menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!

zoeken in:
Poeha schreef:
Finalisten per album:

Isolation: 4
Opvallend dat het album zonder echte hit 'Isolation' het zo goed doet hier. En zonde dat het geweldige 'I'll Supply The Love' (mijn nummer 1..???) en 'Caught In The Balance' het toch niet gehaald hebben. Van het geweldige 'Turn Back' mis ik er ook nog wel een aantal (zoals 'Gift with a Golden Gun' en 'English Eyes'). Maar goed uit de finalelijst kan in nog wel een prima top 10 maken.

1. Home of the Brave
2. Hydra (Toto goes symphonic)
3. Child's Anthem
4. Rosanna (goed voorbeeld van Toto's musicaliteit gecombineerd met hitgevoeligheid)
5. St. George and the Dragon *
6. Goodbye Elenore
7. Hold the Line
8. Africa
9. White Sister *
10. Endless

Vier van mijn favoriete Toto nummers (waarvan er helaas maar 2 de eindlijst haalden) heeft de band ooit verwerkt in een werkelijk briljante medley als opener tijdens de 25th Anniversary tour.
Kijk en geniet (vooral vanaf pakweg 5:20 tot einde):

De Toto kippenvel top 10

Het moet maar zo. Helaas nu even geen tijd om er commentaartjes bij te zetten, wegens luisterdrukte m.b.t. De Anderstalige Ladder, Witte Trui, MuMe Afrekening en de MuMe Ladder. Mogelijk later nog. Wederom de bevestiging dat dit mijn favoriete band is en waarschijnlijk wel zal blijven. Geen enkele andere top 20 in dit topic gaf me zoveel voldoening met beluisteren van de nummers

1. Holyanna *
2. Hold the Line
3. Goin' Home
4. Home of the Brave
5. Straight for the Heart *
6. I'll Be over You
7. White Sister *
8. St. George and the Dragon *
9. Don't Chain My Heart
10. Africa
11. Endless
12. Hydra
13. Goodbye Elenore
14. Stranger in Town *
15. Rosanna
16. Stop Loving You
17. Pamela
18. Mushanga
19. Child's Anthem
20. Isolation

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Met de niet zo heel lang geleden gespeelde Toto KO was het besef daar dat een Toto-lijst op MuMe de plank aanzienlijk mis kan slaan. Maar dat valt hier eigenlijk erg mee.

Een duidelijk gevalletje venijn in de staart. Na de eliminatieronde staat het beste album, Mindfields, ineens met lege handen. Des te onbegrijpelijker dat er nog wel een nummer (Greate Hit of niet) van het zwakste album, Fahrenheit meedoet. Broddelwerk, mensen!

Maar goed, dan nog is dat nummer eigenlijk de enige echt zwakke broeder in de finale. In de tijd dat Toto mijn favoriete band was (we schrijven nu een jaar of 15 geleden) kon ik zo'n glibbernummer als I'll Be Over You natuurlijk ook goed hebben, maar dat is nu toch echt wel een beetje been there done that.

01 St. George and the Dragon *
02 Home of the Brave
03 Don't Chain My Heart
04 Endless
05 Straight for the Heart *
06 Holyanna *
07 White Sister *
08 Isolation
09 Stranger in Town *
10 Goin' Home

Een beetje willekeur zit er eigenlijk wel in. Een paar notities:

- St. George and the Dragon: het prijsnummer van Hydra; schone eenvoud in optima forma

- Don't Chain My Heart: werd ergens in 1997 of zo bij Henk Westbroek op de radio gedraaid en was voor mij de reden toch eens in deze band te duiken

- Straight for the Heart: huppelende '80s pop deden ze bij vlagen toch wel erg goed. Zie ook Holyanna

- White Sister: die gitaarsolo!

- Goin' Home: de single behorend bij het XX-album. Nou, dat moest toch maar een grote hit worden! Werd het natuurlijk niet, maar dat terzijde. En de opmerkingen in het cd-boekje dat de "higher powers" dit nummer van het Past to Present-album hielden, ademt in retrospectief toch wel een beetje dezelfde verongelijktheid als het geklaag over de opgedrongen JM Byron. Eigenlijk ook niet zo'n heel spannend nummer, maar ach, for old times' sake...

Child's Anthem viel op het laatste moment af (toch niet helemaal een volwaardig nummer). En de grote hits komen er zonder mij ook wel...

