MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 00 / 13 K.O.: The Uncharted Songs

zoeken in:
Tijdens het nomineren van de 00 / 13 Best of K.O. viel me op hoeveel platen er 'hersteld' moesten worden uit de nominatie-lijstjes omdat de platen gewoonweg niet in de Nederlandse hitlijsten hebben gestaan, vaak gewoon van artiesten die wel bekend zijn met de Nederlandse hitlijsten. Daar vallen natuurlijk genoeg pareltjes te vinden dus waarom gaan we deze platen niet eens highlighten en ze in de K.O. gooien?

De regels zijn als volgt: ieder nomineert een aantal singles van een artiest die in 00 / 13 in de Nederlandse hitlijsten heeft gestaan met een single die de Nederlandse hitlijsten niet gehaald heeft. Voorbeelden hiervan zijn bijv. "Mr. Brightside" van The Killers of "Shiver" van Coldplay.

Als een artiest in 00 / 13 enkel als gastartiest gechart heeft mag hij wat mij betreft ook als main artiest met eigen singles genomineerd worden (iets waar veel rappers baat bij zullen hebben).

De tracks die genomineerd worden moeten echt singles geweest zijn en mogen niet in 2014 alsnog de hitlijsten gehaald hebben (enkel de Nederlandse). Promo-singles gelden niet.

Laten we beginnen met nomineren! Ik hoop dat iedereen van de vorige K.O. weer gezellig meedoet! Deze K.O. zal wellicht iets meer luisterwerk zijn hier en daar maar ik denk dat er ook al veel platen bekend zijn onder ons zoals eerdergenoemde platen.

We gaan vooralsnog tot de 512 en afhankelijk van hoeveel mensen aanhaken kunnen we eventueel weer uitbreiden naar 1024 tracks. Iedereen nomineert bij deze eerste nominatieronde 15 platen. Maximaal 2x dezelfde artiest per nominatierondje.

Mijn 15 nominaties:

Amy Winehouse - Fuck Me Pumps
Coldplay - Shiver
Daft Punk - Harder, Better, Faster, Stronger
Disclosure feat. Sam Smith - Latch
Florence + the Machine - Dog Days Are Over
Kanye West feat. Fergie, KiD CuDi & Rihanna - All of the Lights
Kendrick Lamar - Swimming Pools (Drank)
Lana Del Rey - Born to Die
Michael Jackson - Behind the Mask
Miguel - Adorn
Nas feat. Amy Winehouse - Cherry Wine
Nelly Furtado - No Hay Igual
Sam Smith - Lay Me Down
The Black Keys - Tighten Up
The Killers - Mr. Brightside

Totaal: 15

Best een pittige opdracht maar weer een originele K.O.

Iedereen die niet de tijd heeft om op tijd te nomineren mag wat mij betreft altijd een inhaalslag doen. Daar ben ik niet moeilijk in.

poeh, dat wordt best een pittige taak. Ik weet echt niet uit mn hoofd welke songs de hitlijsten wel en niet hebben gehaald aangezien ik in mn tentamenperiode zit kan het zijn dat ik het nomineren even oversla.

Op www.top40.nl kun je bij het kopje 'zoeken' na het invoeren van een artiest alle singles zien die in de hitlijsten hebben gestaan. Als jij dan opmerkt dat die artiest nog singles heeft staan dan mogen ze genomineerd worden.

Plus de wiki pages helpen in dit geval ook veel.

Gewoon veel Radiohead nomineren dus

dank catdog, dat zal al schelen. Moet ik alsnog even kijken of t lukt, heb het nu eigenlijk even te druk

Leuk idee! Ga zeker meedoen maar eerst even goed nadenken over de nominatiemogelijkheden.

catdog schreef:
Als een artiest in 00 / 13 enkel als gastartiest gechart heeft mag hij wat mij betreft ook als main artiest met eigen singles genomineerd worden

Andersom (een nummer met een gastartiest die de hitlijsten heeft bereikt) mag dus niet? Bijvoorbeeld Common feat. Kanye West & The Last Poets - The Corner, waar enkel Kanye West ooit eens de hitlijsten heeft bereikt (ik ga er nu maar even van uit dat Common en The Last Poets nog nooit de hitlijsten hebben gehaald).

