MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2011

zoeken in:
Onweerwolf
sorry! momentje

Onweerwolf
Groep 1 - Ronde 2 - Ladder 9: [divart deelt 2x 1 punt uit]

102 The Beatles - A Day In The Life
98 The Cure - A Forest +2
85 The Doors - The End
76 Prince - Sign O' The Times +3
74 Arcade Fire - Intervention
68 The Rolling Stones - Sympathy For The Devil
62 Pearl Jam - Alive +1
36 Led Zeppelin - Whole Lotta Love +4

--------------------------

Groep 1 - Ronde 2 - Ladder 10:

102 Massive Attack - Teardrop +2
93 Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out)
79 Sinéad O'Connor - Troy
78 Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc) +4
74 Pink Floyd - Wish You Were Here +1
68 The Sound - Winning
57 U2 - New Year's Day +3
49 Killing Joke - Love Like Blood

Deadline 17.00u

Onweerwolf
Aquila schreef:
The Beatles -92, Massive Attack -90 het moet niet gekker worden....
Onweerwolf's systemen kunnen drie cijfers niet aan (het lijken de matrixborden van Rijkswaterstaat wel)

Klopt. Ik stem mbv een excel bestand dat automatisch totalen berekent en de boel op de juiste plek zet. Echter trekt het bestand totalen van boven de 99 niet zo goed. Dat moet ik nog aanpassen, indien mogelijk.

(Ik ben nog van plan het bestand te publiceren voor algemeen gebruik, echter ben ik samen met Sunderland (mijn trouwe beta-tester) op een probleem gestoten wat ik vooralsnog niet heb kunnen fixen.)

Aquila
Ah, dan weet ik bij wie ik me moet melden als ik op basis van de finale lijsten van vorig jaar wil berekenen welke users er statistisch het dichtste bij mijn lijstje zat. Ik heb de lijstjes van vorig jaar nog eens nageplozen en ben wel benieuwd wie er het dichtst tegen mji aan zat. Volgens mij kun je met twee getallenreeksen van 1-32 bekijken hoe groot de gemiddelde afwijking is tussen die twee ten opzichte van een vast punt (het nummer in kwestie). Iedereen die me dat trouwens kan uitleggen mag me PM sturen. Het moet iets zijn met correlatie en dan een getallenreeks, maar de uitkomsten zeggen me nog niet veel.

Op basis van wat ik hier dagelijks voorbij zie komen aan stemmen weet ik zeker dat dat postpunker of Svendra zou moeten zijn al waren postpunker's en mijn eindlijst wél totaal verschillend, omdat Beach Boys en Kate Bush ongeveer gespiegeld in onze lijstjes voorkwamen.

Onweerwolf
Wellicht zou je per nummer kunnen bepalen hoeveel posities verschil er zitten tussen jouw plaatsing van dat nummer in de finale lijst en de plaatsing van elke andere user. Als je dat vervolgens bij elk nummer doet en dan het gemiddelde neemt kom je op een getal uit per user en de user met het kleinste getal is diegene met wie je finalesmaak het meeste overeenkomt. Althans dat lijkt me wel een aardige indicatie, maar wellicht zijn er betere formules denkbaar.

Qua finale weet ik het niet maar ik gok dat overall mijn smaak het meest overeenkomt met Casartelli en Status Seeker en ik zie ook regelmatig gelijkenissen met aERo en Dazzler.

Gewoon getallen aftrekken van elkaar, dan alles optellen en delen door 32. Of ben ik nou gek?

Edit: Net te laat dus.

Groep 1 - Ronde 2 - Ladder 9: [divart deelt 2x 1 punt uit]]

106 The Beatles - A Day In The Life +4
98 The Cure - A Forest
87 The Doors - The End +2
79 Prince - Sign O' The Times +3
69 The Rolling Stones - Sympathy For The Devil +1
62 Pearl Jam - Alive
36 Led Zeppelin - Whole Lotta Love

102 Massive Attack - Teardrop
82 Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc) +4
82 Sinéad O'Connor - Troy +3
76 Pink Floyd - Wish You Were Here +2
68 The Sound - Winning
57 U2 - New Year's Day
50 Killing Joke - Love Like Blood +1

Deadline 17.00u

Aquila
@chevy93
Volgens mij werkt dat niet want als de ene reeks aftrekt van de andere reeks en dan alles optelt gaat het mis daar waar er negatieve getallen zijn ontstaan. Dus er moet ook iets met kwadrateren in of zo toch. Of ben ik nou gek?

Casartelli (moderator)
Ja, wat chevy zegt maar dan de verschillen elk gekwadrateerd (en zo je wilt de wortel uit de som der kwadraten)...

