‘nieuwe’ liedjes, bevat My Heart covers van onder meer The Beach Boys en Barbra Streisand.

Compilatiealbum

Een groot deel van de nummers op My Heart bestaat echter uit nummers die Doris Day in het verleden al eens opnam. Omdat deze liedjes in een nieuw jasje zijn gestoken, telt My Heart dus niet als een compilatiealbum, maar als een plaat met nieuw werk.

De oudste nog levende artiest ooit die de Britse Album Top 100 haalde, was Vera Lynn. In augustus 2009 kwam haar compilatiealbum We’ll Meet Again – The Very Best Of Vera Lynn op de eerste plek terecht. De laatste opnames van Vera Lynn dateren uit 1984. In 2009 zei ze dat ze geen plannen had om ooit nog een plaat met nieuwe werk te maken.

Plaat: Doris Day - Heaven Tonight

YouTube - Doris Day - Heaven Tonight
(De geluidskwaliteit is niet best. Sorry voor het ongemak.)

Binnenland / Wetenschap: Slecht weer zorgt voor slecht humeur

AMSTERDAM - Het weer en een goed of slecht humeur hebben wel degelijk met elkaar te maken. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht op basis van onderzoek onder ongeveer duizend Nederlanders. De resultaten zijn vandaag naar buiten gebracht en verschijnen in het wetenschappelijke tijdschrift Emotion.

'We hebben bij de groep ondervraagden niet vooraf gemeld dat het om een weeronderzoek ging', aldus onderzoeker Theo Klimstra. 'Ze moesten alleen aangeven hoe ze zich voelden op schaal van 1 tot 10.' Uit het onderzoek bleek dat ongeveer de helft van de ondervraagden hun humeur niet liet beïnvloeden door het weer, de andere helft voelde zich wel degelijk beter of slechter bij voor hen goed of slecht weer. 'Er is dus wel degelijk een effect waarneembaar', aldus Klimstra.

Plaat: a-ha - Crying in the Rain

YouTube - a-ha - Crying In The Rain

Games / Internet / Media: Games: een museum dat op tilt kan

Door Peter van Ammelrooy

AMSTERDAM - Vroeger - toen alles beter was - hadden we geen Xbox of PlayStation, maar wel een prehistorische Wii op poten die ook reageerde op bewegingen en dan op 'tilt' sloeg. Met Williams Pinball Classics herleven de tijden van de flipperkast.

Je ziet hem amper meer - de flipperautomaat. Speelhallen in Nederland zijn op de vingers van een hand te tellen en de flipperkast behoort al lang niet meer tot het vaste meubilair van een kroeg - die door de loungemanie ook steeds meer uit het straatbeeld verdwijnt. Voor speelautomaten moet je naar het museum of - ironisch genoeg - naar de spelcomputers die mede verantwoordelijk zijn voor de verdwijning van de flipperkast.

Williams Pinball Classics is een bundel van dertien virtuele simulaties van beroemde trekkasten. Als een dertigplusser waterige ogen omdat je namen als No Good Gofers, Medieval Madness, The Tales of the Arabian Nights en Gorgar laat vallen, dan weet je zeker dat je met een flipperfan te maken hebt.

Williams was in de gouden dagen van de flipperautomaat (jaren '70 en '80) een van de drie grootste fabrikanten. De naamgever van het bedrijf, Harry Williams, bedacht in 1932 het 'tilt'-mechanisme, om valsspelen en schade te voorkomen. Williams Manufacturing produceerde de machines tot 1999.

Williams Pinball Classics is een soort van toonkamer en reis door het verleden ineen. We vinden er de eerste pratende kast (de Gorgar, die klonk zoals het klinkt), de Black Kinght (waarin de bonusbal debuteerde) en Funhouse, een van de beroemdste automaten.

