Muziek / Muziekgames / Knock- Out Songs: 1965
zoeken in:
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 10:13 uur
Misschien een leuk idee voor een langlopende knock-out. Iedereen nomineert 5 nummers uit 1965 en met het KO systeem bepalen we wat we met z'n allen het beste nummer uit 1965 vinden.
Enkele regels
Regel 1: indien een single: jaar van single release, niet van album release, zowel bij a-kanten als b-kanten.
Regel 2: Indien geen single: jaar van album release waar het oorspronkelijk op stond
Regel 3: Indien een single uitgebracht wordt ter ondersteuning van een compilatie of reclame, doet de single mee aan de KO van het jaar van de albumrelease, niet van de single release
Regel 4: Bij twijfel beslis ik
mijn nominaties zijn:
Bob Dylan- Like A Rolling Stone
The Who- I Can't Explain
Sonny & Cher- I Got You Babe
The Byrds- Mr. Tambourine Man
The Rolling Stones- Get Off Of My Cloud
Enkele regels
Regel 1: indien een single: jaar van single release, niet van album release, zowel bij a-kanten als b-kanten.
Regel 2: Indien geen single: jaar van album release waar het oorspronkelijk op stond
Regel 3: Indien een single uitgebracht wordt ter ondersteuning van een compilatie of reclame, doet de single mee aan de KO van het jaar van de albumrelease, niet van de single release
Regel 4: Bij twijfel beslis ik
mijn nominaties zijn:
The Who- I Can't Explain
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 augustus 2010, 11:13 uur
ArthurDZ schreef:
let wel op: alle nummers van een studioalbum uit 1965 mogen genomineerd worden, behalve als het bewuste nummer op single is uitgebracht in een ander jaar. Een voorbeeld: Beat It van Michael Jackson kan meedoen in de KO van 1983, omdat het toen op single is uitgebracht, maar niet in de KO van 1982, ook al is het album Thriller in dat jaar uitgebracht.
Albumtracks die jaren later worden uitgebracht als single ter ondersteuning van verzamelalbums doen mee in het jaar van het verschijnen van het originele album, en niet van de verzamelaar. There Is A Light That Never Goes Out van The Smiths doet dus gewoon mee in de 1986 KO, en niet in de 1992 KO, omdat die toen is uitgebracht ter ondersteuning van een verzamelaar
let wel op: alle nummers van een studioalbum uit 1965 mogen genomineerd worden, behalve als het bewuste nummer op single is uitgebracht in een ander jaar. Een voorbeeld: Beat It van Michael Jackson kan meedoen in de KO van 1983, omdat het toen op single is uitgebracht, maar niet in de KO van 1982, ook al is het album Thriller in dat jaar uitgebracht.
Albumtracks die jaren later worden uitgebracht als single ter ondersteuning van verzamelalbums doen mee in het jaar van het verschijnen van het originele album, en niet van de verzamelaar. There Is A Light That Never Goes Out van The Smiths doet dus gewoon mee in de 1986 KO, en niet in de 1992 KO, omdat die toen is uitgebracht ter ondersteuning van een verzamelaar
Dit vind ik maar een ingewikkelde regel... ik zou willen voorstellen om, als een nummer op een album gestaan heeft, gewoon altijd het op MuMe aangehouden releasejaar van dat album aan te houden. Over zeer wezenlijk verschillende singleversies zou je nog een andere discussie kunnen houden.
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 11:22 uur
De eerste regel kunnen we wel laten vallen, het maakt eigenlijk niet zo veel uit.
De tweede regel zou ik wel aanhouden. Het voorkomt dat bijvoorbeeld Light My Fire wint in 1991, terwijl het toen al meer dan 20 jaar oud was.
Ik heb de speciale regels gewijzigd
De tweede regel zou ik wel aanhouden. Het voorkomt dat bijvoorbeeld Light My Fire wint in 1991, terwijl het toen al meer dan 20 jaar oud was.
Ik heb de speciale regels gewijzigd
0
musiq48
geplaatst: 28 augustus 2010, 11:40 uur

Beatles- You've Got To Hide Your Love Away
Zombies-Summertime
Righteous Brothers -Unchained Melody
Nina Simone - Feeling Good
Animals-It's My Life
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 11:59 uur
Zorin schreef:
Bij genoeg belangstelling doek mee, beste ArthurDZ
(quote)
Bij genoeg belangstelling doek mee, beste ArthurDZ
Als iedereen er zo over dacht, komen we er nooit, beste Zorin

0
Zorin
geplaatst: 28 augustus 2010, 12:31 uur
Je hebt gelijk; eerst ff een panne(n)?koek en dan met mijn neus even in de oude doos.... 

