Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of 1972 !
zoeken in:
0
geplaatst: 12 april 2010, 00:05 uur
@ Dazzler mbt Slade.
Je verhaaltje klopt niet helemaal. Volgens mij was Gudbuy 'T Jane een grotere hit in NL dan die andere 2 nummers - stond langer in de hitparade en bereikte een hogere notering, maar heeft ie alleen de pech dat ie voor de helft over de jaarwisseling heen gaat en daardoor tussen wal en schip gaat vallen.
En het zou me niets verbazen als dat in de UK hetzelfde is.
Je verhaaltje klopt niet helemaal. Volgens mij was Gudbuy 'T Jane een grotere hit in NL dan die andere 2 nummers - stond langer in de hitparade en bereikte een hogere notering, maar heeft ie alleen de pech dat ie voor de helft over de jaarwisseling heen gaat en daardoor tussen wal en schip gaat vallen.
0
geplaatst: 12 april 2010, 01:06 uur
Eerst de complimenten aan Dazzler voor alle research en het werk wat hij hier verricht. Het zal niet altijd meevallen om de juiste keuze te maken.
El Ninjo heeft m.i. wel gelijk met zijn opmerking.
Het bewuste nummer van Slade is op 9-12-72 binnengekomen.
En bleef zo'n 11 weken in de hitparade. Valt tussen wal en schip.
Dit gaat helaas voor meer ( belangrijke ) nummers op.
Het vervelende is , Dazzler , dat juist in die december maand veel (belangrijke) platen uitkomen en veel daarvan dus wegvallen volgens jouw criteria.
Mijn voorstel is om gewoon opnieuw te beginnen met de jaren zestig , zodat ik eveneens die lijsten mee kan bepalen.
P.S. Gelukkig heeft First Time I See Your Face het wel gehaald .
El Ninjo heeft m.i. wel gelijk met zijn opmerking.
Het bewuste nummer van Slade is op 9-12-72 binnengekomen.
En bleef zo'n 11 weken in de hitparade. Valt tussen wal en schip.
Dit gaat helaas voor meer ( belangrijke ) nummers op.
Het vervelende is , Dazzler , dat juist in die december maand veel (belangrijke) platen uitkomen en veel daarvan dus wegvallen volgens jouw criteria.
Mijn voorstel is om gewoon opnieuw te beginnen met de jaren zestig , zodat ik eveneens die lijsten mee kan bepalen.

P.S. Gelukkig heeft First Time I See Your Face het wel gehaald .

0
geplaatst: 12 april 2010, 09:37 uur
Alexander Curly - I'll Never Drink Again
Cats - Let's Dance
Chuck Berry - My Ding-a-ling (live)
Freddy Breck - Uberall auf der Welt
Gary Glitter - Rock 'n' Roll (Part 2)
Les Humphries Singers - Mexico
Lieutenant Pigeon - Mouldy Old Dough
Samantha - Eviva Espana
Tony Christie - Amarillo
Vicky Leandros - Après Toi
Cats - Let's Dance
Samantha - Eviva Espana
Tony Christie - Amarillo
0
geplaatst: 12 april 2010, 09:47 uur
George schreef:
Om die reden mis ik ook :
Neil Young - Heart Of Gold
Osmonds - Crazy Horses
Elton John - Crocodile Rock
3 nummers die beslist in mijn top-10 hebben gestaan. Dat neemt niet weg dat dit een mooie startlijst is.
0
geplaatst: 12 april 2010, 10:32 uur
Hot Butter - Popcorn
Julio Iglesias - Un Canto a Galicia
Little Jimmy Osmond - Long Haired Lover from Liverpool
Louis Neefs - Margrietje
Mouth & MacNeal - Hello-a
Mouth & MacNeal - How Do You Do
Samantha - Eviva Espana
Hot Butter - Popcorn
Louis Neefs - Margrietje
Samantha - Eviva Espana
0
geplaatst: 12 april 2010, 10:55 uur
El Ninjo schreef:
@ Dazzler mbt Slade.
