MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 1980 in 30 Albums

zoeken in:
1986 29. The Police - Every Breath You Take (1986)

(afbeelding)

136 stemmen / 3.80 sterren / 1 mening

Roxanne / Can't Stand Losing You / Message in a Bottle
Walking on the Moon / Don't Stand So Close to Me '86 / De Do Do Do, de da da Da
Every Little Thing She Does Is Magic / Invisible Sun / Spirits in the Material World
Every Breath You Take / King of Pain / Wrapped Around Your Finger

1986 29.

05 * Roxanne
03 * Can't Stand Losing You
09 * Message in a Bottle
11 * Walking on the Moon
02 * Don't Stand So Close to Me '86
07 * De Do Do Do, de da da Da
06 * Every Little Thing She Does Is Magic
04 * Invisible Sun
08 * Spirits in the Material World
10 * Every Breath You Take
01 * King of Pain
12 * Wrapped Around Your Finger

Het mag duidelijk zijn dat 1986 een vruchtbaar jaar was voor compilaties.
Een en ander had natuurlijk te maken met de opkomst van de compact disc.
Zo kon je immers snel de hits van je favoriete band in cd kwaliteit in huis halen.

Deze verzamelaar had So Lonely als bonustrack op de cd (wij spelen met de vinyl tracklijst).

Bijna het perfecte overzicht, ware het niet dat Don't Stand So Close to Me
er in een nieuw opgenomen versie opstaat. Hoewel die herinterpretatie op zich niet slecht is,
zorgt ze ervoor dat deze collectie vandaag gedateerd aandoet en zijn relevantie is met de komst
van een paar andere verzamelaars gedaald. Misschien daarom ook maar erg nipt in deze lijst van 30.

En o ja, ik ben een fan van De Do Do Do De Da Da Da (de eerste bewuste kennismaking met de groep).

Zephyr
1986 29.

05 * Roxanne
03 * Can't Stand Losing You
13 * Message in a Bottle +4
17 * Walking on the Moon +6
04 * Don't Stand So Close to Me '86 +2
08 * De Do Do Do, de da da Da +1
09 * Invisible Sun +5
08 * Spirits in the Material World
13 * Every Breath You Take +3
01 * King of Pain
12 * Wrapped Around Your Finger

Over het algemeen een wat wisselvallig oeuvre; The Police. Blijkt ook wel uit deze verzamelaar. Goede tracks worden afgewisseld met minder goede, en met matige nummers.
Beste nummer van het trio (The Bed's Too Big Withut You) ontbreekt. Is naar ik weet ook geen single geweest.

Zephyr schreef:
Beste nummer van het trio (The Bed's Too Big Withut You) ontbreekt. Is naar ik weet ook geen single geweest.

Hij verscheen limited op 45 toeren in de UK, in een totaalpakketje van zes singles:
(Roxanne, Can't Stand Losing You, So Lonely, Message in a Bottle, Walking on the Moon en... The Bed).

Casartelli (moderator)
Volgens mij kwam er bij matthijs iets tussen. Ik kruip even voor.

1986 29.

10 * Roxanne +5
07 * Can't Stand Losing You +4
14 * Message in a Bottle +1
24 * Walking on the Moon +7
04 * Don't Stand So Close to Me '86
08 * De Do Do Do, de da da Da
17 * Invisible Sun +8
14 * Spirits in the Material World +6
15 * Every Breath You Take +2
01 * King of Pain
15 * Wrapped Around Your Finger +3

In grote lijnen toch wel een band waar de singles en de hoogtepunten samenvielen, al heb ik een paar nummers niet zonder reden puntloos gelaten. Van Don't Stand So Close to Me ken ik de remake niet, maar het origineel vond ik ook niet echt bijzonder.

Inderdaad, Casartelli. Sorry voor het parkeren op de snelweg.