Nu meet je daar over het algemeen regressie tussen absolute waarden mee. Of het voor een vergelijking tussen twee ordeningen ook de meest geschikte methode is, daar laat mijn statistiek me even in de steek.

negatieve getallen omzetten naar positieve - veit.nl

met deze functie zijn de getallen positief =ABS(CEL1-CEL2)
ABS van absoluut.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

110 The Beatles - A Day In The Life +4
100 The Cure - A Forest +2
88 The Doors - The End +1
79 Prince - Sign O' The Times
72 The Rolling Stones - Sympathy For The Devil +3
62 Pearl Jam - Alive
36 Led Zeppelin - Whole Lotta Love

102 Massive Attack - Teardrop
84 Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc) +2
82 Sinéad O'Connor - Troy
80 Pink Floyd - Wish You Were Here +4
68 The Sound - Winning
58 U2 - New Year's Day +1
53 Killing Joke - Love Like Blood +3

Deadline 17.00u

Aquila
chevy93 schreef:

ABS van absoluut.

Nou het werd dus al weer ingewikkelder (ben nooit zo thuis geraakt in excel) als ik de post van casartelli lees dan duizelt het me al bijan - de wortel uit de som der kwadraten.... Daarom heb ik dus even iemand even nodig die meedenkt. Ik ga me er eens in verdiepen en meldt me wel via PM als ik er niet uitkom (of de resulaten niet geloof - ik ga het eens op jou testen - dat moet een hoog getal opleveren ), anders wordt het hier het topic een beetje te veel belast.

Ik zou er een clusteranalyse tegenaan gooien. Het probleem hierbij is de definitie van distance. De voorgestelde verschilberekening is aardig, maar als er veel songs van een bepaalde stijl in de top 32 staan en enkele juweeltjes van heel andere stijlen, gaat die dominante stijl zwaar tellen. Maar als grove benadering voldoet het. Nauwkeuriger zou zijn als je eerst de dimensies probeert te achterhalen, met behulp van factoranalyse. Misschien is er een dimensie aggressief/lieflijk, een dimensie melodisch/rhytmisch en een dimensie tijd (70s, 80s etc). Als je de 32 songs op die dimensies rankt kun je daarna de afstanden van spelers op die dimensies berekenen, dan de afstanden tussen spelers en spelerclusters ontdekken.

Allemaal leuk gehobby. Als ik tijd kan vinden wil ik misschien wel meehelpen, nu even niet.

112 The Beatles - A Day In The Life +2
100 The Cure - A Forest
92 The Doors - The End +4
79 Prince - Sign O' The Times
72 The Rolling Stones - Sympathy For The Devil
65 Pearl Jam - Alive +3
37 Led Zeppelin - Whole Lotta Love +1

105 Massive Attack - Teardrop +3
94 Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out) +1
84 Pink Floyd - Wish You Were Here +4
84 Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc)
70 The Sound - Winning +2
58 U2 - New Year's Day
53 Killing Joke - Love Like Blood

Deadline 17.00u

113 The Beatles - A Day In The Life +1
103 The Cure - A Forest +3
92 The Doors - The End
83 Prince - Sign O' The Times +4
72 The Rolling Stones - Sympathy For The Devil
65 Pearl Jam - Alive
39 Led Zeppelin - Whole Lotta Love +2

106 Massive Attack - Teardrop +1
94 Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out)
84 Pink Floyd - Wish You Were Here
72 The Sound - Winning +2
61 U2 - New Year's Day +3
57 Killing Joke - Love Like Blood +4

Deadline 17.00u

Onweerwolf
Orbilin schreef:
Ik zou er een clusteranalyse tegenaan gooien. Het probleem hierbij is de definitie van distance. De voorgestelde verschilberekening is aardig, maar als er veel songs van een bepaalde stijl in de top 32 staan en enkele juweeltjes van heel andere stijlen, gaat die dominante stijl zwaar tellen. Maar als grove benadering voldoet het. Nauwkeuriger zou zijn als je eerst de dimensies probeert te achterhalen, met behulp van factoranalyse. Misschien is er een dimensie aggressief/lieflijk, een dimensie melodisch/rhytmisch en een dimensie tijd (70s, 80s etc). Als je de 32 songs op die dimensies rankt kun je daarna de afstanden van spelers op die dimensies berekenen, dan de afstanden tussen spelers en spelerclusters ontdekken.

Allemaal leuk gehobby. Als ik tijd kan vinden wil ik misschien wel meehelpen, nu even niet.

