MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2016]

zoeken in:
Dance Lover schreef:
Sommige mensen lusten geen dance, zelfs niet het neusje van de zalm, beetje jammer altijd. Andersom lusten danceliefhebbers namelijk wel rock en andere dingen.

Beetje onzin en kort door de bocht (genoeg dance liefhebbers die hun neus ophalen voor rock namelijk; sterker, hun nuffigheid is vaak nog veel groter dan andersom).

Mijn stemgedrag zou kunnen suggereren dat ik een dance hater ben wat totaal niet zo is. Ik kies voor mijn favoriete nummers en meestal valt het voordeel dan uit voor rock, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet lust

En Lazarus een niet zo'n bijzonder nummer noemen? Plaats daar dan wel even 'ik vind' voor Gretz

Ik vind het namelijk wel een prachtnummer en dat vond ik al voor zijn overlijden. Valt me op dat dat erg vaak genoemd wordt: Blackstar is vooral zo opgehemeld door zijn overlijden. Pardon? Dat album was al daarvoor te beluisteren.

Anyhow. Het zal de verbittering om het verlies van persoonlijke favorieten wel zijn.

Ik vind de afwisseling in de Witte Trui en de MuMe-ladder ook niet al te spannend. Maar ik vertik het om daardoor anders te stemmen dan mijn principe 'favoriete nummer = meeste punten'.

Puntenverdeling: 5-3-2 (dit laten staan!)

Ronde 6 - Ladder 6:

18 PJ Harvey - The Glorious Land
18 Nick Cave And The Bad Seeds - Jubilee Street +3
16 Portishead - The Rip +5
10 Of Montreal - The Past Is A Grotesque Animal
6 Santigold - Disparate Youth
2 Amy Winehouse - Back To Black +2

Deadline: zaterdag 12 november 19.30 uur

Dance Lover schreef:
Jammere uitslag, platen met wat meer body hebben het moeilijk dit jaar.
Precies hetzelfde zei ik gisteren ook al. Met het afvallen van Surf Solar is er weer een nummer uit mijn top tien van vorig jaar exit. Van mijn twaalf punten nummers van toen kunnen er nu nog maximaal vier de finale bereiken .

Daarbij, iedereen heeft toch wel nummers tussen zijn persoonlijke favorieten zitten die daar mede beland zijn doordat ze gekoppeld zijn aan een speciale herinnering? Wat maakt het in Bowies geval minder oké? Dat het collectiever is? Geef toe, da's toch een vreemde redenering?

Je voelt Blackstar gewoon niet, Gretz. Not that there's anything wrong with that, maar de reden van diens succes zoek je daarom gewoon wat te ver, mijn inziens

(En idd, de laaste Bowie werd ook op zichzelf staand erg gesmaakt door een boel mensen in de periode tussen het lossen van de eerste nummers, de release van het album en Bowies dood enkele dagen later)

Ronde 6 - Ladder 6:

21 Portishead - The Rip 5
18 PJ Harvey - The Glorious Land
18 Nick Cave And The Bad Seeds - Jubilee Street
8 Santigold - Disparate Youth 2
5 Amy Winehouse - Back To Black 3

Ronde 6 - Ladder 6: Mindere ladder

23 Portishead - The Rip +2
23 PJ Harvey - The Glorious Land +5
21 Nick Cave And The Bad Seeds - Jubilee Street +3
8 Santigold - Disparate Youth
5 Amy Winehouse - Back To Black

aERodynamIC schreef:

En Lazarus een niet zo'n bijzonder nummer noemen? Plaats daar dan wel even 'ik vind' voor Gretz

Ik vind het namelijk wel een prachtnummer en dat vond ik al voor zijn overlijden. Valt me op dat dat erg vaak genoemd wordt: Blackstar is vooral zo opgehemeld door zijn overlijden. Pardon? Dat album was al daarvoor te beluisteren.

