Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2011
zoeken in:
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 december 2011, 16:33 uur
inquestos schreef:
Wat misschien interessant is, is om te kijken hoeveel nummers er nog ontbreken in de top2000. Als het goed is stromen er elk jaar steeds minder nummers in, zodat we uiteindelijk uitkomen op de 'echte top2000'. Daar zijn berekeningen voor, al heb ik die nu niet voorhanden, maar misschien weet Orbilin dit?
Wat misschien interessant is, is om te kijken hoeveel nummers er nog ontbreken in de top2000. Als het goed is stromen er elk jaar steeds minder nummers in, zodat we uiteindelijk uitkomen op de 'echte top2000'. Daar zijn berekeningen voor, al heb ik die nu niet voorhanden, maar misschien weet Orbilin dit?
Voor mijn gevoel zijn we dit jaar voor het eerst echt behoorlijk compleet. El Ninjo en ik hebben de afgelopen jaren een behoorlijke lijst met missende klassiekers gebouwd en daarvan zijn zo'n beetje alle echte toppers inmiddels wel ingestroomd. Wat rest zijn hoogstens platen die tussen de top en subtop inhangen danwel platen van acts die al heel vaak in de lijst staan.
Er zijn nog wel wat klassiekers te bedenken uit minder populaire genres die nog eens een kans verdienen maar die zullen het al een stuk moeilijker hebben om de lijst te halen. Dan denk ik aan jazz, world music, metal, ambient, etc.
Overigens is het wel zo dat op voorhand minder kansrijke platen toch wel door de MuMeLadder kunnen uitgroeien tot zeer geliefde platen. Dat bewijst Sinnerman op dit moment toch wel want dat is buiten de cirkel van echte soul-liefhebbers toch niet bepaald een bekende plaat. Ook voor mij was dat een ontdekking in de MuMeLadder een paar jaar terug en ik beschouw mezelf toch wel als iemand die zo'n beetje alle klassiekers uit grotere genres kent.
Het zou mij dan ook niet verbazen als de komende jaren het aantal nieuwe binnenkomers flink gaat zakken.
0
geplaatst: 9 december 2011, 16:42 uur
Onweerwolf schreef:
Voor mijn gevoel zijn we dit jaar voor het eerst echt behoorlijk compleet. El Ninjo en ik hebben de afgelopen jaren een behoorlijke lijst met missende klassiekers gebouwd en daarvan zijn zo'n beetje alle echte toppers inmiddels wel ingestroomd. Wat rest zijn hoogstens platen die tussen de top en subtop inhangen danwel platen van acts die al heel vaak in de lijst staan.
Met alle waardering voor jullie inzet: waarom zou de lijst compleet met 'klassiekers' moeten zijn? Het gaat er toch om wat MuMe gebruikers boeit. En hoe meer de lijst is dichtgeslibd met bekende nummers, hoe minder ruimte er is voor interessant onbekend werk.
0
Aquila
geplaatst: 9 december 2011, 16:44 uur
Svendra schreef:
[...]
[...]
x2 ik zou het omgekeerde beweren - ik zie nog wel klassiekers die hupsakee de lijst zo weer uitkunnen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 december 2011, 16:47 uur
Svendra schreef:
Met alle waardering voor jullie werk: waarom zou de lijst compleet met 'klassiekers' moeten zijn? Het gaat er toch om wat MuMe gebruikers boeit. En hoe meer de lijst is dichtgeslibd met bekende nummers, hoe minder ruimte er is voor interessant onbekend werk.
(quote)
Met alle waardering voor jullie werk: waarom zou de lijst compleet met 'klassiekers' moeten zijn? Het gaat er toch om wat MuMe gebruikers boeit. En hoe meer de lijst is dichtgeslibd met bekende nummers, hoe minder ruimte er is voor interessant onbekend werk.
Het volledige antwoord op de vraag waarom we klassiekers in de lijst zetten moet ik je schuldig blijven aangezien El Ninjo daar meer is begonnen en die kan je dan ook beter beantwoorden.
