MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog ABC'tje

zoeken in:
van de a tot de z, moet kunnen toch?

A: Asia

B: Barclay James Harvest

C: Camel

jori stes schreef:
B: Barclay James Harvest

Klinkt goed op het eerste gehoor.

D: Dream Theater

E: Echolyn

Explosions in the Sky
The Echelon Effect

edit: *zucht*
edit2: Flower Kings

chevy93 schreef:
Explosions in the Sky

Da's toch geen prog? Lijkt me postrock...

Oftewel, een subgenre van progrock.

Postrock een subgenre van progrock? Dat heb ik nog nooit gehoord, hoe kom je daarbij?

G: Gryphon

@Arrie; Omdat het zo is?
Post-rock is a subgenre of alternative rock and progressive rock

Zie ook; Post Rock/Math rock, a progressive rock music sub-genre - progarchives.com

Tja, Wikipedia als bron...

De overeenkomst is misschien de lengte van de nummers, maar het zijn verder gewoon twee verschillende genres. Postrock is ook niet ontstaan uit de progrock ofzo.

H: Hawkwind

Immanu El
Arrie schreef:
Tja, Wikipedia als bron...
Tja, niet verder kijken dan je neus lang is..

J: Jethro Tull

K: Kansas

L: Los Jaivas

Marillion/Mike Oldfield

Zephyr
N : Nice Beaver

O: Opeth

Postrock is net zo min Progrock, als dat Death Metal Black Metal is. Misschien overeenkomsten, maar zeker niet meer dan dat. Postrock is geen subgenre, van het subgenre Progrock. Volgens mij zijn het beide subgenres van het genre Rock.

P: Psychotic Waltz, want PT kent iedereen al wel!

Zephyr
Q : Queensryche

R: Rush

S: Shadow Gallery

T: Threshold

"Post-rock brought together a host of mostly experimental genres -- Kraut-rock, ambient, prog-rock, space rock, math rock, tape music, minimalist classical, British IDM, jazz (both avant-garde and cool), and dub reggae, to name the most prevalent -- with results that were largely based in rock, but didn't rock per se."

Allmusic.com

OT: Unicorn

Schiet me opeens een andere disussie te binnen. Is Prog gelijk aan Sympho? Voor mij eigenlijk niet, maar bij Prog denk ik toch wel snel aan Symphobandjes. Terwijl het grote gros verre van progressieve muziek maakt.

L_T_B schreef:
"Post-rock brought together a host of mostly experimental genres -- Kraut-rock, ambient, prog-rock, space rock, math rock, tape music, minimalist classical, British IDM, jazz (both avant-garde and cool), and dub reggae, to name the most prevalent -- with results that were largely based in rock, but didn't rock per se."

Allmusic.com

Dat het er enigszins door beïnvloed is, maakt het nog geen subgenre. Of bedoel je dat er ook mee?

Edit: @Etiul: ja. Gewoon twee verschillende namen voor hetzelfde genre. In de jaren '70 noemde het men symfo, tegenwoordig noemt men het prog.

Arrie schreef:
Of bedoel je dat er ook mee?

Ja.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:23 uur

geplaatst: vandaag om 20:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.