MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2011

zoeken in:
Ik heb even geprobeerd wat nummers aan elkaar te koppelen en vervolgens te vergelijken, los van de kwaliteit van de nummers.

The Beach Boys - God Only Knows => The Beatles - A Day In The Life
Waarschijnlijk heeft iedereen hier zijn eigen voorkeur, dus de nummers met elkaar vergelijken zal weinig opleveren. Wel kun je weinig anders dan het ermee eens zijn dat The Beatles in het algemeen meer lof verdient dan The Beach Boys en dus (los van welk nummer beter zou zijn) kun je deze verandering positief noemen.

Echo & the Bunnymen - The Killing Moon => Nina Simone - Sinnerman
The Church - Under the Milky Way => Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Een wijziging van twee soortgelijke nummers waarvan we er al genoeg hadden naar een nieuw genre (vocal jazz/gospel) en een genre waarvan we tot nu toe alleen nog Marvin Gaye hadden (soul).

Lou Reed - Perfect Day => Sinéad O'Connor - Troy
Twee nummers die heel erg op de vocalen leunen. De wijziging zit hem er dus vooral in de sekse. Aangezien we voorheen alleen maar Kaatje hadden kan dit dus worden geïnterpreteerd als een positieve wijziging.

Talking Heads - Psycho Killer => Talking Heads - Once In A Lifetime
Zelfde artiest, ander nummer. Ik denk dat Once in a Lifetime wat meer representatief is voor de Pratende Hoofden, maar deze wijziging is eigenlijk alleen op basis van persoonlijke smaak in te schatten als positief dan wel negatief.

David Bowie - Ashes to Ashes => Pearl Jam - Black
David Bowie - Space Oddity => Sigur Rós - Svefn-G-Englar
The Doors - Riders on the Storm => dEUS - Instant Street
Radiohead - Fake Plastic Trees => Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
New Order - Blue Monday => Pixies - Where Is My Mind
Simple Minds - New Gold Dream (81,82,83, 84) => Kate Bush - The Man With The Child In His Eyes
Aan de linkerkant vinden we vier nummers van artiesten die nog steeds present zijn in de finale en twee nummers van artiesten die we niet meer terug gaan zien. Aan de rechterkant zien we drie nummers van artiesten die we mogen verwelkomen en ook drie artiesten die we vorig jaar en dit jaar ook al met een ander nummer aanwezig waren. De balans opnemend, is het aantal verschillende artiesten gestegen met 1.

Mits je de kwaliteit negeert, kun je concluderen dat de finale gevarieerd is geworden wat betreft variatie in genre, sekse en leeftijd (met Sam Cooke en Nina Simone meer oud, met dEUS, Sigur Rós en Arcade Fire meer nieuw). Niet geheel onbelangrijk punt is dat het nou net de kwaliteit het belangrijkste punt is in muziek

Voor mij is dit niet zo'n probleem. Kan het lijstje zo insturen. Zoals elk jaar ken ik alle nummers heel goed en zijn het bijna allemaal grote favorieten van mij. Jammer dat het niet zo divers is (het liefst zie ik van alle artiesten maar 1 nummer in de lijst) maar het zijn goede nummers.

Vorig jaar vond ik alleen mijn nummer 32 niet leuk. Zegt genoeg: ik heb een vreselijk doorsnee MuMe smaak

Sinds wanneer staat Arcade Fire op Spotify?
Nu nog met meer dan alleen Funeral. Dat album heb ik juist wel.

Ik vind de finale er een stuk mooier op geworden, moet ik zeggen.

potentiële dazzler top 20 songs (aangeduid met *)

Teunnis schreef:
In:
Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
dEUS - Instant Street
Kate Bush - The Man With The Child In His Eyes
Nina Simone - Sinnerman
Pearl Jam - Black
Pixies - Where Is My Mind *
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come *
Sigur Rós - Svefn-G-Englar
Sinéad O'Connor - Troy *
Talking Heads - Once In A Lifetime *
The Beatles - A Day In The Life *

Uit:
David Bowie - Ashes to Ashes *
David Bowie - Space Oddity
Echo & the Bunnymen - The Killing Moon *
Lou Reed - Perfect Day *
New Order - Blue Monday *
Radiohead - Fake Plastic Trees
Simple Minds - New Gold Dream (81,82,83, 84) *
Talking Heads - Psycho Killer *
The Beach Boys - God Only Knows *
The Church - Under the Milky Way *
The Doors - Riders on the Storm *

Voor mij niet bepaald een verbetering.
Al juich ik verandering in een spel dat een jaar lang duurt
en vaak een gelijkaardige finale oplevert alleen maar hevig toe.

