menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!

zoeken in:
De twee eerste albums ken ik wel (een beetje), maar om een top 10 samen te stellen heb ik te weinig met deze bro's.

De afgelopen dagen volop de Chemical Brothers gedraaid hier. En wat een ontzettend mooi oeuvre hebben ze toch. Ik ben nogal single georiënteerd altijd, daardoor heb ik zelfs wat mooie ontdekkingen gedaan, zoals Elektrobank, Life is Sweet, We Are The Night & The Private Psychedelic Reel.

Galvanize springt er wat mij betreft bovenuit. Geweldig opzwepende feesttrack! Swoon is gewoon heel romantisch en One Too Many Mornings is zeker geen Chemical Brothers volgens het boekje en een mooi eigen, ingetogen popnummer. En Let Forever Be is geweldige herrie!

1. Galvanize
2. Swoon
3. One Too Many Mornings
4. Elektrobank
5. It Began in Afrika
6. Out of Control
7. Life Is Sweet
8. Let Forever Be
9. Hey Boy Hey Girl
10. We Are the Night

Mijn top-10, ik verkies toch meer de nummers in de beginperiode en vooral hun psychedelische kant.

1. Let Forever Be
2. Star Guitar
3. Galvanize
4. The Private Psychedelic Reel
5. One Too Many Mornings*
6. Setting Sun
7. Come with Us*
8. Leave Home
9. Hey Boy Hey Girl
10. Block Rockin' Beats

DjFrankie schreef:
1 Let Forever Be
Zeer apart nummer altijd het gevoel gehad of dit hele nummer achterste voren gedraaid werd op de een of andere manier en de zang wel naar voren , dit is mijn nummer 1 vanwege die ontzettend gave zang van Noel Gallagher, die bij mij zeer aanstekelijk werkt, des te vreemder dat ik ook de eerste ben die deze in de top 10 zet?

Dit nummer is een soort herbewerking van Tomorrow Never Knows van de Beatles. Bij mij gaat ie ook de top 10 niet halen denk ik, maar wel een fijn nummer.

--

Mocht nog iemand een lijstje willen posten, de deadline ligt op 21:00. Ben zelf ook nog even aan het herluisteren.

Mijn complete top drie haalde helaas de finale niet. Buiten mededinging dan maar:
01. Electronic Battle Weapon #8/Saturate
02. Hold Tight London
03. It Doesn't Matter

--
01. Three Little Birdies Down Beats
Magnifiek moment op 1:05 als die gruwelijke synth bovenop die kale beat het nummer komt binnen gewaaid. Binnen 1 seconde zit de sfeer erin en waan je je op een geweldige rave ergens in 1994 en heb je het gevoel dat je de hele nacht door kunt. Voor mij het hoogtepunt van het debuutalbum, al mocht ik het pas in 2007 live meemaken op Sziget. Mooi ook hoe dit nummer is ingepast tussen de song ervoor en erna op het album. Ken eigenlijk geen andere grote dance-albums uit deze tijd die als een mixalbum klonken, wat dat betreft waren de broertjes toch wel baanbrekend.

02. Out of Control
Ook al zo'n geweldige plaat met een ongekende drive. De beat is trouwens geleend van deze plaat uit 1982, van discokoning Bobby Orlando. Op de een of andere manier is de break hier zowaar het hoogtepunt en zorgt de beat daarna weer voor een nieuw shot adrenaline.

03. Under The Influence
Lekkere plaat met een hoog tempo en hysterische synths. Heeft na al die jaren ook nauwelijks aan urgentie verloren.

04. Setting Sun
Destijds was ik helemaal idolaat van dit nummer, heb het helemaal grijsgedraaid. Op de een of andere manier is dit nummer nauwelijks verouderd. Erg knap.

05. Swoon
De latere Chemical Brothers-albums geloof ik eigenlijk wel, maar dit is toch wel een juweeltje. Eigenlijk ontdekt via het mixalbum van Tensnake, waar de Lindstrom-remix fantastisch wordt gemixt met Amanda van Michael Mayer. Zou zo maar eens in mijn top 5 van mooiste overgangen ooit kunnen staan. De melodie is echt zo puur en schoon.