@ Dazzler mbt Slade.
Dit is de laatste reactie die ik geef ivm Slade.
Ik heb zelf mijn lijsten gemaakt op basis van de top 10 noteringen.
En ja, ik tel ALTIJD over de jaarwisseling heen.
Dat stond allemaal al eens uitgelegd in de allereerste edities van Greatest Hits ...
Gudbuy 'T Jane haalt in Nederland minder dan 35 punten als je enkel
de top 10 notering telt. Op die manier valt hij buiten de top 30 van 1972.
10 * 7 * 6 * 4 * 4 * 9 = 26 punten.
Je kan één en ander natellen hier: http://www.top40.nl/
Wat de UK betreft ...
8 * 4 * 3 * 2 * 6 * 6 * 5 * 9 = 45 punten.
Laten we het erop houden dat El Ninjo een Slade fan is
die strijdt om de belangen van de groep. Maar helaas ...

George schreef:
LucM schreef:
Osmonds - Crazy Horses
Elton John - Crocodile Rock.
Osmonds - Crazy Horses
Elton John - Crocodile Rock.
Zowel Elton John als The Osmonds zien we terug in 1973
omdat het internationale zwaartepunt van die hits in dat jaar ligt.
Neil Young haalt te weinig punten. Het is zoals het is, LucM en George.
Ik tel dus ALTIJD (mocht je het niet gelezen hebben) over de jaarwisseling heen.
Het is precies om die reden dat ik voor mezelf lijstjes heb gemaakt
doorheen de jaren. Omdat platen die over de jaarwisseling heen scoren,
in alle lijstjes die zich enkel tot één jaar beperken, vaak onrecht wordt aangedaan.
Ik tel ook enkel top 10 posities omdat je alleen zo
internationale lijsten echt met elkaar kunt vergelijken.
US top 100, UK top 75, NL top 40, BE top 30 en DL top 20.
Jammer dat er na zoveel jaren spelplezier aan het vele rekenerk getwijfeld wordt.
0
geplaatst: 12 april 2010, 11:27 uur
Nou , Dazzler , je hebt bij mij de twijfel weggenomen. Helaas , want nu is voor altijd mijn kans verkeken om mijn stem te laten gelden bij de jaren zestig.

0
geplaatst: 12 april 2010, 11:32 uur
George schreef:
Nou , Dazzler , je hebt bij mij de twijfel weggenomen. Helaas , want nu is voor altijd mijn kans verkeken om mijn stem te laten gelden bij de jaren zestig.
Vrees niet, George, vroeg of laat speel ik een vervolg op de singles
met inspraak van de users. Ik broed namelijk op een variant van het spel
waarin al onze persoonlijke favorieten die uit de boot vielen kunnen meedoen.
Maar eerst werk ik de jaren af via mijn lijstjes en spelen we de album finales.
Voor de jaren 60 (toen de hitparades in de Benelux nog
in hun kinderschoenen stonden), laat ik de US en UK lijsten doorwegen.
Dus dat zal in jouw geval best meevallen, vermoed ik, George.
Van 1971 en 1972 (tot maart) mis ik wel de US top 10 noteringen.
Daar heb ik enkel zicht op de nummer 1 posities van de hits.
Ik zie dat Neil Young op 18 maart één week op 1 stond.
Heart of Gold haalt dus (voorlopig) maar 10 punten
omdat ik die gegevens van januari, februari en maart niet heb.
De kans is dus wel groot dat hij had kunnen meedoen.
Wie me daar kan aan helpen, mag me gerust contacteren.
0
geplaatst: 12 april 2010, 11:47 uur
First Time I See Your Face kun je easy-listening- of softsoul noemen, maar is in zijn genre erg goed (heb ik langzaam weten te waarderen). Idem voor Billy Paul en Bill Withers.
