MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
1. Ain't No Sunshine
2. Use Me
3. Can We Pretend
4. Harlem
5. Grandma's Hands
6. Kissing My Love
7. Lonely Town, Lonely Street
8. Who Is He (And What Is He to You)?
9. Better Off Dead
10.I'm Her Daddy

zaaf
1. Who Is He (And What Is He to You)?
2. Grandma's Hands
3. Harlem
4. I Can't Write Left-Handed
5. Hope She'll Be Happier
6. Ain't No Sunshine
7. Lovely Day
8. Can We Pretend
9. Use Me
10. Lonely Town, Lonely Street

1. Harlem
2. Ain't No Sunshine
3. Who Is He (And What Is He to You)?
4. Use Me
5. I Can't Write Left-Handed
6. Grandma's Hands
7. Can We Pretend
8. I'm Her Daddy
9. Lean on Me
10. Kissing My Love

1. Harlem
2. I Cant Write Left Handed
3. Aint no Sunshine
4. Who is He and what is He to you
5. Use Me
6. Lean on Me
7. Hello Like Before
8. Grandmas Hands
9. Im Her Daddy
10. Can we pretend

Dit zal hem zijn:

1. The Same Love That Made Me Laugh
2. Ain't No Sunshine
3. Grandma's Hands
4. Lovely Day
5. Who Is He (And What Is He to You)?
6. Kissing My Love
7. I Don't Want You on My Mind
8. Railroad Man
9.Use Me
10. Lonely Town, Lonely Street

Telamon
1 Ain't No Sunshine
2 Better Off Dead
3 Lovely Day
4 I Don't Want You on My Mind
5 Lean on Me
6 Use Me
7 Harlem
8 Lonely Town, Lonely Street
9 I'm Her Daddy
10 The Same Love That Made Me Laugh

1. Who Is He (And What Is He to You)?
2. Ain't No Sunshine
3. Just The Two Of Us
4. Lean on Me
5. Lovely Day
6. Kissing My Love
7. I Can't Write Left-Handed
8. Harlem
9. Use Me
10. Grandma's Hands

Ondanks dat het niet lukte om eerder aan te haken, heb ik de spotify-lijst erg gewaardeerd. Het heeft me geleerd dat deze man nog veel meer lekkere muziek gemaakt heeft, dan ik wist (maar al wel vermoedde). Erg fijn excuus dus, om eens wat verder in zijn muziek te duiken. Zo kende ik eerlijk gezegd mijn nummer twee nog niet eens voor deze week

1. Lean on Me (Voor mij stiekem toch wel het ultieme vriendschapnummer)
2. Use Me
3. Harlem
4. Ain't No Sunshine
5. Grandma’s Hands
6. Lovely Day
7. Who Is He (And What Is He to You)?
8. You
9. Lonely Town, Lonely Street
10. Can We Pretend

01. Use Me
02. You
03. Kissing My Love
04. Who Is He (And What Is He to You)?
05. The Same Love That Made Me Laugh
06. Railroad Man
07. Lovely Day
08. Soul Shadows (feat. the Crusaders)
09. Just the Two of Us (feat. Grover Washington)
10. Ain't No Sunshine

We gaan goed met lijstjes, top! Na het laatste lijstje is ieder nummer ten minste éénmaal genoemd. We hebben zeven verschillende nummers één en veertien van de eenentwintig nummers hebben al een top drie plek gescoord.

De nummer één heeft een voorsprongetje maar is nog lang niet zeker van de winst. De nummers twee t/m vier staan heel dicht op elkaar, het is dus knokken voor het podium. Daarachter is de verdeling van de plekken vier t/m twaalf ook nog reuze spannend.

Nog even een shout out naar degene waarvan ik denk/hoop dat ze nog met een finalelijstje komen. Titmeister, principal2000, west, thelion, jullie hebben nog tot vanavond 8 uur.