06. Star Guitar
Fantastische melodie en prachtige video ook.

07. Life Is Sweet
Heerlijke plaat met die zanger van de Charlatans op zang.

08. Hey Boy, Hey Girl
Destijds konden we hier geen genoeg van krijgen. Kan me herinneren dat deze plaat ook rustig vaker door dj's werd opgelegd, zelfs al is het eigenlijk een doodzonde twee keer dezelfde plaat te draaien. Zonder twijfel wel een van de grootste dancehits van de afgelopen 25 jaar.

09. It Began in Afrika
Destijds een beetje een lastige plaat, na het hitsalbum Surrender. Maar op de een of andere manier knalt dit tohc nog wel erg lekker door.

10. Elektrobank
Geweldige plaat, mede dankzij de videoclip ook. Daar waren ze toch wel erg goed in.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8YgRN8KOBMzlB_3pt2MLFQr81J08k323BGRfmgV5X4HDCZTwI

Bij deze de uitslag van de Greatest Hits of Chemical Brothers!

Het was een rustige week, maar ik ben blij met de mensen die meededen. De acht finalelijstjes resulteren in de volgende eindlijst:

20. We Are the Night* (1 punt, 1 keer genoemd)
19. Song to the Siren (3, 1)
18. Come with Us* (6, 2)
17. Believe (10, 3)
16. It Began in Afrika (11, 3)
15. Star Guitar (18,3 )
14. Under the Influence (19, 3)
13. Block Rockin' Beats (19, 5)
12. Galvanize (20, 4 en de #1 van Dance Lover)
11. Leave Home (21, 5)

Met dit tiental zijn drie albums meteen al hun ijzers in het vuur kwijt.

We Are The Night was de enige vertegenwoordiger van het gelijknamige album.
Galvanize en Believe zijn afkomstig van Push The Button.
Come With Us, It Began in Afrika en Star Guitar zijn afkomstig van Come With Us.

Star Guitar en Galvanize had ik eigenlijk wel in de top 10 verwacht.

10. Let Forever Be (23 punten, 3 keer genoemd)
De nummer 1 van DjFrankie en LucM

Na Setting Sun werkte Chemical Brothers opnieuw samen met Noel Gallagher en weer pakte het goed uit. Wel opvallend dat het naast de 2 #1-posities maar van 1 iemand anders punten kreeg.

De beat van dit nummer is flink geïnspireerd op die van The Beatles' Tomorrow Never Knows. De videoclip is overigens geregisseerd door Michel Gondry en een eerbetoon aan de jaren '30 musical Dames.

Volgens mij is Setting Sun trouwens ook geïnspireerd door Tomorrow Never Knows.

09. The Private Psychedelic Reel (26 punten, 4 keer genoemd)

Het psychedelische slotakkoord van Dig Your Own Hole, mijns inziens het beste album van de broers. Het nummer heeft op een bepaalde manier wel wat van de sfeer die je ook op het album See You On The Other Side van Mercury Rev tegenkomt en dat is niet vreemd, want Jonathan Donahue schreef er aan mee. En ook de klarinettist van dat album hoor je hier.

08. Swoon (29 punten, 4 keer genoemd)

Zo ongeveer de enige plaat van na 2005 in de finale en daarmee is ook het album Further uitgespeeld. Van de latere singles hadden Midnight Madness en Do It Again ook niet misstaan in de finale wat mij betreft.

Als toetje de wat ontspannener en analoger aanvoelende remix van Lindstrom en Prins Thomas:

YouTube - The Chemical Brothers - Swoon - Lindstrom & Prins Thomas Remix

toch nog een mooie 10de plaats van Let forever Be

7. Three Little Birdies Down Beats (29 punten, 4 keer genoemd)
de nummer 1 van ene herman

Overduidelijk mijn favoriet in de finale, het nummer dat het best een gevoel van een rave weet op te wekken. Dat moment (rond 1:05) waarop die synth binnenkomt is magistraal. Pure adrenaline dit nummer. De titel zal overigens wel een verwijzing zijn naar het bijna gelijknamige Bob Marley-nummer.

