Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of 1960 !
zoeken in:
0
geplaatst: 26 september 2010, 10:53 uur
De 1960 top 10 bekijkende is het toch niet echt een bijzonder muzikaal en belangwekkend hitjaar voor de popmuziek geweest.
Enerzijds werden er best leuke liedjes gemaakt anderzijds is de 'spirit ' , de kracht en het vernieuwende van de rock and roll goeddeels verloren uit de hitparade. Men speelt op 'safe' en er is sprake van vervlakking.
Ik kan me daarom goed voorstellen dat dit voor veel jongere mensen niet hun 'cup of tea' is.
Toch zullen nummers zoals Oh Carol mij nooit gaan vervelen.
Waarschijnlijk omdat die liedjes ook zo onverbrekelijk zijn verbonden met mijn eerste muzikale herinneringen.
Enerzijds werden er best leuke liedjes gemaakt anderzijds is de 'spirit ' , de kracht en het vernieuwende van de rock and roll goeddeels verloren uit de hitparade. Men speelt op 'safe' en er is sprake van vervlakking.
Ik kan me daarom goed voorstellen dat dit voor veel jongere mensen niet hun 'cup of tea' is.
Toch zullen nummers zoals Oh Carol mij nooit gaan vervelen.
Waarschijnlijk omdat die liedjes ook zo onverbrekelijk zijn verbonden met mijn eerste muzikale herinneringen.

0
Benno
geplaatst: 26 september 2010, 11:03 uur
Voor de popmuziek is het misschien niet zo'n goed jaar. Als ik bekijk welke platen ik zelf ken uit 1960 en ook goed vind dan zit daar geen pop/rock tussen. Vooral de jazz, blues en country is in dat jaar erg goed vertegenwoordigd (Art Blakey, Muddy Waters, John Coltrane, Louvin Brothers). Maar dat vind je natuurlijk niet terug in de hitlijsten.
0
geplaatst: 26 september 2010, 11:07 uur
Rock'n roll viel er inderdaad weinig te bekennen in 1960 alsook in 1961 en 1962, vandaar dat ik die jaren iets minder vind dan de daaropvolgende jaren '60. Al vind ik de starlijst goed meevallen in die zin dat de meeste van mijn favoriete nummers dat jaar erin voorkomen. Dat is ook met de andere jaren '60 het geval, vanaf de jaren '70 is dat hoe langer hoe minder het geval. Anno 2010 ken ik genoeg prima nummers (zeker niet minder dan 1960) maar ik vind daar nauwelijks iets van terug in de hitlijsten.
Nummers zoals Oh Carol als ook die van bv. Sam Cooke, Roy Orbison, the Shadows, the Drifters ... zullen onvergetelijk blijven.
Overigens was popmuziek destijds louter een singlesmarkt, jazz manifesteerde zich op LP (begin jaren '60 werden er meer jazzalbums dan popalbums verkocht). Pas halverwege de jaren '60 kwam de LP-markt ook in de popmuziek goed op gang.
Nummers zoals Oh Carol als ook die van bv. Sam Cooke, Roy Orbison, the Shadows, the Drifters ... zullen onvergetelijk blijven.
Overigens was popmuziek destijds louter een singlesmarkt, jazz manifesteerde zich op LP (begin jaren '60 werden er meer jazzalbums dan popalbums verkocht). Pas halverwege de jaren '60 kwam de LP-markt ook in de popmuziek goed op gang.
0
geplaatst: 26 september 2010, 11:14 uur
Helemaal eens met Benno.
Eigenlijk zijn er maar vrij korte periodes in de hitgeschiedenis aan te wijzen welke muzikaal m.i. echt interessant waren.
Het meest belangwekkende werd ( en wordt ! ) toch buiten het hitwezen om gecreeerd.
edit: ook in Luc's schrijven kan ik mij goed vinden.
Eigenlijk zijn er maar vrij korte periodes in de hitgeschiedenis aan te wijzen welke muzikaal m.i. echt interessant waren.
Het meest belangwekkende werd ( en wordt ! ) toch buiten het hitwezen om gecreeerd.
edit: ook in Luc's schrijven kan ik mij goed vinden.
0
geplaatst: 26 september 2010, 11:22 uur
In de hitgeschiedenis vind ik de tweede helft van de jaren '60 duidelijk de interessantste. Maar daarnaast werden er toen ook veel belangwekkende popalbums uitgebracht. Dat laatste kun je moeilijk zeggen over 1960 (van de popartiesten in de startlijst bezit ik vrijwel enkel een hitcompilatie).
Zoals eerder gezegd, popmuziek zat toen nog in haar kinderschoenen maar prima (losse) songs konden ze wel brengen getuige deze lijst.
Zoals eerder gezegd, popmuziek zat toen nog in haar kinderschoenen maar prima (losse) songs konden ze wel brengen getuige deze lijst.
0
geplaatst: 26 september 2010, 11:24 uur
Ik ben het er niet mee eens.