Mexico is misschien wat aan de foute kant maar een echte party-hit.
Mexico is misschien wat aan de foute kant maar een echte party-hit.
0
geplaatst: 12 april 2010, 11:58 uur
@LucM , ik krijg er bijna spijt van dat ik Mexico wegstemde.
Een vrolijk nummer en partyhit idd. To my Father's House vind ik nog altijd de leukste van het gezelschap.
Veel mooie soul in de lijst van '72 ; waaronder ook het bloedstollend mooie Pappa was a Rollin ' Stone.
@Dazzler , hopelijk zal ik de start van die lijsten niet missen
Een vrolijk nummer en partyhit idd. To my Father's House vind ik nog altijd de leukste van het gezelschap.
Veel mooie soul in de lijst van '72 ; waaronder ook het bloedstollend mooie Pappa was a Rollin ' Stone.
@Dazzler , hopelijk zal ik de start van die lijsten niet missen

0
geplaatst: 12 april 2010, 12:02 uur
Mijn afvallers:
Louis Neefs - Margrietje
Lynsey De Paul - Sugar me
Middle of the Road - Sacramento
New Seekers - I'd Like to Teach the World to Sing
Rod Stewart - You Wear It Well
Samantha - Eviva Espana
Slade - Mama Weer All Crazee Now
Louis Neefs - Margrietje
Middle of the Road - Sacramento
Rod Stewart - You Wear It Well
Samantha - Eviva Espana
Slade - Mama Weer All Crazee Now
0
geplaatst: 12 april 2010, 12:15 uur
@ Dazzler, Ik twijfel niet aan je rekenwerk en ik ben ook geen echte Slade fan.
Mijn opmerking mbt Slade (maar het had ook een andere artiest kunnen zijn als je daar een dubbel nummer van geschrapt had) kwam eigenlijk voornamelijk voort uit deze post,
"Ik heb die twee Slade nummers waarover LucM het heeft
geschrapt omdat er zoveel andere artiesten hun opwachting maakten. Enkel Don McLean, Gilbert O'Sullivan en T Rex heb ik dubbel toegelaten."
waarmee je in mijn ogen althans, de suggestie wekt dat je van je eigen opgestelde regels afwijkt en vd ene groep wel 2 nummers toelaat naar eigen inzicht en vd andere niet.
Daar was ik het niet zo mee eens en dan krijg ik al snel zoiets van - heel zwart/wit gezegd - of je past de regels strict toe en voor elke groep hetzelfde (dus of niemand dubbele nummers of allemaal max 2 nummers etc) of je kiest zonder regels 40 nummers.
Nu wekte je in mijn ogen in ieder geval de schijn dat enkele nummers op de lijst arbitrair daarop gekomen zijn ten koste van bijv. het dubbele Slade nummer, omdat je zelf meer verschillende artiesten op de lijst wilde hebben.
Zonder die opmerking had ik niet eens gereageerd.
Maar goed, inderdaad genoeg gezegd hierover.
En verder alleen maar respect voor je inzet in deze topics, laat daar geen twijfel over bestaan.
Mijn opmerking mbt Slade (maar het had ook een andere artiest kunnen zijn als je daar een dubbel nummer van geschrapt had) kwam eigenlijk voornamelijk voort uit deze post,
"Ik heb die twee Slade nummers waarover LucM het heeft
geschrapt omdat er zoveel andere artiesten hun opwachting maakten. Enkel Don McLean, Gilbert O'Sullivan en T Rex heb ik dubbel toegelaten."
waarmee je in mijn ogen althans, de suggestie wekt dat je van je eigen opgestelde regels afwijkt en vd ene groep wel 2 nummers toelaat naar eigen inzicht en vd andere niet.
Daar was ik het niet zo mee eens en dan krijg ik al snel zoiets van - heel zwart/wit gezegd - of je past de regels strict toe en voor elke groep hetzelfde (dus of niemand dubbele nummers of allemaal max 2 nummers etc) of je kiest zonder regels 40 nummers.