Lazarus scoort hier gewoon een prima 7, maar staat voor mij persoonlijk mijlenver van Surf Solar vandaan. Ik merk nu gewoon dat de eerste me vooral intrigeerde door de videoclip en Bowies plotselinge overlijden. Nu dat allemaal een beetje is weggezakt heb ik Lazarus wat moeten herwaarderen. Wanneer ik mijn bescheiden mening uit over muziek is het niet strikt noodzakelijk om er 'ik vind' voor te typen. De lezer kan 'ik vind' er zelf bij bedenken nietwaar? ? En anderen kunnen het uiteraard wel een bijzonder nummer vinden. Die verschillen houdt je bij zo'n beetje elk nummer.

Anyway, vond de nipte zege van Lazarus gewoon een beetje overkill omdat Blackstar het zeer waarschijnlijk ook gaat halen. Met de tijd zullen we zien hoeveel het nummer voor ons collectief echt waard is.

ArthurDZ schreef:
Daarbij, iedereen heeft toch wel nummers tussen zijn persoonlijke favorieten zitten die daar mede beland zijn doordat ze gekoppeld zijn aan een speciale herinnering? Wat maakt het in Bowies geval minder oké? Dat het collectiever is? Geef toe, da's toch een vreemde redenering?

Je voelt Blackstar gewoon niet, Gretz. Not that there's anything wrong with that, maar de reden van diens succes zoek je daarom gewoon wat te ver, mijn inziens

(En idd, de laaste Bowie werd ook op zichzelf staand erg gesmaakt door een boel mensen in de periode tussen het lossen van de eerste nummers, de release van het album en Bowies dood enkele dagen later)

Het nummer Blackstar vind ik met enige afstand het beste nummer van de plaat. Het album zelf voel ik inderdaad niet op die manier zoals velen waaronder jij dat wel voelen. Bewonderenswaardig hoe Bowies zwanenzang tot stand is gekomen en hoeveel muziekliefhebbers er door geraakt zijn, maar puur kwalitatief gezien vind ik de nummers die hij eind jaren 70 / begin jaren 80 uitbracht een stuk sterker.

Ik denk verder dat niemand kan ontkennen dat er ook in dit geval weer voor een deel sprake is van de zogeheten dodeartiestenbonus, het fenomeen waardoor sommige nummers opeens boven zichzelf uit kunnen stijgen. Zoals in het verleden ook al gebeurde bij o.a. Prince, Gorki, Songs:Ohia en Michael Jackson. Dit gebeurt zowel bewust als onbewust. Dit fenomeen is deels de reden van het grote succes van de Blackstar nummers dit jaar o.a. in de MuMeLadder, Witte Trui en Song van het Jaar. Hoort er gewoon bij natuurlijk (je ziet het ook sterk terug in bijvoorbeeld de Top 2000 of Tijdloze 100, dus ik wil daar ook niet over klagen. Uiteindelijk zal de tijd ons wel leren welke nummers we op de lange termijn collectief het meest de moeite waard vinden.

Santi en PJ steken ruim boven de rest uit.

Ronde 6 - Ladder 6:

26 PJ Harvey - The Glorious Land 3
23 Portishead - The Rip
21 Nick Cave And The Bad Seeds - Jubilee Street
13 Santigold - Disparate Youth 5
12 Of Montreal - The Past Is A Grotesque Animal 2
5 Amy Winehouse - Back To Black

Mwa, niet de beste ladder van allemaal.

