MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!

zoeken in:
hoi123 schreef:
Vooral "En Gallop", Anecdotes en Monkey & Bear doen echt pijn.
De draai om je oren die je hiermee verdiend hebt gaat nog meer pijn doen.

10 keer uitstekend.

'81
Clam, Crab, Cockle, Cowrie
Colleen
Divers
Good Intentions Paving Co
Have One on Me
In California
Sapokanikan
This Side of the Blue
What We Have Known

Hoe vaak What We Have Known al genoemd is

Het feit dat '81 überhaupt genoemd is.

hoi123 schreef:
"En Gallop"
Sadie
What We Have Known

Je kiest precies de drie beste van haar begintijd...

Maar goed, nu aan mij de beurt:

Anecdotes
Sapokanikan

Oké, dit was nog wel te doen. Maar wat nu, wat nu?

'81
The Book of Right On
Monkey & Bear
In California

Dat was een hel! Wat?! Moeten er nog drie bij? Onmogelijk! Moet ik nu echt mijn eigen nominaties gaan elimineren?

Go Long
This Side of the Blue
Cassiopeia

Au, het doet veel te veel pijn om in dit topic te kijken.

Volgens mij staan onze Joanna Newsom-smaken nogal haaks op elkaar. Zo noem jij ook nog eens de twee beste niet-Ys-nummers. En dan heb ik het uiteraard over Baby Birch en Colleen.

Ja, en jij dúrft om aan Clam, Crab, Cockle, Cowrie en Cassiopeia te komen.

In my defense, overigens: beide nummers zijn nummers die ik nog niet bepaald vaak heb geluisterd (vijf jaar na dato heb ik Have One On Me nog steeds niet helemaal doorgrond eigenlijk) en bij mij duurt het altijd een tijdje voordat Joanna's nummers me kunnen grijpen - bij Ys is het definitieve kwartje ook pas een paar weken geleden gevallen.

Colleen snap ik het ook niet van dat er zoveel mensen op stemmen ... maar CCCC en Cassiopeia zijn bij mij ook onaantastbaar ...

Verder is What We Have Known ook een van mijn favorieten..

Have One On Me heeft me nooit helemaal kunnen grijpen, staan een aantal matige nummers op, waarvan in deze ronde alleen het titelnummer en '81 zitten in mijn ogen. De goede nummers zijn op hun beste momenten van vrijwel Ys-niveau, maar de meesten hebben ook een beetje inkakmomenten (het begin van In California en Go Long weet me bijvoorbeeld niet echt te boeien.

De nieuwe zit ik nog niet helemaal in, maar het titelnummer is wel geweldig

Baby Birch
Cassiopeia
Colleen
Have One On Me
Kingfisher
Only Skin
Sadie
Sprout and the Bean
This Side of the Blue
What We Have Known

Jammer van Cassiopia en Sadie, erg jammer van This Side of the Blue.

The Milk-Eyed Mender komt er dus slecht vanaf, maar dat compenseer ik in de finale wel. (Niet haar beste album, wel met een paar van haar beste/leukste nummers.)

goed, einde van de eliminatieronde, de volgende nummers kregen 5 of meer stemmen en vallen sowieso af:

What We Have Known
Anecdotes
Colleen
Have One On Me

Vande voglende 7 nummers met 4 stemmen moeten er nog 3 afvallen:

'81
In California
Monkey & Bear
Sapokanikan
Baby Birch
Kingfisher
This Side of the Blue

Tiebreak: geef van deze 7 nummers je favoriete 3 nummers een plusje, de nummers met de minste plussen vallen af. Deadline, morgen 12.00

1 Monkey & Bear +
1 Baby Birch +
1 This Side of the Blue +
'81
In California
Sapokanikan
Kingfisher

Tiebreak: geef van deze 7 nummers je favoriete 3 nummers een plusje, de nummers met de minste plussen vallen af. Deadline, morgen 12.00

2 Monkey & Bear +
2 Baby Birch +
2 This Side of the Blue +
'81
In California
Sapokanikan
Kingfisher

3 Monkey & Bear +
2 Baby Birch
2 This Side of the Blue
1 '81 +
In California
1 Sapokanikan +
Kingfisher

3 Monkey & Bear
3 Baby Birch +
3 This Side of the Blue +
1 '81
1 Sapokanikan
1 Kingfisher +
In California

de volgende nummers vallen ook af:

1 '81
1 Sapokanikan
1 Kingfisher +
In California

Waardoor de volgende 19 nummers overblijven voor de finale:

Baby Birch
Bridges and Balloons
Cassiopeia
Cosmia
Divers
Emily
''En Gallop''
Go Long
Good Intentions Paving Co
Monkey & Bear
Only Skin
Peach Plum Pear
Sadie
Sawdust & Diamonds
Sprout and the Bean
The Book of Right On
This Side of the Blue
Time, as a Symptom

Maak hieruit je top10, indien mogelijk met motivatie
Deadline vrijdag 21.00

1. Emily
2. Only Skin
3. Cosmia

De drie toppers van Ys steken er toch echt bovenuit. Alleen Colleen kan hiermee concurreren.

