MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50 Tinten: Accordeon

zoeken in:
Thanks Nlkink, ikvond Spraakwater wel weer es leuk om te horen. Leuke ronde dit.
Dus hier Jij daar in de radio (let op de sterke cgi's) zijn we klaar mee?

Goeie afsluiter ja. Op naar het volgende geluid! Nogmaals het overzicht van wat we al gehad hebben:

1 Vroem (auto/motor)
2 Dingdong ((deur)bel)
3 Waf en miauw (katten en honden)
4 Drip drop (regenbui, onweer of lekkende kranen)
5 Choo Choo (treinen)
6 Crash (botsende wagens, kletterende emmers en stukgeslagen glas)
7 Wham (ontploffingen: vuurwerk, bommen, kanonnen en champagnekurken)
8 Klok (fabrieksgeluiden: Drilboren, draaibanken, puffende machines, ratelende generatoren of steigerende pompen.)
9 ... (lachen)
10 tuuttuuttuut (telefoon)
11 ... (vogels)
12 ... (dierengeluiden, niet vogels, honden of katten)
13 ... (menselijke geluiden: boeren, scheten, zuchten, hartslag)
14 Tiktok (tikkende klok)
15 Niet-zingende kinderen
16 Kinderkoren (als achtergrondkoor)
17 Aftellen (in intro of outro)
18 Stiltes
19 Radio- of tv-fragmenten

buizen
Zie je nu wel: de geluiden dreigen op te geraken.

Kantoorgeluiden? (mag heel breed geïnterpreteerd, een gillende secretaresse of een omvallende plant is ook ok). Maar 50?

Ik denk dat het me niet al te veel moeite zou kosten om vijftig geluidthema's te vinden, die raken heus niet zo snel op.

Liedjes met kantoorgeluiden zou ik echter zo niet weten...

Ik stel iets simpelers voor: stotteren. Herhaling van de eerste letter van een woord dus (komt best veel voor in popmuziek).

Ik wil trouwens nog iets voorstellen: dat voortaan mensen niet nummers posten zonder toelichting erbij. Ik wil graag weten waarom een nummer gepost wordt en niet daarvoor het hele nummer af moeten luisteren (waarna ik het soms nog niet hoor).

buizen
Poek schreef:
Ik denk dat het me niet al te veel moeite zou kosten om vijftig geluidthema's te vinden, die raken heus niet zo snel op.

Liedjes met kantoorgeluiden zou ik echter zo niet weten...

Ik stel iets simpelers voor: stotteren. Herhaling van de eerste letter van een woord dus (komt best veel voor in popmuziek).

Ik wil trouwens nog iets voorstellen: dat voortaan mensen niet nummers posten zonder toelichting erbij. Ik wil graag weten waarom een nummer gepost wordt en niet daarvoor het hele nummer af moeten luisteren (waarna ik het soms nog niet hoor).

Ongelooflijk dat jij zo nog vijftig geluidsthema's uit je mouw zou kunnen schudden.

Het 'stotter'-thema is een goed idee! Ch Ch Ch Chaaanges..

Op Kiss And Tell hoor je in het begin een typmachine. Van het steengoede album Bête Noire.

Vind het ook wel wat hebben dat de precieze seconde er niet altijd bij wordt vermeld. Moet je maar gewoon aandachtig luisteren. Bij hele lange nrs van een muziekstijl waar je niets mee hebt is het soms wel irritant.

Update:
Wel wijs ik er op dat 'stotteren' (menselijke stem) al behoorlijk afgedreven is van de oorspronkelijkheid van dit topic ('geluiden', anders dan muziekinstrument of vocals).
Waarvan akte.

Stotteren, mag dat ook gesampled? Zoals bij het scratchen en release van een plak vinyl op een draaitafel. Voorbeeld hiervan is Doug E Fresh in de vorige ronde #47 o,o,o oh my god. Of vinden we dat te simpel scoren.

buizen schreef:

Wel wijs ik er op dat 'stotteren' (menselijke stem) al behoorlijk afgedreven is van de oorspronkelijkheid van dit topic ('geluiden', anders dan muziekinstrument of vocals).
Waarvan akte.

Muziekinstrumenten (liedjes met een koebel of zo) zou juist (uitgaande van wat in de openingpost staat) prima kunnen: "We zoeken telkens 50 (liefst bekende) tracks die voldoen aan een bepaald geluid, instrument, tekstfragment of gimmick."