1. Lean on Me
2. Ain't No Sunshine
3. Lovely Day
4. Harlem
5. Use Me
6. Lonely Town, Lonely Street
7. Grandma's Hands
8. I Can't Write Left-Handed
9. Who Is He (And What Is He to You)?
10. Can We Pretend

Het is was niet makkelijk, maar hierbij de top 10 van mijn favoriete soulartiest:

1. Grandma's Hands
2. Lonely Town, Lonely Street
3. Who Is He (And What Is He to You)?
4. Ain't No Sunshine
5. Use Me
6. I'm Her Daddy
7. Can We Pretend
8. Lean on Me
9. Harlem
10. Soul Shadows (feat. the Crusaders)

01. Who Is He (And What Is He to You)?
02. Use Me
03. Grandma's Hands
04. Hello Like Before
05. Lonely Town, Lonely Street
06. Ain't No Sunshine
07. Soul Shadows (feat. the Crusaders)
08. I Can't Write Left-Handed
09. Just the Two of Us (feat. Grover Washington)
10. Lean on Me

Ook de nummers die niet mijn top 10 zijn meer dan uitstekend. Everybody loves Bill Withers.

Ik was telkens te laat om de vorige rondes mee te doen.

1. Ain't No Sunshine
2. Harlem
3. Can We Pretend
4. Hello Like Before
5. Lovely Day
6. Hope She'll Be Happier
7. Lean on Me
8. Grandma's Hands
9. Just the Two of Us (feat. Grover Washington)
10. Who Is He (And What Is He to You)?

En de lijnen zijn gesloten!

We gaan gelijk door met de uitslag van deze Bill Withers greatest hits editie.

http://www.maximumfun.org/images/BillWithersIV.jpg

Als eerste, dank aan jeroentjuhh, Telamon, zaaf, 50tracks, principal2000, AerodynamIC, Salvadore, laxus11, Reijersen, Titmeister, Bonk, Simon77, kemm en EttaJamesBrown voor het indienen van een finalelijstje. Vijftien deelnemers, dat zijn er meer dan ik van te voren had ingeschat.

20./21. Soul Shadows (feat. the Crusaders) - 8 punten
Album: Rhapsody and Blues (the Crusaders) - meest gewaardeerd door: principal2000 (plek 7)

20./21. Railroad Man - 8 punten
Album: +'Justments - meest gewaardeerd door: Salvadore (plek 6)

19. I Don't Want You on My Mind - 12 punten
Album: Still Bill - meest gewaardeerd door: Telamon (plek 4)

17./18. I'm Her Daddy - 13 punten
Album: Just as I Am - meest gewaardeerd door: Titmeister (plek 6)

17./18. Better Off Dead - 13 punten
Album: Just as I Am - meest gewaardeerd door: Telamon (plek 2)

16. Just the Two of Us (feat. Grover Washington, Jr.) - 14 punten
Album: Winelight (Grover Washington, Jr.) - meest gewaardeerd door: 50tracks (plek 3)

15. You - 16 punten
Album: +'Justments - meest gewaardeerd door: Salvadore (plek 2)

14. Hello Like Before - 18 punten
Album: Making Music - meest gewaardeerd door: principal2000 & Edgar 18 (plek 4)

13. Hope She'll Be Happier - 21 punten
Album: Just as I Am - meest gewaardeerd door: kemm (plek 4)

12. The Same Love That Made Me Laugh - 25 punten
Album: +'Justments - nummer één van: EttaJamesBrown

11./10. Lonely Town, Lonely Street - 31 punten
Album: Still Bill - meest gewaardeerd door: Titmeister (plek 2)

11./10. Kissing My Love - 31 punten
Album: Still Bill - meest gewaardeerd door: Salvadore (plek 3)

Ben ditmaal niet voor het meest voorspelbare gegaan, blijkt wel.

De top negen!!

09. I Can't Write Left-Handed - 37 punten
Album: Live at Carnegie Hall - meest gewaardeerd door: Reijersen (plek 2)

Withers protestlied tegen de net beëindigde Vietnam oorlog. Tijdens het intro verteld Withers over zijn ontmoeting met een jonge soldaat die net terug was uit Vietnam. De man heeft tijdens de oorlog zijn rechterarm verloren en Withers probeert zich te verplaatsen in zijn situatie en schrijft dit nummer. Later hebben ook John Legend en The Roots het nummer nog opgenomen.