4. Baby Birch
5. "En Gallop"

Het beste nummer van respectievelijk Have One on Me en The Milk-Eyed Mender. Baby Birch heeft zo'n heerlijke constante drive en het percussiewerk voegt veel toe. "En Gallop" moet het vooral hebben van de tekst. Waar het nou precies over gaat is me een raadsel, maar zoiets als "never get so attatched to a poem // you forget truth that lacks lyricism" is buitenaards mooi.

6. Sawdust & Diamonds
7. Good Intentions Paving Company

Twee nummers waarvan ik een tijdje gedacht heb dat ze misschien wel haar allerbeste waren. Ze bleken uiteindelijk minder te groeien zoals bijvoorbeeld Cosmia. Vier jaar geleden had Cosmia misschien niet eens de top-10 gehaald en stonden deze twee zeker in de top-4.

8. Sadie

Ik heb een zwak voor nummers waar de albumtitel in voorkomt.

9. Time, as a Symptom
10. Divers

De enige twee nummers van Divers die in de finale staan en ook de enige twee die daar écht thuishoren.

1. Cosmia
2. The Book of Right On
3. Emily
4. Cassiopeia
5. Peach Plum Pear
6. Monkey & Bear
7. Only Skin
8. This Side of the Blue
9. Sprout and the Bean
10. Bridges and Balloons

1. Peach Plum Pear
2. Monkey & Bear
3. Emily
4. Bridges and Balloons
5. Go Long
6. The Book of Right On
7. Time, as a Symptom
8. Good Intentions Paving Co
9. Sawdust & Diamonds
10. ''En Gallop''

De onweerstaanbaar leuke popliedjes van The Milk Eyed-Mender en de interessantste werkstukken van Ys maken in mijn lijstje de dienst uit.

1. Good Intentions Paving Co
2. Emily
3. Divers
4. Monkey & Bear
5. Cosmia
6. Time, as a Symptom
7. Sawdust & Diamonds
8. Only Skin
9. Baby Birch
10. Go Long

1. Emily
Er zijn 6 nummers van haar die ik een perfecte tien zou geven (waarvan Colleen en What We Have Known hier niet in staan), van die nummers is het altijd een hel om een volgorde aan te geven. Vanwege verdere redenen die te vinden zijn in het "essentiele albums..." topic toch maar Emily op 1.

2. Clam Crab Cockle Cowrie
Prachtig, zo rustig met zo'n mooie tekst... "Your skin is something that I stir into my tea"

3. Only Skin
Het stuk met Callahan wordt door veel mensen als mooiste genoemd, maar dat is voor mij niet zo. Het hele nummer zit tekstueel geweldig in elkaar en dat opgeteld bij een continu varierend spanningsgevoel geeft een 16 minuten durend nummer dat elk van deze minuten fascineert. Tekstueel is ze in mijn ogen op haar laatste 2 albums hier mijlen van verwijderd gebleven.

4. This Side of the Blue
Het laatste van de perfecte nummers, prachtig dromerig meezingmateriaal. Qua vorm doet het mij vaak een beetje aan Mr Tambourine Man denken, vraag me niet precies waarom. Hier gaat vast ooit een populaire cover van gemaakt worden door een suboptimale artiest waarna de wereld zal verkondigen dat het beter is dan het origineel. Geloof ze niet!

5. Cassiopeia
Van de nummers die een 9,9 krijgen is de volgorde net zo lastig als hierboven. Deze betovert elke keer weer.

6. Cosmia
En rustig verder met Ys, en aan de ene kant is Cosmia een geweldige afsluiter, aan de andere kant heeft het het nadeel direct na Only Skin op plaat te staan, en daarvan voelt het eind soms ook een beetje als afsluiting. In sommige opzichten vind ik de versie op de EP nog beter.

7. "En Gallop"
Weinig toe te voegen aan wat Teunnis al zei, behalve de volgende quote van Joanna: "While it's not important to me that the audience explicitly understand what the record is "about"". De link naar het interview staat wel bij Ys. Denk dat deze ook wel van toepassing is op "En Gallop" en dat de aanhalingstekens om het woord 'about' wel aangeven dat niet eens zo maar te zeggen is waar het over gaat.