Nu wekte je in mijn ogen in ieder geval de schijn dat enkele nummers op de lijst arbitrair daarop gekomen zijn ten koste van bijv. het dubbele Slade nummer, omdat je zelf meer verschillende artiesten op de lijst wilde hebben.
Zonder die opmerking had ik niet eens gereageerd.
Maar goed, inderdaad genoeg gezegd hierover.
En verder alleen maar respect voor je inzet in deze topics, laat daar geen twijfel over bestaan.

0
geplaatst: 12 april 2010, 12:53 uur
Vanaf begin jaren '70 waren de Amerikaanse hitlijsten sterk verschillend van de Britse. De Nederlandse en Belgische sloten (met een beetje vertraging) veel meer aan bij de Britse hitlijsten, vandaar dat dazzler minder rekening houdt met de Amerikaanse.
Glamrock was een typisch Brits fenomeen, T.Rex en Slade bv. deden niets in de VS. Hetzelfde met de latere (post)punk & new wave, in de VS was AOR de norm en bleven die stromingen grotendeels ondergronds.
In ieder geval respect voor dazzler met het opzetten van die greatest hits-topics.
Glamrock was een typisch Brits fenomeen, T.Rex en Slade bv. deden niets in de VS. Hetzelfde met de latere (post)punk & new wave, in de VS was AOR de norm en bleven die stromingen grotendeels ondergronds.
In ieder geval respect voor dazzler met het opzetten van die greatest hits-topics.
0
geplaatst: 12 april 2010, 13:24 uur
El Ninjo schreef:
Ik zal het anders zeggen: als ik strikt naar de punten van mijn lijstje
zou kijken, dan haalt zelfs Mama Weer All Crazy Now de startlijst niet.
Er zijn dus meer dan 10 hits gesneuveld ten voordele van Slade.
En terecht: het ging om schlagers die weinig kans maakten
of om tweede hits van artiesten die al in de lijst stonden
Het is dus altijd wikken en wegen.
Slade verdiende eigenlijk twee hits in de lijst van 1972.
Maar het was niet duidelijk welke van de 3 andere kandidaten
ik moest nemen: dat zou dan pas puur arbitrair geweest zijn.
Er staat ook geen enkel nummer in de startlijst
dat minder punten haalde dan Gudbuy T'Jane: da's dus fair.
Ik heb geen probleem met vragen of kritiek
en ben dankbaar voor de complimenten en verbeteringen.

Al was het wel even slikken toen gesuggereerd werd
dat ik al grote hits zou hebben laten liggen in de vorige edities
omdat ik niet over de jaarwisseling heen zou rekenen.
Dat is nou net atlijd één van mijn uitgangspunten ...
Maar wat zit ik hier nog te lullen ...
Ik zou beter de album finale van 1992 gaan berekenen tegen straks.
0
geplaatst: 12 april 2010, 13:55 uur
Het zal met jeugdsentiment te maken hebben dat El Ninjo en ik die Slade-nummers hadden verwacht. Het hitjaar 1972 associeer ik ook met Slade, Sweet, Alice Cooper, CCR, Earth & Fire alsook Middle of the Road, Gilbert O' Sullivan, the Cats en Mouth & McNeal (vind ik nog steeds OK).
En als je de jaarlijst van 1972 bekijkt vind je inderdaad veel schlagers en zultpopartiesten van eigen bodem terug waar ik (en de rest van de wereld) weinig boodschap aan heb.
En als je de jaarlijst van 1972 bekijkt vind je inderdaad veel schlagers en zultpopartiesten van eigen bodem terug waar ik (en de rest van de wereld) weinig boodschap aan heb.