19 * Roxanne +9
08 * Can't Stand Losing You +1
22 * Message in a Bottle +8
35 * Walking on the Moon 11
06 * Don't Stand So Close to Me '86 +2
15 * De Do Do Do, de da da Da +7
10 * Every Little Thing She Does Is Magic +4
27 * Invisible Sun +10
17 * Spirits in the Material World +3
21 * Every Breath You Take +6
01 * King of Pain
20 * Wrapped Around Your Finger +5

Ik heb deze in 1986 voor 25 gulden op bandje gekocht. Ja, ik hoor jullie allemaal lachen. Maarre, ik had nog geen cdspeler, en de bonustrack So Lonely was mijn favoriete Policetrack EN stond OOK op de cassette!!! Geen spijt van gehad, pas een jaar later kreeg ik een cd speler maar deze verzamelaar moest op cd 42 gulden kosten bij ons in het dorrup, daarom vond ik dat ik een prima deal had.
Invisible sun is volgens mij nooit een hit geweest in NL maar wel een van de mooiste Policenummers

matthijs schreef:
Invisible sun is volgens mij nooit een hit geweest in NL maar wel een van de mooiste Policenummers

Invisible Sun was de leadsingle van Ghost in the Machine in de UK.
In de Benelux verscheen hij wel op single, maar pas na Magic en Spirits.

1986 29.

26 * Roxanne +7
14 * Can't Stand Losing You +6
30 * Message in a Bottle +8
36 * Walking on the Moon +1
11 * Don't Stand So Close to Me '86 +5
25 * De Do Do Do, de da da Da +10
19 * Every Little Thing She Does Is Magic +9
29 * Invisible Sun +2
29 * Spirits in the Material World +12
25 * Every Breath You Take +4
04 * King of Pain +3
31 * Wrapped Around Your Finger +11

De twee nummers die hier ver bovenaan stonden, vind ik verreweg de zwaksten van het stel. So Lonely wordt node gemist. Verder een prima verzamelaar met Spirits in the Material World toendertijd (ik heb alleen dit album van de band in bezit) als een fantastische ontdekking.
Waardering: 4,0*

1986 29.

37 * Roxanne 11
24 * Can't Stand Losing You 10
36 * Message in a Bottle 6
45 * Walking on the Moon 9
12 * Don't Stand So Close to Me '86 1
27 * De Do Do Do, de da da Da 2
27 * Every Little Thing She Does Is Magic 8
41 * Invisible Sun 12
36 * Spirits in the Material World 7
28 * Every Breath You Take 3
08 * King of Pain 4
36 * Wrapped Around Your Finger 5

matthijs Invisible Sun werd maart 1982 uitgebracht op single maar reikte niet verder dan de tipparade in Nederland. In de U.K.bijna een nummer 1 hit.

So Lonely is een must op elke verzamelaar van The Police Maar had wat startproblemen in de Engelse hitlijsten en werd later alsnog een hit. Had van mij de volle buit gekregen maar de 12 punten gaan nu naar Invisible Sun, vrij alternatieve Police-single en wellicht daarom geflopt bij ons. Don't Stand So Close to Me in de originele versie wint het ruim van die vreselijke remix en had in de top 5 beland.

Was fan van het eerste uur en kocht Outlandos d'Amour in 1979 van mijn zuurverdiende krantenwijk-centjes Was echt mijn lievelingsbandje. Je kent het wel..buttons, sjaal, schoolagenda met op z'n minst 1 plaatje van de groep enz...

The Bed's Too Big without You is ook een favorietje van mij maar werd zover ik weet/lees alleen op de Engelse en Franse markt (nummer 5 positie!) uitgebracht als singlebox.

Als ik zo terug kijk dan waren slechts de singles van hun reguliere albums veruit het meest interessant , aangevuld met Fall Out (officieel de eerst uitgebrachte single van The Police), Next to You, Bring on the Night, Voices In My Head en twee tracks van hun laatst verschenen album Synchronicity (1983) te weten Walking In Your Footsteps en Tea In the Sahara (mijn mening dan)

Stem 4.0*

Ik vind het ook merkwaardig dat The Police geen enkel album heeft dat ik over heel de lijn top vind.