In mijn optiek werden er in het verleden nogal wat platen over het hoofd gezien die wel een plaatsje verdienden en derhalve zijn die op deze manier in de lijst gekomen. Het feit dat ze er in staan rechtvaardigt mijns inziens de keuze.
Ik ben het overigens niet met je eens dat de lijst dichtgeslibd is door bekende nummers. Het doel is immers niet om een lijst van onbekende nummers aan te leggen maar om de 2000 beste songs aller tijden, volgens de Music Meter users, te rangschikken.
Voor alleen onbekende nummers zijn er weer andere constructies bedacht in andere topics.
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 december 2011, 16:53 uur
Aquila schreef:
x2 ik zou het omgekeerde beweren - ik zie nog wel klassiekers die hupsakee de lijst zo weer uitkunnen.
(quote)
Dat is toch wat anders. Dat is jouw persoonlijke mening over die platen en die mening werd afgelopen jaar blijkbaar niet door het collectief aan stemmers gedeeld.
Ik zie ook wel een reeks platen, zowel klassiekers als niet-klassiekers, die er wat mij betreft niet in hoeven. Maar ze staan er allemaal in omdat andere mensen het mooie nummers vinden, dus ja dan lijkt het me wel gerechtvaardigd dat ze er in staan.
In tegenstelling tot bv de Radio 2 Top 2000 gebeurt alles hier volledig transparant en kun je van elke plaat nazoeken van wie ze punten hebben gekregen en waarom ze er dus in staan.
0
geplaatst: 9 december 2011, 16:55 uur
Onweerwolf schreef:
In mijn optiek werden er in het verleden nogal wat platen over het hoofd gezien die wel een plaatsje verdienden en derhalve zijn die op deze manier in de lijst gekomen. Het feit dat ze er in staan rechtvaardigt mijns inziens de keuze.
Niet helemaal mee eens. Als gekozen moet worden tussen enerzijds een subtopper van (laten we zeggen) The Cure of Bruce Springsteen en anderzijds een onbekend juweeltje, dan is het bekendere nummer in het voordeel. Als stemmer heb niet altijd genoeg tijd om onbekende werken te laten groeien.
Edit: mijn kleine kanttekening is dus dat de organisatoren van de Ladder invloed hebben op de lijst, door te bepalen wat in hun ogen 'klassiekers' zijn.
Ik ben het overigens niet met je eens dat de lijst dichtgeslibd is door bekende nummers.
Dat hoor je mij niet zeggen maar ik zou het wel jammer vinden als die kant opgaat
.Het doel is immers niet om een lijst van onbekende nummers aan te leggen maar om de 2000 beste songs aller tijden, volgens de Music Meter users,
Dat zouden in principe toch onbekende nummers kunnen zijn?
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 december 2011, 17:09 uur
Laten we als voorbeeld eens even Africa van Toto nemen. Dat is wellicht een van de meest verguisde nummers uit onze lijst. De plaat kwam dit jaar binnen op 1924.
Toch heeft die plaat dit jaar punten gekregen van de volgende users:
Co Jackso
the viking
ArthurDZ
chevy93
dvdschaaf
vigil
sq
Onweerwolf
Casartelli
Rhythm & Poetry
Nicolage Rico
Jester
dazzler
Poeha
nelis
laxus11
remcodulac
TGross
Choconas
Ceasar
MVW
Kees-Jan
Strangeways
Zorin
johannesA
GrafGantz
nevyn
sheep67
Sunderland
Ceasar
Dat zijn er maar liefst 30.
Als we er vanuit gaan dat in totaal (uitgezonderd de finale) ongeveer zo'n 100 verschillende users hebben gestemd op ladders in deze lijst gedurende het jaar dan vind ik 30 stemmers voor Africa toch wel aardig significant en dus verdient dit nummer, mijns inziens, haar plekje helemaal onderin, verguisd en al.