Hier begin ik ook lichtelijk af te haken. Mijn Excel kwaliteiten bestaan vooral uit het zo effectief mogelijk toepassen van dingen die andere mensen hebben bedacht.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:

ABS van absoluut.

We doen moeilijk met kwadraten omdat grote verschillen in een steekproefanalyse dan zwaarder wegen. Dat is wel zinnig bij het vergelijken van absolute getallen, maar wellicht minder bij het vergelijken van ordeningsgetallen.

Ik was al afgehaakt

Onweerwolf
Ik wil graag even wat polsen mbt een nieuw systeem. Het gaat een beetje ver (nu nog) om het helemaal uit te leggen aangezien ik nog de puntjes op de i wil zetten en het met Erminio moet bespreken maar het is een systeem waar ik zelf erg tevreden over ben.

Het elimineert bijna volledig de situaties waarin nummers slechts nog spelen voor een bepaalde plaats en nooit meer hoger kunnen uitvallen. Het elimineert tevens de 2e ronde waarbij we heel lang met 3 ladders tegelijk spelen (tradioneel de fase waarbij flink wat mensen afhaken) en het heeft nog wat andere voordelen.

Het systeem gaat uit van maximaal 2 ladders tegelijk gedurende het gehele spel (met wellicht een korte uitzondering). Echter zitten er een aantal korte fases in met grote ladders. In ieder geval 176 ladders van 13 (2e ronde) en 2x 8 ladders van 16 (herkansingen van ronde 2 en ronde 3).

Ik wil graag weten hoe men tegenover deze grotere ladders staat en dat met name als alternatief voor het spelen van lange periode's met 3 of zelfs 4 ladders tegelijkertijd.

Aquila
Ik vind grotere ladders niet zo'n bezwaar - al weet jij waarschijnlijk net als ik dat het natellen voor de meesten een (nog) grotere opgave wordt.

Iser ook wel eens ge-experimenteerd met een methode waarbij elke user een vast aantal punten ter beschikking staat, bijvoorbeeld 15, en dat hij deze naar eigen inzicht mag verdelen met als extremen 1x15 tegenover 7x2 en 1x1 als je speelt met 8 nummers in een ladder? Ik realiseer me dat dit systeem heel gevoelig is voor beïnvloeding door laat-stemmers.

Even over de statistiek. Ik onderschrijf de analyse van casartelli dat je met het kwadrateren de grotere verschillen benadrukt en juist dat wil je bereiken. Volgens mij werkt simpel optellen veel onnauwkeuriger. Ik moet me dus even verder verdiepen in regressie en kleinste-kwadraten-analyse, niet? Want dat lijkt me de methode die het dichtst ligt bij wat mij voor ogen stond.

Casartelli (moderator)
Aquila schreef:
Even over de statistiek. Ik onderschrijf de analyse van casartelli dat je met het kwadrateren de grotere verschillen benadrukt en juist dat wil je bereiken. Volgens mij werkt simpel optellen veel onnauwkeuriger. Ik moet me dus even verder verdiepen in regressie en kleinste-kwadraten-analyse, niet? Want dat lijkt me de methode die het dichtst ligt bij wat mij voor ogen stond.

't Is vrij praktisch te realiseren door de twee kolommen in Excel te zetten (met bijvoorbeeld jouw rangorde in kolom A en de positie van jouw nummer 1, de positie van jouw nummer 2 etc. van degene met wie je vergelijkt in kolom B. Dan in kolom C het kwadraat van het verschil tussen de twee, kolom C optellen en klaar.
Aquila schreef:
Ik vind grotere ladders niet zo'n bezwaar - al weet jij waarschijnlijk net als ik dat het natellen voor de meesten een (nog) grotere opgave wordt.

Ik voorzie hetzelfde probleempje met het voorkomen van fouten. Van de andere kant wordt de kans op een "ongunstige loting" natuurlijk wel steeds kleiner naarmate de groepen groter worden. Verder denk ik dat het vervangen van 4 ladders van 8 door 2 ladders van 13 toch vooral neerkomt op het verplaatsen van het "probleem" van afhakende mensen; het komt er toch gewoon op neer dat er ineens iets moet gebeuren met een nogal grote hoeveelheid liedjes, die gedeeltelijk nog beluisterd moeten worden, etc.

Onweerwolf
Voor wat betreft fouten merk ik echter dit jaar wel dat het aantal dat wordt gemaakt toch behoorlijk lijkt te zijn afgenomen en daarnaast zijn er steeds meer users die inspringen en de boel controleren wat erg fijn is.

El Ninjo en ik hebben elkaar in 2010 iig veel meer pm's met correcties gestuurd dan dit jaar.