Een aantal van de "nieuwe" nummers zaten er volgens mij
twee of meerdere jaren geleden ook al in ... Volgens mij was de finale
van vorig jaar vernieuwender dan deze van dit jaar. Enkel een persoonlijke mening.

De intrede van The Beatles en soul muziek vind ik de beste zaak van deze editie.

chevy93 schreef:
Sinds wanneer staat Arcade Fire op Spotify?
Nu nog met meer dan alleen Funeral. Dat album heb ik juist wel.

Staat nog steeds niet op Spotify, je kan het alleen maar luisteren doordat je het zelf op je pc hebt staan Hetzelfde geldt overigens voor A Day in the Life, die kan je ook alleen beluisteren als je hem zelf op je pc hebt staan.

Nee, want als je het alleen maar kunt luisteren, omdat het op jouw PC staat, is het album niet aanklikbaar. Hier de link:
Funeral by Arcade Fire on Spotify - open.spotify.com

Heb je overigens bewust gekozen voor remastered? En bv. bij Sinnerman de (Stereo)-versie?

Arcade Fire staat er volgens mij effectief op, want er staat een recensie bij het album.

Sinds 2007 hebben er 73 verschillende nummers in de Top 32 gestaan.

Dit zijn ze:

5x
Joy Division - Love Will Tear Us Apart
Kate Bush - Wuthering Heights
Massive Attack - Teardrop
Pixies - Debaser
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
The Doors - The End
The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
The Velvet Underground - Venus In Furs

4x
Arcade Fire - Rebellion (Lies)
David Bowie - "Heroes"
Depeche Mode - Enjoy The Silence
Echo & the Bunnymen - The Killing Moon
Joy Division - Atmosphere
Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
The Cure - A Forest
The Doors - Riders on the Storm
The Smiths - How Soon Is Now

3x
Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out)
Joy Division - Decades
Neil Young - Like a Hurricane
New Order - Blue Monday
Pixies - Where Is My Mind
Radiohead - Paranoid Android

2x
dEUS - Instant Street
Love - Alone Again Or
Marvin Gaye - What's Going On
Massive Attack - Unfinished Sympathy
Pearl Jam - Black
Radiohead - Exit Music (For A Film)
Sigur Ros - Untitled #8
Talking Heads - Once In A Lifetime
Talking Heads - Psycho Killer
The Beach Boys - God Only Knows
The Clash - London Calling
The Sound - Winning
The Velvet Underground - Heroin
U2 - The Unforgettable Fire

1x
Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
Bob Dylan - Like a Rolling Stone
David Bowie - Ashes to Ashes
Dead Can Dance - Summoning of the Muse
Japan - Nightporter
Joy Division - New Dawn Fades
Kate Bush - Cloudbusting
Killing Joke - Love Like Blood
Lou Reed - Perfect Day
Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness
Neil Young - A Man Needs a Maid
Neil Young - Cortez The Killer
Neil Young & Crazy Horse - Cowgirl in the Sand
Neil Young & Crazy Horse - Down by the River
Nick Drake - Northern Sky
Nick Drake - River Man
Nina Simone - Sinnerman
Pink Floyd - Comfortably Numb
Pink Floyd - Wish You Were Here
Pixies - Monkey Gone to Heaven
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Sigur Rós - Svefn-G-Englar
Sigur Ros - Vidrar Vel Til Loftarasa
The Beatles - A Day In The Life
The Church - Under the Milky Way
The Cure - Pictures of You
The Doors - The Crystal Ship
The The - Uncertain Smile
The Velvet Underground - All Tomorrow's Parties
Simple Minds - New Gold Dream (81,82,83, 84)
Sinéad O'Connor - Troy
The Waterboys - Don't Bang The Drum
Tom Waits - Martha

Dit is dus de eerste keer zonder The Killing Moon en Riders on the Storm

Zoals ik al vermoedde zijn 5 van de 11 nieuwe dus niet zo nieuw.