Je had ook dat gehakketak van Copeland en Summers die altijd wel
een eigen nummer op het album wilden. Vaak de minst beklijvende stukken.

Geen wonder dat Sting later twee of drie jaar de tijd nam om solo kwaliteitsalbums af te leveren.

Dat So Lonely node gemist wordt, vind ik het onthouden waard.
Ik had me voorgenomen om me tot 1988 aan de vinyl tracklijst te houden.
Was ook al zo met die verzamelaar van The Cure.

Cd bonustracks waren aanvankelijk een manier op de nieuwe geluidsdrager te promoten.
Maar vanaf 1989 begon de cd het vinyl album duidelijk in te halen, vandaar die cesuur.

Niemand die Synchronicity II mist, ook nog een ontbrekende single?

Casartelli schreef:
Van Don't Stand So Close to Me ken ik de remake niet, maar het origineel vond ik ook niet echt bijzonder.

Dat lijkt mij vreemd want de "remix" versie is diegene die je altijd op de radio hoort, vooral op Arrow en Veronica hoor je deze al jaren (ook in "onze" tijd) met enige regelmaat voorbij komen, tevens staat de 86 versie op de Police box die jij hebt (al is dat volgens mij een nog iets andere remix).

Ik ben overigens blij dat ik gedateerd niet als iets negatiefs zie. Gedateerd past bij een bepaald tijdsbeeld en hoeft uiteraard niet slecht te zijn. Nu is het bij veel mensen zo, vind ik Wham! goed is het tijdsloos vind ik het slecht is het gedateerd maar zo werkt het natuurlijk niet. Waarom mag iets niet klinken als het uit een bepaalde jaar dan wel periode komt?
--------------------------------------------------------------------------------

Zoals bekend ben ik niet zo enthousiast over het deelnemen van verzamelaars aan dit spel. Zeker in het verloop van de jaren krijg je dan om het jaar een verzamelaar van een bekende artiest (waar dus veel stemmen op staan) en dat vind ik zonde van al die mooie albums die daardoor niet voorbij komen.

maar goed dit was 1 van mijn eerste cd's dus ik doe gezellig even mee:

1986 29.

39 * Roxanne 2
36 * Can't Stand Losing You 12
42 * Message in a Bottle 6
56 * Walking on the Moon 11
17 * Don't Stand So Close to Me '86 5
34 * De Do Do Do, de da da Da 7
28 * Every Little Thing She Does Is Magic 1
44 * Invisible Sun 3
45 * Spirits in the Material World 9
32 * Every Breath You Take 4
18 * King of Pain 10
44 * Wrapped Around Your Finger 8

vigil schreef:
tevens staat de 86 versie op de Police box die jij hebt (al is dat volgens mij een nog iets andere remix).

De 1986 versie is opnieuw opgenomen en aanvankelijk was het de bedoeling dat The Police
meer van haar nummers in een nieuw jasje zou steken, maar oude vetes staken al snel de kop op.

Herinner jullie dat Sting op zijn eerste live-plaat, Bring on the Night,
een paar Police nummers van een nieuw, jazzy arrangement voorzag.

De versie op de box is volgens mij de extended versie van die 1986 opname
of beter gezegd de 7" single versie is volgens mij een edit van die langere versie.

Nog even over de inclusie van verzamelaars (ook ik van in herhaling, maar 't is goed bedoeld).
Toen ik dit spel begon heb ik lang nagedacht of ik 20 of 30 albums per jaar aan bod zou laten komen.
Omdat ik vind dat live albums en verzamelaars in andere spelletjes nogal eens stiefmoederlijk
behandeld worden, koos ik voor 30 platen zodat er ruimte kwam om ze wel toe te laten.

Dat het er eind jaren 80 (en zeker in deze editie) wat veel zijn, is waar.
Maar ik denk dat het met de introductie van de cd te maken heeft,
waardoor die verzamelaars net iets populairder zijn geworden.

Reguliere albums die door de aanwezigheid van verzamelaars van The Cure, Kate Bush, Wham!
en The Police en de live-box van Bruce Springsteen buiten de lijst van 30 van dit topic zijn gevallen.