Op het scherm doen de Williams-kasten levensecht aan, met flikkerende lichtjes, de mechanische geluiden van een bal die door de kast rammelt en de klepperende bumpers. Je zou er alleen vroeger nooit aan gedacht hebben om een flipperkast op afstand te bedienen - je zat met je handen direct aan het apparaat.

Williams Pinball Classics kent drie spelvormen. In je eentje of met drie kameraden kun je een toernooi houden, waarbij iedereen omstebeurt de flippers bedient. Voor de fanatiekelingen is er de Williams Challenge, waarbij je flipperkasten moet vrijspelen door met maximaal drie ballen een minimumscore te behalen. Alleen als je de eerste twaalf kasten 'verslaat', komt de dertien automaat beschikbaar.

Flipperen klinkt heel eenvoudig, maar het vereist een inzicht in de mechanieken van de automaat - bijvoorbeeld dat het beter is om een bal eerst zachtjes van de ene naar de andere bumper over te hevelen in plaats van een meteen een hengst te geven met de allereerste flipper. Je kunt zelfs de kast virtueel een zetje geven. Als een bal vast komt te zitten, kun je een virtuele medewerker van de speelhal vragen die weer los te peuteren.

Williams Pinball Classics is een perfecte nostalgische trip - ook zonder het verschraald bier, de brandvlekken van uitgetrapte peuken in het tapijt en je portemonnee, waar de guldens vroeger uitvlogen.

Plaat: The Who - Pinball Wizard

YouTube - The Who - Pinball Wizard

Cultuur / Muziek: Nederlandse band in computerspel FIFA 12

AMSTERDAM – Utrechtse band The Medics is te horen in het voetbalspelletje FIFA 12 van EA Sports. Dit met de eerste single City. Eerdere bands waarvan nummers te horen waren in de FIFA-reeks waren Radiohead, Muse, Blur en Kings Of Leon. Dat meldt platenmaatschappij PIAS.

City is afkomstig van het debuutalbum Dance Into The Dark. Gitarist Ricardo Jupijn is blij met de plaatsing van het nummer in de game. “Het eerste voetbalspel dat ik kocht was FIFA 96. Ik speel het dus al sinds mijn zevende en sindsdien kijk ik elk jaar weer uit naar de nieuwste release.”

“Helemaal te gek en tamelijk bizar om nu zelf in het spel te zitten”, vervolgt hij. “Elke FIFA-speler kan die nummers uit het spel van voor naar achteren dromen.” FIFA 12 is verkrijgbaar voor alle grote platforms, waaronder Nintendo Wii, Playstation 3 en Xbox 360.

Plaat: The Medics - City

YouTube - The Medics - City (official video)

Gezondheid: Muzikanten horen beter

BAARN - Een muziekinstrument bespelen beschermt je gehoor als je ouder wordt, blijkt uit Canadees onderzoek. De wetenschappers deden gehoortesten bij volwassenen tussen de 18 en 91 jaar. Sommigen waren muzikant, anderen niet.

Ze ontdekten dat het gehoor van een vijftigjarige muzikant net zo goed is als dat van iemand van vijftig jaar die geen instrument bespeelt. Muzikanten kunnen met name beter spraak oppikken uit lawaai.

Gehoorverlies

Het gehoor verslechtert naar mate je ouder wordt. Op zestigjarige leeftijd heeft tien à dertig procent last van gehoorverlies. Bij tachtigers stijgt dat aantal naar zestig procent. Voor ouderen is het vooral lastiger om spraak te verstaan, zeker als er veel rumoer is op de achtergrond.

De onderzoekers denken dat leeftijdsgerelateerde veranderingen in het brein verminderen als je je hele leven een instrument bespeelt. Muzikanten gebruiken hun gehoor immers regelmatig en op een hoog niveau. Daardoor duurt het langer voordat ze problemen krijgen met het verwerken van geluid.

Als je muzikant bent of veel naar harde muziek luistert, is het wel belangrijk om je gehoor te beschermen met bijvoorbeeld oordoppen.