Dwejkk_ schreef:

3x
Pixies - Where Is My Mind

2x
dEUS - Instant Street
Pearl Jam - Black
Talking Heads - Once In A Lifetime

Quod erat demonstrandum.

Sowieso de beste finalelijst sinds 2008 (met Nick Drake & Tom Waits) en mijn nr. 28-31 van vorig jaar zijn allevier gesneuveld.

Enkel de variatie in artiesten moet nu nog wat omhoog. Andere jaren '00 bands/artiesten i.p.v. Radiohead en Arcade Fire vooral, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Onweerwolf
Dwejkk_ schreef:
Dit is dus de eerste keer zonder (..) Riders on the Storm

Het doet nog steeds pijn.

Koenr schreef:
mijn nr 28-31 van vorig jaar zijn allevier gesneuveld.
[..]
Enkel de variatie in artiesten moet nu nog wat omhoog.
Toch waren die 4 nummers wel nummers die voor variatie zorgden.
En dat terwijl jouw 1-4 nummers waren van artiesten die er meerdere keren in stonden (of hebben gestaan). Lou Reed dan even ook als VU-lid gerekend.

Een beter milieu begint bij jezelf.

Die bovenste 4 zijn wel allemaal veel verschillender in stijl. Dit jaar hebben de (traditioneel oververtegenwoordigde) jaren '80 een slag verloren ten koste van muziek uit verschillende genres en zowel uit de 60s, 70s en 00s. De lijst ziet er toch wel een stuk gevarieerder uit daardoor.

En wat schreef ik over de vorige editie? Dat hij volgens mij vernieuwender was.

Net zoals nu 6 unieke nummers vorig jaar. Dus dat is een status quo.

Dwejkk_ schreef:

1x
David Bowie - Ashes to Ashes
Lou Reed - Perfect Day
The Church - Under the Milky Way
Simple Minds - New Gold Dream (81,82,83, 84)

Nummers die vorig jaar nieuw waren en er nu nog in zitten, telde ik niet mee.

Quod erat demonstrandum (bis).

chevy93 schreef:
Nee, want als je het alleen maar kunt luisteren, omdat het op jouw PC staat, is het album niet aanklikbaar. Hier de link:
Funeral by Arcade Fire on Spotify - open.spotify.com

dumb_helicopter schreef:
Arcade Fire staat er volgens mij effectief op, want er staat een recensie bij het album.

Dat komt dan waarschijnlijk doordat het album in andere landen wel beschikbaar is. Als ik mijn harde schijf uitzet dan kan ik Funeral niet meer afspelen. Dat zie je overigens wel bij meer artiesten/albums/nummers.

chevy93 schreef:
Heb je overigens bewust gekozen voor remastered? En bv. bij Sinnerman de (Stereo)-versie?

Ben telkens voor de reguliere albumversie gegaan. Ik heb niet gelet op stereo/mono/remastered.

Dwejkk_ schreef:

Een paar enkelingen die ik al volledig vergeten was: Killing Joke, Manic Street Preachers, Nick Drake, The Waterboys. Volgend jaar weer aanwezig in de finale, graag!

Teunnis schreef:
Dat komt dan waarschijnlijk doordat het album in andere landen wel beschikbaar is. Als ik mijn harde schijf uitzet dan kan ik Funeral niet meer afspelen. Dat zie je overigens wel bij meer artiesten/albums/nummers.
Ik weet dat Groningen eigenlijk niet meer bij Nederland hoort, maar zou Spotify dat zo erg doortrekken?

Teunnis schreef:
Ben telkens voor de reguliere albumversie gegaan. Ik heb niet gelet op stereo/mono/remastered.
Ok, ja ik vraag het, omdat ik slecht tegen die toevoegingen kan. Je kunt ze ook niet weghalen, dus krijg je van die rare scrobbles.