En misschien ben ik wat te ongeduldig dat ik niet steeds hele nummers wil luisteren, maar er zijn ook nog een boel andere spelletjes waar liedjes beluisterd moeten worden.

gigage schreef:
Stotteren, mag dat ook gesampled? Zoals bij het scratchen en release van een plak vinyl op een draaitafel. Voorbeeld hiervan is Doug E Fresh in de vorige ronde #47 o,o,o oh my god. Of vinden we dat te simpel scoren.

Gesampled mag wat mij betreft, maar een rits (of een scratch) maakt geen o-geluid. Het noopt me wel mijn voorstel aan te scherpen: stotteren van medeklinkers. Klinkers die herhaald worden is al gauw een variant op lalala.

DjFrankie (moderator)
Dimitri is ook een goeie popkwisser. En heeft dus een brede kennis aan diversiteit in muziek. Maar of ik 50 geluiden zou weten ?
Stotteren is prima. Kantoorgeluiden is bij mij Tom Tom Club - Wording Rappinghood die als eertse te binnen schiet.

Ik heb niet van het begin af aan meegedaan, maar vliegtuigen, straaljagers en (99) luchtballonnnen zijn ook nog niet geweest, wel? Daarnaast; Space ships, UFO's of ander soortige science fiction geluiden (met dank aan Jeff Wayne haha) om ook maar eens wat te roepen.

Ik snap de o,o,o en lalala variant. Gaan we al gelijk van start?

DjFrankie (moderator)
Als Lukas panjoe of trebremmit de tiel aan zouden kunnen passen aan 50 Tinten: Stotteren

DjFrankie (moderator)
gigage schreef:
Ik heb niet van het begin af aan meegedaan, maar vliegtuigen, straaljagers en (99) luchtballonnnen zijn ook nog niet geweest, wel? Daarnaast; Space ships, UFO's of ander soortige science fiction geluiden (met dank aan Jeff Wayne haha) om ook maar eens wat te roepen.

Ik snap de o,o,o en lalala variant. Gaan we al gelijk van start?

Ook nummers met een gil, sirenes, water (zeeen ruisen), voetstappen zijn nog opties

Kijk eens aan, nog geluiden genoeg, dus.

De titel is aangepast, doe ik de kick-off van een nummer van de beroemde verzamelalbumseries alle 13 goed. Mijn moeder werd er aardig nerveus van, wij dan weer van Demis Rousos.

1. André van Duin - Zenuwpees

se se se se se se se se se se se se se solo

En natuurlijk het zelfplagiaatgestotter van

3. Sweet Louise - Ironhorse

Waarmee ze zelfs nog een top 40 hit scoorden...

4. The Who - My Generation

De moeder van alle stotterplaten.

ranboy schreef:
4. The Who - My Generation

De moeder van alle stotterplaten.

Zelfs nog geband van de Engelse radio omdat het kwetsend zou zijn voor mensen die echt last hebben van een stotterprobleem.

5. The Knack - My Sharona
in de chorus vanaf ca 0:44, dikke hit in 1979

hahaha

7. Boney M - Rasputin

Je zou natuurlijk kunnen discussiëren of er een verschil is tussen stotteren en een lettergreep herhalen, maar dat wordt een heel vage discussie...

Misterfool
8. Talking Heads - Psycho Killer - YouTube

Fa,fa,fa,fa better run run, runaway!!

Misterfool schreef:
8. Talking Heads - Psycho Killer - YouTube

Fa,fa,fa,fa better run run, runaway!!

Dat is toch een lalala-variant in plaats van gestotter?

Wat ik bedoel met stotteren is bijvoorbeeld als in

11. Paul Hardcastle - 19

N-n-n-n-nineteen.

En in dit nummer wordt denk ik stotteren bewust nagedaan:

12. Erste Allgemeine Verunsicherung - Ba Ba Banküberfall

Ik vind fafafa, hoewel ik psycho killer ook op de korrel had ook een lalala of een do do do - da da da.

DjFrankie (moderator)
13 Fischer Z - Limbo

Intro

Het favoriete nummer van Al Bundy:

14. George Thorogood - Bad to the bone

Ook wel een ultiem voorbeeld van klinkerloos stotteren (b-b-b-b-bad).

DjFrankie (moderator)
8 moet dan opnieuw

Gast
geplaatst: vandaag om 23:54 uur

geplaatst: vandaag om 23:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.