MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Prehistorische Top 400 - 2013

zoeken in:

Beste mensen,

Hier kun je nominaties opgeven. Veel luisterplezier komend jaar!

De startlijst is in het overzichtstopic te vinden. Hier echo ik alleen even de nominatieregels. Wie in de aanloop al een lijstje heeft geplaatst wil ik vragen deze tegen de startlijst en de regels aan te houden, en dan opnieuw hier te plaatsen.

Iedereen mag 10 tracks nomineren, maar moet de nominaties wel gelijkelijk spreiden over de 5 'decennia' (tijdvak van 10 jaar), oftwel precies twee per decennium. Desgewenst kan men één decennium achterwege laten en 8 tracks nomineren. Er is plaats voor 200 nominaties, oftewel 20 lijstjes. De organisatie zal een eventueel resterend gat dichten vanuit een reservelijst.

Een nominatie moet aan de volgende eisen voldoen:
• Hij bevat: jaartal, uitvoerende, titel, YouTube-link
• Het jaartal moet onderbouwd zijn, door tekst op de YouTube-pagina, in het filmpje zelf, of met een extra referentie naar een andere Internetbron
• Het jaartal kan het opnamejaar en/of het succesjaar weergeven
• Het filmpje geeft de betreffende opname weer, of een vergelijkbare live-opname uit dezelfde tijd

De eisen zijn zo streng, omdat het niet altijd eenvoudig is passend luistermateriaal te vinden of het juiste jaartal te achterhalen, zeker niet bij tracks uit het eerste decennium.

Pfoei, die nominatieregels zijn wel streng. Vooral in het hele oude segment weet ik niet of het mij gaat lukken om nummers te nomineren. Maar ik ga het proberen, al gaat dit wel even duren. Ik hoop in het weekend tijd te hebben.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen het gaat lukken om uit alle tijdvakken songs in te delen. Ik begrijp waarom je deze keuze hebt gemaakt, maar het het nomineren wordt er niet makkelijker van - voor de periode 1913 - 1922 is er nu eenmaal niet zo veel terwijl ik vooral voor '33 - '42 serieus heb moeten selecteren. Irving Berlin alleen al heeft in die tijd een berg schitterende songs geschreven! Maar genoeg geklaagd, ik heb me braaf aan de regels gehouden en het volgende lijstje geselecteerd:

Groep 1:
1921 - Bennie Kruger & His Orchestra - All By Myself
1921 - Marion Harris - Look For the Silver Lining

Groep 2:
1926 - Josephine Baker - Dinah
1928 - Dorsey Brothers & Their Orchestra - Let's Do It, Let's Fall in Love
(Opmerking: het YouTubefilmpje vermeldt als uitvoerende artiest Bing Crosby. Die zingt inderdaad hier, maar de formele uitvoerende artiest is de Dorsey Brothers & Their Orchestra. Zie Wikipedia.)

Groep 3:
1934 - Eddy Duchin Orchestra - Let's Fall In Love
1937 - Fred Astaire with Johnny Green & His Orcehstra - Let's Call The Whole Thing Off
(Opmerking: voor bevestiging jaar zie Wikipedia.)

Groep 4:
1950 - Ella Fitzgerald - I've A Crush On You
1951 - Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Oops!
(Opmerking: opnamedatum staat vermeldt in dit filmpje, maar daarvan is de kwaliteit veel slechter.)

Groep 5:
1954 - Charles Aznavour - Au Creux de mon Épaule
1959 - Miles Davis - So What

Ik hoop dat dit topic een beetje gaat lopen, heerlijke muziek allemaal

Ik begrijp dat het een lastige regel is, maar er is plaats voor 40 nominaties per decennium. Als we de regel loslaten zouden 4 mensen een decennium vol kunnen nomineren, en missen we hun creativiteit in de andere periodes. Terugvallen op de reservelijst is altijd mogelijk, maar dan putten we meer uit dezelfde bronnen. Maar zoals gezegd, je mag een decennium links laten liggen, of desnoods zelfs twee. En als we volgende week woensdag 24:00 uur nog ruimte over hebben in 33/42 kun je wat mij betreft nog bijnomineren. Ik ben met name huiverig voor dat 53/62 te makkelijk volloopt.