Zo, lijstje ingestuurd. Met zulke nummers geen probleem. Zelfs nummer 32 vind ik dit jaar helemaal okay i.t.t. vorig jaar.

Ik mis nu toch wederom Farley 'Jackmaster' Funk's Love Can't Turn Around en Ten City's That's The Way Love Is in de finale. Wat een ergernis weer.

Klopt, eigenlijk heeft God Only Knows pas één keer meegedaan aan de finale. Wat het statement van dazzler overigens alleen maar versterkt. Moet zeggen dat het t.o.v. vorig jaar wel een flinke verbetering is, maar we moeten niet doen alsof we opeens een enorme variatie hebben. Eigenlijk hebben we maar 2 nieuwe. Sinnerman en Troy. A Change Is Gonna Come is meer een verlengde van de entree van Marvin Gaye vorig jaar.

Edit: Verdomd Arrie, niet zomaar je bericht weghalen.

Als Marvin Gaye overigens boven plek 18 eindigt, is hij de afgelopen 5 jaar telkens gestegen. Is er al een nummer die dat (ook) gedaan heeft?
Edit: A Day In the Life heeft het al gedaan, ongeacht de positie.

Sigur Ros - Vidrar Vel Til Loftarasa heeft toch nooit in de finale gestaan

Dat was toch Sigur Rós - Untitled #8 (Popplagið) en toch ook niet 2 keer???

Of had dat te maken met het feit je maar 10 nummers op volgorde moest zetten in 2007? En beide nummers wel in de top 32 stonden dat jaar.

chevy93 schreef:
(quote)
Ik weet dat Groningen eigenlijk niet meer bij Nederland hoort, maar zou Spotify dat zo erg doortrekken?

Heb jij het al geprobeerd zonder de Funeral-bestanden op je pc dan?

aERodynamIC schreef:
Sigur Ros - Vidrar Vel Til Loftarasa heeft toch nooit in de finale gestaan

Dat was toch Sigur Rós - Untitled #8 (Popplagið)???

Finale bestond in 2007 uit 16 nummers, en toen heeft dat nummer de 30e plaats behaald. Dwejkk_ kijkt in 2007 dus niet naar de finale, maar naar de top 32. Dus inderdaad, het heeft nooit in de finale gestaan.

Arrie schreef:
Heb jij het al geprobeerd zonder de Funeral-bestanden op je pc dan?
Nee, maar zoals dumb_helicopter al zei, komt het album met recensie. En dat gebeurd alleen met integrale bestanden.

Zijn de plekken 64-33 al bekendgemaakt? Light My Fire zou eventueel ook 5 jaar stijgende kunnen zijn, maar dat lijkt me niet, want dan moet 'ie 39e of hoger geworden zijn.

Dat kan toch ook kloppen met de verklaring van Teunnis dat ie alleen in het buitenland beschikbaar is?

Kijk maar eens bij een USA-only album:
spotify:album:7fhy8EF51PpdmXfW03ZC6h

Die wordt niet weergegeven als je op Arcade Fire zoekt.

Edit: Je hebt gelijk. Met deze laptop (waar Funeral niet op staat), is het inderdaad niet mogelijk. Heb nog nooit meegemaakt dat een album wel zo aanklikbaar is, maar eigenlijk niet op Spotify staat. Was altijd het een of het andere. Blijkbaar dus één van de weinige albums die ik heb die wel beschikbaar is in een ander land, maar niet hier.

Zeer tevreden met de uiteindelijke 32 finalisten. Het puzzellen kan beginnen al staat mijn Top 5 al vast en ook de onderste 2 zijn bekend.........

Ook even de bestanden weggegooid, en nee hoor: Funeral is bij mij niet beschikbaar en ook niet te vinden door erop te zoeken. (en recensie kan ik gewoon zien, dus Suburbs zal wel geen recensie hebben)

Edit: ah, je hebt het nu zelf ook al door. Je mag dan wel eigenwijs zijn, maar soms is het toch onterecht.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:24 uur

geplaatst: vandaag om 19:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.