8. Sawdust and Diamonds
En weer wordt het heel ietsjes makkelijker, hoewel het oorspronkelijk samen met Emily het nummer was dat me Ys liet waarderen heeft het toch ietsjes minder staying power. Het enige nummer ook op Ys waarbij ik het gevoel heb dat het in een iets kortere versie wellicht nog beter was geweest (uit de 2e helft zou in mijn ogen best een minuutje of 2 geknipt kunenn worden)

9. Baby Birch
Zoals ik ergens anders al zei zijn er op HOOM een aantal nummers die me totaal niet aanspreken, waardoor ik het zelden als hele album opzet. Er zijn dan wel tussen de 5 en 10 losse nummers die ik nog wel eens opzet, waarvan er hier 2 meedoen, en ik vind deze net wat beter dan Go Long. (Good Intentions Paving Company, als 3e HOOM nummer, was ooit mijn favoriet, maar mist net iets diepgang voor me, en duurt ook een minuutje of 2-3 te lang). Met nummers als Occident, In California of Does Not Suffice erbij was kiezen veel moeilijker geworden.

10. Sadie
Persoonlijke nummers van haar raken me zo hard, en zeker Ys, maar voor een groot deel ook Milk Eyed Mender, staan er vol mee. Sadie was een hond van haar en dat is wel uit de tekst op te maken. Voor mijn gevoel een beetje de Monkey and Bear van het debuut, in dat het het laatste nummer was dat ik helemaal wist te waarderen, maar het blijkt toch echt allemaal de moeite waard te zijn

(11. Divers/Monkey and Bear)
Over het album Divers vind ik het te lastig al veel te zeggen. Voor de keren dat ik het tot nu toe gehoord heb zou ik het omschrijven als een logisch vervolg op Have One On Me waar ze van haar fouten geleerd heeft *kuch*3cd*kuch*. Ik zou het zeker sterk noemen, maar of het het ooit gaat halen bij haar eerste twee betwijfel ik sterk, maar ze zal er zeker de tijd voor krijgen!

hoi123 en Arcade monkeys[/i] moeten het nu niet af laten weten .. verder kunnen mensen als Masimo, Ataloona, GrafGantz, Arrie, rock-rick en Jazper vast ook nog wel een last-minute bijdrage leveren.

Ik zou Joanna nooit laten vallen.

1. Cassiopeia
Het probleem van het maken van een Joanna Newsom top-10 is dat ik ongeveer iedere eenenveertig minuten een nieuwe favoriet heb. Toch, als ik nu zou moeten kiezen voor het moment waarin ze me het meest in verrukking brengt, ga ik voor dat gelukzalige harpgepluk in het eerste couplet hier, in combinatie met die griezelig perfecte, uitgelaten uithalen met haar hier nog "onbedorven" stem. Er zijn weinig nummers die me gelukkiger maken dan dit en er zijn weinig combinaties perfecter dan het zingen van de titel en de instrumentale ondersteuning op dat moment hier.

2. Emily
Waar de nummers van de Milk-Eyed Mender me vooral weten te overtuigen op basis van oprechte, onvervalste emotie, is het op Ys vooral die ongelooflijke kundigheid van schrijven en de sfeerbeelden die me pakken. Let wel: dat wil niet zeggen dat Emily niet die oergelukkige ondertoon heeft die Joanna's muziek kenmerkt, maar meer nog verbaast het me iedere keer hoe ongelooflijk knap het is dat Joanna al die geniale melodieën zó moeiteloos met elkaar verweeft, met zó'n origineel scala van instrumenten. Hoogtepunt daarvan is het beroemde meteorietenstuk, dat wat mij betreft makkelijk tot de top-3 beste momenten uit haar oeuvre behoort. Letterlijk geen nutteloze noot in dit nummer, daarom hoger dan Only Skin.

3. Peach, Plum, Pear
Altijd het nummer dat ik aan mensen laat horen als ik ze op de stok wil jagen, maar wat mij betreft had Joanna vaker zo mogen zingen. Eigenlijk een perfect popliedje dat perfect weet te balanceren tussen een nostalgische liefheid en onvervalste vrolijkheid weer. Het "and you changed so"-moment weet me al zo'n vier jaar kippenvel te bezorgen.

4. Clam, Crab, Cockle, Cowrie
...En nog een keertje The Milk-Eyed Mender. Eén van de weinige somberdere nummers van haar, wat misschien ook terug te merken is in het feit dat het qua aankleding - zowel compositie als bezetting - nogal ingetogen is. Dat stript haar muziek tot de essentie en dat kan ze wat mij betreft nooit genoeg doen: hoe kaler, hoe sneller haar muziek mijn hart in vliegt.

