MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of 1976 !

zoeken in:
Wie dit nummer in z'n uiteindelijke top 10 zet... er zijn er hier om minder geband

John Miles heeft wel verschillende solo-albums uitgebracht, daarnaast was hij zanger bij Alan Parsons Project. Music (toen en nu nog steeds omstreden zo te zien) was - meen ik - zijn enige single en hit en tevens een evergreen.

Beste GrafGantz, het is goed mogelijk dat Music in mijn top-10 komt. Word ik nu geband?

Als het aan GrafGantz ligt dus wel.

Ach, van mij mag iemand Kane, Milk Inc, Pitbull of zelfs Crazy Frog geweldig vinden, zolang we elkaars smaak respecteren.

Aangezien ik mezelf niet eens serieus neem is het hartverwarmend om te zien dat anderen dat blijkbaar wel doen

GrafGantz schreef:
Wie dit nummer in z'n uiteindelijke top 10 zet... er zijn er hier om minder geband

Wie Music in zijn top 10 der te verbannen nummers zet,
heeft mijns inziens toch niet goed naar de 39 anderen geluisterd.

Volgens mij een schoolvoorbeeld van haatplaat
dus a prior wegstemplaat ... of toch peterselie in de oren?

Ook maar een bescheiden mening natuurlijk.

Music is wel een apart nummer, toch veel liever iets gewaagd en omstreden dan louter epigonen als Ferrari en Teach In.

Music heb ik ook wel iets te vaak gehoord en hij zal mijn top 10 niet halen, maar om hem als eerste te nomineren in een veld met zoveel dubieuze nummers, nou nee...

Wie Music slechter vindt dan dat nummer van Ferrari kan ik niet meer serieus nemen. Niet dat ik GrafGantz wel eens serieus neem, hoor.

Nummer 1 in mijn all-time lijst met nummers die ik absoluut en hartgrondig haat.

Dank je Arnout, ik hou ook van jou

Ruby1966 schreef:
Eén vluchtige blik op de lijst en inderdaad dat was voor mij ook meteen duidelijk...de allereerste afvaller! Zooooooooo'n vre-se-lijk nummer

Inderdaad....eén vluchtige blik was genoeg, vind Music echt 1 van de allerergste nummers ooit gemaakt.

Ik vind Music ook niet best, maar het is gewoon een tenenkrommend nummer. Er staat in de lijst nog veel en veel slechter spul wat mij betreft.

Aangezien de spoeling in dit jaar wel erg dun is (vind ik dan), zou het me niets verbazen als het mijn top 10 nog haalt aan het einde van de rit. Moet toch ergens 10 nummers vandaan halen.

dazzler schreef:

Dat vind ik dus ook.

Music is een parel vergeleken bij een stuk of 20 anderen uit de lijst.

Music heeft nu een negatieve weerklank gekregen omdat het iedere keer wordt gespeeld op Night of the Proms en daarmee geassocieerd wordt.

dazzler schreef:

Mee eens, er staan toch wel een aantal mindere nummers tussen en dat van Ferrari moet zowat het slechtste zijn wat ik in deze Greatest hits-topics tot nu toe ben tegengekomen (hoewel, Danny Mirror uit 1977 vind ik ook al heel erg)

LucM schreef:
Mee eens, er staan toch wel een aantal mindere nummers tussen en dat van Ferrari moet zowat het slechtste zijn wat ik in deze Greatest hits-topics tot nu toe ben tegengekomen.

Idd, vind dit nummer hét bewijs dat slechte nummers altijd de hitlijsten hebben bevolkt. Vind 99% van de huidige hitparade beter dan dat nummer... En verder ga ik ook veel moeite hebben met heet kiezen van 10 nummers dit jaar...

Kane, Di-Rect, Toppers, Nickelback, Lasgo, Akon, Flo Rida, Rihanna, Jordin Sparks (dit is maar een greep uit het aanbod dit jaar) vind ik niet beter (maar ook niet slechter) dan Ferrari.

Slechte nummers hebben inderdaad altijd al in de hitlijsten gestaan, alleen neemt het gehalte langzaam maar zeker toe. Zie Muziek >> Algemeen >> Nieuw in de top 40 - 2009 wat ik van de huidige nummers vind en dat is weinig vleiend. Ik kan mij echt niet voorstellen dat vele daarvan over 30 jaar nog gedraaid zullen worden. Hier zit eveneens wegwerppop tussen (dat was met de jaren 1977 t.e.m. 1985 ook het geval) maar ook een flink aantal evergreens (tenslotte vind ik 2/3 van het aanbod hier best te doen).

Al een tijdje off topic maar desalniettemin interessante discussiestof.