0
geplaatst: 28 augustus 2010, 12:58 uur
The Beatles - Girl
Bob Dylan - Ballad of a Thin Man
The Who - My Generation
The Rolling Stones - As tears go by
James Brown - I got you (I feel good)
Wat die laatste betreft. De albumtrack is uit 1964, maar de single uit 1965 is een andere versie. Ik hoop dat dit dan toch nog volgens de regels is, maar die zijn me dus niet helemaal duidelijk.
The Who - My Generation
Wat die laatste betreft. De albumtrack is uit 1964, maar de single uit 1965 is een andere versie. Ik hoop dat dit dan toch nog volgens de regels is, maar die zijn me dus niet helemaal duidelijk.
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 13:02 uur
Justus18 schreef:
die zijn veranderd wegens te ingewikkeld. Als het album waar het nummer op staat uit 1964 komt, doet het nummer mee in de KO van 1964(als die er ooit komt, natuurlijk). Je mag een andere kiezen
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 13:10 uur
Zorin schreef:
Je hebt gelijk; eerst ff een panne(n)?koek en dan met mijn neus even in de oude doos....
Ik prefereer pannekoek boven pannenkoek, maar die laatste is volgens de huidige spellingsregels correct. Ik stoor me meer aan "ff". Dat staat voor fistfucking, maar je zult "even" bedoelen. Ik zou namelijk niet weten hoe je een panne(n)koek kunt fistfucken.
0
Almu
geplaatst: 28 augustus 2010, 13:13 uur
The Beatles - Help
Animas-Don't Let Me Be Misunderstood
Hollies-Bus Stop
Isley Brothers-This Old Heat Of Mine
Smkey Robinson-Going To A Go-Go
Album regel vind ik lastig. James Brown was echt grote hit in 1965 en in alles dus een 1965 nummer.
Animas-Don't Let Me Be Misunderstood
Hollies-Bus Stop
Smkey Robinson-Going To A Go-Go
Album regel vind ik lastig. James Brown was echt grote hit in 1965 en in alles dus een 1965 nummer.
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 13:14 uur
ArthurDZ schreef:
Als het album waar het nummer op staat uit 1964 komt, doet het nummer mee in de KO van 1964(als die er ooit komt, natuurlijk). Je mag een andere kiezen
Als het album waar het nummer op staat uit 1964 komt, doet het nummer mee in de KO van 1964(als die er ooit komt, natuurlijk). Je mag een andere kiezen
Verdorie. Ik zal een ander nummer gaan uitzoeken, maar ik moet er nu vandoor. Dat wordt dus later vandaag.
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 13:21 uur
Almu schreef:
Tja, we moeten een vaste norm aanhouden anders word het wel heel onduidelijk wat wel mag en wat niet.
0
Almu
geplaatst: 28 augustus 2010, 13:29 uur
maar waarom niet:
Regel 1: Single track: het eerste jaar van release
Regel 3: Bij twijfel is Arthur het enige jurylid
Dan voorkom je volgens mij ook de verzamelalbum ellende maar do je meer recht aan jaar waar song bijhoort.
Regel 1: Single track: het eerste jaar van release
Regel 3: Bij twijfel is Arthur het enige jurylid
Dan voorkom je volgens mij ook de verzamelalbum ellende maar do je meer recht aan jaar waar song bijhoort.
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 13:32 uur
Inderdaad, die regel is beter en duidelijker. In dat geval mag I Feel Good gewoon meedoen, omdat het als single is uitgebracht in 1965.
0
Zorin
geplaatst: 28 augustus 2010, 13:49 uur
Justus18 schreef:
Ik stoor me meer aan "ff". Dat staat voor fistfucking, maar je zult "even" bedoelen. Ik zou namelijk niet weten hoe je een panne(n)koek kunt fistfucken.
(quote)
Ik stoor me meer aan "ff". Dat staat voor fistfucking, maar je zult "even" bedoelen. Ik zou namelijk niet weten hoe je een panne(n)koek kunt fistfucken.
ja, ik lijk wel een sms'ende puber met ff.....
. Volgens de regels van wiki mag je eigelijk deze taal ook niet gebruiken las ik.Wat betreft fistfucking; is niet aan mij besteed, dus goed dat ik die betekenis ook weet.