Verder één van de 5 nummers van het debuut Exit Planet Dust, dat daarmee de meeste nummers in de finale had (eentje meer dan Surrender en Dig Your Own Hole).

6. Life Is Sweet (30 punten, 5 keer genoemd)

Een van de eerste singles van de broertjes. Met Tim Burgess van de Charlatans als gastzanger. Daft Punk heeft dit destijds ook nog prima geremixed, nog voor hun eigen debuutalbum Homework uitkwam.

Dat moet Life Is Sweet ipv Leave Home zijn, neem ik aan?

5. Elektrobank (31 punten, 5 keer genoemd)
De nummer 1 van zaaf

Een nummer waar ik destijds verzot op was en waarvan ik nu spijt heb dat ik het toch niet in mijn top 10 heb gezet. De videoclip is geregisseerd door Spike Jonze en wordt gezien als een van zijn beste, zo niet zijn allerbeste. Zijn latere (en inmiddels weer ex-)vrouw Sofia Coppola is de turner die je ziet.

Arrie schreef:
Dat moet Life Is Sweet ipv Leave Home zijn, neem ik aan?

Klopt, dank voor de oplettendheid! Heb het aangepast.

herman schreef:

Een nummer waar ik destijds verzot op was en waarvan ik nu spijt heb dat ik het toch niet in mijn top 10 heb gezet.

Dat gaat snel - top 10 maken en spijt hebben! Jammer Herman, waar zou dit geweldige nummer dan zijn geeindigd....
Ach nummertje 5 is prima hoor.

4. Setting Sun (32 punten, 7 keer genoemd)

Nu ik er zo over nadenk zal dit wel een van mijn 5 meest gedraaide singletjes zijn in mijn collectie. Voor mij het nummer waardoor de Chemical Brothers in 1 keer helemaal op de radar stonden in ieder geval, ook omdat ik in 1995 wel een grote fan van Oasis was. Naar verluidt is het eigenlijk een liedje uit de oertijd van Oasis, maar dan in akoestische vorm.

Dit is uiteindelijk de hoogst genoteerde plaat van het tweede album Dig Your Own Hole. Elektrobank (5), The Private Psychedelic Reel (9) en Block Rockin' Beats (13) haalden ook de finale.

edit: Ik denk trouwens net als Arrie dat dit is beinvloed door The Beatles' Tomorrow Never Knows.

zaaf schreef:
Dat gaat snel - top 10 maken en spijt hebben! Jammer Herman, waar zou dit geweldige nummer dan zijn geeindigd....
Ach nummertje 5 is prima hoor.

Hooguit vierde, want de top drie heeft wel een gat geslagen.

Ik dacht trouwens dat One Too Many Mornings echt een persoonlijke favoriet was. Leuk om te zien dat dat niet zo is.

3. One Too Many Mornings (37 punten, 5 keer genoemd)
De nummer 1 van Arrie

Een opvallend hoge notering, maar One Too Many Mornings is dan ook wel een speciaal nummer binnen het oeuvre. Meer downtempo en niet op de dansvloer gericht. Het doet me altijd erg denken aan het album van mijn avatar (Screamadelica).

Dit is de hoogst genoteerde plaat van het debuutalbum Exit Planet Dust, dat verder werd vertegenwoordigd door Life Is Sweet (6), Three Little Birdies Down Beats (7), Leave Home (11) en debuutsingle Song to the Siren (19) in de finale.

2. Out Of Control (37 punten, 6 keer genoemd)
De nummer 1 van yeahyeahyeah

Expres geen link naar de singleversie, want die knipt het beste stuk weg. Surrender is de grote winnaar van de finale, want naast de nummer 1 en 2 levert die ook nog de nummer 10 (Let Forever Be) en 14 (Under The Influence).

Gave track dit met Bernard Sumner van New Order en Bobby Gillespie van Primal Scream achter de microfoon. Doet me ook erg denken aan Swastika Eyes van Primal Scream.