1. Hold the line
2. Rosanna
3. Africa
4. Holyanna *
5. Home of the Brave
6. Isolation
7. Hydra
8. I'll be over you
9. Don't Chain My Heart
10. Stop Loving You

1. Home of the Brave
2. Hold The Line
3. Africa
4. Mushanga
5. Rosanna
6. Stop Loving You
7. Hydra
8. St. George and the Dragon *
9. White Sister *
10. I'll be over you

1. Africa

Nummer zit zo goed in elkaar, en elke keer toch weer een plezier om naar te luisteren. It brings me back to the Eighties.

2. Pamela
3. Endless
4. Stop Loving You
5. I'll be over you
6. Goin' Home
7. Goodbye Elenore
8. Isolation
9. Rosanna
10. Stranger in Town

Maar Turn Back is mijn echte nummer 1

"Hopen dat er nu niet opeens allemaal mensen komen die alleen de hits kennen". Maar ja.. eigenlijk blijf ik zelf voorlopig ook nog schatplichtig aan die hits.

1. Africa
2. Stop Loving You
3. White Sister *
4. Hold the line
5. Home of the Brave
6. Hydra
7. Mushanga
8. Isolation
9. Rosanna
10. Don't Chain My Heart

11. Stranger in Town *
12. I'll Be Over You
13. Endless
14. Pamela
15. Holyanna *
16. St. George and the Dragon *
17. Child's Anthem
18. Straight for the Heart *
19. Goin' Home
20. Goodbye Elenore

01. Home of the Brave
02. Stop Loving You
03. Stranger in Town *
04. Hold the line
05. Mushanga
06. Holyanna *
07. Straight for the Heart *
08. Goin' Home
09. I'll be over you
10. Pamela

Tsja, na Home of the brave mag elk nummer op 2 staan uit de finale ronde eerlijk gezegd. The seventh one en Isolation zijn mijn favoriete Toto albums dus over die finale lijst hoor je me niet klagen. Een verrassing vind ik Straight for the heart. Die had ik niet zo ver zien komen. Persoonlijk had ik liever Only the children verder zien komen maar je kan niet alles hebben. Goin' home is het (min of meer) verborgen pareltje uit de Toto discografie. Althans, zo voelt het voor mij altijd.

Merkwaardig dat maar 2 nummers uit IV de finale haalden.

01. Africa
Eén van de allereerste nummers die ik op tape zette in de zomer van 1982,
toen het grote muzikale avontuur voor mij definitief begon. Jeugdsentiment voorop,
al heb ik het zwoele oerwoudritme van de song en de prachtige vocalen altijd top gevonden.

02. Hold the Line
Gouden riff en een nummer dat na beluistering maar moeilijk uit mijn hoofd
te bannen is. Zo hoort het ook met echte klassiekers. Love isn't always on time.

03. Rosanna
Een nummer dat wat tijd nodig had om te groeien met dat merkwaardig drumpatroon.
Laat Toto net daar een patent op hebben. Ik vind hun legendarische hitalbum IV eigenlijk
wat wisselvallig en ik vrees dat het ook voor de meeste van hun albums zal opgaan.

Toto is zonder twijfel een bende rasmuzikanten, maar compositorisch
is het soms toch wat behelpen. Een topmuzikant is niet altijd een topschrijver.
Maar als de twee disciplines mekaar toch vinden, dan gaat het echt spetteren bij Toto.

04. Mushanga
05. Stop Loving You
06. Pamela

Drie songs van dat andere hitalbum dat merkbaar op de commerciële markt gericht was.

07. I'll Be Over You
08. Hydra
09. Goodbye Eleonore
10. Holyanna

I Won't Hold You Back en I'll Supply the Love werden gemist.

Al even melden dat de eerste ronde van de volgende Greatest Hits (Metallica) waarschijnlijk pas zaterdagnamiddag van start zal gaan omwille van examenperikelen.

dumb_helicopter schreef:
Al even melden dat de eerste ronde van de volgende Greatest Hits (Metallica) waarschijnlijk pas zaterdagnamiddag van start zal gaan omwille van examenperikelen.

Nou, als je wil, wil ik gerust voorkruipen met mijn Wu Tang Clan-editie hoor. Ik heb de startlijst daarvan al zo goed als klaar en anders moet ik nog zo ongelooflijk lang op mijn beurt wachten

Het zal wel lukken vanaf dan hoor.

dazzler schreef:
Toto is zonder twijfel een bende rasmuzikanten,

vielip schreef:
Goin' home is het (min of meer) verborgen pareltje uit de Toto discografie. Althans, zo voelt het voor mij altijd.
Het hele album XX 1977-1997 (waar dat nummer vandaan komt) staat vol met pareltjes, naar mijn bescheiden mening

dumb_helicopter schreef:
Het zal wel lukken vanaf dan hoor.