Ik ben dan geneigd om er "Dorsey Brothers & Their Orchestra ft. Bing Crosby" van te maken, ook i.v.m. de max-8-regel.

Iemand vertelde mij laatst dat er (in tango) op een gegeven moment sprake was van concurrentie tussen orkestleider en vocalist. De vocalisten vonden dat zij de echte sterren waren, terwijl traditioneel de orkestleider faam genoot. In dit filmpje van Juan D'Arienzo wordt dat bijna tastbaar.

De max-8-regel zou trouwens problematisch worden als we er alle musici bij zouden betrekken, want bijvoorbeeld in de jazz speelt iedereen samen met iedereen, dat zou lastig turven, en lastig play-offen worden.

Ohoh,

Ik bedenk dat ik musette vergeten ben mee te pakken in de startlijst. Misschien voelt iemand anders er voor daar iets uit te nomineren? [Edit] Ach, veel chansons vallen in die categorie, toch?

Bijvoorbeeld 1942 - Edith Piaf - L'accordéoniste

Ik ga me hier ook eens over buigen.

Ik heb de startlijst van Decennium 1 nagelopen, en kan van 20 songs geen YouTube-versie vinden of de titel blijkt fout te zijn, die John Peel heeft of hele zeldzame tracks opgenomen in zijn Peelenium, danwel is nogal slordig te werk gegaan (bijv. Dangerous Blues i.p.v Crazy Blues bij Mamie Smith).

Daarnaast blijken er vijf knip/plak-doublures in te zitten.

Dat betekent dat ik nog met een aanvulling kom.
Hopelijk gaat het bij de volgende decennia beter.

=====

Nog een vraag:
In welke volgorde willen jullie de voorrondes spelen. Ik zie de volgende mogelijkheden:

1-2-3-4-5 chronologisch
5-4-3-2-1 retrospectief
1-3-5-2-4 skippy
1-4-2-5-3 zigzag

Mijzelf lijkt zigzag wel leuk.

Ontbrekend in de startlijst, want iets te oud:
- 1897 - Mississippi Rag - William H. Krell (eerste gepubliceerde rag van een blanke componist)
- 1897 - Harlem Rag - Tom Turpin (reeds gecomponeerd in 1892, eerste gepubliceerde rag van een zwarte componist)

Tom Turpin had in St. Louis een saloon/bordeel ("The Rosebud"):
"The Rosebud had a bar in the front, and this, as well as the wine room in the back, dispensed liquor. The wine room, accessible from the bar or through the side "family entrance", was where the sports and the girls gathered around the piano to hear Tom Turpin's strong playing as well as the Ragtime of many others.'

BLESH R., 1950, They All Played Ragtime, Oak Publications, New York, p.54

Klassiek mag vast niet he? Ik zat te denken aan O Sole Mio van Caruso.
Ik heb steeds de onderbouwing aan de artiestennaam en de YouTube aan de titel gelinkt.

Groep 1:
1921 - Mamie Smith's Jazz Hounds - Royal Garden Blues
Het nummer staat niet op YouTube, maar wel op Spotify. Is dat ook goed?
19xx - Een tweede weet ik niet. Is dat een ramp?

Groep 2:
1931 - Bessie Smith - Need a Little Sugar in My Bowl
19xx - pas

Groep 3:
1939 - Solomon Linda - Mbube
1941 - Leadbelly - The Midnight Special

Groep 4:
1944 - Leadbelly - (Black Gal) Where Did You Sleep Last Night?
1945 - Les Brown - Sentimental Journey

Groep 5:
1956 - Johnny Burnette & The Rock 'n Roll Trio - The Train Kept A-Rollin'
1958 - Perez Prado - Guaglione

O Sole Mio van Caruso staat in de startlijst en is canzone napoletane. Caruso maakte er een gewoonte van om als toegift na een opera een canzone te zingen. Hiermee zette hij een nieuwe trend, en daarom hebben we nu die ellende met drie tenoren [edit] in malle glam-pakjes [/].