1. Hey Boy Hey Girl (38 punten, 7 keer genoemd)
De nummer 1 van aERodynamIC

Dit nummer katapulteert mij altijd meteen weer terug naar het begin van mijn studietijd. Oneindig vaak gehoord op feestjes toen en nu nog steeds af en toe. Met maar 1 punt verschil winnaar, maar toch ook zeven keer genoemd, dus zeker een terechte winnaar! Nogmaals bedankt voor jullie deelname, ik vond het leuk deze week weer een beetje in de muziek van Chemical Brothers te duiken.

Op naar de volgende editie met de Rolling Stones, waarvoor ik het stokje overgeef aan arcade monkeys

Blijft toch wel een fantastische knaller, Hey Boy Hey Girl!

Wel een interessante uitslag trouwens, zou hem nooit zo voorspeld hebben.

Trouwens nog een gaaf livefilmpje dat ik tegenkwam uit de hoogtijdagen van de broers:

Erg gaaf inderdaad. Jammer dat ik toen nog niet naar concerten ging.

GREATEST HITS intekenlijst

Wie wil er een editie van Greatest Hits leiden?
Je mag je naam en de artiest die je wil spelen toevoegen aan de lijst.

- arcade monkeys (Rolling Stones)
- kemm (Beyoncé / DC incl.)
- El Ninjo (Sufjan Stevens)
- herman (Can)
- Scientist (PJ Harvey)
- dynamo d (Porcupine Tree/Steven Wilson)
- Dance Lover ( Orbital )
- Zephyr (Wipers/Greg Sage)
- Dance Lover ( Röyksopp )
- arcade monkeys (Modest Mouse)
- Dance Lover ( Dandy Warhols )
- Zephyr (Cabaret Voltaire)
- Laxus11 ( The Beatles)
- ArthurDZ (Wu-Tang Clan + soloprojecten geproducet door RZA)
- The Eraser (Animal Collective)
- dynamo d (Anouk)
- Teunnis (Frank Zappa)
- DjFrankie (The Jesus and Mary Chain)
- Scientist (Songs Ohia/Jason Molina/Magnolia Electric Co.)
- west (Pearl Jam)
- Casartelli (The Gathering)
- kobe bryant fan (Autechre)
- yeahyeahyeah (Wire)
- dumb_helicopter (Radiohead)
- 7744leon (Tool)

herman bedankt, was tof. tevens voor het taggen, weer een leuk forum onderwerp erbij. even nadenken of ik, en van wie....

- herman (Can)
- Scientist (PJ Harvey)
- Laxus11 ( The Beatles)
- dynamo d (Anouk)
- Teunnis (Frank Zappa)
- west (Pearl Jam)
- yeahyeahyeah (Wire)
- 7744leon (Tool)
- zaaf (Gorillaz)
-
-
-
-
-
- zaaf (Led Zeppelin)

We streven een beurtrol na zoals in de KO topics.
Dus wekelijks een nieuwe artiest en eventueel een nieuwe moderator.
Wil je meerdere edities organiseren, dan voeg je je naam meerdere malen toe aan het lijstje.

(graag alles mee quoten)

- herman (Can)
- Scientist (PJ Harvey)
- Laxus11 ( The Beatles)
- dynamo d (Anouk)
- Teunnis (Frank Zappa)
- west (Pearl Jam)
- yeahyeahyeah (Wire)
- 7744leon (Tool)
- zaaf (Gorillaz)
- ArthurDZ (Morrissey)
-
-
-
-
- zaaf (Led Zeppelin)

We streven een beurtrol na zoals in de KO topics.
Dus wekelijks een nieuwe artiest en eventueel een nieuwe moderator.
Wil je meerdere edities organiseren, dan voeg je je naam meerdere malen toe aan het lijstje.

(graag alles mee quoten)

Een Stones editie lijkt me wel een redelijk bezochte editie, dus wellicht raadzaam om te beginnen arcade monkeys?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:37 uur

geplaatst: vandaag om 17:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.