31. The Chameleons - Strange Times (1986)
Queen - Live Magic (1986) (maar live albums tellen dus even niet)
32. Queensrÿche - Rage for Order (1986)
33. Neil Young - Landing on Water (1986)
34. Run-D.M.C. - Raising Hell (1986)
35. a-ha - Scoundrel Days (1986)

Eens benieuwd wie er vanavond op album 30 gaat stemmen.

ps. Wat 1987 betreft zullen we nog even op de tanden moeten bijten met twee Smiths verzamelaars.

Dat vindt John/sheep67 vast niet erg.

dix
1986 29.

46 * Roxanne 7
44 * Can't Stand Losing You 8
48 * Message in a Bottle 6
66 * Walking on the Moon 10
26 * Don't Stand So Close to Me '86 9
35 * De Do Do Do, de da da Da 1
33 * Every Little Thing She Does Is Magic 5
55 * Invisible Sun 11
49 * Spirits in the Material World 4
44 * Every Breath You Take 12
21 * King of Pain 3
46 * Wrapped Around Your Finger 2

1986 30. The Costello Show - King of America (1986)

(afbeelding)

135 stemmen / 3.96 sterren / 2 meningen

Brilliant Mistake / Lovable / Our Little Angel / Don't Let Me Be Misunderstood
Glitter Gulch / Indoor Fireworks / Little Palaces / I'll Wear It Proudly / American Without Tears
Eisenhower Blues / Poisoned Rose / The Big Light / Jack of All Parades / Suit of Lights / Sleep of the Just

1986 30.

00 * Brilliant Mistake
00 * Lovable
00 * Our Little Angel
00 * Don't Let Me Be Misunderstood
00 * Glitter Gulch
00 * Indoor Fireworks
00 * Little Palaces
00 * I'll Wear It Proudly
00 * American Without Tears
00 * Eisenhower Blues
00 * Poisoned Rose
00 * The Big Light
00 * Jack of All Parades
00 * Suit of Lights
00 * Sleep of the Just

Verder dan Brilliant Mistake kom ik niet.
Die Costello heb ik nog steeds niet onder de knie.

1986 30.

09 * Brilliant Mistake 9
01 * Lovable 1
06 * Our Little Angel 6
05 * Don't Let Me Be Misunderstood 5
00 * Glitter Gulch
12 * Indoor Fireworks 12
10 * Little Palaces 10
07 * I'll Wear It Proudly 7
11 * American Without Tears 11
00 * Eisenhower Blues
02 * Poisoned Rose 2
00 * The Big Light
03 * Jack of All Parades 3
04 * Suit of Lights 4
08 * Sleep of the Just 8

Prachtig album van Costello, een van zijn besten.
Alleen de rockabilly-achtige songs vind ik wat minder, maar dat zijn er maar 3.

Jammer dat we Strange Times niet doen...

Ha Dazzler,
Lijkt mij wel s leuk om van 30 naar 1 te gaan, ipv van 1 naar 30! Of raakt iedereen dan in de war?

matthijs schreef:
Ha Dazzler,
Lijkt mij wel s leuk om van 30 naar 1 te gaan, ipv van 1 naar 30! Of raakt iedereen dan in de war?

Ik moest er ook even aan denken, maar denk toch dat we het beter zo houden.

De reden is simpel: over de top 10 heeft iedereen wel min of meer een idee.
Het wordt spannender in de onderste regionen: welke albums halen het en welke niet?

Ik denk dat er omgekeerd iets minder verrassing in zit.

Iedereen weet dat The Joshua Tree het eerste album van 1987 zal worden.
Maar zullen bijvoobeeld The Nits de lijst van 30 halen met In the Dutch Mountains?

Poeha schreef:
Dat vindt John/sheep67 vast niet erg.