0
geplaatst: 12 april 2010, 14:24 uur
Slade was met name in ' 72 bij een overwegend piepjong publiek razend populair. De Veronica top 40 erop naslaande , kan mijn herinnering kloppen dat ik ze zo'n beetje het hele jaar door bij TopPop heb gezien. Zo'n beetje elke 3 maanden werd er een nieuwe Slade single gereleased om vervolgens zo'n 8 tot 12 weken in de hitlijst te vertoeven. Kijken we naar de ( Nederlandse) cijfers , dan valt mij op dat Slade geen enkele nr. 1 hit scoorde , wel een nr. 2 , 5, 9, 4.
Slade scoorde zelfs nooit een nr. 1 hit in Nederland.
Ik zal eerlijk bekennen dat mijn geheugen mij anders zou vertellen.
In mijn herinnering waren ze niet weg te branden van een nr. 1 positie. Het zal een trauma zijn.
Slade scoorde zelfs nooit een nr. 1 hit in Nederland.
Ik zal eerlijk bekennen dat mijn geheugen mij anders zou vertellen.
In mijn herinnering waren ze niet weg te branden van een nr. 1 positie. Het zal een trauma zijn.
0
geplaatst: 12 april 2010, 14:37 uur
Naar Toppop keek ik toen ook elke week, het was op jongeren gericht en die lijst werd samengesteld uit ingezonden briefkaarten. Daar scoorden bands als Slade, Sweet, T.Rex, Alice Cooper aanzienlijk hoger (daar stond Slade wel meermaals op 1) dan in de officiële top-40 dat een meer algemene muzieksmaak vertegenwoordigde.
0
geplaatst: 12 april 2010, 17:04 uur
@Gary Glitter: is dat echt het hele nummer? Ik hoor alleen een gitaarriffje op de maat van Dr. Who en wat geklap, het is niet eens een liedje?
0
geplaatst: 12 april 2010, 17:40 uur
Het is de instrumentale versie (part 2) wat in de lijst staat en dit is de gezongen versie (part 1). Op single verscheen part 1 met part 2 als B-kant.
Overigens werd dit later gesampeld door Timelords.
Overigens werd dit later gesampeld door Timelords.
0
geplaatst: 12 april 2010, 17:56 uur
TopPop met Ad Visser en Penney de Jager, jeugdsentiment 
Ik herinner me uit die periode inderdaad wekelijks een grote hoeveelheid aan glamrockbands in het programma.

Ik herinner me uit die periode inderdaad wekelijks een grote hoeveelheid aan glamrockbands in het programma.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 12 april 2010, 18:51 uur

Louis Neefs - Margrietje
Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
Samantha - Eviva Espana
0
geplaatst: 12 april 2010, 19:32 uur
LucM schreef:
Het is de instrumentale versie (part 2) wat in de lijst staat en dit is de gezongen versie (part 1). Op single verscheen part 1 met part 2 als B-kant.
Hmm, goed dat je dat even verduidelijkt, Luc.
Want het leek me al gek dat die Top of the Pops link Part 2 toonde.
Ik pas het de volgende ronde aan.
En nog één keer Slade.
Ja, ze waren alomtegenwoordig in 1972.
Met dus maar liefst 4 tot 5 singles overal in de top 10.
Coz I Luv You speelden we al in 1971 en Mama Weer All Crazee Now spelen we nu.
Daarom vond ik het zelf ook jammer dat ik me bij de cijfers moest neerleggen.
DIt waren hun top 2 hits in de UK.
1 Slade Coz I Luv You - Oct 1971
1 Slade Take Me Bak 'Ome - Jun 1972
1 Slade Mama Weer All Crazee Now - Sep 1972
2 Slade Gudbuy T'Jane - Nov 1972
1 Slade Cum On Feel The Noize - Mar 1973 *
1 Slade Skweeze Me Pleeze Me - Jun 1973
2 Slade My Friend Stan - Oct 1973
1 Slade Merry Xmas Everybody - Dec 1973 *
2 Slade Far Far Away - Oct 1974
2 Slade My Oh My - Nov 1983
De nummers met * spelen mee in Greatest Hits of 1973 !