EDIT: Common heeft wel de hitlijsten gehaald als gastartiest op een nummer van Mary J. Blige

EDIT 2: Zelfs iemand als Killer Mike heeft de hitlijsten gehaald als gastartiest. Ik ga nog een hoop leuke nominatie kunnen vinden. En mag ik nu ook Run the Jewels (Killer Mike & El-P) nomineren? En ook hier andersom, wat als een groepslid in een groep een hit heeft gehad en later solo verder is gegaan? (Daniel Lohues heeft met Skik de top-40 bereikt, of hij dat zelf heeft gedaan weet ik (nog) niet) Of een ander voorbeeld: mag ik Thom Yorke nomineren?

EDIT 3: Laten we mijn vraag nog extremer doortrekken. Mag ik Blur - Out of Time nomineren omdat Damon Albarn lid was van Band Aid 20 (die met Do They Know It's Christmas? een hit hadden)? Zo nee, mag ik Blur - Out of Time nomineren omdat Damon Albarn lid was van Gorillaz (die meerdere hits hadden)?

En als gastrapper op een nummer van Joss Stone.

Ah, dus je mag geen artiest nemen die voor 2000 de hitlijsten heeft gehaald? Anders had ik gewoon een hele zooi Portishead genomineerd.

Moeten het eigenlijk singles zijn?

Jup.

catdog schreef:
De regels zijn als volgt: ieder nomineert een aantal singles

Lijkt me allebei niet, gaat mij in ieder geval iets te ver. Al zou Out of Time van mij zo de KO mogen winnen.

Hé wacht, Janelle Monae heeft natuurlijk meegezongen op We Are Young!

Janelle Monáe - Q.U.E.E.N.
David Bowie - Love Is Lost [Hello Steve Reich Mix by James Murphy for the DFA]
Half Moon Run - No More Losing the War
M.I.A. - Bad Girls
Disclosure - When a Fire Starts to Burn
Gorillaz - Kids With Guns
Gorillaz - El Mañana
Kanye West - Black Skinhead
The Roots & Elvis Costello - Walk Us Uptown
London Grammar - Wasting My Young Years

Voor nu hou ik het hier even op. Bedtijd. Morgen voeg ik ze wel toe aan de lijst.

Arrie schreef:
En als gastrapper op een nummer van Joss Stone.

En vergeet niet die plaat van John Legend & The Roots.

Zowel Shiver als Mr. Brightside als Born to Die (en waarschijnlijk nog meer) hebben gewoon de Nederlandse hitlijsten gehaald (Single top 100). Die zouden dan toch eigenlijk niet mee mogen doen?

Mocht ik deze week wat tijd over hebben dan zoek ik een lijstje bij elkaar maar ik ben bang dat het er niet van gaat komen..

Edgar18 schreef:
Zowel Shiver als Mr. Brightside hebben gewoon de Nederlandse hitlijsten gehaald (Single top 100). Die zouden dan toch eigenlijk niet mee mogen doen?

Mocht ik deze week wat tijd over hebben dan zoek ik een lijstje bij elkaar maar ik ben bang dat het er niet van gaat komen..

Met de Nederlandse hitlijsten reken ik enkel de Top 40 en Tipparade mee. Dat zijn ook de lijsten die de basis voor de overige K.O.'s hebben gevormd

Arrie schreef:
Hé wacht, Janelle Monae heeft natuurlijk meegezongen op We Are Young!

Janelle Monáe - Q.U.E.E.N.
David Bowie - Love Is Lost [Hello Steve Reich Mix by James Murphy for the DFA]
Half Moon Run - No More Losing the War
M.I.A. - Bad Girls
Disclosure - When a Fire Starts to Burn
Gorillaz - Kids With Guns
Gorillaz - El Mañana
Kanye West - Black Skinhead
The Roots & Elvis Costello - Walk Us Uptown
London Grammar - Wasting My Young Years

Voor nu hou ik het hier even op. Bedtijd. Morgen voeg ik ze wel toe aan de lijst.

London Grammar mag je btw vervangen. Die bereikten pas in 2014 voor het eerst de tipparade.

Ha, ik zie nu pas dat niemand Street Spirit genomineerd had voor de vorige KO.

Vraagje: moet de single ook in NL uitgebracht zijn? Neem bv. The Roots, die stonden in de Top 40 met The Seed 2.0, maar hebben verder alleen You Got Me uitgebracht in Nederland.