Ronde 6 - Ladder 6:

26 PJ Harvey - The Glorious Land
26 Nick Cave And The Bad Seeds - Jubilee Street +5
23 Portishead - The Rip
16 Santigold - Disparate Youth +3
12 Of Montreal - The Past Is A Grotesque Animal
7 Amy Winehouse - Back To Black +2

Onweerwolf
Finalisten:

(13) Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
(04) Band Of Horses - The Funeral
(22) CHVRCHES - The Mother We Share
(----) David Bowie - Lazarus
(----) Editors - Smokers Outside The Hospital Doors
(----) First Aid Kit - Emmylou
(----) M83 - Midnight City
(----) Muse - Knights Of Cydonia
(01) Radiohead - Jigsaw Falling Into Place
(----) Tame Impala - Let It Happen
(03) The National - Fake Empire
(06) The War On Drugs - Red Eyes

#3's Op De Schop:

(----) Spinvis - Oostende
(----) Lana Del Rey - Video Games
(11) The National - Bloodbuzz Ohio

Herkansers:

(----) Phosphorescent - Song For Zula
(15) Fuck Buttons - Surf Solar
(07) Arcade Fire - Reflektor

Afvallers:

(20) Angus & Julia Stone - Yellow Brick Road
(----) Archive - Collapse/Collide
(23) Bat For Lashes - Daniel
(----) Bat For Lashes - Laura
(----) Beach House - Myth
(----) Courtney Barnett - Depreston
(----) Daughter - Youth
(----) Editors - Papillon
(----) Editors - The Racing Rats
(----) First Aid Kit - My Silver Lining
(----) M83 - Wait
(09) Portishead - Machine Gun

De Paarden zijn gewoon door en Bowie is ook door maar toch wat minder overtuigend dan het eerder dit jaar leek. Het wordt desalniettemin spannend welke plaat de hoogste nieuwe van het jaar gaat worden. M83 haalt voor het eerst de finale na drie jaar lang een stijgende lijn te hebben laten zien in De Witte Trui met Midnight City. Fuck Buttons mist de boot maar staat nog maar met één poot in de sloot want Surf Solar heeft nog zicht op de herkansing terwijl van Bat For Lashes in één klap beide nummers wegvallen vandaag. Reflektor dan tenslotte staat zeer verrassend op de allerlaatste plek die nog een klein beetje kans biedt en er komen nog drie ladders. Statistisch gezien is het al over.

Onweerwolf
Goede en interessante discussies trouwens! Ik ben al jaren van mening dat over smaak prima valt te twisten.

Onweerwolf

Ronde 6 - Ladder 6:

29 PJ Harvey - The Glorious Land +3
26 Nick Cave And The Bad Seeds - Jubilee Street
25 Portishead - The Rip +2
21 Santigold - Disparate Youth +5
12 Of Montreal - The Past Is A Grotesque Animal
7 Amy Winehouse - Back To Black

5 uitstekende nummers en een ontzettend overgewaardeerde draak die wat mij betreft niet eens in de Top 400 thuishoort.

Onweerwolf schreef:
5 uitstekende nummers en een ontzettend overgewaardeerde draak die wat mij betreft niet eens in de Top 400 thuishoort.

Zeer benieuwd om welk nummer het gaat, gokje: Back to Black?

Onweerwolf
Dance Lover schreef:
(quote)

Zeer benieuwd om welk nummer het gaat, gokje: Back to Black?

De andere 47 nummers in de halve finale zou ik allemaal voor mijn plezier opzetten (nouja Agnes Obel & Lana Del Ray hoeven van mij ook niet zo, maar die irriteren me niet). Van Amy Winehouse krijg ik telkens hoofdpijn.

Onweerwolf schreef:
(quote)

De andere 47 nummers in de halve finale zou ik allemaal voor mijn plezier opzetten (nouja Agnes Obel & Lana Del Ray hoeven van mij ook niet zo, maar die irriteren me niet). Van Amy Winehouse krijg ik telkens hoofdpijn.

+1, imo zo'n beetje het minste nummer op het gelijkmatige album en idd 1 met een hoge irritatiefactor. Nooit gesnapt waarom deze precies haar populairste is geworden.

aERodynamIC schreef:
Beetje onzin en kort door de bocht (genoeg dance liefhebbers die hun neus ophalen voor rock namelijk; sterker, hun nuffigheid is vaak nog veel groter dan andersom).