08. Can We Pretend - 40 punten
Album: +'Justments - nummer één van: kemm

In 1973 trouwde Withers met atrice Denise Nicholas. Het huwelijk hield het maar een jaartje vol maar in deze tijd was deze vrouw wel medeverantwoordelijk voor dit liedje wat zij schreef voor haar toenmalige man. Een ander leuk feitje, de Puerto Ricaanse gitaarvirtuoos José Feliciano tokkelt een nootje mee op dit nummer.

07./06. Lovely Day - 53 punten
Album: Menagerie - meest gewaardeerd door: Telamon & Simon77 (plek 3)

Withers laatste grote solo hit vinden we terug op een gedeelde zesde plek. Dit vrolijke nummer over een prachtige dag werd door een waslijst aan artiesten gecoverd of bewerkt (zoals Ben Liebrand in zijn "Sunshine Mix" uit '88.

Then I look at you
And the world's alright with me
Just one look at you
And I know it's gonna be
A lovely day.....

Wat zijn er toch weinig artiesten die zo mooi over de liefde kunnen zingen als Withers dat kan.

07./06. Lean on Me - 53 punten
Album: Still Bill - nummer één van: Bonk en Simon77

Zoals hierboven al benoemd, een ultiem vriendschapsnummer. Dit is overigens Withers enige nummer één in de Billboard 100! En dat niet alleen, we vinden het nummer ook terug op plek 205 in Billboard's "The 500 Greatest Songs of All Time". En om het plaatje vol te maken, dit is één van de slechts negen nummers in de Amerikaanse hitlijst geschiedenis die twee maal - in uitvoeringen door verschillende artiesten - de nummer één positie heeft gepakt. R&B groep Club Nouveau zorgde voor deze prestatie en won zelfs een Grammy Award voor het nummer. Oordeel zelf of deze award terecht was...

05. Grandma's Hands - 67 punten
Album: Just as I Am - nummer één van Titmeister

Een autobiografisch nummer waarin Withers herinneringen ophaalt aan zijn grootmoeder. Als kind ging Withers met zijn oma naar de kerk waar zij mee zong en klapte met de liederen. Deze herinneringen liggen aan de basis van dit nummer waarin - vooral tijdens het laatste couplet - de beschermende en verzorgende kracht van grootmoeders handen als centraal thema fungeert.

We maken een sprongetje in punten en komen aan bij drie nummers die tot op het laatst in de running waren voor de podiumplekken.

04. Harlem - 80 punten
Album: Just as I Am - nummer één van: laxus11 & Reijersen

Afgelopen voorjaar liep in door Harlem en zag met eigen ogen de plek die in dit nummer zo beeldend door Withers wordt bezongen. Hoewel de wijk (gelukkig) in de vaart der volkeren is voort gestuwd naar een beter niveau zie je het Harlem van Withers ook vandaag de dag nog goed terug. De herenhuizen met de trappen waarop tijdens hete zomerdagen de buurtbewoners samenkomen. De kerken die ook vandaag de dag nog een belangrijke plek innemen in de gemeenschap. En natuurlijk de - veelal Afro-Amerikaanse - bewoners van de wijk die zo weggelopen lijken te zijn uit dit schitterende nummer. Ik moest vaak aan Bill denken toen ik er rondliep.

Sorry Edgar18: ik ben de tijd vergeten. Te laat!
Bedankt voor de organisatie!

En nu: de top 3!