Co Jackso
the viking
ArthurDZ
chevy93
dvdschaaf
vigil
sq
Onweerwolf
Casartelli
Rhythm & Poetry
Nicolage Rico
Jester
dazzler
Poeha
nelis
laxus11
remcodulac
TGross
Choconas
Ceasar
MVW
Kees-Jan
Strangeways
Zorin
johannesA
GrafGantz
nevyn
sheep67
Sunderland
Ceasar
Als we er vanuit gaan dat in totaal (uitgezonderd de finale) ongeveer zo'n 100 verschillende users hebben gestemd op ladders in deze lijst gedurende het jaar dan vind ik 30 stemmers voor Africa toch wel aardig significant en dus verdient dit nummer, mijns inziens, haar plekje helemaal onderin, verguisd en al.
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 december 2011, 17:17 uur
Svendra schreef:
Niet helemaal mee eens. Als gekozen moet worden tussen enerzijds een subtopper van (laten we zeggen) The Cure of Bruce Springsteen en anderzijds een onbekend juweeltje, dan is het bekendere nummer in het voordeel. Als stemmer heb niet altijd genoeg tijd om onbekende werken te laten groeien.
(quote)
Als ik het goed begrijp stem jij in zo'n geval dus voor een bekend nummer ipv een onbekend nummer omdat je geen tijd hebt gehad om het onbekende nummer op je in te laten werken?
Dan kun je toch niet achteraf gaan klagen dat er te weinig onbekende nummers in de lijst staan?
Edit: mijn kleine kanttekening is dus dat de organisatoren van de Ladder invloed hebben op de lijst, door te bepalen wat in hun ogen 'klassiekers' zijn.
Net zo goed als alle andere users die invloed hebben, want iedereen mag nummers nomineren en al die zogenaamde klassiekers moeten ook nog eens punten van andere mensen krijgen om de lijst te halen. Het enige verschil is dat El Ninjo en ik uiteindelijk dus meer nummers per jaar hebben genomineerd. Echter, het uitgangspunt is daarbij nooit onze eigen smaak geweest. De nummers zijn grotendeels gehaald uit andere toplijsten e.d.
(quote)
Dat hoor je mij niet zeggen maar ik zou het wel jammer vinden als die kant opgaat
. Tsja, ik denk dat dit een aspect is van een aller tijden lijst samengesteld door een collectief dat je onmogelijk kunt voorkomen.
(quote)
Dat zouden in principe toch onbekende nummers kunnen zijn?
Dat kan. Iedereen kan toch ook onbekende nummers nomineren?
0
geplaatst: 9 december 2011, 17:40 uur
Onweerwolf schreef:
(quote)
Ja, maar dat gevoel zou je dus hard kunnen maken met cijfers, iets wat hier graag wordt gedaan. Elk jaar stromen er nog nummers in die er blijkbaar in horen. Er zijn formules voor die in kunnen schatten hoeveel % nog ontbreekt. Ik dacht misschien weet Orbital die formule.
0
geplaatst: 9 december 2011, 17:42 uur
Onweerwolf schreef:
Als ik het goed begrijp stem jij in zo'n geval dus voor een bekend nummer ipv een onbekend nummer omdat je geen tijd hebt gehad om het onbekende nummer op je in te laten werken?
Dan kun je toch niet achteraf gaan klagen dat er te weinig onbekende nummers in de lijst staan?
Ik had het toch niet over mezelf? Als in een ladder een onbekend nummer staat, denk ik eerder: 'hee leuk' en bij twijfel krijgt 'ie de voorkeur. Maar mijn punt is dat onbekende nummers altijd licht in het nadeel zijn. Het enige verschil is dat El Ninjo en ik uiteindelijk dus meer nummers per jaar hebben genomineerd. Echter, het uitgangspunt is daarbij nooit onze eigen smaak geweest. De nummers zijn grotendeels gehaald uit andere toplijsten e.d.