Nee geen probleem mee uiteraard Kocht eerst The World Won't Listen en 3 weken later hun dubbelaar Louder Than Bombs (24 nummers). De laatst genoemde verzamelaar was meer bedoeld voor de Amerikaanse markt. Kon blijkbaar niet wachten op de releasedatum want ik heb hem besteld vanuit de U.K. (pre-sale voor slechts 40 piek) Geen verspild geld want The World had 4 tracks (o.a. There's a Light...) die weer ontbraken op Louder... De nummers zijn opgenomen in de periode 04/1983 - 11/1986 (dus t/m The Queen Is Dead). Opvallend is het ontbreken van een aantal Smiths classics zoals This Charming Man, How Soon Is Now, What Difference Does It Make? Maar goed, die staan weer op hun verzamelaar Hatful of Hollow (1984). Zo blijf je wel verzamelen want het was nog niet afgelopen met hun compilatiealbums. Maar ben iets te voorbarig nu want we zitten immers nog in 1986.

Maar Freek, je hebt toch wel op z'n minst 1 van de 10 (!) verschenen compilatie-albums in je kast staan ?

Casartelli (moderator)

Over Strange Times, Rage for Order en Scoundrel Days (betrekkelijk divers rijtje ook) had ik graag mijn mening gegeven. Ik zie een beetje waar de andere kant "is coming from" (anglicisme waar ik geen fraai Nederlands equivalent van ken), maar ik blijf maar even bij mijn eigen stokpaardje dat "iconische verzamelaar" voor mij een contradictio in terminis is.

dazzler schreef:
(quote)

Ik moest er ook even aan denken, maar denk toch dat we het beter zo houden.

De reden is simpel: over de top 10 heeft iedereen wel min of meer een idee.
Het wordt spannender in de onderste regionen: welke albums halen het en welke niet?

Ik denk dat er omgekeerd iets minder verrassing in zit.

Iedereen weet dat The Joshua Tree het eerste album van 1987 zal worden.
Maar zullen bijvoobeeld The Nits de lijst van 30 halen met In the Dutch Mountains?

Daar heb je gelijk in, de bovenste plaatsen kan je wel raden maar van 20 tot 30 komt er toch regelmatig verrassingen voorbij, hopelijk komt Actually met 138 stemmen aan de beurt.

Casartelli schreef:
maar ik blijf maar even bij mijn eigen stokpaardje dat "iconische verzamelaar" voor mij een contradictio in terminis is.

Dat mag.

Dan blijf ik bij mijn stokpaardje. Over de inhoud van iconisch kunnen we twisten,
maar waar het mij om te doen is, is dat verzamelaars wel degelijk volwaardig meetellen.

1. omdat sommige bands hun singles als aparte releases beschouwen (The Smiths, The Jam,
New Order en op de verzamelaar van The Cure stonden 7 singles die niet van een album kwamen).
Op die manier kan dat deel van het oeuvre van een artiest eindelijk eens mee de speelring in.

2. omdat sommige, van een goed uitgebalanceerde tracklijst voorziene compilaties
een jongere generatie de weg wijzen naar het werk van een artiest. In het prille cd-tijdperk
deden die compilaties het dan ook opvallend goed. Dergelijke albums gaan mee deel uitmaken
van de canon van platen die jouw jeugd mee vorm gaven: vandaar dat ik ze "iconisch" noem.

Om die twee redenen kunnen verzamelaars een stempel drukken op je muzikaal avontuur
en om die twee redenen vind ik dat ze het in dit spelletje wel verdienen om mee te dingen.

Toen ik het spel bedacht heb ik getwijfeld of ik nu met 20 of 30 albums zou spelen (40 leek me te lang).
Omdat ik graag die compilaties en live-albums een kans wilde geven, werd het een lijst van 30.
Op die manier was er voldoende ruimte voor de reguliere albums van elke jaargang.

Er zijn voldoende favorieten van mij die op een haar na de lijst niet halen.
Maar dat zal altijd zo zijn, waar je de grens ook trekt. Volgens mij hebben de albums 21-30
het gemiddeld genomen moeilijker om de spelers te boeien. Costello heeft nog maar één reactie.