0
geplaatst: 12 april 2010, 19:56 uur
Opmerkelijk dat Michael Jackson weer van de partij is, zowat de meest voorkomende artiest in die greatest hits-topics. Nog opmerkelijker is dat hij nog geen anti-stem heeft gekregen.
0
geplaatst: 12 april 2010, 20:43 uur
Matig jaar, de helft zou ik direct in de prullenbak willen gooien en slechts een handvol goede nummers... Na veel wikken en wegen mogen deze eruit...
Cats - Let's Dance
Gilbert O'Sullivan - Clair.
Louis Neefs - Margrietje
Partridge Family - I Think I Love You
Samantha - Eviva Espana
Cats - Let's Dance
Gilbert O'Sullivan - Clair.
Louis Neefs - Margrietje
Partridge Family - I Think I Love You
Samantha - Eviva Espana
0
geplaatst: 12 april 2010, 21:05 uur
Titmeister schreef:
Matig jaar, de helft zou ik direct in de prullenbak willen gooien en slechts een handvol goede nummers...
Matig jaar, de helft zou ik direct in de prullenbak willen gooien en slechts een handvol goede nummers...
Welk jaar vind je dan wél goed? De meeste nummers in die lijst vind ik goed te pruimen, al geef ik toe dat er nog enkele betere jaren waren.
0
geplaatst: 12 april 2010, 21:28 uur
Wie de Billboard Hot 100 over 1972 bestudeerd, zal geen Slade , Sweet ,Lynsey de Paul , zelfs geen Middle Of The Road aantreffen.
Des te opmerkelijker dat onze eigen Mouth and McNeal met How Do You Do het in Amerika wel uitstekend deden.
Gary Glitter scoorde eveneens met Rock and Roll (pt.2 ! ! ! ). De instrumentale kant van zijn single was in de V.S. het populairst.
Wie het daar nog veel beter deed was de Ier Gilbert O'Sullivan.
Een 3e plaats in het Billboard jaaroverzicht '72 met Alone Again , mag hoogstverdienstelijk worden genoemd . Clair , ontbreekt overigens ook niet : nr.17.
Eigenlijk heb ik me nooit gerealiseerd dat die Gilbert zo geliefd in de V.S. is geweest .Dat is zo een van de voordeeltjes van dit topic.
In Nederland een vrij bescheiden hit , maar in de V.S. de op een na grootste hit van het jaar: First Time I Saw Your Face.
Een nummer wat mij wel intrigeerde , maar wat mij toen veel te langzaam , als zo'n zwijmellied , verliep. Ach ja....
Vergelijkende met de Veronica lijst verschilt de Billboard aanmerkelijk.
Zo wie zo speelt de soul daar vanzelfsprekend een veel grotere rol dan bij ons....
Des te opmerkelijker dat onze eigen Mouth and McNeal met How Do You Do het in Amerika wel uitstekend deden.
Gary Glitter scoorde eveneens met Rock and Roll (pt.2 ! ! ! ). De instrumentale kant van zijn single was in de V.S. het populairst.
Wie het daar nog veel beter deed was de Ier Gilbert O'Sullivan.
Een 3e plaats in het Billboard jaaroverzicht '72 met Alone Again , mag hoogstverdienstelijk worden genoemd . Clair , ontbreekt overigens ook niet : nr.17.
Eigenlijk heb ik me nooit gerealiseerd dat die Gilbert zo geliefd in de V.S. is geweest .Dat is zo een van de voordeeltjes van dit topic.
In Nederland een vrij bescheiden hit , maar in de V.S. de op een na grootste hit van het jaar: First Time I Saw Your Face.
Een nummer wat mij wel intrigeerde , maar wat mij toen veel te langzaam , als zo'n zwijmellied , verliep. Ach ja....