5. Time, As A Symptom
Eén van de redenen waarom ik Joanna tot de beste artiesten op deze aardbol reken is haar vernieuwingsdrang: om echt tot de groten te behoren moeten artiesten overtuigend zijn om meerdere vlakken, en Joanna heeft dit ruimschoots gedaan (nog knapper: zonder met elektronica te gaan experimenteren). Dit wordt hier het duidelijkst bewezen - nooit heeft ze zo spectaculair geklonken als op de afsluiter van haar laatste album. Wederom geniale melodieën weer, die opbouwen naar een climax die overweldigend genoeg is om het nummer meteen een paar keer op repeat te zetten.

6. Only Skin
Bijna objectief gezien een meesterwerk. 17 minuten aan sprookjesachtige muziek, die voortdurend zijpaadjes inschiet, om weer terug te komen, aan te sterken, af te zwakken etcetera, met een tekst die ongetwijfeld over een paar eeuwen op Engelse scholen wordt bestudeerd. Het heeft zo'n vier jaar geduurd voor ik dit kon waarderen, maar ik ben beloond.

7. Bridges and Balloons
Ja, de reden dat ik het nauwelijks over haar teksten heb gehad, is omdat van al haar verbluffende tekstschrijfwerk (maar echt), Bridges and Balloons misschien nog wel het hoogtepunt is. "We sailed away on a winter's day, with fate as malleable as clay/But ships are fallable, I say/And the nautical, as all things fades" - alleen die openingsregels verdienen al een paar prijzen. Ik hoef niet te twijfelen als ik zeg dat Newsom één van de, zo niet dé, meest begaafde tekstschrijvers is van de laatste eeuw en Bridges and Balloons is een perfecte illustratie van die ongelooflijke vaardigheid van haar. Oh ja, de muziek is ook best goed, hoor.

8. This Side of the Blue
Ik ben zo'n sentimentele lul die altijd muziek aan herinneringen koppelt; bij This Side of the Blue voel ik bijna de zonnestralen op m'n oogleden schijnen terwijl ik op een of ander Nederlandse plas zit op een bootje, twee jaar geleden. De muzikale vertolking van tevredenheid met een prachtige instrumentale invulling, en haar stem heeft niet vaak mooier geklonken dan in "and I find myself knowing the things that I knew".

9. Go Long
Behoort tot één van de recentste ontdekkingen van Have One On Me, dat ik dus nog steeds niet helemaal doorgrond heb (Jackrabbits of '81 zouden overigens wel in deze top-10 staan, als ze de laatste ronde in waren gekomen). Ze is meestal niet zo repetitief met haar zanglijnen als dat ze hier is, maar als die zanglijn zo heerlijk zalvend en mysterieus is als hier, hoor je mij niet klagen. Veel te mooi ook als ze de hoogte ingaat.

10. Cosmia
Behoort al in mijn lijstje omdat dat mysterieuze harploopje aan het begin ongeveer twee jaar lang de reden is geweest waarom ik Ys bleef draaien, maar het harploopje dat na een minuutje begint en de bijbehorende melodielijnen zijn nu vooral datgene wat het nummer maakt is. Een klassiek Ys-nummer, dat steeds weer nieuwe lagen verkent en opbouwt naar een krachtig einde, waarin Joanna wederom vocale hoogtepunten bereikt.

1. Emily
2. Baby Birch
3. Divers
4. Sprout and the Bean
5. Cosmia
6. ''En Gallop''
7. Clam, Crab, Cockle, Cowrie
8. Go Long
9. Monkey & Bear
10. Only Skin

Verdomme, hoe ben ik Sprout and the Bean nou weer vergeten?

Zie hem maar als een theoretische nummer vijf of zo, want ik wil Cosmia nou ook weer niet uit de top-10 gooien.

1. Monkey & Bear
2. Peach Plum Pear
3. Emily
4. Cosmia
5. Divers
6. Only Skin
7. Sawdust & Diamonds
8. Good Intentions Paving Co
9. Bridges and Balloons
10. Go Long

1. Emily
M'n omg-momentje tijdens het concert twee weken terug toen ik de eerste noten van Emily hoorde, bevestigde eens te meer dat dit gewoon mijn favoriet is.

2. Bridges and Balloons
3. Baby Birch
4. Go Long
5. Clam Crab Cockle Cowrie (Jelle's enthousiasme is besmettelijk, moet ik zeggen)
6. Peach Plum Pear
7. Only Skin
8. Cosmia
9. Time, as a Symptom
10. Divers

Shit, geen ruimte meer voor Cassiopeia..

1. Only Skin
2. Emily
3. Bridges and Balloons
4. Cosmia
5. Peach Plum Pear
6. Baby Birch
7. "En Gallop"
8. Sadie
9. Monkey & Bear
10. Sprout and the Bean

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:12 uur

geplaatst: vandaag om 16:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.