Maar dat laatste komt ook omdat ik hem zelf mee help ondersneeuwen met mijn discussies.

Discussies zijn juist een toegevoegde waarde in diverse topics. Maar meestal is het slechts een select gezelschap wat daar gebruik van maakt. Costello ken ik echt veel te weinig van en spreekt me ook niet zo aan om er punten aan te geven. En John, helaas nog geen enkel compilatie album van The Smiths in mijn bezit. Mogelijk komt daar snel verandering in. Actually zie ik ook erg graag in 1987 deelnemen.

1987 01. U2 - The Joshua Tree (1987)

(afbeelding)

1705 stemmen / 4.08 sterren / 12 meningen

Where the Streets Have No Name / I Still Haven't Found What I'm Looking For
With Or Without You / Bullet the Blue Sky / Running to Stand Still / Red Hill Mining Town
In God's Country / Trip Through Your Wires / One Tree Hill / Exit / Mothers of the Disappeared

U2 - The Joshua Tree - full album

1987 01.

07 * Where the Streets Have No Name
06 * I Still Haven't Found What I'm Looking For
05 * With Or Without You
04 * Bullet the Blue Sky
03 * Running to Stand Still
00 * Red Hill Mining Town
02 * In God's Country
00 * Trip Through Your Wires
01 * One Tree Hill
00 * Exit
00 * Mothers of the Disappeared

Neen, een 5* album zal het voor mij nooit worden. Daarvoor vind ik kant 2 te zwak.
Zonet nog eens beluisterd en alleen In God's Country en One Tree Hill zijn me punten waard.

1987 01.

15 * Where the Streets Have No Name 8
08 * I Still Haven't Found What I'm Looking For 2
10 * With Or Without You 5
15 * Bullet the Blue Sky 11
07 * Running to Stand Still 4
06 * Red Hill Mining Town 6
12 * In God's Country 10
01 * Trip Through Your Wires 1
04 * One Tree Hill 3
07 * Exit 7
09 * Mothers of the Disappeared 9

Nog steeds een uitermate sterk album, met fijne albumtracks. Met zekerheid hun magnum opus. I Still Haven't Found ben ik helaas wel wat beu geluisterd. Dan vind ik de cover van The Chimes echt beter.

Dazzler, je schreef bij de Police "k had me voorgenomen om me tot 1988 aan de vinyl tracklijst te houden" maar de laatste twee tracks hier staan toch niet op de orginele vinyl release? Wat mij betreft geen probleem hoor: ik zie *net als vermoedelijk de meeste bezitters van het album) deze bonustracks als Essentieel Onderdeel en als je dat als criterium gebruikt heb je het goed gedaan! Je hebt (ook na 1987) cds met als bonustracks remixen die je dan naar mijn idee weer beter kunt overslaan. Misschien kun je per release kijken? Of was dat al je plan?

1987 01.

22 * Where the Streets Have No Name 7
16 * I Still Haven't Found What I'm Looking For 8
19 * With Or Without You 9
21 * Bullet the Blue Sky 6
12 * Running to Stand Still 5
17 * Red Hill Mining Town 11
13 * In God's Country 1
03 * Trip Through Your Wires 2
14 * One Tree Hill 10
11 * Exit 4
12 * Mothers of the Disappeared 3

Ja, dit is wel een plaat die ik naar een onbewoond eiland wil meenemen. Het slotnummer wordt hier erg sfeervol live uitgevoerd. Deze plaat draai ik over 50 jaar nog steeds (als ik er nog ben).

1987 01.

24 * Where the Streets Have No Name 2
16 * I Still Haven't Found What I'm Looking For
23 * With Or Without You 4
24 * Bullet the Blue Sky 3
13 * Running to Stand Still 1
23 * Red Hill Mining Town 6
13 * In God's Country
03 * Trip Through Your Wires
14 * One Tree Hill
11 * Exit
17 * Mothers of the Disappeared 5

Gast
geplaatst: vandaag om 04:04 uur

geplaatst: vandaag om 04:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.