MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50 Tinten: Accordeon

zoeken in:
Waarom er op iedere albumhoes van Boston een UFO stond weet ik niet, maar hier is dan eindelijk de lancering vanaf 2:37

44. BOSTON -The Launch /Cool the Engines

Robotstemmetjes vanaf ca 1:00

45. Doris D & The Pins - Shine Up (1981)

47. The Byrds - C.T.A. - 102

Vanaf 0:25 piepjes, maar het wordt nog beter...........vanf 1:33 hoor je hoe er aan boord van een ruimteschip naar de boodschap van The Byrds wordt geluisterd en dat ruimtewezens met elkaar praten.

Afkomstig van The Byrds - Younger Than Yesterday (1967)

48. Joe Meek & The Blue Boys - I Hear a New World (1960 FULL ALBUM)

Bijna 33 minuten tjokvol met allerlei maffe geluidsfragmenten. In 1960 opgenomen en in elkaar geknutseld op de eerste verdieping van een lederwarenzaakje aan Holloway Road in London.

49. Arriving UFO - Yes

De hele song worden wel UFO-achtige melodieën en geluiden gespeeld (de synthesizer), de gitaar speelt volgens mij aliengepraat en het meest overtuigend is dat aan het eind de landing wordt ingezet en er op 5.40 Close encounters-achtige geluiden uit de luidsprekers komen.

50. Radio K.A.O.S. - Roger Waters

Het gehele album wordt door een computerstem omlijst.

What's next?

1 Vroem (auto/motor)
2 Dingdong ((deur)bel)
3 Waf en miauw (katten en honden)
4 Drip drop (regenbui, onweer of lekkende kranen)
5 Choo Choo (treinen)
6 Crash (botsende wagens, kletterende emmers en stukgeslagen glas)
7 Wham (ontploffingen: vuurwerk, bommen, kanonnen en champagnekurken)
8 Klok (fabrieksgeluiden: Drilboren, draaibanken, puffende machines, ratelende generatoren of steigerende pompen.)
9 ... (lachen)
10 tuuttuuttuut (telefoon)
11 ... (vogels)
12 ... (dierengeluiden, niet vogels, honden of katten)
13 ... (menselijke geluiden: boeren, scheten, zuchten, hartslag)
14 Tiktok (tikkende klok)
15 Niet-zingende kinderen
16 Kinderkoren (als achtergrondkoor)
17 Aftellen (in intro of outro)
18 Stiltes
19 Radio- of tv-fragmenten
20. Stotteren
21. Science Fiction

Ik gooi er eens wat in
- Ik zie ze vliegen (vliegtuigen, muggen, bijen, zoemgeluiden, helikopters...)
- Military Drumms (maar dat is meer muziek dan geluid)
- Horror
- Noise & hisses
- Eigen huis en tuin (slaande deuren, brekende dingen, klusgeluiden, typemachine, voetstappen, eten, drinken)

catchup
liedjes met lalala, sjalala, doobiedoobiewah etc.

We hebben nog nooit een instrument gedaan, hoewel dat wel in de openingpost bij de opsomming staat.
Mijn voorstel: de Doorsorgel (dus prominent aanwezig).

Persoonlijk zou ik niet weten hoe ik een Doorsorgel kan onderscheiden van een ander orgel... (wist niet eens dat het een begrip was)

Van de genoemde lijkt mij 'Ik zie ze vliegen' het meest geschikt (alles wat vliegt en geluid maakt, behalve de vogels want die zijn al geweest).

DjFrankie (moderator)
Doors is Hammond is Dewolff ?

Manzarek gebruikte toch Farfisa?

Wiki zegt "His signature sound was that of the Vox Continental combo organ, an instrument used by many other psychedelic rock bands of the era. He later used a Gibson G-101 Kalamazoo combo organ (which looks like a Farfisa) because the Continental's plastic keys frequently broke, according to Manzarek."