03. Use Me - 83 punten
Album: Still Bill - nummer één van: aERodynamIC & Salvadore

Bill's op één na grootste hit met een nummer twee positie in de charts als toppunt, vooral bekend van de repeterende bass die het nummer zijn smoel geeft. Withers vrienden proberen hem in dit nummer 'uit' zijn relatie te praten omdat zij het gevoel hebben dan deze eenzijdig is en Bill wordt gebruikt door de vrouw in kwestie. Withers heeft zelf niet zo veel problemen met deze gang van zaken en vind het wel prettig te worden 'gebruikt' op de manier zoals in het nummer gebeurt. Aan het einde van het nummer geeft Withers toe te worden 'gebruikt' maar voegt daar aan toe;
"it ain't too bad the way you're using me, 'cause I sure am using you to do the things you do."

02. Who Is He (And What Is He to You)? - 88 punten
Album: Still Bill - nummer één van: zaaf, 50tracks en principal2000

Who is he, and what is he to you? De centrale vraag die Withers in dit nummer aan de vrouwelijke hoofdpersoon stelt. Na de eerste drie regels is al duidelijk, hier klopt iets niet.

A man we passed just tried to stare me down
And when I looked at you
You looked at the ground
I don't know who he is
But I think that you do

Deze nummer twee en drie zo na elkaar luisteren en beschrijven doet mij vermoeden dat Withers liedjesleven ten tijde van Still Bill niet bepaald liep zoals hij wenste. Waar hij in het vorige nummer nog werd gebruikt vermoed hij nu dat de vrouw in kwestie hem ontrouw is (geweest). Zou het in beide nummers over dezelfde dame gaan? De kans lijkt me redelijk aanwezig...

01. Ain't No Sunshine - 113 punten
Album: Just as I Am - nummer één van: jeroentjuhh, Telamon en ondergetekende

Hoewel Still Bill het met twee nummers op het podium uitstekend doet is de hoogste trede - niet geheel verrassend - weggelegd voor dit schitterende liedje van debuutalbum Just as I Am. In twee minuten weet Withers ons hier een ultiem liefdesliedje voor te schotelen. De film 'Days of Wine and Roses' inspireerde Withers tot het schrijven van dit nummer. Terwijl hij het componeerde had hij nog geen platencontract en was werkzaam als toilettenbouwer voor Boeing 747-ens!

Het grote succes van dit nummer lijkt van toevalligheden aan elkaar te hangen. Withers was van plan het derde couplet meer tekst te geven maar zag hier - op advies van anderen - vanaf waardoor het nummer zijn karakteristieke I Know, I Know, I Know gekregen heeft. Ook werd het nummer oorspronkelijk uitgeven als b-kantje (van Harlem) maar dj's speelden steevast Ain't No Sunshine af als single en droegen er zo mede toe bij dat dit nummer zo'n enorm succes is geworden. Het succes (nummer drie in de hitlijsten en een Grammy award) zette de artiest Withers in één klap op de kaart en heeft zo een belangrijke rol gespeeld in de loopbaan van deze fantastische soulheld.

En om nog even terug te komen op die Boeing wc's. Toen de radio dj van dienst mede deelde dat Ain't No Sunshine de status van gouden plaat te pakken had gaf de platenmaatschappij hem een gouden toilet om zo de start van zijn nieuwe carrière te markeren !

Voor de liefhebber, hieronder het volledige 29 minuten durende BBC concert waaruit de meeste live filmpjes hierboven afkomstig zijn.

Setlist:

Ain`t No Sunshine
Lonely Town, Lonely Street
Grandma`s Hands
Use Me
Let Me In Your Life
Lean On Me
Harlem

Heerlijk weekje, Edgar18!

zaaf
sooo echwel!

Telamon
Dank Edgar! Ik kende weinig van Bill, heb een hoop nu van hem gehoord wat me minder aanspreekt (slaapkamermuziek heb ik t genoemd), maar, belangrijker, heb genoten van erg moois deze week: Better Off Dead, I Don't Want You on My Mind, Use Me. Prachtige nummers!

Hartelijk dank Edgar18. Zoals verwacht was het een erg fijne belevenis om meer muziek van deze man te mogen leren kennen

Bedankt voor de organisatie!

De N.W.A.-greatest hits start ik morgenochtend op als jullie het niet erg vinden. Nu bedtijd!

Graag gedaan!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:43 uur

geplaatst: vandaag om 11:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.