1 Holyanna
2 Goodbye Elenore

Steken er voor mij ver bovenuit.

3 Hold The Line
4 Stop Loving You
5 Stranger In Town
6 Endless
7 Isolation
8 Straight For The Heart
9 Africa
10 Child's Anthem

Isolation (en Fergie Frederiksen) veruit favoriet.

Poeha schreef:
(quote)
Het hele album XX 1977-1997 (waar dat nummer vandaan komt) staat vol met pareltjes, naar mijn bescheiden mening

Die mening deel ik dan weer wat minder. Goin' home vind ik op dat album veruit het meest interessante nummer. De rest kon me een heel stuk minder bekoren kan ik me herinneren. Maar misschien kom ik tot een andere conclusie als ik 'm nu weer zou luisteren. Probleem is....ik heb het album alleen niet meer

01 Home of the brave
02 St. George and the Dragon
03 White sister
04 Hydra
05 Stranger in town
06 Rosanna
07 Don't Chain My Heart
08 Africa
09 Hold the line
10 Isolation

Toto, niet echt mijn band maar echt slecht vind ik het ook zelden. Ik heb voor deze finale veel nummers voor het eerst gehoord en dat beviel soms erg goed (de nummers 2 en 3) of gewoon goed (4 en 5) maar vanaf het niet onaardige Rosanna wordt toch allemaal wat minder. Home of the Brave staat overigens op eenzame hoogte.

Er sneuvelde geen topnotering bij de onderste 10.

11. Stranger in Town * - 23 punten - (5) Hoogste positie: 3

12. Straight for the Heart * - 22 punten - (4) Hoogste positie: 2

13. Goodbye Elenore - 21 punten - (5) Hoogste positie: 2

14. I'll be over you - 21 punten - (6) Hoogste positie: 5

15. Pamela - 20 punten - (4) Hoogste positie: 2

16. Isolation - 19 punten - (6) Hoogste positie: 6

17. Child's Anthem - 17 punten - (3) Hoogste positie: 3

18. Don't Chain My Heart - 17 punten - (5) Hoogste positie: 3

19. Goin' Home - 17 punten - (4) Hoogste positie: 3

20. Endless - 14 punten - (3) Hoogste positie: 3

Met dank aan:
vigil rkdev Poeha Casartelli LucM laxus11 dynamo d chevy93 vielip dazzler 50tracks Brunniepoo

10 White Sister * - 28 punten - (6) Hoogste positie: 3
Hydra is altijd al een geliefd album geweest. Een album met zowaar progrockinvloeden. Drie keer doen ze mee met het album en ze eindigen allemaal bij de bovenste 10.

You crucify an orphan
With the rainbow in your eyes
Then you send out invitations
And address them with his cries

9 St. George and the Dragon * - 31 punten - (5) nummer 1 van: Casartelli
Het openingsnummer wordt gevolgd door dit heerlijke nummer. Evenals White Sister vergezeld door een schitterende gitaarsolo.

Can you tell me where I might find the Hydra
Is he wearing a familiar face
Does he still live below Seventh Avenue
In the slums of Satan’s grace

8 Mushanga - 34 punten - (5) nummer 1 van: vigil
Hun zevende is veruit het best scorende album van Toto in deze editie. Pamela en Straight for the Heart eindigden nog op 15 en 12, maar de overige 3 staan allen in de top 10. Waarvan er twee kans hebben op de overwinning.

Africa 2.0 moet het doen met een achtste plek, ondanks eenmaal bovenaan te prijken.

You were runnin' down the road
I was going your way
I stopped and turned around to lent you my hand
You smiled though you were suffering
I didn't understand, then

7 Hydra - 38 punten - (7) Hoogste positie: 2
Allen in de top 10, maar wel allemaal aan de onderkant van de top 10. Het titelnummer werd 7 keer genoemd, maar kwam net wat punten te kort voor de top 5.

There lied a lady
Naked and yet not knowing
A spell had claimed her heart forever
Preyed upon by the wolves in Time Square
Fell into an abyss of thin air
Innocent 'n' caged in sanctuary
There sat the Dragon Lord
Playin' solitairy
Confined to rule the holy walls 'neath Hell’s Kitchen

6 Rosanna - 39 punten - (7) Hoogste positie: 2
Een van hun grootste klassiekers. Dat Toto goed kunnen musiceren bewijzen ze met dit nummer. Afkomstig van hun beroemde vierde album (kan Africa winnen?).