Klopt, ik twijfel ook helemaal niet aan jullie integriteit. Maar verder heb ik nu het punt wel gemaakt, en nogmaals: grote waardering voor jullie inzet
.
0
geplaatst: 9 december 2011, 17:48 uur
dat onbekende nummers altijd licht in het nadeel zijn.
...maak van dat licht maar rustig behoorlijk, of zwaar .....
0
geplaatst: 9 december 2011, 17:48 uur
Hoe zit het eigenlijk met de nominaties van volgend jaar? Hoeveel users kunnen een lijstje inzenden en komt er dan ook weer een andere lijst (nog meer klassiekers?) bij?
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 december 2011, 18:09 uur
Svendra schreef:
Ik had het toch niet over mezelf? Als in een ladder een onbekend nummer staat, denk ik eerder: 'hee leuk' en bij twijfel krijgt 'ie de voorkeur. Maar mijn punt is dat onbekende nummers altijd licht in het nadeel zijn.
(quote)
Ik had het toch niet over mezelf? Als in een ladder een onbekend nummer staat, denk ik eerder: 'hee leuk' en bij twijfel krijgt 'ie de voorkeur. Maar mijn punt is dat onbekende nummers altijd licht in het nadeel zijn. Je stelling was in het algemeen leek me, dus ik ging er vanuit dat je jezelf daar ook mee bedoelde.
(quote)
Klopt, ik twijfel ook helemaal niet aan jullie integriteit. Maar verder heb ik nu het punt wel gemaakt, en nogmaals: grote waardering voor jullie inzet
. Dank je.
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 december 2011, 18:12 uur
MVW schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de nominaties van volgend jaar? Hoeveel users kunnen een lijstje inzenden en komt er dan ook weer een andere lijst (nog meer klassiekers?) bij?
Dat is nog niet helemaal zeker. Het hangt er mede vanaf in hoeverre we het huidige systeem gaan aanpassen en daar zijn we nog niet over uit.
Als het aan mij ligt doen we gewoon weer 816 nieuwe nominaties en ik denk dat dat ook wel gaat gebeuren.
Qua klassiekers, zoals ik zal zei: voor mijn gevoel hebben we de meeste nu wel gehad dus wat mij betreft kan het klassiekerslijstje wel wat kleiner, maar dat hangt van Erminio af en van de vraag hoeveel mensen ook daadwerkelijk nummers willen nomineren. Vorig jaar was het eigenlijk precies kloppend.
0
geplaatst: 9 december 2011, 18:14 uur
MVW schreef:
Het is aan de andere kant toch ook niet de bedoeling om allerlei obscure plaatjes te nomineren (bijv. van een plaatje uit Peru uit 1953 met twee stemmen
) puur en alleen om onder de aandacht te brengen bij het MuMe-publiek?
Het is aan de andere kant toch ook niet de bedoeling om allerlei obscure plaatjes te nomineren (bijv. van een plaatje uit Peru uit 1953 met twee stemmen
) puur en alleen om onder de aandacht te brengen bij het MuMe-publiek? Nee, dat gaat ook wel erg veel. Ik nomineer gewoon muziek die ik erg leuk vind èn waarvan ik verwacht dat het hier aan slaat/zou kunnen slaan. Maar er zijn ook een aantal genres die ik erg tof vind, maar hier vrijwel compleet ontbreken. Dus daar wil ik ook wel vaak iets van nomineren, terwijl dat eigenlijk een kansloze bedoening is. Ik krijg ook het idee dat het sommige mensen er meer om gaat nummers te nomineren die de lijst halen en dat het ze niet zoveel uitmaakt of ze het ook leuke muziek vinden. Dat vind ik jammer.
Overigens heb ik door de ladder daadwerkelijk wel eens een compleet obscure Zuid-Amerikaanse psychedelische plaat ontdekt (niet Os Mutantes, maar iets uit Peru of Ecuador meen ik).