Groep 1 - Ronde 2 - Ladder 9: echt een ijzersterke ladder

113 The Beatles - A Day In The Life
103 The Cure - A Forest
95 The Doors - The End +3
83 Prince - Sign O' The Times
76 Arcade Fire - Intervention +2
76 The Rolling Stones - Sympathy For The Devil +4
66 Pearl Jam - Alive +1
39 Led Zeppelin - Whole Lotta Love

106 Massive Attack - Teardrop
98 Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out) +4
86 Pink Floyd - Wish You Were Here +2
85 Sinéad O'Connor - Troy +3
72 The Sound - Winning
61 U2 - New Year's Day
58 Killing Joke - Love Like Blood +1

Deadline 17.00u

MVW
Grotere ladders vind ik ook niet zo'n probleem. Doordat meerdere nummers het tegen elkaar opnemen in één ladder lijkt me dat ook de invloed van een (on)gunstige loting kleiner wordt. Edit: Casartelli was me voor

Ik moet zeggen dat ook ik een stuk minder actief was toen er met 3 ladders tegelijk werd gespeeld. Op een gegeven moment werd het lastig om bij te benen. Probeer het volgend jaar langer vol te houden nu ik de meeste nummers van de huidige eindlijst ken...

Onweerwolf
Casartelli schreef:
Verder denk ik dat het vervangen van 4 ladders van 8 door 2 ladders van 13 toch vooral neerkomt op het verplaatsen van het "probleem" van afhakende mensen; het komt er toch gewoon op neer dat er ineens iets moet gebeuren met een nogal grote hoeveelheid liedjes.

Dat is ten dele waar aangezien in het nieuwe systeem de nummers op (bijna) elk moment nog in theorie eerste kunnen worden terwijl dat in het huidige systeem niet zo is. Met andere woorden, het blijft spannender want je favorieten kunnen altijd nog hoger komen zolang je blijft stemmen.

super ladder, 7x 4pt en ook die 8e is geweldig, zou mooi zijn als Prince voor de verandering verder gaat.

113 The Beatles - A Day In The Life
106 The Cure - A Forest 3
97 The Doors - The End 2
84 Prince - Sign O' The Times 1
76 Arcade Fire - Intervention
76 The Rolling Stones - Sympathy For The Devil
70 Pearl Jam - Alive 4

Groep 1 - Ronde 2 - Ladder 10: (rampladder mag ik aub ook hier 7x 4pt uitdelen? , ik hoop dat Sinead het hier in ieder geval red als nieuw gezicht in de top 64)

110 Massive Attack - Teardrop 4
99 Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out) 1
88 Sinéad O'Connor - Troy 3
86 Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc) 2
86 Pink Floyd - Wish You Were Here
72 The Sound - Winning
61 U2 - New Year's Day
58 Killing Joke - Love Like Blood

Deadline 17.00u

Onweerwolf
Wat, basically, het idee achter mijn systeem is is dat er 1 groep nummers is, die telkens kleiner wordt. Dit in tegenstelling tot het huidige systeem waar de groep nummers eerst wordt gesplitst in 3 groepen en vervolgens in 8 groepen en daarna pas worden die 8 groepen telkens kleiner.

Aquila
spannend slot nog in ladder 10 (en in mindere mate 9)

@Onweerwolf, wat ik nu begrijp uit je post had ik er eerst niet uit opgemaakt, dus ik zal het nogmaals lezen, want dat klinkt wel interessant

Groep 1 - Ronde 2 - Ladder 9

116 The Beatles - A Day In The Life +3
103 The Cure - A Forest
95 The Doors - The End
87 Prince - Sign O' The Times +4
78 The Rolling Stones - Sympathy For The Devil +2
76 Arcade Fire - Intervention
67 Pearl Jam - Alive +1

109 Massive Attack - Teardrop +3
99 Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out) +1
89 Sinéad O'Connor - Troy +4
88 Pink Floyd - Wish You Were Here +2
72 The Sound - Winning
61 U2 - New Year's Day

Deadline 17.00u

een punt teveel in ladder 9??

Groep 1 - Ronde 2 - Ladder 9: topladder

117 The Beatles - A Day In The Life +1
103 The Cure - A Forest
97 The Doors - The End +2
87 Prince - Sign O' The Times
81 The Rolling Stones - Sympathy For The Devil +3
80 Arcade Fire - Intervention +4
67 Pearl Jam - Alive

112 Massive Attack - Teardrop +3
103 Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out) +4
90 Pink Floyd - Wish You Were Here +2
89 Sinéad O'Connor - Troy
72 The Sound - Winning
62 U2 - New Year's Day +1

Deadline 17.00u

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:36 uur

geplaatst: vandaag om 05:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.