Tja...die oude doos; het is een grote doos, dus ben wel even bezig...

0
geplaatst: 28 augustus 2010, 14:08 uur
Bert Jansch - Angie
Jackson C. Frank - Milk and Honey
The Horace Silver Quintet - Song for My Father
The Sonics - Strychnine
The Zombies - She's Not There
Over die singleregel. Mij lijkt het makkelijk als we kijken naar het jaar dat het nummer voor het eerst is uitgebracht. Een nummers als 'Pink Moon' is bijvoorbeeld later nog als single uitgebracht ivm autoreclame.
Ook 'A Change Is Gonna Come' is in 1965 als B-kantje verschenen, maar het nummer was al eerder verschenen op ditreguliere album. Zelf lijkt het mij dus handiger om naar eerste release te kijken, anders krijg je van die situaties dat iedereen een bepaald nummer "echt" dit of dat jaar vindt, dat is namelijk een erg subjectief criterium. Kijken naar eerste release is een stuk objectiever en worden er lange discussies ontweken.
The Sonics - Strychnine
Over die singleregel. Mij lijkt het makkelijk als we kijken naar het jaar dat het nummer voor het eerst is uitgebracht. Een nummers als 'Pink Moon' is bijvoorbeeld later nog als single uitgebracht ivm autoreclame.
Ook 'A Change Is Gonna Come' is in 1965 als B-kantje verschenen, maar het nummer was al eerder verschenen op ditreguliere album. Zelf lijkt het mij dus handiger om naar eerste release te kijken, anders krijg je van die situaties dat iedereen een bepaald nummer "echt" dit of dat jaar vindt, dat is namelijk een erg subjectief criterium. Kijken naar eerste release is een stuk objectiever en worden er lange discussies ontweken.
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 14:19 uur
Mijn inzendingen:
Bob Dylan - Subterranean Homesick Blues
Boudewijn de Groot - Een Meisje van 16
Otis Redding - I've Been Loving You Too Long
The Beach Boys - Help Me, Rhonda
The Beatles - In My Life
Alfabetische lijst:
Animals-Don't Let Me Be Misunderstood
Animals-It's My Life
Bert Jansch - Angie
Hollies-Bus Stop
Smokey Robinson-Going To A Go-Go
The Beatles - In My Life
The Beatles- You've Got To Hide Your Love Away
The Beatles - Girl
The Beatles - Help
The Sonics - Strychnine
The Who- I Can't Explain
The Who - My Generation
The Zombies-Summertime
The Beatles - In My Life
Alfabetische lijst:
Animals-Don't Let Me Be Misunderstood
Animals-It's My Life
Bert Jansch - Angie
Hollies-Bus Stop
Smokey Robinson-Going To A Go-Go
The Beatles - In My Life
The Beatles - Girl
The Beatles - Help
The Sonics - Strychnine
The Who- I Can't Explain
The Who - My Generation
The Zombies-Summertime
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 14:21 uur
Inclusief mijn vijf nummers.
Alfabetische lijst:
Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
Animals - It's My Life
Bert Jansch - AngieBob Dylan- Like A Rolling Stone
Hollies - Bus Stop
Isley Brothers - This Old Heat Of Mine
Righteous Brothers - Unchained Melody
Sonny & Cher - I Got You Babe
Smokey Robinson - Going To A Go-Go
The Beatles - In My Life
The Beatles - Girl
The Beatles - Help
The Sonics - Strychnine
The Who- I Can't Explain
The Who - My Generation
The Zombies - Summertime
Alfabetische lijst:
Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
Animals - It's My Life
Bert Jansch - AngieBob Dylan- Like A Rolling Stone
Hollies - Bus Stop
Isley Brothers - This Old Heat Of Mine
Righteous Brothers - Unchained Melody
Sonny & Cher - I Got You Babe
Smokey Robinson - Going To A Go-Go
The Beatles - In My Life
The Beatles - Girl
The Beatles - Help
The Sonics - Strychnine
The Who- I Can't Explain
The Who - My Generation
The Zombies - Summertime
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 14:36 uur
Dwejkk_ schreef:
Ik maak een regel aan die dit voorkomt
Dwejkk_ schreef:
Ook 'A Change Is Gonna Come' is in 1965 als B-kantje verschenen, maar het nummer was al eerder verschenen op ditreguliere album. Zelf lijkt het mij dus handiger om naar eerste release te kijken, anders krijg je van die situaties dat iedereen een bepaald nummer "echt" dit of dat jaar vindt, dat is namelijk een erg subjectief criterium. Kijken naar eerste release is een stuk objectiever en worden er lange discussies ontweken
Ook 'A Change Is Gonna Come' is in 1965 als B-kantje verschenen, maar het nummer was al eerder verschenen op ditreguliere album. Zelf lijkt het mij dus handiger om naar eerste release te kijken, anders krijg je van die situaties dat iedereen een bepaald nummer "echt" dit of dat jaar vindt, dat is namelijk een erg subjectief criterium. Kijken naar eerste release is een stuk objectiever en worden er lange discussies ontweken
Regel 1 is hierover duidelijk, A Change Is Gonna Come kan niet meedoen aan de 1965 KO, de A-kant wel.