Geschreven voor actrice Rosanna Arquette, toenmalig vriendin van Steve Porcaro. Hoewel het nummer geschreven is door David Paich. Eigenlijk meer geïnspireerd op..
Dat het geschreven is door David Paich merk je ook wel aan het fraaie keyboardsolootje in het midden. Hoewel de echte show gesteeld wordt door wijlen Jeff.

5 Holyanna * - 42 punten - (7) nummer 1 van: Poeha 50tracks
Veruit de best scorende nominatie en dat deze zo hoog komt, mag toch wel een aardige verrassing genoemd worden. Toto had veel nummers met vrouwennamen. Rosanna was daar eentje van en Holyanna is er ook eentje. Een reteaanstekelijk nummer over een gelovig meisje dat ’s avonds de beest uit hangt en ’s ochtends hoopt dat haar moeder er niet achter komt.

You fooled your mother when you skipped ballet
To paint your face for the midnight show
And in the morning you knelt beside your bed
And prayed she'd never know

4 Stop Loving You - 46 punten - (8) Hoogste positie: 2
Dat Toto geen live-band is bestrijd ik, maar dit nummer vind ik wel een uitzondering. Tony Spinner kan dit nummer bij lange na niet zo goed zingen als Joseph Williams, die helaas veel te kort bij Toto zat. Hij was er ook al bij op Fahrenheit, maar uitgerekend op het nummer dat daarvan meedoet (I’ll Be Over You) zong hij niet. Overigens was dat Lukather.

Wie overigens goed luistert hoort Jon Anderson van Yes. Op 2:52 hoor je hem heel duidelijk.

Reflections in my mind, thoughts I can't define
My heart is racing and the night goes on
I can almost hear a laugh, coming from your photograph
Funny how a look can share a thousand meanings

3 Africa - 58 punten - (10) nummer 1 van: dazzler Chevy dynamo d
En dan is het (helaas) tijd voor hun grootste hit. De gedoodverfde winnaar werd het meest genoemd van iedereen (10 op 12!), maar te vaak ook erg laag en dus niet veel punten waard.

The wild dogs cry out in the night
As they grow restless longing for some solitary company
I know that I must do what's right
As sure as Kilimanjaro rises as like Olympus above the Serengeti
I seek to cure what's deep inside,
Frightened of this thing that I've become

Helaas is de stem van Paich nooit meer geweest zoals het tijdens de opname was, dus liet hij het refrein eigenlijk standaard over aan andere mensen (bv. Greg Phillinganes) of is het resultaat niet altijd even sterk (Live in Amsterdam).

In welke versie dan ook, dit blijft een onverwoestbare popsong!
http://aintnogod.com/ipb/uploads/gallery/album_17/gallery_298_17_11288.gif

2 Hold the line - 65 punten - (9) nummer 1 van: LucM
Steve Lukather is een van de meest onderschatte gitaristen die ik ken. Wat die man uit zijn gitaar kan persen is doorgaans van de bovenste plank. Het is jammer dat men hem alleen herinnert van Toto. En men Toto alleen herinnert als gezapige huisvrouwenband. Onterecht, zo bewijst dit nummer. Eén van de vele voorbeelden van een Toto die de pannen van het dak rockt. De debuutsingle die ervoor zorgde dat we ruim 30 jaar later nog steeds aan het genieten zijn van deze unieke groep.

It's not in the words that you told me
It's not in the way you say you're mine
It's not in the way that you came back to me
It's not in the way that your love set me free
It's not in the way you look or the things that you say that you'll do

Ook voor Kimball blijkt hoe moeilijk dit nummer is om te zingen op zijn leeftijd, maar dat maakt hij dubbel en dwars goed en een gezonde portie energie. Deze versie vooral omdat het na 4 minuten ontaard in een heerlijke jam.

1 Home of the Brave - 75 punten - (9) nummer 1 van: Brunniepoo vielip laxus11 rkdev
De terechte winnaar. Na 6 lijstjes al op 49 punten. Vervolgens kwam Africa wat terug, maar door te lage noteringen kon die niet bijblijven. Vervolgens ging het lopen bij Hold the Line, maar uiteindelijk door de eerste plek van Brunniepoo (tegenover een 9e plek voor Hold the Line) was het oordeel geslecht. Het epos (zo kan je dit toch wel noemen) wint eigenlijk wel verwacht deze editie.

De afsluiter van hun populairste album wint de Toto-editie.

Everything's gonna be alright boys
Help is on the way
Hold your head up high now
There's no need to cry now
We're not running anymore

Leave the politics behind boys
They're not working anymore
There's so much more at stake here
It's make or break here
Haven't we been here before
Tell me what we're waiting for

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:05 uur

geplaatst: vandaag om 17:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.