Plaat: The Doobie Brothers - Listen to the Music

YouTube - Doobie Brothers - Listen To The Music .1972

Wetenschap: Emotiedetector kan zien wie er liegt

AMSTERDAM - Een nieuw camerasysteem kan zien of mensen de waarheid spreken door gezichten tijdens een gesprek te analyseren. Volgens onderzoekers kan het systeem interessant zijn voor veiligheidsdiensten.

Met een simpele videocamera, een thermografische beeldsensor en een serie algoritmes, is het verschil tussen een leugen en de waarheid in tweederde van de gevallen te herkennen, aldus het hoofd van het onderzoeksteam, professor Hassan Ugail van de Bradford Universiteit.
Het systeem werd vandaag onthuld op het Britse Wetenschapsfestival in Bradford, zo meldt de BBC.

Verraden

Om dit systeem te ontwikkelen, is gebruikt gemaakt van jarenlang onderzoek naar hoe we onze emoties onbewust en onvrijwillig vrijgeven door subtiele veranderingen in ons gelaat en de bloedstroom onder het gezicht. Bewegingen met het oog, vergroting en verkleining van de pupillen, het samenpersen van de lippen, rimpelen van de neus, slikken, knipperen met de ogen en assymetrie in het gezicht - het zijn slechts een aantal voorbeelden van hoe de mens zichzelf kan verraden voor de camera.

De traditionele leugendetector (die in 1921 voor het eerst werd ontwikkeld) moet met draden aan het lichaam worden bevestigd, terwijl dit nieuwe systeem zonder direct contact gebruikt zou kunnen worden.

Vrijwilligers

De camera is vooralsnog alleen op vrijwilligers getest, en nog niet in de praktijk. Het is de bedoeling dat het later dit jaar op een Britse luchthaven in gebruik wordt genomen, waar het verder getest zal worden. 'In echte, stressvolle situaties zouden we zelfs een grote succes-score kunnen boeken', zegt professor Ugail tegen de BBC. De traditionele leugendetector haalt 90 procent van de leugenaars er tussen uit.

Plaat: De Stratenmakeropzeeshow - Je Bent een Liegbeest

YouTube - De Stratemakeropzeeshow - Je bent een liegbeest

Cultuur: Dit zijn de best betaalde entertainers ter wereld

AMSTERDAM - Tyler Perry, Jerry Bruckheimer en Steven Spielberg zijn dé grootverdieners in de entertainmentindustrie. Dat schrijft het Amerikaanse magazine Forbes.Perry, die als acteur, regisseur, scriptschrijver, producer en auteur er een indrukwekkend cv op nahoudt, verdiende het afgelopen jaar meer dan 130 miljoen dollar (zo'n 94 miljoen euro), goed voor de eerste plaats in de top 10 van Forbes.

Zijn tv-shows 'Meet the Browns' en 'House of Payne' brachten heel wat geld in het laatje, maar Perry verdiende ook een aardige stuiver aan 'Madea's Big Happy Family', 'Why Did I Get Married Too?' en 'For Colored Girls' waar hij zowel op als naast de set aan meewerkte.

De 42-jarige entertainer heeft nog heel wat plannen op stapel: het is geen geheim dat hij graag een eigen televisiezender wil beginnen. Jerry Bruckheimer veroverde de tweede plaats in de Forbes-lijst. Hoewel 'The Sorcerer's Apprentice' en 'Prince of Persia: The Sands of Time' maar weinig mensen de bioscoop in lokten, harkte de producer van de twee films toch 113 miljoen dollar binnen. Dat bedrag heeft hij vooral te danken aan het succes van 'Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides' en de CSI-reeksen.

De derde plaats is voor Steven Spielberg. Zijn films 'War Horse' en 'The Adventures of Tintin' maakten hem 107 miljoen dollar rijker. Sir Elton John, meteen ook de enige muziekmaker in de lijst, staat op de vierde stek dankzij zijn wereldtournee die hem 100 miljoen dollar opbracht.

