MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nederpop Singles KO

zoeken in:
DE EINDRONDE van de Nederpop Singles.

Geef 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 punten aan jouw favoriete nummers.

65 Boudewijn de Groot - Testament
61 Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder 9
75 Boudewijn de Groot (met Elly Nieman) - Prikkebeen 5
45 Cuby & the Blizzards - Window of my Eyes
73 Earth & Fire - Maybe Tomorrow, Maybe Tonight
58 Earth & Fire - Memories 3
74 Earth & Fire - Storm and Thunder
37 Focus - Hocus Pocus
79 Frank Boeijen Groep - Kronenburg Park 10
30 Golden Earring - Back Home
65 Golden Earring - Radar Love 6
57 Golden Earring - She Flies On Strange Wings 8
59 Golden Earring - Twilight Zone
57 Golden Earrings - Just A Little of Peace In My Heart
36 Herman Brood & his Wild Romance - Saturday Night
80 Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
44 Het Goede Doel - Belgie
84 Klein Orkest - Over De Muur
101 Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale 2
47 Shocking Blue - Venus 4
51 Stef Bos - Papa
37 The Hunters - Russian Spy And I
38 The Nits - Adieu Sweet Bahnhof
53 The Nits - In The Dutch Mountains 1
79 The Nits - Nescio 7

LET OP : NIET DE ALFABETISCHE VOLGORDE VERANDEREN A.U.B. !!

Plaats eerst even BEZIG s.v.p. alvorens je punten toe te kennen.

Deadline 6 augustus 23:59.

Zephyr
27 deelnemers aan De Finale , en die hebben ervoor gezorgd dat de winnaar van de Nederpop Singles is geworden :

(afbeelding)

Morgen de hele eindstand van De Finale, en nog wat andere cijfers.

Alles Geprobeerd en Kronenburg Park zo hoog, had ik niet meer verwacht, na al die hoge stemmen in de eerdere rondes voor al het pre-80's materiaal

Pastorale van Ramses Shaffy & Liesbeth List is zeker geen slecht nummer maar het allerbeste van Nederlandse bodem bij lange na niet. Vooral het zoetsappige List-deel vind ik minder, deel van Shaffy dan weer wel sterk.

Zephyr
De volledige eindstand van De Finale van de Nederpop Singles ;

01. Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale
02. Klein Orkest - Over De Muur
03. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
04. Frank Boeijen Groep - Kronenburg Park
04. The Nits - Nescio
06. Boudewijn de Groot (met Elly Nieman) - Prikkebeen
07. Earth & Fire - Storm and Thunder
08. Earth & Fire - Maybe Tomorrow, Maybe Tonight
09. Boudewijn de Groot - Testament
09. Golden Earring - Radar Love
11. Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder
12. Golden Earring - Twilight Zone
13. Earth & Fire - Memories
14. Golden Earring - She Flies On Strange Wings
14. Golden Earrings - Just A Little of Peace In My Heart
16. The Nits - In The Dutch Mountains
17. Stef Bos - Papa
18. Shocking Blue - Venus
19. Cuby & the Blizzards - Window of my Eyes
20. Het Goede Doel - Belgie
21. The Nits - Adieu Sweet Bahnhof
22. Focus - Hocus Pocus
22. The Hunters - Russian Spy And I
24. Herman Brood & his Wild Romance - Saturday Night
25. Golden Earring - Back Home

De (opvallende) verdeling van de 25 finalisten per decennium :

60's - 8 stuks
70's - 8 stuks
80's - 8 stuks
90's - 1 stuk

Nederlandstalig - 9 songs
Engelstalig - 16 songs

In de top-10 staan maar liefst 6 Nederlandstalige nummers ...

Misschien kunnen we over een tijd nog eens een zelfde soort spel doen, maar dan per decennium ?!

Is er eigenlijk nog een winnaar wat betreft het aantal goede voorspellingen in de Top 3?

Wordt er de laatste 23 jaar geen goede Nederpop meer gemaakt of zijn wij een stel behoudende radio 2 luisteraars?