Ja absoluut zijn er dansliefhebbers die rock haten, ik had wat duidelijker moeten zijn, dansliefhebbers die meestemmen op dit forum, heb van niemand het idee dat ze rock haten. Vrij logisch misschien ook wel omdat je soms ook automatisch gedwongen wordt om te stemmen op rock of pop.

Verder snap ik dat iedereen vooral op zijn favorieten stemt en dat nummers die 9 minuten duren wat minder snel favoriet worden over het algemeen dan nummers die 4 minuten duren. En verder wisselen persoonlijke favorieten en ontdekkingen ''die snel doordringen of juist langzaam in achting stijgen'' ook nog eens sterk per persoon.

Voordeel is in ieder geval dat we weer nieuwe finalisten, dus verversing hebben!

Gretz schreef:
+1, imo zo'n beetje het minste nummer op het gelijkmatige album en idd 1 met een hoge irritatiefactor. Nooit gesnapt waarom deze precies haar populairste is geworden.

Grappig, ik vind het ook met afstand het minste nummer in deze ladder, nog steeds wel prima, al heeft ze inderdaad vele mooiere nummers dan deze.

Ronde 6 - Ladder 6:

31 PJ Harvey - The Glorious Land +2
26 Santigold - Disparate Youth +5
26 Nick Cave And The Bad Seeds - Jubilee Street
25 Portishead - The Rip
15 Of Montreal - The Past Is A Grotesque Animal +3

Gretz schreef:
(quote)

Het minste nummer van het album?! Dit verbaast me enorm. Voor mij juist een enorm hoogtepunt. Misschien wel het Winehouse-nummer waar alles aan klopt. De gedetailleerde retro-productie van Mark Ronson, geïnspireerd door jaren '60 meidengroepjes, de aangrijpende tekst, de zanglijnen die daar perfect bij passen en de emotie versterken, en die fraaie bridge. Het nummer grijpt me iedere keer weer aan. War vind je er irritant aan?

Ik kan me dat zelf beter voorstellen bij Rehab. Vind ik dan weer het minste nummer van het album.

Ronde 6 - Ladder 6:

34 PJ Harvey - The Glorious Land +3
28 Nick Cave And The Bad Seeds - Jubilee Street +2
26 Santigold - Disparate Youth
25 Portishead - The Rip
20 Of Montreal - The Past Is A Grotesque Animal +5

@Arrie: met name de zang vind ik lelijk. Ik kan me in dit nummer echt storen aan Amy's stem. Ik moet bekennen dat ik nooit heel gedetailleerd op de tekst heb gelet, heb daar dus ook niet echt een mening over. De productie vind ik verder niets mis mee. Misschien dat ik het nummer beter kan waarderen in een coverversie.
Rehab vind ik ook weinig aan. Maar van You Know I'm No Good kan ik wel erg genieten.

Wat een ongelofelijke anticlimax in de vorige ladder

Gretz schreef:
Ik denk verder dat niemand kan ontkennen dat er ook in dit geval weer voor een deel sprake is van de zogeheten dodeartiestenbonus, het fenomeen waardoor sommige nummers opeens boven zichzelf uit kunnen stijgen. Zoals in het verleden ook al gebeurde bij o.a. Prince, Gorki, Songs:Ohia en Michael Jackson.

Hoppa daar is ie weer 'dodeartiestenbonus'. Ik kan niet voor anderen spreken, ik ben het er zelf in elk geval niet mee eens. Prince populairder door zijn dood? Niet op deze site.

Nogmaals: natuurlijk kan ik niet voor anderen spreken. Maar voor zowel Bowie als Prince gaat dat bij mij echt niet op en Michael Jackson bijvoorbeeld ben ik nooit hoger gaan waarderen ineens. Er zullen vast mensen zijn die dat wel doen, maar ik geloof niet dat dat deelnemers zijn aan topics als deze.