Echter hebben ze een heleboel andere singles in 00 / 13 uitgebracht.

Heb gekeken wat singles waren (o.b.v. Wikipedia) en niet of de single ook in Nederland uitgebracht is.

Amy MacDonald - Poison Prince
Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor
Arctic Monkeys - Brianstorm
Damien Rice - Cannonball
Editors - Smokers outside the hospital doors
Green Day - Jesus of Suburbia
Keane - Atlantic
Mark Knopfler - What It Is
Michael Bublé - Feeling Good
Michael Jackson - Speechless
Mumford and Sons - Whispers in the Dark
Muse - Apocalypse Please
Radiohead - Jigsaw Falling into Place
The Boxer Rebellion - No Harm
The Roots ft. Monsters of Folk - Dear God 2.0

Als dit lijstje klopt zal ik de totaallijst wel opmaken.

chevy93 schreef:
Ha, ik zie nu pas dat niemand Street Spirit genomineerd had voor de vorige KO.

Vraagje: moet de single ook in NL uitgebracht zijn? Neem bv. The Roots, die stonden in de Top 40 met The Seed 2.0, maar hebben verder alleen You Got Me uitgebracht in Nederland.

Echter hebben ze een heleboel andere singles in 00 / 13 uitgebracht.

Nee het hoeft niet per se in Nederland uitgebracht te zijn. Als de single maar 'officieel' is en niet een promo-releasje betreft.

chevy93 schreef:
Heb gekeken wat singles waren (o.b.v. Wikipedia) en niet of de single ook in Nederland uitgebracht is.

Amy MacDonald - Poison Prince
Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor
Arctic Monkeys - Brianstorm
Damien Rice - Cannonball
Editors - Smokers outside the hospital doors
Green Day - Jesus of Suburbia
Keane - Atlantic
Mark Knopfler - What It Is
Michael Bublé - Feeling Good
Michael Jackson - Speechless
Mumford and Sons - Whispers in the Dark
Muse - Apocalypse Please
Radiohead - Jigsaw Falling into Place
The Boxer Rebellion - No Harm
The Roots ft. Monsters of Folk - Dear God 2.0

Als dit lijstje klopt zal ik de totaallijst wel opmaken.

Mark Knopfler heeft nooit in de lijsten gestaan tussen 00 / 13. Speechless van Jackson is enkel een promo-single geweest. Apocalpyse Please mag wel maar het gaat hier om een live-versie, dus het heeft er meer mee te maken of je hem nog wilt behouden dan. No Harm van The Boxer Rebellion kan ik ook nergens bevestigd vinden als single. De rest is prima.

Teunnis schreef:
(quote)

Andersom (een nummer met een gastartiest die de hitlijsten heeft bereikt) mag dus niet? Bijvoorbeeld Common feat. Kanye West & The Last Poets - The Corner, waar enkel Kanye West ooit eens de hitlijsten heeft bereikt (ik ga er nu maar even van uit dat Common en The Last Poets nog nooit de hitlijsten hebben gehaald).

EDIT: Common heeft wel de hitlijsten gehaald als gastartiest op een nummer van Mary J. Blige

EDIT 2: Zelfs iemand als Killer Mike heeft de hitlijsten gehaald als gastartiest. Ik ga nog een hoop leuke nominatie kunnen vinden. En mag ik nu ook Run the Jewels (Killer Mike & El-P) nomineren? En ook hier andersom, wat als een groepslid in een groep een hit heeft gehad en later solo verder is gegaan? (Daniel Lohues heeft met Skik de top-40 bereikt, of hij dat zelf heeft gedaan weet ik (nog) niet) Of een ander voorbeeld: mag ik Thom Yorke nomineren?

EDIT 3: Laten we mijn vraag nog extremer doortrekken. Mag ik Blur - Out of Time nomineren omdat Damon Albarn lid was van Band Aid 20 (die met Do They Know It's Christmas? een hit hadden)? Zo nee, mag ik Blur - Out of Time nomineren omdat Damon Albarn lid was van Gorillaz (die meerdere hits hadden)?

EDIT 1: nee. In dit geval heeft Common wel de hitlijsten gehaald inderdaad maar zo niet mag hij helaas niet meespelen ook al hebben de gastartiesten wel gechart.

