MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!

zoeken in:
Wisten jullie trouwens dat de Beach Boys volgens het Meertens Instituut nauwe banden met Nerderland en de strijd tegen het water hebben? Het bewijs van die samenhang is gevonden in de overtuigende overeenkomst tussen Beach Boys en Biesbosch.

Daar heb je het Meertens toch niet voor nodig:

(afbeelding)

zaaf schreef:
wij kunnen echt goeie playlisten maken

The Ocean doesn't want me.

Pure Shores
This is the sea
Wave
The sea calls
Seagull
Ship song
Starsail
Big black boats
Circle in the sand
Dignity

luigifort schreef:
Pure Shores
This is the sea
Wave
The sea calls
Seagull
Ship song
Starsail
Big black boats
Circle in the sand
Dignity

Nick Cave for President!

Had ik de Zuiderzeeballade al genoemd?

Ocean Rain mag integraal.

Het is niet de oudste versie, maar wel een mooi pauzemuziekje:

Nog steeds geen uitslag. Dat is niet hoe wij het hier met elkaar afspreken toch?

Telamon
Er kan iets (minder leuks) zijn gebeurd, dynamo d.

Cured
Komt wel......ik weet niet hoe vaak Dungeon meedoet, maar volgens mij is het niet zo dat je dat ook na deadline zelfde avond moet doen. Ik verwacht het vandaag wel.....

Ik geloof dat dit de eerste keer is dat ik mee doe. En ik ben er kort geleden achter gekomen dat het fijn is dat ik het op vrijdagavond al had geplaatst. Maar ik was weg dus dat ging niet. Ik doe mn best om vroeg in de middag klaar te zijn al moet ik straks nog even een paar keer de deur uit.

De nummers 20 t/m 11 zijn geworden

20 Darlin 18 punten 3 x in de top 10
19 Sail On Sailor 27 punten 6 x in de top 10
18 Barbara Ann 28 punten 9 x in de top 10
17 I Just Wasn't Made For These Times 29 punten 7 x in de top 10
16 Do It Again 31 punten 7 x in de top 10
15 Help Me Rhonda 31 punten 6 x in de top 10
14 Surfin' USA 33 punten 8 x in de top 10
13 Then I Kissed Here 36 punten 8 x in de top 10
12 I Get Around 40 punten 12 x in de top 10
11 Don't Worry Baby 42 punten 8 x in de top 10

10 California Girls 52 punten 15 x in de top 10

Het enige echte surfliedje in de top 10. Lekker loom begin maar dan gaat het lekker up tempo. Een ode aan de Califonische jongevrouw.

Dungeon schreef:
al moet ik straks nog even een paar keer de deur uit.

Met dit weer

Sterker nog te net even op een rieten dak geklommen (ben schoorsteenveger dus dan moet je wel voor de centen). Maar wel erg leuk werk hoor ondanks het weer.

zaaf
bikkel!

bikkel3

Nummer 9:
I Can Hear Music 66 punten / 14 keer in de top 10 (hoogste positie 2)

Gek veel covers hebben the Beach Boys niet maar als ze er 1 hebben dan scoren ze er wel vaak wel een hit mee. Dat geldt ook voor I Can Hear Music dat uit de Spector stal komt en voor het eerst uitgevoerd werd door The Ronettes.
Deze Beach Boys versie wordt gezien als het eerste liedje van the Beach Boys waarin Carl Wilson duidelijk het voortouw nam en zich steeds meer liet zien als de grote leider van the band, althans achter de schermen.
Het nummer neemt me mee naar de zomer en dan specifiek het moment dat ik volgepakt de laatste 100 meter van een campingterrein op een festival afstruin. Jullie kennen dat gevoel vast wel. Nog even de laatste loodjes en dan lijkt alles en iedereen op aarde even alleen maar fijn te zijn.

Plek 8 Caroline, No 67 punten , 12 x in de top 10

Over Brian denk ik dat hij altijd een duwtje in zijn rug nodig had om het uiterste uit zichzelf naar boven te halen. Een zielsverwant die hem verder deed inwijden in de materie van de popmuziek en daarmee zichzelf en de popmuziek in het algemeen naar verdere hoogten deed stijgen. Hier doet Tony Asher dat waarmee hij dit nummer schreef. Later zou Van Dyke Parks deze functie overnemen. Helaas kreeg Brian hierna een andere zielsverwant die hem verder de afgrond induwde maar dat is een ander verhaal.