Zie bijvoorbeeld deze tidbits, einde eerste sectie.

Spotify is ook goed. Als Onweerwolf het zelfs verplicht wil stellen, hoe kan het dan hier uitgesloten zijn?

Twee keer passen lijkt mij geen enkel probleem.

Ik hoop hier dit weekend tijd voor te hebben. Zo op het eerste oog mis ik nogal wat in de startlijst. Nu maar hopen dat ik dat ook op youtube kan vinden.

Ja, als ik kijk wat al het rekenwerk heeft opgeleverd, zie ik ook wel grote gaten. Als ik mijn Van Gelder-collectie (Volkskrant) uit de kast trek, mis ik al meteen Birth of the Cool, Buhaina's Delight, Ready For Freddy, Home Cookin' en Soul Station, bijvoorbeeld! En waar zijn John Coltrane en Charlie Parker!?

Ja, in de jaren '50 moeten veel mensen toch wel aan kunnen vullen.

Orbilin schreef:
Ik begrijp dat het een lastige regel is, maar er is plaats voor 40 nominaties per decennium. Als we de regel loslaten zouden 4 mensen een decennium vol kunnen nomineren, en missen we hun creativiteit in de andere periodes. Terugvallen op de reservelijst is altijd mogelijk, maar dan putten we meer uit dezelfde bronnen. Maar zoals gezegd, je mag een decennium links laten liggen, of desnoods zelfs twee. En als we volgende week woensdag 24:00 uur nog ruimte over hebben in 33/42 kun je wat mij betreft nog bijnomineren. Ik ben met name huiverig voor dat 53/62 te makkelijk volloopt.
Met plezier 't Zal alleen niet enorm gevarieerd zijn wat ik bij-nomineer, heb alleen een enorm zwak voor de componisten die the Great American Songbook volgeschreven hebben (Berlin, Gershwin, Rodgers & Hart, Porter etc.).

Groep 1:
1921: Paul Whiteman - Wang-Wang Blues
1922: Henry Burr - My Buddy

Groep 2:
1924: Fred Waring & His Pennsylvanians - Memory Lane
1926: Johnny Marvin - Breezin Along with the Breeze

Groep 3:
1937: Laurel & Hardy - The Trail of the Lonesome Pine
1938: Ella Fitzgerald - A-Tisket, A-Tasket

Jammer dat Bing Crosby met White Christmas (1942) niet meer mag.

Groep 4:
1948: Margaret Whiting - A Tree in the Meadow
1950: Gordon Jenkins & The Weavers - Goodnight Irene

Groep 5:
1954: The Chordettes - Mr. Sandman
1954: The Crew Cuts - Sh-Boom

Ik mis nog ontzettend veel klassiekers uit de jaren 40 en 50.
Verhoudingsgewijs decennia waar meer evergreens vallen uit te selecteren.

Ik betreur dan ook dat er gekozen werd om van elke periode evenveel songs te nomineren.
Zo lijken de startlijsten van Groepen 1 en 2 al behoorlijk compleet.
Maar ik begrijp dat er keuzes moesten worden gemaakt.

dazzler schreef:
Ik betreur dan ook dat er gekozen werd om van elke periode evenveel songs te nomineren.
Zo lijken de startlijsten van Groepen 1 en 2 al behoorlijk compleet.
Maar ik begrijp dat er keuzes moesten worden gemaakt.
Tja, je hebt een punt. Als ik de vergelijking met het WK-voetbal weer maak, waar ook voorrondes in (regionale) groepen worden gehouden:

Naar het hoofdtoernooi stromen door:
* 13 europese teams
* 5 afrikaanse teams
* 4-5 austraziatische teams
* 4-5 zuid-amerikaanse teams
* 3-4 noord/midden-amerikaanse teams
* 0-1 oceanische teams
Deze aantallen zijn gekozen om de beste teams bij elkaar te krijgen.