EDIT 2: Daar twijfel ik nog over, daar The Roots & Elvis Costello ook genomineerd zijn. Maar daar is de solo-naam duidelijk zichtbaar en voelt het meer als een 'collab' aan dan als een 'groep' zoals Run the Jewels dat is, dus ik zeg daarin.. nee. Meer vanwege het feit dat ik het andersom (in je voorbeeld van Skik) het niet zo gepast vind.

EDIT 3: Nee helaas niet. Damon Albarn maakt als deel van Gorillaz namelijk andere muziek als deel van Blur. Helaas niet direct te matchen als het om charts gaat.

Sorry om je suggesties af te moeten wijzen maar er is nog zoveel ander moois te vinden iig.

Catdog, No Harm staat hier op Wikipedia gewoon genoemd als single hoor.

Arrie schreef:

Ja maar zonder bron. En ik kan nergens een single cover of videoclip vinden dus ik betwijfel of het wel echt een single is. Als het echt een single is mag ie van mij gewoon erin hoor.

Arrie schreef:

Dan zou je toch denken dat je hem ook op discogs aan zou treffen, maar neen.

catdog schreef:
(quote)

EDIT 1: nee. In dit geval heeft Common wel de hitlijsten gehaald inderdaad maar zo niet mag hij helaas niet meespelen ook al hebben de gastartiesten wel gechart.

EDIT 2: Daar twijfel ik nog over, daar The Roots & Elvis Costello ook genomineerd zijn. Maar daar is de solo-naam duidelijk zichtbaar en voelt het meer als een 'collab' aan dan als een 'groep' zoals Run the Jewels dat is, dus ik zeg daarin.. nee. Meer vanwege het feit dat ik het andersom (in je voorbeeld van Skik) het niet zo gepast vind.

EDIT 3: Nee helaas niet. Damon Albarn maakt als deel van Gorillaz namelijk andere muziek als deel van Blur. Helaas niet direct te matchen als het om charts gaat.

Sorry om je suggesties af te moeten wijzen maar er is nog zoveel ander moois te vinden iig.

Hoop dat het een beetje goed is zo, nog best lastig om de nummers te vinden.

Arctic Monkeys - Teddy Picker
Beyonce - Diva
Calvin Harris - Acceptable in The 80's
Daft Punk Feat Pharrell Williams en Nile Rodgers - Lose Yourself to Dance
Damien Rice - The Blower's Daughter
Franz Ferdinand - The Dark Of The Matinee
Janelle Monae - Dance Apocalyptic
Jay-Z & Justin Timberlake - Holy Grail
Marillion - Don't Hurt Yourself
Metallica - The Day That Never Comes
Muse - Knights Of Cydonia
Pearl Jam - The Fixer
The Black Keys - Lonely Boy
The Rolling Stones - Biggest Mistake
The Prodigy - Omen
U2 - Kite

Ook een poging:

Amy Macdonald - Spark
Daft Punk - Aerodynamic
Editors - An End Has a Start
Editors - Munich
Florence + the Machine - Rabbit Heart (Raise It Up)
Franz Ferdinand - Ulysses
Janelle Monae - Cold War
Janelle Monae - Come Alive (The War of the Roses)
Lykke Li - Get Some
Lykke Li - Little Bit
Muse - Plug in Baby
Pearl Jam - I Am Mine
Queens of the Stone Age - My God Is the Sun
The Prodigy - Spitfire
The White Stripes - Hotel Yorba

edit: Interpol vervangen door Little Bit van Lykke Li

laxus11 schreef:
Hoop dat het een beetje goed is zo, nog best lastig om de nummers te vinden.

Arctic Monkeys - Teddy Picker
Beyonce - Diva
Calvin Harris - Acceptable in The 80's
Coldplay - Don't Panic
Damien Rice - The Blower's Daughter
Franz Ferdinand - The Dark Of The Matinee
Janelle Monae - Dance Apocalyptic
Jay-Z & Justin Timberlake - Holy Grail
Marillion - Don't Hurt Yourself
Metallica - The Day That Never Comes
Muse - Knights Of Cydonia
Pearl Jam - The Fixer
The Black Keys - Lonely Boy
The Prodigy - Omen
U2 - Kite

Don't Panic heeft al eens in de tip gestaan. Kite is geen single geweest. De rest is prima.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:52 uur

geplaatst: vandaag om 03:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.