Caroline, No is ingetogen, minimalistisch en op het eerste gehoor klinkt het misschien allemaal eenvoudig maar het heeft ook weer dat gelaagde arrangement dat zo kenmerkend is voor de Pet Sounds nummers en vooral als Carl het live zingt weet het een emotionele snaar te raken.
Armand zei ooit tegen mij dat het taak is om je jeugd te verlengen en de ouderdom uit te stellen. Dat lukt niet altijd en misschien hoeft het ook niet altijd. Maar het is wel belangrijk om niet gebukt te gaan onder gevoelens en verantwoordelijkheden die ouder worden met zich mee kan brengen. Hoe triest is het om je jeugd te verliezen.

Etta present! Mooie beschrijvingen bij nog mooiere nummers.

Op 7 is geeindigd:
Heroes and Villains met 90 punten. 20 x kwam dit nummer voor in de top 10

Heroes and Villains zou goed passen in een musical over cowboy’s en indianen. Gelukkig is deze nooit gemaakt want ik ben geen liefhebber van musicals. Maar het zou er wel goed in passen.

Het is bedoeld voor Smile maar kwam uiteindelijk op Smiley Smile terecht. Dat is op zich nog wel een prima plaat maar na Pet Sounds en vergeleken met Smile een te snel afgeraffelde plaat. En zo denk ik ook over Heroes and Villains. Hoewel ik het een lied erg waardeer en geniet van de muziek met de unieke samenzang heb ik de voorkeur voor andere versies van het nummer. Ik kan zo genieten als Brian zegt ‘Your under arrest’ en als die het ‘In the Cantina…’ stukje zingt. Het blijft daarom een gemis dat de wereld als eerste kennis maakte met deze versie. Het is dus niet zo dat ik dit nummer of deze versie de grond in wil boren. Ook zonder de gemiste stukjes muziek blijft het een formidabel geheel.

Dungeon schreef:
Het is dus niet zo dat ik dit nummer of deze versie de grond in wil boren. Ook zonder de gemiste stukjes muziek blijft het een formidabel geheel.

Ik vind dan de 2004 (solo) versie formidabel.

Plekje 6:
Tears in the Morning. De notering is close met Heroes and Villains. Namelijk 93 punten met 20 stemmers. Nummer 1 bij: Telamon, vigil en 50tracks.

Ten tijde van Sunflower, het album waar Tears In the Morning op terecht kwam waren the Beach Boys elkaars grootste concurrenten geworden. Gelukkig maar. Want de dip van Brian Wilson zou denk ik anders voor het einde gezorgd hebben van deze band. Ik denk dat het dan ook uit noodzaak was dat de andere leden zelf begonnen met het schrijven van liedjes. Het is opvallend dat ze hier allemaal behoorlijk goed in waren omdat er toch wel wat pareltjes tussen zitten. Er is er helaas maar 1 die de top 10 gehaald maar dat is de schrijver Bruce Johnston zeker gegund.
De Frans klinkende harmonica en de samenzang bezorgen me al kippenvel maar als zo halverwege het orchestrale gedeelte los gaat is het toch fijn om fan te zijn van the Beach Boys.

Op 5: Surf’s Up 97 punten en 13 keer in de top 10 terecht gekomen. Slechts 1 maal op plek 1 gezet door mij zelf.

[embed]
[/embed]

De hoes van de plaat Surf’s Up valt op omdat deze niet een typische Beach Boy cover lijkt te zijn. Niets is minder waar. Dat zit zo. De grootvader van Wilson vertelden de jongens in de beginjaren dat ze geleid werden door de geest van een overleden Indiaan. Geinspireerd door dit verhaal kozen de jongens voor het logo van hun platenlabel de afbeelding van een indiaan. Daar waar de indiaan van het logo een strijder toont die, als een soort van Barneveld na een overwinning, in euforie lijkt te zijn toont de hoes van Surf’s Up een verslagen indiaan. Een verslagen leider wanhopend dolend op het slagveld. Zo moet het toen der tijd ook voor Brian zijn geweest.
Eén van de gevolgen van het in de put zitten van Brian was dat er nummers op de plank bleven liggen. Surf’s Up dat bedoelt was voor Smile was er 1 van. Door de jaren heen ging Carl steeds meer de Beach Boys kar trekken en werd er besloten het nummer alsnog uit te brengen. Dit gebeurde op de gelijknamige plaat.
Voor mij is dit toch wel het mooiste nummer ooit gemaakt en vooral op de plaat Smile komt het goed tot zijn recht. De mystieke sfeer en de wonderschone zanglijnen gezongen door Carl (al zijn de door Brian gezongen demo’s ook wonderschoon) bezorgen me meer dan alleen maar kippenvel. Het geeft me het gevoel dat wat de kunstvorm muziek betreft de top van het menselijk kunnen met het nummer naar boven wordt gehaald. En misschien is het nog wel meer dan dat. Ja het moet iets vanuit de hemel zijn geweest. Ook met dank aan Van Dyke Parks waar Brian het nummer samen mee schreef.