We zouden dat hier ook kunnen doen, maar daar zijn twee bezwaren tegen:
* We hebben (nog) geen objectief criterium
* Het onbekend-maakt-onbemind-probleem, een onbekende muziekstijl ligt niet zo goed in de markt.

Het eerste bezwaar geldt volgend jaar niet meer. Dan kunnen we de omvang van de decenniagroepen en het aantal tracks dat door mag naar het hoofdtoernooi laten afhangen van hoeveel tracks per decennium de vorige keer de eindlijst hebben gehaald.

Daarmee blijf ik zitten met het tweede bezwaar, wat zou kunnen resulteren in een jaar-in-jaar-uit slinkend aandeel van de oudste tracks. Maar vooralsnog ben ik wel bereid daar overheen te stappen.

Daarmee is mijn standpunt bepaald. Dit jaar is een startjaar en geven we alle decennia een gelijke kans. Volgend jaar evalueren we de werkwijze en kiezen mogelijk voor een WK-opzet.

dazzler schreef:
Je mag een uitvoerende die al acht keer in de startlijst staat wel degelijk nogmaals nomineren. We gaan dan play-offs tussen alle kandidaten spelen (of eventueel een subset daarvan).

Staat al in de startlijst.

Dus toch ...
Ik keek blijkbaar in de verkeerde groep.

dazzler schreef:
Dus toch ...
Ik keek blijkbaar in de verkeerde groep.

Ik had 'm ook willen nomineren

Ik heb jullie collectieve commentaar op mij in laten werken en denk dat ongelijke omvang van decenniagroepen te doen is en de voorkeur heeft. Daarom stel ik de volgende aanpassing voor:

groep: start - door - play-offs A
'13-'22: 128 - 096 - 32
'23-'32: 144 - 108 - 32
'33-'42: 160 - 120 - 40
'43-'52: 176 - 132 - 40
'53-'62 : 192 - 144 - 48
TOTAAL: 800 - 600

Daarmee komt er meer ruimte voor nominaties in groep 4 en 5, minder in groep 2 en 1, in groep 1 resteert wel ruimte door krimp startlijst (zie 10-jan 22:56). Eenieder mag dan de volgende aantallen tracks nomineren:
'13-'22 - 1 track
'23-'32 - 2 tracks
'33-'42 - 3 tracks
'43-'52 - 4 tracks
'53-'62 - 5 tracks

Wie al twee tracks voor groep 1 genomineerd heeft mag die handhaven.

Bij een overwegend positieve reactie (minimaal 2 mensen) gaan we het zo doen. In dat geval moet eenieder even opnieuw zijn nominaties posten.

Als ik het spelletje zelf zou mogen opzetten, dan zou ik me niet zo strikt aan dat verschil van 10 jaar houden. Ik zou wel graag gelijke groepen hebben.
Ik zou zoiets doen als:
groep 1: t/m 1932
groep 2: 1933-1945
groep 3: 1946-1955
groep 4: 1956-1962

Ik vind het voorstel van Orbilin erg goed bedacht.
En dat van Justus18 komt volgens mij op hetzelfde neer.

Ik ga me even herbronnen.

Ik vind het nieuwe voorstel voor nomineren een stuk prettiger dan de vorige.
Nu alleen nog de tijd vinden om nummers op te snorren

dazzler schreef:
Ik vind het voorstel van Orbilin erg goed bedacht.
En dat van Justus18 komt volgens mij op hetzelfde neer.

Het is niet helemaal hetzelfde, maar Orbillin is hier spelleider en ik moet me ook maar eens concentreren op het zoeken naar goede nummers. De rest van de week heb ik het te druk met andere dingen.

OK, voorstel aangenomen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:41 uur

geplaatst: vandaag om 22:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.