Als ik zie hoeveel favorieten van mij al veel vroeger gesneuveld zijn en dan nu het gemiep over favorieten die gewoon heel ver gekomen zijn en het verliezen van de Bowies, Nationals en Arcade Fires (noem ze maar op).... dan denk ik: jullie favo's doen het toch echt beter in deze ladder dan die van mij. Wat had je dan gedacht? Dat de grote gemene deler het nu eens niet zou gaan winnen?
Wees blij dat die nummers zo ongelooflijk ver gekomen zijn! Hoezo rockliefhebbers lusten die dance nummers niet????

Dance Lover schreef:
dansliefhebbers die meestemmen op dit forum, heb van niemand het idee dat ze rock haten.

Maar andersom denk je dat blijkbaar wel. Dat vind ik jammer.

Gretz schreef:
Anyway, vond de nipte zege van Lazarus gewoon een beetje overkill omdat Blackstar het zeer waarschijnlijk ook gaat halen..

*kuch*, jouw grote helden, The National, heb ik erg veel voorbij zien komen, zeer recentelijk ook. Overkill? Ik heb je niet gehoord

Ik meng me nooit zo in dit soort discussies van 'te hoog, te laag'. Maar ik vond het nu even nodig. Minder miepen mannen

Ronde 6 - Ladder 6: Hup grotesk beest!

34 PJ Harvey - The Glorious Land
31 Nick Cave And The Bad Seeds - Jubilee Street +3
26 Santigold - Disparate Youth
25 Portishead - The Rip
25 Of Montreal - The Past Is A Grotesque Animal +5
9 Amy Winehouse - Back To Black +2

Onweerwolf
Gretz schreef:
@Arrie: met name de zang vind ik lelijk.

Ik vind haar zang op alles wat ik van haar gehoord heb lelijk. Op Rehab is het echter wel heel erg. Dat is nou echt het type muziek wat ik absoluut niet trek. Voor mij staat dat op dezelfde hoogte als Maaike Oubouter en De Jeuk Van Tegenwoordig. Bloedende oren.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik vind haar zang op alles wat ik van haar gehoord heb lelijk. Op Rehab is het echter wel heel erg. Dat is nou echt het type muziek wat ik absoluut niet trek. Voor mij staat dat op dezelfde hoogte als Maaike Oubouter en De Jeuk Van Tegenwoordig. Bloedende oren.

Haha, ik ben opgelucht dat je mijn favoriete zangeres nu eens niet noemt. Dat ze niet tot de allerergste Nederlandstalige acts behoort.

Onweerwolf
Overigens vind ik wel dat het feit dat een Fuck Buttons jaar in jaar uit zo ver komt in deze lijst toch wel echt bewijs dat diversiteit hier wordt gewaardeerd. 10 minuten lang technodrone in een jaarlijst bij de grote namen en dat consistent, dat is uitzonderlijk.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Haha, ik ben opgelucht dat je mijn favoriete zangeres nu eens niet noemt. Dat ze niet tot de allerergste Nederlandstalige acts behoort.

Oh Eefje trek ik een stuk beter dan bovenstaande acts. Ik ben geen fan van haar maar het is ook weer niet zo slecht. Ik krijg alleen kromme tenen van haar teksten met al die afgebroken woorden die dan een zin later weer verder gaan.

Ronde 6 - Ladder 6:

34 PJ Harvey - The Glorious Land
31 Nick Cave And The Bad Seeds - Jubilee Street 3
28 Santigold - Disparate Youth 2
30 Portishead - The Rip 5
20 Of Montreal - The Past Is A Grotesque Animal

Ronde 6 - Ladder 6:

39 PJ Harvey - The Glorious Land +5
31 Nick Cave And The Bad Seeds - Jubilee Street
28 Santigold - Disparate Youth
30 Portishead - The Rip
22 Of Montreal - The Past Is A Grotesque Animal +2
10 Amy Winehouse - Back To Black +3

Gast
geplaatst: vandaag om 01:21 uur

geplaatst: vandaag om 01:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.