Hoe leuke bijkomstigheid het ook kan zijn hoor, maar daar zijn toch ook andere middelen voor denk ik (pm, overige topics wellicht).
Da's waar, voor het ontdekken van muziek hoef je in dit topic niet echt meer te zijn en zijn andere topics handiger. Maar in het begin was dat wel anders. Ik vind de eerste ronde van het spel ook altijd de leukste omdat er dan nog te ontdekken valt, daarna haak ik altijd langzaam af (om weer in te haken als de finale nadert).
0
geplaatst: 9 december 2011, 18:25 uur
herman schreef:
Ik vind de eerste ronde van het spel ook altijd de leukste omdat er dan nog te ontdekken valt, daarna haak ik altijd langzaam af (om weer in te haken als de finale nadert).
Ik vind de eerste ronde van het spel ook altijd de leukste omdat er dan nog te ontdekken valt, daarna haak ik altijd langzaam af (om weer in te haken als de finale nadert).
Helaas is dat mij dit jaar ook gebeurt, hoewel daar ook nog droevige familie omstandigheden mede ten grondslag aan lagen.
Maar na zo'n eerste ronde is de echte drive bij mij wel een beetje verdwenen.
Want of een nummer nu op pakweg plek 420 of op 1850 eindigt, dat maakt mij dan niet zo veel meer uit.
0
geplaatst: 9 december 2011, 18:33 uur
Mijn nominaties zullen in ieder geval gewoon weer een afspiegeling zijn van mijn favoriete muziek, in plaats van het resultaat van een gedegen statistische analyse. Er zullen misschien nummers tussen staan van albums met minder dan tien stemmen, maar kwaliteit zou uiteindelijk altijd moeten komen bovendrijven. Ik ga er vanuit dat ook op deze manier wel wat nominaties de tand des ladders kunnen weerstaan 
Ik hoop wel dat er weer plaats is voor tien per persoon, want na een eerste brainstormsessie heb ik inmiddels nog enkele tientallen kandidaten. Wordt dus weer wreed schrappen...

Ik hoop wel dat er weer plaats is voor tien per persoon, want na een eerste brainstormsessie heb ik inmiddels nog enkele tientallen kandidaten. Wordt dus weer wreed schrappen...
0
geplaatst: 9 december 2011, 19:36 uur
inquestos schreef:
Ja, maar dat gevoel zou je dus hard kunnen maken met cijfers, iets wat hier graag wordt gedaan. Elk jaar stromen er nog nummers in die er blijkbaar in horen. Er zijn formules voor die in kunnen schatten hoeveel % nog ontbreekt. Ik dacht misschien weet Orbital die formule.
(quote)
Orbital kan leuke muziek maken, maar of hij ook handig is met statistiek durf ik niet te zeggen

0
geplaatst: 9 december 2011, 19:40 uur
Onweerwolf schreef:
Er zijn nog wel wat klassiekers te bedenken uit minder populaire genres die nog eens een kans verdienen maar die zullen het al een stuk moeilijker hebben om de lijst te halen. Dan denk ik aan jazz, world music, metal, ambient, etc.
Overigens is het wel zo dat op voorhand minder kansrijke platen toch wel door de MuMeLadder kunnen uitgroeien tot zeer geliefde platen. Dat bewijst Sinnerman op dit moment toch wel want dat is buiten de cirkel van echte soul-liefhebbers toch niet bepaald een bekende plaat. Ook voor mij was dat een ontdekking in de MuMeLadder een paar jaar terug en ik beschouw mezelf toch wel als iemand die zo'n beetje alle klassiekers uit grotere genres kent.
Het zou mij dan ook niet verbazen als de komende jaren het aantal nieuwe binnenkomers flink gaat zakken.
(quote)
Als ik zie hoeveel nummers van de top 1000 er compleet uitgedonderd zijn is de lijst niet bepaald stabiel te noemen. Dat gaat met het huidige aantal stemmers niet veranderen, de wet van de grote getallen gaat nog niet op.