Nog even een extra regel omtrent b-kanten: Als een nummer voor het eerst verschijnt als b-kant op een single, en dus niet eerder verschenen is, kan die meedoen in hetzelfde jaar als de a-kant. Als de b-kant in een eerder jaar is uitgekomen op een album, zoals A Change Is Gonna Come, doet die mee in het jaar waarin het album is uitgegeven. Is iedereen het hier mee eens?
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 14:58 uur
En wat gebeurt er met mijn voorbeeld van 'Pink Moon'?
Als ik het goed begrijp zou deze single dus meedoen aan de knock-out van 2000, terwijl iedereen het nummer al een jaar kon kennen (albumrelease = 1999).
Om onduidelijkheden in de toekomst te voorkomen lijkt mij het handiger om het jaar van eerste release te nemen. Ander voorbeeld: het nummer Little Lion Man van Mumford & Sons was vorig jaar al een flinke hit op musicmeter, pas dit jaar kwam het terecht in de tipparade, hoort dit nummer dan bij 2009 of bij 2010? Volgens de huidige regel dus 2010, terwijl ik denk dat nummer meer thuis hoort in de knock-out van 2009. Als het nummer dus niet uitgebracht was op single had het daar toch ook aan meegedaan?
Zo denk ik erover, maar als de regels hetzelfde blijven doe ik ook gewoon mee
.
Als ik het goed begrijp zou deze single dus meedoen aan de knock-out van 2000, terwijl iedereen het nummer al een jaar kon kennen (albumrelease = 1999).
Om onduidelijkheden in de toekomst te voorkomen lijkt mij het handiger om het jaar van eerste release te nemen. Ander voorbeeld: het nummer Little Lion Man van Mumford & Sons was vorig jaar al een flinke hit op musicmeter, pas dit jaar kwam het terecht in de tipparade, hoort dit nummer dan bij 2009 of bij 2010? Volgens de huidige regel dus 2010, terwijl ik denk dat nummer meer thuis hoort in de knock-out van 2009. Als het nummer dus niet uitgebracht was op single had het daar toch ook aan meegedaan?
Zo denk ik erover, maar als de regels hetzelfde blijven doe ik ook gewoon mee
.
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 15:04 uur
Laten we gewoon eens kijken hoe de KO van 1965 loopt met de huidige regels, we kunnen altijd de regels veranderen bij eventuele volgende edities 

0
Almu
geplaatst: 28 augustus 2010, 17:04 uur
She's Not There is volgens mij en omdat dat helemaal niets zegt ook volgens Dutchcharts/Wikipedia echt uit 1964.
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 19:35 uur
ArthurDZ schreef:
Inderdaad, die regel is beter en duidelijker. In dat geval mag I Feel Good gewoon meedoen, omdat het als single is uitgebracht in 1965.

0
geplaatst: 29 augustus 2010, 11:10 uur
Vooruit dan maar:
- Ennio Morricone - Titoli (van Per Qualche Dollaro In Più)
- Rolling Stones - (I Can't Get No) Satisfaction
- Animals - We Gotta Get Out Of This Place
- Moody Blues - Go Now
- Beatles - Yesterday
En dan hopen dat iemand nog Work It Out van the Beatles nomineert.
En in iets mindere mate Mr. Tambourine Man van the Byrds
- Ennio Morricone - Titoli (van Per Qualche Dollaro In Più)
- Rolling Stones - (I Can't Get No) Satisfaction
- Animals - We Gotta Get Out Of This Place
- Moody Blues - Go Now
- Beatles - Yesterday
En dan hopen dat iemand nog Work It Out van the Beatles nomineert.
En in iets mindere mate Mr. Tambourine Man van the Byrds
* denotes required fields.