MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De beste zin uit de muziekgeschiedenis (Poging #2)

zoeken in:
Ik speel al een tijdje met dit idee, dus ga ik het maar weer eens proberen. Eerder probeerde ik het al in de vorm van Muziek >> Muziekgames >> "De mooiste zin uit de muziekgeschiedenis"-KO. Destijds zei ik nog:
Chevy schreef:
Tja, het blijft een muziekforum, dus stemmen op de zin alleen, is meer iets voor boekmeter. Bovendien kan een zin nog zo mooi zijn, het gaat om de manier waarop het gebracht wordt.
Bij nader inzien klopt het wel wat vigil destijds zei:
vigil schreef:
Maar aangezien er ook schreeuwen, ge-mmmmm of een songtitel die verder zonder het liedje geen sense maakt mogen meedoen lijkt me dat niet interessant. Zeker ook in samenwerking met de linkjes waardoor mensen toch gewoon op het liedje en niet op tekst gaan stemmen.
Stemmen op liedjes doen we al genoeg, dus hopelijk in deze vorm een leuke, originele KO die weer eens wat variatie in de muziekkeuken brengt. Sowieso is het organisatorisch makkelijker in deze vorm.

Linkjes hoeven dit keer dus niet ingeleverd te worden, maar nog wel even wat duidelijk stellen: het gaat dus om een echte zin. Een zin hoeft niet aan een stuk door gezongen te worden, maar mag ook doorlopend zijn. Een deel van die zin mag ook, als jij dat mooier vindt dan de complete zin. Verder ga ik de zinnen niet controleren, maar het lijkt me het leukste als de winnaar geen quote is van Edgar Allan Poe (Alan Parsons Project) of Churchill) (Fool’s Overture). Simpel gezegd: het moet uit het brein ontsproten zijn van de tekstschrijver zelf. Nogmaals, dit ga ik niet controleren en als in dit in één van mijn zinnen het geval is, hoor ik dat graag.

Aangezien ik neem aan dat niemand op het nummer zelf gaat stemmen, stel ik voor artiest en titel er gewoon bij te zetten, zodat niet iedereen hoeft te googelen op waar die mooie zin nou eigenlijk vandaan komt. Misschien dat we een maximaal aantal regels per artiest/nummer moeten instellen, maar dat zien we dan wel.

Voorlopig maar beginnen met (maximaal) 10 zinnen?

En ik was uiteraard al voorbereid.

Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder (Zo te sterven op het water met je vleugels van papier)
Eagles - Hotel California ("You can check out anytime you like, but you can never leave")
King Crimson - Epitath (Upon the instruments of death the sunlight brightly gleams)
Marillion - Script for a Jester’s Tear (In the silence of my shame the mute that sang the sirens' song)
Muse - Knights of Cydonia (I'll show you a God that falls asleep on the job)
Oasis - Don’t Look Back in Anger (But please don't put your life in the hands of a Rock n' Roll band who'll throw it all away)
Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orleans (To such as me who longs to see how an angel oughta be)
Pink Floyd - Echoes (Cloudless every day you fall upon my waking eyes)
Simon & Garfunkel - The Boxer (In the clearing stands a boxer and a fighter by his trade and he carries the reminders of every glove that laid him down or cut him till he cried out in his anger and his shame: "I am leaving, I am leaving", but the fighter still remains)
The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card (The game never ends when your whole world depends on the turn of a friendly card)

Deze viel als laatste af, maar ik verwacht dat deze ook wel door iemand anders genomineerd wordt:
Leonard Cohen - Avalanche (I stepped into an avalanche, it covered up my soul)

In de echte KO (mocht er genoeg animo zijn *fingers crossed*) wil ik overigens de zin plaatsen en tussen haakjes de artiest en titel, omdat het nu lijkt alsof je alsnog op nummers stemt. Echter is dit nu even het makkelijkste, zodat je kan zien wat er al in de lijst staat.

Fijn! Ik ga hier eens goed over nadenken

Nog even een vraagje: meerdere zinnen uit hetzelfde nummer mogen meedoen, toch?

Ik heb me trouwens beperkt tot één nummer per artiest, want anders zou mijn lijst alleen bestaan hebben uit pennenvruchten van Cohen, Dylan, Morrissey en Cocker

Bob Dylan- The Times They Are A-Changin’ (the slow one now will later be fast, as the present now will later be past)
Bruce Springsteen- Thunder Road (and I know you’re lonely for words that I ain’t spoken, but tonight we’ll be free when all the promises will be broken)
dEUS- Hotellounge (you know this place, this hotellounge, it’s my life, it’s my choice, and I’m in love with Ricky Lee Jones’s voice)
Jacques Brel- Ne Me Quitte Pas (Moi, je t’offrirais des perles de pluie, venues d’une pays ou il ne pleut pas)
Neutral Milk Hotel- In The Aeroplane Over The Sea (love to be in the arms of all I’m keeping here with me)
Leonard Cohen- Sisters Of Mercy (if your life is a leaf that the seasons tear of and condemn, they will bind you with love that is graceful and green as a stern)
Pulp- Babies (I know you won’t believe it’s true: I only went with her ‘cause she looks like you)
The Jesus & Mary Chain- Just Like Honey (walking back to you is the hardest thing that I can do for you)
The Smiths- There Is A Light That Never Goes Out (and if a double-decker bus crashes into us, to die by your side is such a heavenly way to die)
The Stone Roses- This Is The One (I’d like to leave the country for a month of Sundays and burn the town where I was born)

ArthurDZ schreef:
Nog even een vraagje: meerdere zinnen uit hetzelfde nummer mogen meedoen, toch?
Bedoel je als meerdere nominaties of als één nominatie? Het is in ieder geval niet de bedoeling hele coupletten mee te laten doen.

Eentje die me onmiddellijk te binnen schoot.

Men without Hats - Messiahs Die Young (They say time is money, so sell your watch today)

chevy93 schreef:
(quote)
Bedoel je als meerdere nominaties of als één nominatie? Het is in ieder geval niet de bedoeling hele coupletten mee te laten doen.

Als meerdere nominaties. Ik bedoel: een nummer als The Times They Are A-Changing staat vol goede zinnen. Zou jammer zijn als niemand die kan nomineren gewoon omdat ik eerst was, bijvoorbeeld.

Ik vind de volgende zin van The Stones altijd wel grappig, maar meer grappig dan echt memorabel:

Rolling Stones - Some Girls (Some girls give me jewelry, Others bye me clothes, Some girls give me children, I never asked them for)

Mijn Top 3 uit het hoofd:

3.

AZ - Life's A Bitch (Nas)

'Visualizin the realism of life and actuality
Fuck who's the baddest a person's status depends on salary'

2.

INXS - Never Tear Us Apart:

'I told you that we could fly, 'cause we all have wings but some of us don't know why'

1.

Pearl Jam - Black

'I know someday you'll have a beautiful life,
I know you'll be a star in somebody else's sky,
But why, why, why can't it be, can't it be mine?'

Gast
geplaatst: vandaag om 23:34 uur

geplaatst: vandaag om 23:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.