40 jaar popmuziek (plus een handvol oudere songs) & 2000 posities -> 50 per jaar, dus elk jaar zo'n 50 nieuwe (tenzij de culturele barbarij doorzet), die komen nog bovenop de normale instabiliteit.
Wild ideetje: Laat de lijst elk jaar met 50 songs groeien, over 100 jaar is iedereen Johan Cruijf vergeten, maar willen we dat Sinnerman in de vergetelheid raakt?
En ik vind het inderdaad jammer dat esoterische genres geen kans maken, dat is de dictatuur van de meerderheid, over smaak valt niet te twisten, wat de een prachtig vind kan de ander niks vinden, dus komt er toch een middle-of-the-road bovendrijven, of - zolang het aantal stemmers beperkt is - het beste van die genres met voldoende liefhebbers. En dat is dan wel weer leuk van die eerste ronde, dan hoor je nummers die maar één persoon prachtig hoeft te vinden.
Edit: dan hoor je misschien een nummer dat maar twee personen prachtig vinden en ben jij die tweede.
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 december 2011, 20:10 uur
Orbilin schreef:
Als ik zie hoeveel nummers van de top 1000 er compleet uitgedonderd zijn is de lijst niet bepaald stabiel te noemen. Dat gaat met het huidige aantal stemmers niet veranderen, de wet van de grote getallen gaat nog niet op.
(quote)
Mijn vermoeden is dus dat die stabiliteit dus nu wel gaat optreden aangezien we dit jaar voor mijn gevoel aardig compleet zijn.
Of dit ook zo is moet nog blijken, maar dat valt op dit moment niet vast te stellen.
0
geplaatst: 9 december 2011, 20:11 uur
Orbilin schreef:
Edit: dan hoor je misschien een nummer dat maar twee personen prachtig vinden en ben jij die tweede.
Die laatste opmerking raakt de kern voor wat betreft mijn beweegredenen om de MuMe Ladder 2011 versie eens intensief bij te gaan houden. En er zijn zeker diverse (onbekende) pareltjes voorbij gekomen. Voorgaande jaren heb ik niet "bewust" meegemaakt.
Wel een goed gekozen titeltrack van The Doors voor de laatste positie in mijn top 32.
0
geplaatst: 9 december 2011, 20:25 uur
mijn top 32 gaat ongeveer zo
1-3: extreem goed
2-13: zeer goed
14-28: goed
29-30: matig
31: slecht
32: U2
0
geplaatst: 9 december 2011, 21:02 uur
Kom er nu pas achter dat niet Viðrar Vel Til Loftárása, maar Svefn-G-Englar is die in de finale staat
.
.
0
geplaatst: 9 december 2011, 21:54 uur
Onweerwolf schreef:
Laten we als voorbeeld eens even Africa van Toto nemen. Dat is wellicht een van de meest verguisde nummers uit onze lijst.
Laten we als voorbeeld eens even Africa van Toto nemen. Dat is wellicht een van de meest verguisde nummers uit onze lijst.
Kunst als je users dubbel telt

0
geplaatst: 9 december 2011, 22:09 uur
arcade monkeys schreef:
Haha, U2 scoort weer punten in de love-hate competitie

0
geplaatst: 9 december 2011, 22:26 uur
Ik vraag me toch af wat mensen zo slecht vinden aan dit specifieke U2-nummer. De afkeer tegen U2 kan ik absoluut begrijpen, om meerdere redenen. Maar dit is toch geen lege stadionrock zoals ze later zouden gaan maken? Dit is een vrij subtiel nummer, zonder al te veel overdreven pathos.
0
geplaatst: 9 december 2011, 22:38 uur
ik ben totaal geen U2-fan (ik vind twee albums echt goed, een paar nog wel aardig en alles van de laatste jaren vreselijk), maar vind dit nummer echt prachtig.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.