Vergelijkende met de Veronica lijst verschilt de Billboard aanmerkelijk.
Zo wie zo speelt de soul daar vanzelfsprekend een veel grotere rol dan bij ons....
0
geplaatst: 12 april 2010, 21:43 uur
Verbazend dat Gilbert O'Sullivan in de VS wel goed scoorde ondanks zijn Iers accent. Hetzelfde met Mouth and McNeal. Zou dit te maken hebben met de muzieksmaak van de Amerikanen die conservatiever, meer mainstream is getint?
The Carpenters, Neil Diamond, John Denver, Roberta Flack en Barry Manilow bv. scoorden in de jaren '70 zeer hoog in de VS maar werden in Europa vaak te soft bevonden (hoewel het zeer goede muzikanten waren).
Eerder heb ik de opmerking gemaakt over de glamrock en latere punk/new wave dat in de VS weinig opgang maakte, daar werd de AOR de norm (totdat de grunge begin jaren '90 een einde aan maakte). Mierzoete ballads/duetten scoorden in de VS ook steeds beter dan in Europa, blijkens de latere greatest hits-topics.
The Carpenters, Neil Diamond, John Denver, Roberta Flack en Barry Manilow bv. scoorden in de jaren '70 zeer hoog in de VS maar werden in Europa vaak te soft bevonden (hoewel het zeer goede muzikanten waren).
Eerder heb ik de opmerking gemaakt over de glamrock en latere punk/new wave dat in de VS weinig opgang maakte, daar werd de AOR de norm (totdat de grunge begin jaren '90 een einde aan maakte). Mierzoete ballads/duetten scoorden in de VS ook steeds beter dan in Europa, blijkens de latere greatest hits-topics.
0
geplaatst: 12 april 2010, 22:14 uur
Wat Neil Diamond uit 1972 betreft , verschilt zijn Amerkaanse notering niet veel met de Nederlandse.
Nr. 30 in Nederland en nr. 26 overzee (jaaroverzichten).
De mainstream en het traditionele werk , is in het V. S. van '72 idd dominant
aanwezig.
Of je in het algemeen kunt stellen dat Amerikanen een conservatieve smaak hebben t.o.v. ons , is een misschien wat te gevaarlijke stelling. De muziekcultuur wordt tenslotte ( en tot mijn grote vreugde) niet enkel bepaald door het hitgevoelige en single kopende publiek.
En over 'new wave' gesproken : zij kwamen onder meer met de New York Dolls en The Ramones Eigenlijk begonnen ze nog veel eerder: The Stooges is zo'n voorbeeld.
Nr. 30 in Nederland en nr. 26 overzee (jaaroverzichten).
De mainstream en het traditionele werk , is in het V. S. van '72 idd dominant
aanwezig.
Of je in het algemeen kunt stellen dat Amerikanen een conservatieve smaak hebben t.o.v. ons , is een misschien wat te gevaarlijke stelling. De muziekcultuur wordt tenslotte ( en tot mijn grote vreugde) niet enkel bepaald door het hitgevoelige en single kopende publiek.
En over 'new wave' gesproken : zij kwamen onder meer met de New York Dolls en The Ramones Eigenlijk begonnen ze nog veel eerder: The Stooges is zo'n voorbeeld.
0
geplaatst: 12 april 2010, 22:19 uur
The Stooges, New York Dolls en The Ramones waren er natuurlijk ook en bepalend voor de punk. Maar deze bands waren destijds underground en kregen pas echt bekendheid met de punkgolf anno 1977 (Sex Pistols zijn door hen beïnvloed).
Wat Middle of the Road betreft, deze band was op het Europese vastenland populairder dan in Groot-Brittannië zelf. The Sweet was vooral enorm populair in Duitsland.
Wat Middle of the Road betreft, deze band was op het Europese vastenland populairder dan in Groot-Brittannië zelf. The Sweet was vooral enorm populair in Duitsland.
* denotes required fields.