Er zijn volgens mij meerdere factoren die spelen.

Nostalgie stemt me milder tegenover popmuziek
uit mijn eigen jeugdjaren. En het niet zo op de voet meer volgen
van wat vandaag hip is, stemt me dan weer kritischer.

Ik heb me in de loop der jaren met veel genoegen
verdiept in het fenomeen "hit" en kwam tot de vaststelling
dat wegwerphits en hits met langere houdbaarheidsdatum
van alle tijden zijn. Elke periode heeft ook zijn haatplaten.

Alleen kijken de meesten onder ons vanuit de eigen beleving.
Late jaren 70 en vroege jaren 80 krijgt bij mij vaker een streepje voor.
Toch ben ik blij dat ik in de loop der jaren op zoek ben gegaan
naar zo veel mogelijk relevante hits uit elke periode.

En de laatste jaren ben ik ook steeds meer gaan kijken
naar de muziek van voor de jaren 50. Vaak heel uncoole
en allesbehalve naar hedendaagse pop neigende muziek.
Big bands, swing, jazz en opvallende veel uit Frankrijk en Italië
naar de VS overgewaaid chanson ... de hele Tin Pan Alley scene ...

Maar zelfs daar hoor je heel wat leuke dingen die je via een
omweg weliswaar toch weer bij de naoorlogse muziek brengen.

Terwijl ik dit intik hoor ik Mercy van Duffy op de radio.
Een nummer dat we over 20 jaar nog zullen horen.
Omdat we het 40 jaar geleden ook al hoorden.
Catchy, soulvolle, swingende meezingpop.

Poker Face van Lady Ga Ga sloeg aan bij de tieners.
De goede luisteraar kent de gebruikte truc ... "ma ma ma ma"
is toch gewoon een knipoog naar Ma Baker van Boney M.

Die lijnen ontdekken vind ik inspirerend.
Een trucendoos die Boney M (hoe fout ook) in zijn tijd
al slim wist te benutten. She Loves You ... Yeah Yeah Yeah.
Over Yeah Yeah Yeah alleen al kan je een boek schrijven.

Ik ga stoppen ... want nog meer off topic dan bedoeld.

dazzler schreef:
Nostalgie stemt me milder tegenover popmuziek
uit mijn eigen jeugdjaren.

Correct. Het valt mij op dat de personen die ietwat kritisch naar een voor mij erg leuk jaar als 1986 keken en juist over dit voor mij matige jaar een stuk milder zijn ten minste 10 jaar ouder zijn dan ik ben. Het ligt er over het algemeen maar net aan hoeveel lentes jong je was in een bepaald popjaar.

Nostalgie of jeugdsentiment kun je nooit helemaal uitsluiten. De jaren '70 en '80 volgde ik ook de hitlijsten, maar ik heb mij net als dazzler ook verdiept in de periode daarvoor en stelde vast dat in de jaren '60 en zelfs jaren '50 ook heel wat prachtige dingen verschenen.
Het door hem vernoemde nummer van Duffy is een voorbeeld van een tijdloos nummer en Lady Gaga is even fout als Boney M destijds (maar stiekem soms wel leuk).

Dit zijn jaren van voor mijn geboorte, dus voor mij ontbreken de nostalgische sentimenten grotendeels. Zeker de helft van de nummers had ik ook nog niet eerder gehoord of kon ik me in ieder geval niet voor de geest halen.

Op zich houd ik wel behoorlijk van de disco a la Moroder/Donna Summer, maar het gros van de nummers die ik hier gehoord heb zit meer in het discohoekje van KC & The Sunshine Band en daar heb ik niet zoveel mee. Verder vind ik er weinig leuke dingen tussen staan, maar dat kan ook toeval zijn. Wellicht dat er in 1975 meer parels boven komen drijven.

In die tijd (midden jaren '70) was de disco/dancemuziek sterk aan funk gelieerd zoals hier KC & The Sunshine Band, Jimmy James & the Vagabonds, Wild Cherry, Jesse Green (die laatste 2 vind ik geweldig) waarbij James Brown en Sly & the Family Stone de voornaamste inspiratiebronnen zijn (Jackson 5 en Commodores zijn daar ook een voorbeeld van).
Met Giorgio Moroder/Donna Summer werd de elektronische disco/dancemuziek geïntroduceerd dat bepalend is voor de latere dance en ook house.

GrafGantz schreef:
(quote)

Correct. Het valt mij op dat de personen die ietwat kritisch naar een voor mij erg leuk jaar als 1986 keken en juist over dit voor mij matige jaar een stuk milder zijn ten minste 10 jaar ouder zijn dan ik ben. Het ligt er over het algemeen maar net aan hoeveel lentes jong je was in een bepaald popjaar.

