MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Songs KO

zoeken in:
Ozric Spacefolk schreef:

Ik kijk naar progarchives voor de discografiën en meer niet.
Zoveel meer heeft die site niet te bieden. Als Pink Floyd en Camel stemgemiddelden hebben van boven de 4* is dat daar niet verwonderlijk.

Op een gemeleerde site als MusicMeter of RateYourMusic worden platen ook beoordeeld door hiphoppers en housers. Dan drijven de echte meesterwerkjes vanzelf naar boven.

Zoals het door mij zo gehate OK Computer

Twee problemen van Progarchives zijn dat de stemmen alleen in hele punten van 1 t/m 5 kunnen worden gegeven, wat minder ruimte tot differentiatie biedt, en de gewogen manier van middelen. Mij zeggen de gemiddeldes wel wat (mits er voldoende stemmen zijn uitgebracht om representatief te zijn) maar dan vooral relatief. Van een band waar ik niets van ken zal ik al snel met het album met het hoogste gemiddelde beginnen.

Waarom de mening van hiphoppers en housers bepalend zou zijn voor of iets een progmeesterwerk is, is me niet echt duidelijk. Daarvoor hecht ik in ieder te veel aan de mening van mensen met een goed referentiekader en niet aan de incidentele stemmer.

Ozric Spacefolk
0-4

Ozric Spacefolk
Brunniepoo schreef:

Waarom de mening van hiphoppers en housers bepalend zou zijn voor of iets een progmeesterwerk is, is me niet echt duidelijk. Daarvoor hecht ik in ieder te veel aan de mening van mensen met een goed referentiekader en niet aan de incidentele stemmer.

Ik vind het juist leuk als een hiphopper een plaat van Camel of King Crimson te gek vindt.
Dat betekent voor mij, dat de plaat lekker groove't, denk ik....

0-5

Een makkelijke in deze ronde.

johannesA
0-6

Ozric Spacefolk schreef:
Zoveel meer heeft die site niet te bieden. Als Pink Floyd en Camel stemgemiddelden hebben van boven de 4* is dat daar niet verwonderlijk.
Maar wat kan mij het schelen of een hiphopper King Crimson goed vindt? Met alle respect voor die user, maar waarschijnlijk heb ik toch weinig tot geen affectie met hem/haar. Bovendien, het gaat mij niet om de absolute gemiddeldes, maar om de relatieve gemiddelde. Als een album met een 4 sterren op 1 bovenaan prijkt in een top 100 zegt mij dat meer dan met een 4,5 ergens onderaan in een top 100 te bungelen.

Ik zou niet weten waarom gemiddeldes op progarchives niet logisch zijn, omdat er daar alleen progliefhebbers stemmen. Sterker nog, die gemiddeldes neem ik als het om prog gaat serieuzer dan de gemiddeldes hier. Wellicht dat het feit dat je alleen hele cijfers kunt geven een belemmering kan zijn. Maar met genoeg stemmen heft het een het andere wel op.

En 6-7 , mooi die tegenstand.

Ozric Spacefolk
chevy93 schreef:
(quote)
Maar wat kan mij het schelen of een hiphopper King Crimson goed vindt? Met alle respect voor die user, maar waarschijnlijk heb ik toch weinig tot geen affectie met hem/haar. Bovendien, het gaat mij niet om de absolute gemiddeldes, maar om de relatieve gemiddelde. Als een album met een 4 sterren op 1 bovenaan prijkt in een top 100 zegt mij dat meer dan met een 4,5 ergens onderaan in een top 100 te bungelen.

Ik zou niet weten waarom gemiddeldes op progarchives niet logisch zijn, omdat er daar alleen progliefhebbers stemmen. Sterker nog, die gemiddeldes neem ik als het om prog gaat serieuzer dan de gemiddeldes hier. Wellicht dat het feit dat je alleen hele cijfers kunt geven een belemmering kan zijn. Maar met genoeg stemmen heft het een het andere wel op.

Misschien ligt het dan gewoon aan mij.
Progrock is maar een klein onderdeel van mijn muziekliefde.
Ik houd graag van cross-over stijlen...

7-7

Ozric Spacefolk schreef:
Misschien ligt het dan gewoon aan mij.
Progrock is maar een klein onderdeel van mijn muziekliefde.
Ik houd graag van cross-over stijlen...
Waarschijnlijk begrijp je me verkeerd. Voor soul-albums kijk ik uiteraard niet op progarchives.

Kom op zeg. Crime of the Century beter dan Starless?

7-8

Ozric Spacefolk
chevy93 schreef:
(quote)
Waarschijnlijk begrijp je me verkeerd. Voor soul-albums kijk ik uiteraard niet op progarchives.

Nee ik begrijp je goed. Maar ik lees vaak op progarchives negatieve reacties, omdat iets te dansbaar is of te metal of weet ik veel wat.

Op een ander muzieksite worden experimenten buiten de geijkte prog-regels om, soms juist omarmd...

Ozric Spacefolk schreef:
Ik kijk naar progarchives voor de discografiën en meer niet.
Zoveel meer heeft die site niet te bieden.

Mooi van Progarchives is dat de meest onbekende bands gerecenseerd worden. Het is daarmee een fijne bron van achtergrondinfo.

Stemgemiddelden neem ik met een finke korrel zout. Krijg de indruk dat de gemiddelden op Progarchives nog vaker van mijn smaak afwijken dan hier op MuMe al het geval is. Van de andere kant: ik heb ook een paar mooie albums ontdekt a.h.v. hoge positie in jaarlijsten.

Casartelli (moderator)
Ozric Spacefolk schreef:
Nee ik begrijp je goed. Maar ik lees vaak op progarchives negatieve reacties, omdat iets te dansbaar is of te metal of weet ik veel wat.

Dat is wel waar ja. Het stereotype van de progliefhebber als een nogal conservatieve luisteraar wordt daar helaas nogal eens bewaarheid. Maar goed, daar staat dan weer een hoop liefde voor het meer puristische werk tegenover [edit: precies wat Svendra hierboven al zegt].

Svendra schreef:
Kom op zeg. Crime of the Century beter dan Starless?

Vrij ongeloofwaardig idd maar ja het staat er echt

Ozric Spacefolk
Voorlopig loopt Starless voor...

Maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat fusion-gerichte protometal lawaai van Red kan waarderen....

Ach, ik refereer maar even aan Firth of Fifth. Maar in tegenstelling tot dat nummer zal Starless het uiteindelijk wel halen.

En ik ben nu eenmaal geen groot fan van KC.

8
The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card
vs.
Genesis - Supper's Ready

Gast
geplaatst: vandaag om 19:25 uur

geplaatst: vandaag om 19:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.