Simon Cowell vervolledigt de top 5. De Brit zag zijn bankrekening met 90 miljoen dollar toenemen dankzij zijn medewerking aan 'American Idol' in 2010 en 'The X Factor'. De top 10 van best betaalde entertainers volgens Forbes magazine:

1. Tyler Perry, $130 million
2. Jerry Bruckheimer, $113 million
3. Steven Spielberg, $107 million
4. Sir Elton John, $100 million
5. Simon Cowell, $90 million
6. James Patterson, $84 million
7. Dr. Phil McGraw, $80 million
8. Leonardo DiCaprio, $77 million
9. Howard Stern, $76 million
10. Tiger Woods $75 million

Bron: Het Parool

Plaat: Pink Floyd - Money

YouTube - PINK FLOYD - Money [Official Video in HD]

Cultuur/ Media: Van Inkel haalt 63.000 euro voor KWF op

HILVERSUM - Diskjockey Jeroen van Inkel van Q-Music heeft dinsdagavond met een extra lange uitzending spontaan 63.000 euro ingezameld voor KWF Kankerbestrijding. Van Inkel begon om 4 uur 's middags met zijn reguliere uitzending en stelde dat hij niet zou stoppen met uitzenden totdat zijn luisteraars meer dan 60.000 euro bij elkaar hadden gesprokkeld.

Dit was het bedrag dat zondag in Den Haag gestolen was uit zo'n 500 collectebussen van het KWF. Rond half 9 was het bedrag bereikt. Dieven braken in bij de Haagse afdeling van KWF Kankerbestrijding en namen de inhoud van de bussen mee. De politie heeft nog geen idee wie de dader is en spreekt van een ''lafhartige diefstal. Maar gelukkig heeft Van Inkel bewezen dat er ook nog barmhartigheid bestaat.’’

Collecte

De collectebussen waren afgelopen week gebruikt in de stad Den Haag bij de landelijke collecte van KWF Kankerbestrijding. Het pand was volgens de politie voorzien van extra hangsloten. Een zegsvrouw van KWF laat dinsdagavond weten ''hier geen woorden voor te hebben. Fantastisch dat we de maatschappelijke woede over de diefstal in zoiets positiefs hebben kunnen omzetten.’’

Luisteraars

De diskjockey zelf meldt volledig overvallen te zijn door alle reacties van de luisteraars, die per sms bedragen konden doneren aan de Kankerbestrijding. ''Ik zit al zo lang in het vak maar heb zelden zoveel positieve reacties ontvangen. Iedereen deelde het gevoel een statement te willen maken tegen deze bizarre, onwaarschijnlijk nare daad.''

Plaat: Feargal Sharkey - A Good Heart

YouTube - Feargal Sharkey - A Good Heart (Full Music Video)

Economie / Werk en Privé: 'Veel Nederlanders kunnen niet typen'

AMSTERDAM - Twee van de drie Nederlanders kunnen niet blind typen. Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van ECDL Nederland. Volgens de instantie is het slecht gesteld met de typevaardigheid van een groot deel van de Nederlanders.

Een op de vijf werknemers tikt met twee vingers, wat ten koste gaat van de werksnelheid. Van de ondervraagden denkt gemiddeld de helft sneller te werken als ze blind zouden kunnen typen. In totaal kan slechts een kwart van de ondervraagden zonder naar het toetsenbord te kijken tikken. Dat doen zij met negen of tien vingers.

Zelf aangeleerd

De helft van de ondervraagden geeft zichzelf de schuld van hun slechte typevaardigheid. Ze hebben het zichzelf vaak aangeleerd maar houden daar een slechte techniek en slechte lichaamshouding aan over. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren wel beter kunnen typen dan ouderen. Ook hoger opgeleiden en vrouwen kunnen relatief goed overweg met een toetsenbord.