Dat laatste uiteraard. Vroeger werd er nog échte muziek gemaakt, gelukkig.

En ik ben wel benieuwd welke populaire Nederpop een kans zou hebben om de lijst te halen. Buiten Spinvis schiet mij geen naam te binnen. Een Typhoon of Opgezwolle is hiphop en per definitie kansloos voor een finale.

Van de 25 (prima) finalisten komen er 14 uit de periode 1968-1974 en 7 uit de eerste helft van de jaren '80. Het bewijs dat dit de toptijden van de Nederpop waren (wat ik eerder zei). Spinvis had inderdaad ook in de lijst gemogen.

...de meest beroerde nummer 1 denkbaar....sowieso een zeer matige laatste 25 met maar liefst 20% Golden Earring en een al even te groot 'de Groot' aandeel.
Dit doet de nederpop geen recht

Casartelli (moderator)
heicro schreef:
Wordt er de laatste 23 jaar geen goede Nederpop meer gemaakt of zijn wij een stel behoudende radio 2 luisteraars?

Ik heb niet zo heel veel recht van spreken omdat ik alle voorrondes gemist heb en de discussie over of alle popmuziek uit Nederland ook nederpop is, heeft ook vast plaatsgevonden en daar is ook vast een mij niet bekende conclusie uit gekomen... maar puur voor mijzelf gesproken is The Gathering toch een van de grootste bands uit de muziekgeschiedenis en die komen toevallig uit het Nederland van de afgelopen 23 jaar. En dan houdt het eigenlijk ook meteen op, een kleine handvol Blofnummers daargelaten.

Prachtige winnaar en een mooie lijst

LucM schreef:
Van de 25 (prima) finalisten komen er 14 uit de periode 1968-1974. Het bewijs dat dit de toptijden van de Nederpop waren.

Ik ben het eens met LucM. In die jaren hadden we bands van uitzonderlijke klasse, met een eigen geluid en vaak met geniale nummers die wereldwijd hits werden. In het buitenland luisterden ze met bewondering voor zoveel muzikaal vernuft naar nummers als: She Was Naked van Supersister, Sandy Coast – Capital Punishment, Group 1850 - Mother No Head en Focus - Hocus Pocus. Andere bands van internationale allure die ook in het buitenland hits scoorden waren: Earth & Fire, Brainbox, Livin' Blues, Cuby & The Blizzards, Alquin, Shocking Blue, Kayak, Solution, Ekseption, Golden Earring en dan ben ik er nog een paar vergeten.

Een heel mooie nummer 1! Verder wel wat verbaasd over noteringen van Klein Orkest (alleen de tekst is goed, muziek en zang zijn niet bijzonder) en Alles geprobeerd (maar die vind ik zelf ook erg mooi).

In de laatste 20 jaar is inderdaad The Gathering de grote ontbrekende, Strange machines had wel in de top 3 gemogen!

Uiteindelijk is het toch zeker een mooie lijst geworden, met een prachtige top 2. Qua kwaliteit van de liedjes zit het met de lijst wel goed, maar ik vind het toch jammer dat er een enorm gebrek aan variatie (qua artiesten, genre en leeftijd) is.

Dat heeft uiteraard gedeeltelijk te maken met de kwaliteit vanuit die periode maar zeker ook met het deelnemersveld en de bijbehorende nominaties.

Martial
Ik ben het voor het een groot gedeelte ook wel met Arrie eens op die prachtige Top 2 na dan maar dat is een kwestie van smaak en ik denk het idee dat Zephyr aandraagt om het per decennium te doen had zeer waarschijnlijk meer variatie opgeleverd en had een beter en breder beeld laten zien van de Nederpop door de jaren heen, maar misschien komt dat nog?

En natuurlijk staan er in die Top 25 ook genoeg Nederpop nummers waar ik ook mee weg loop, maar de Top 3 zou niet de mijne zijn geweest, maar ja dat zullen meer mensen hebben, maar ere wie ere toekomt de meeste punten zijn voor Shaffy & List.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:08 uur

geplaatst: vandaag om 07:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.