Hitmuziek is altijd een instap naar het betere albumwerk.
Evergreens drukken een stempel op je jeugd.
Ze terughoren is je weer even jong voelen.
Ook dat vind ik "belangwekkend" genoeg om de hitlijsten
niet zomaar af te doen als minderwaardig tov albums.
1960 was een briljant hitsingle jaar.
Wij bespreken hier enkel een selectie van 30 (40) megasellers.
Dat is ook het uitgangspunt van dit spel.
En het klopt wat LucM over de albummarkt schrijft.
Die stelde op rock en popgebied nog niet veel voor.
Albums waren vooral verzamelaars van single a- en b-kanten.
En vergeet de ep's met 4 nummers niet. Erg in de mode in die tijd.
Ik ben klaar met mijn lijstje van 1959.
Maar ik moet er nog twee wegschrappen.
Als ik die knoop doorhak, kan ie online.
Als ik één van de twee Elvis nummers laat vallen,
ga ik misschien het verkeerde nummer kiezen.
Maar ik vind dat Elvis in 1959 vooral teerde op reeds opgenomen
successen en daarom misschien maar één nominatie verdient.
Wat zal het worden: A Fool Such As I of One Night?
Ik zou voor die laatste gaan.
Tenzij ik hier meteen terechtgewezen wordt.
1960 was een briljant hitsingle jaar.
Wij bespreken hier enkel een selectie van 30 (40) megasellers.
Dat is ook het uitgangspunt van dit spel.
En het klopt wat LucM over de albummarkt schrijft.
Die stelde op rock en popgebied nog niet veel voor.
Albums waren vooral verzamelaars van single a- en b-kanten.
En vergeet de ep's met 4 nummers niet. Erg in de mode in die tijd.
Ik ben klaar met mijn lijstje van 1959.
Maar ik moet er nog twee wegschrappen.
Als ik die knoop doorhak, kan ie online.
Als ik één van de twee Elvis nummers laat vallen,
ga ik misschien het verkeerde nummer kiezen.
Maar ik vind dat Elvis in 1959 vooral teerde op reeds opgenomen
successen en daarom misschien maar één nominatie verdient.
Wat zal het worden: A Fool Such As I of One Night?
Ik zou voor die laatste gaan.
Tenzij ik hier meteen terechtgewezen wordt.
0
geplaatst: 26 september 2010, 11:31 uur
dazzler schreef:
Hier ben ik het vrijwel geheel met jou eens , Dazzler !
Enkel met het begrip ' altijd ' zou ik oppassen , maar dat is een detail.
Geen twijfel mogelijk : ONE NIGHT dus ( origineel van Smiley Lewis , en van Elvis bestaat ook de versie met de originele , te toen te gewaagde tekst bevonden , opname.
0
geplaatst: 26 september 2010, 11:33 uur
Ik kies ook voor One Night.
Ik ben het ook eens met dazzler en de meeste nummers in de startlijst van 1960 vond ik tenslotte ook prima.
Ik ben het ook eens met dazzler en de meeste nummers in de startlijst van 1960 vond ik tenslotte ook prima.
0
geplaatst: 26 september 2010, 11:36 uur
Ja, die "altijd" is wat ongelukkig.
Wie zich verdiept in de betere albums,
is meestal ooit als kind bij het hitwerk begonnen.
Maar niet iedereen die naar de hitparade luistert,
wordt ook echt een muziekliefhebber nadien.
Die altijd werkt niet altijd (hehe) in de twee richtingen.
One Night dus, nu nog eentje wegstrepen en hij gaat online,
maar wel even wachten tot ik alle clipjes netjes geknipt heb.
Wie zich verdiept in de betere albums,
is meestal ooit als kind bij het hitwerk begonnen.
Maar niet iedereen die naar de hitparade luistert,
wordt ook echt een muziekliefhebber nadien.
Die altijd werkt niet altijd (hehe) in de twee richtingen.
One Night dus, nu nog eentje wegstrepen en hij gaat online,
maar wel even wachten tot ik alle clipjes netjes geknipt heb.
0
geplaatst: 26 september 2010, 11:50 uur
LucM schreef:
In de hitgeschiedenis vind ik de tweede helft van de jaren '60 duidelijk de interessantste. Maar daarnaast werden er toen ook veel belangwekkende popalbums uitgebracht. Dat laatste kun je moeilijk zeggen over 1960 (van de popartiesten in de startlijst bezit ik vrijwel enkel een hitcompilatie).
Zoals eerder gezegd, popmuziek zat toen nog in haar kinderschoenen maar prima (losse) songs konden ze wel brengen.
Zoals eerder gezegd, popmuziek zat toen nog in haar kinderschoenen maar prima (losse) songs konden ze wel brengen.
Wat een prachtige zondag toch : analyse van mijn iets jongere Zuiderbuur wordt door mij als geheel correct bevonden.
Over een 'popalbum' cultuur kon je toen absoluut nog niet spreken.
* denotes required fields.