Plaat: Leroy Anderson - The Typewriter

YouTube - Leroy Anderson -The Typewriter (Animated)

Zelf heb ik nog leren typen op van die loge mechanische gevallen, waarvan het aanslaan van de toetsen een soort fitness was voor de vingers.

Binnenland: De volgende halte is...Ramses Shaffy

AMSTERDAM - Als het aan Rob Jansma ligt wordt het metrostation Vijzelgracht, een halte van de nieuwe Noord-Zuid metrolijn in Amsterdam, omgedoopt tot de Ramses Shaffy-station. Jansma is samen met mensen als Liesbeth List initiatiefnemer van de online petitie 'Metrostation Ramses Shaffy.' List over het initiatief: "Ik maak een buiging voor dit initiatief, dit is zo goed! Ik juich dit van harte toe. Ramses verdient het."

Op de site worden de volgende argumenten gehanteerd om met een Ramses Shaffy-station te komen. "Als er iemand verbonden was met Amsterdam, dan is het Shaffy. Als er iemand deze stad heeft bezongen met zijn hele ziel en zaligheid, dan is het Shaffy. Als iemand in de straten van deze stad heeft geleefd, dan is het Shaffy. Sterker nog: Ramses Shaffy woonde om de hoek bij de Vijzelgracht, in de Derde Weteringdwarsstraat."

Bij een toekomstige halte verderop vinden bewoners en marktkooplui van de Pijp dat dat station daar ook vernoemd mag worden naar een beroemde Amsterdammer die er niet meer is.

Bron: RTV N-H

Plaat: Ramses Shaffy - Trein Naar het Noorden

VERZOEKPLAAT ------ RAMSES SHAFFY -- De trein naar het Noorden - Muziek & Entertainment - 123video

Hier nog een aanvulling op dit nieuws van de Amsterdamse zender AT5

'Station Vijzelgracht naar Shaffy vernoemen'

AMSTERDAM - Metrostation Vijzelgracht moet een andere naam krijgen. En wel metrostation Ramses Shaffy. Initiatiefnemers zijn een petitie begonnen voor dit idee en bekende ambassadeurs maken zich sterk voor het plan.

"Waarom? Kunnen we nou niet een beetje meer sjeu geven aan die metrolijn? Een beetje karakter, een beetje cultuur? Een beetje Amsterdam?", vragen de initiatiefnemers zich af. In Brussel is er een metrostation naar Jacques Brel vernoemd en dat bracht twee vrienden op het idee om een petitie te beginnen voor metrostation Ramses Shaffy. http://www.metrostationramsesshaffy.nl/

Shaffy woonde bovendien om de hoek van de Vijzelgracht in de Derde Weteringdwarsstraat. Verschillende bekende Nederlanders steunen het plan. Van Wim Kok tot Ivo Niehe en van Jeroen Krabbé tot - natuurlijk - Liesbeth List. "Ik maak een buiging voor dit initiatief, dit is zo goed! Ik juich dit van harte toe. Ramses verdient het", aldus List. Metrostation Ramses Shaffy - Ambassadeurs - metrostationramsesshaffy.nl

En hier nog een link naar een filmpje met Liesbeth List op YouTube over dit idee: YouTube - Metrostation Ramses Shaffy

Binnenland / Cultuur / Muziek: Opname cd's dode Zeeuwse componisten.

MIDDELBURG - De Zeeuwse Concertzaal wil een serie cd's maken van dode Zeeuwse componisten. De provincie heeft daarvoor subsidie verleend. In de concertzaal in Middelburg zijn gisteren en vandaag de klavecimbelopnames gemaakt. De Engelse klavecimbelspeler Steven Devine vertolkt nummers van de Middelburgse componist Pieter Bustijn. Die woonde rond 1700 aan de Nieuwstraat.

Bron: Omroep Zeeland

Werk: Pieter Bustijn - Suite a-minor

YouTube - Pieter Bustijn: suite a-minor (Dutch harpsichord music)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:25 uur

geplaatst: vandaag om 06:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.