Toch nog een mooie positie voor deze geweldige compositie

4. Wouldn’t It Be Nice
heeft maar liefst 118 punten en stond 19 keer in de top 10 vermeld. 3 keer stond deze op plek 1 en dat dankzij de users Johnny Marr, Arthur DZ en dazzler,

Een uitermate vrolijk nummer. Daar waren de Beach Boys goed in. En het is een ander liefdesliedje op Pet Sounds. Daar staan er toch wel veel van op. Maar het is natuurlijk weer niet zomaar een liefdesliedje. Het heeft weer een bijzondere structuur en een mooi arrangement. Voor mij niet het beste nummer van Pet Sounds maar natuurlijk wel 1 die ik zeker weet te waarderen.

Op 3: Sloop John B / 146 punten, 23 keer in de top 10. 3 x op 1 gestemd door Kees-Jan, Casartelli, en herman

De originele titel van het lied is ‘The John B Sails’ en is opgenomen door de folgroep ‘the Bahamas’ in de jaren 20 van de vorige eeuw. Het is samen met Cottonfields, Then I Kissed Her en I Can Hear Music 1 van de covers die de top 30 wist te halen. Met Sloop John B is het nummer The John B Sails natuurlijk wel verbeachboyded. In veel landen was het een nummer 1 hit en werd het voorzien van een ludieke clip (die opvallend veel lijkt op de clip van Wouldn’t It Be Nice, hoe dat precies zit weet ik niet). In Amerika en het Verenigd Koninkrijk haalden het nummer het net niet maar in Nederland gelukkig wel.

(en even ben ik de drukste persoon op MusicMeter).

Nummer 2: God Only Knows
179 punten en 24 vermeld in de top 10. Deze stond 8 keer op 1 in jullie top 10’s. Namelijk bij: dynamo d, Renoir, HugovdBos, Bonk, Simon77, stardust_be, laxus11, nelis

Ik heb weleens begrepen dat de Beach Boys voordat ze samen de nummers inzongen eerst samen gingen bidden. Ook andere nummers laten horen dat de Beach Boys op z’n minst spiritueel bezig waren. Ook bij dit nummer is er iets te zien van het spirituele van the Beach Boys. God wordt namelijk bij het nummer betrokken. Voor die tijd moet dat toch iets inventiefs geweest zijn. Verder is voor wat de kracht van het liedje betreft denk ik niet zo belangrijk of je nu wel of niet in hem/ haar (de geest Gods is vrouwelijk) gelooft. Het gaat erom, naar mijn mening, dat het betrekken van God, als vader en schepper van het mooiste wezen ooit gemaakt (de vrouw), er voor zorgt dat dit nummer door velen wordt gezien als het mooiste liefdesliedje ooit gemaakt.

De onbetwiste nummer 1. Met 26 noteringen in de top 10 kwam deze in iedere user zn top voor. Alleen wat de eerste plek betreft won God Only Knows het van dit nummer. 6 x op 1 bij: likeahurricane, Cured, Rudi S, Gor, GrafGantz en zaaf.

1 Good Vibrations

De term Good Vibrations komt voort uit een onderonsje met zijn moeder. Zij leerde Brian dat mensen vibrations uitstralen. De ene goed en de andere slechte.
Voor mij weet dit nummer als geen ander nummer te duiden hoe het voelt om verliefd te zijn. Dat is al bijzonder. Verder zit het natuurlijk supergoed in elkaar en het gebruik van sommigen instrumenten zoals de theremin maakt dit nummer extra bijzonder. Het geeft het een psychelelisch tintje. Ook de basspartij mag er zijn. Naar het schijnt is deze bedacht door 1 van de talloze studiomuzikanten die op het nummer meespeelden Carol Kaye. Een interessant weetje is dat Brian tijdens de talloze sessies voor het nummer overal eindeloos aan sleutelde maar het de basspartij met rust liet. Kennelijk was hij daar direct tevreden over. En ik moet zeggen het is ook wel een formidabel bedacht loopje.

Kijk aan, dat wordt een mooie winn aar

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:21 uur

geplaatst: vandaag om 23:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.