Met Doorsorgel bedoel ik een voorgrondorgel. In b.v. If you gotta go van Dylan zit ook een Vox Continental, maar daar is het meer een achtergrondinstrument (vergeleken met b.v. Light my fire).

Ik heb het idee dat het orgel idee tot veel discussies kan leiden. Het begint eigenlijk hierboven met de opmerking van ranboy en ik moet zeggen dat ik het met hem eens ben.
Het 'ik zie ze vliegen' idee vind ik bovendien niet onaardig. Maar liedjes waarin gescat wordt (doobiedoobiedoo-a, lalala, dadada) lijken me ook wel leuk. In elk geval nog genoeg ideeen voorhanden.

Liedjes met lalala, dadada, doobiedoobiedoo etc. lijkt me weer niets, veel te breed. We doen ook niet 50 tinten: zang...

Wat te denken van opnamefouten?
In het outro van A Day in the Life van The Beatles hoor je, als je goed luistert, dat de pianist (Lennon? McCartney?) gaat verzitten op zijn pianokruk. Gevolg: kraaaak.
En in Bloedend Hart van De Dijk hoor je op een gegeven moment, als Huub niet zingt, dat er tegen de microfoon aan gestoten wordt/ de microfoon neergelegd wordt.
Er zijn vast wel meer van dat soort momenten te horen op platen...

In Louie Louie van The Kingsmen zet de zanger te vroeg in na de gitaarsolo. Verder dan dat kom ik niet. Bovendien denk ik dat te horen en is een ander het misschien niet met me eens. De meeste opnamefouten zijn zo goed weggemoffeld dat je bijna in de speakers moet kruipen om het te horen.
Ik ben wel voor een duidelijk geluid waar geen discussie over kan ontstaan.

Dat is een bekende fout toch nlkink? Wiki zegt ook nog over dat nummer "Ironically, the song notably includes the drummer yelling "Fuck!" after dropping his drumstick at the 0:54 mark."

Afgezien daarvan heb je wel een punt.

En nu weet ik dat dit bestaat: International Louie Louie Day - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Dus eigenlijk studiogeluiden en foutjes, gepraat, gepiep, versterkerruis, verkeerde noot ook?

Als het ook bewust er in is gelaten, dan ken ik er wel een paar. Ook wat studiogeintjes e.d. zoals vals spelen.

DjFrankie (moderator)
Ja oh Tannenbaum van Die Roten Rosen

Ik wist niet dat dit zo'n bekende fout was Poek en ik wist al helemaal niet dat de drummer "fuck" roept op 0:54. Aanleiding genoeg om mijn CD van The Kingsmen binnenkort maar eens te beluisteren. Leuke link overigens!
Als we dit gaan doen dan ben ik ervoor om de voorstellen van gigage er ook in mee te nemen. Dus ook piepjes, praten, verkeerde noten, versterkerruis en bewust vals spelen.

1. David Bowie - Andy Warhol
van begin tot 0:45 praat de productie engineer (oa andy warhol take 1 en are you ready?) tegen Bowie.

2. The Police - Roxanne

Het lachje aan het begin kent iedereen vast wel, maar daarvoor zit nog een soort pianogeluid dat je hoort als je goed luistert.

"The intro to the song contains one of the great happy accidents in rock history. There was an upright piano in the studio, which Sting sat on thinking the lid was closed. Tape was rolling for his vocal, so the sound of his butt hitting the piano and his subsequent laughter were recorded. These sounds were mixed into the intro, providing a unique texture."

3. Megadeth - Paranoid (Black Sabbath Cover)
Op 2:23 drumt de onlangs overleden drummer Nick Menza gewoon door terwijl de song al ten einde is. Dave Mustaine roept de drummer tot drie keer toe tot de orde. Nick antwoordt daarop: Fuck me running

Gast
geplaatst: vandaag om 09:56 uur

geplaatst: vandaag om 09:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.