Dat is zeker zo. Ik spreek jullie wel als de tweede helft van de jaren ´90 aan de beurt is

Tussenstand 1ste ronde na 14 deelnemers ...

13 - Ferrari - Sweet Love
11 - Don Mercedes - Rocky
10 - Johnny Taylor - Disco Lady
9
9
9
8
8
7
6

5
5
5
4
3
3
3 - John Miles - Music
2
2
2
2
2
2
2
1 - Bellamy Brothers - Let Your Love Flow
1 - KC & The Sunshine Band - (Shake Shake Shake) Shake Your Booty
1 - Real Thing - You to Me Are Everything
1 - Rod Stewart - Tonight's the Night
1 - Sutherland Brothers & Quiver - Arms of Mary
1 - Tavares - Heaven Must Be Missing an Angel
1 - Wild Cherry - Play That Funky Music
0 - ABBA - Dancing Queen
0 - Elton John & Kiki Dee - Don't Go Breaking My Heart
0 - Four Seasons - December '63 (Oh What a Night)
0 - Johnny Wakelin - In Zaïre
0 - Paul McCartney & Wings - Silly Love Songs
0 - Peter Frampton - Show Me the Way (live)
0 - Queen - Somebody to Love
0 - Sammy Davis Jr - Baretta's Theme
0 - Tina Charles - I Love to Love

Deadline vanavond 20.00u.

Verrassend dat Paul McCartney nog geen anti-stem heeft gekregen (vorige keren vloog hij er snel uit), ik vind het trouwens een prima nummer.

Einde 1ste ronde ... 14 deelnemers en 10 afvallers ...

Ferrari - Sweet Love (13)
Don Mercedes - Rocky (11)
Johnny Taylor - Disco Lady (10)
Brotherhood of Man - Save Your Kisses for Me (9)
BZN - Mon Amour (9)
Rick Dees & His Cast of Idiots - Disco Duck (9)
Penny McLean - Lady Bump (8)
Teach In - Upside down (8)
Jimmy James & The Vagabonds - Now Is the Time (7)
Walter Murphy & The Big Apple Band - A Fifth of Beethoven (6)

Geen tie-break en dus onmiddelijk over naar de 2de ronde.

John Miles gaat bij mij absoluut blijven! En zal in mijn top 10 hoog eindigen (en daar schaam ik me helemaal niet voor).

Blijvers:

Elton John & Kiki Dee - Don't go breaking my heart
Four Seasons - December 1963
John Miles - Music
Johnny Wakelin - In Zaire
Marianne Rosenberg - Ich bin wie Du (heel fout maar toch lekker. Nee ik ben niet ho)
Paul McCartney & Wings - Silly Love Songs
Peter Frampton - Show me the way
Queen - Somebody to love
Slik - Forever and ever
Wild Cherry - Play that funky music

Deze 10 dan maar:

Chicago - If You Leave Me Now
Elton John & Kiki Dee - Don't Go Breaking My Heart
Four Seasons - December 1963 (Oh What a Night)
Jesse Green - Nice and Slow
Nazareth - Love Hurts
Peter Frampton - Show Me the Way (live)
Queen - Somebody to Love
Real Thing - You to Me Are Everything
Sammy Davis Jr. - Baretta's Theme
Wild Cherry - Play That Funky Music

2 nummers die ik echt de moeite vind en de rest vind ik zozo...

De 10 blijvers :

ABBA - Dancing Queen
ABBA - Fernando
Elton John & Kiki Dee - Don't Go Breaking My Heart
Four Seasons - December 1963 (Oh What a Night)
Jesse Green - Nice and Slow
John Miles - Music
Peter Frampton - Show Me the Way (live)
Sutherland Brothers & Quiver - Arms of Mary
Tavares - Heaven Must Be Missing an Angel

Erg moeilijk, ik heb heel wat sterke songs moeten schrappen (Queen, Paul McCartney, Tina Charles, Johnny Wakelin, Manhattans, Chicago, Rod Stewart). En ja, John Miles heb ik in mijn top-10 opgenomen.

Zorin
Abba - Dancing Queen
Bellamy Brothers - Let Your Love Flow
Elton John & Kiki Dee - Don' t Go Breaking My Heart
Four Seaesons - December 1963
Jesse Green - Nice & Slow
John Miles - Music
Nazareth - Love Hurts
Peter Frampton - Show Me The Way
Queen - Somebody To Love

Gast
geplaatst: vandaag om 16:41 uur

geplaatst: vandaag om 16:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.