MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
Benoem uit dit rijtje je twee FAVORIETE nummers. Het duo met de meeste stemmen gaat naar de finale, de andere vijf vallen af.

2 De blues verlaat je nooit *
1 Wat een vrouw *
1 Zevende Hemel
Als het golft
Deze Stad
Mijn van straat geredde roos
Stampvol Café

Deadline: 18/5, 08.00 uur

Benoem uit dit rijtje je twee FAVORIETE nummers. Het duo met de meeste stemmen gaat naar de finale, de andere vijf vallen af.

2 De blues verlaat je nooit
2 Wat een vrouw *
1 Zevende Hemel
1 Deze Stad*
Als het golft
Stampvol Café

cosmic kid (moderator)
Mocht dit trouwens ook gelijk eindigen dan gaan de bovenste nummers naar de finale. Die bestaat in dat geval dus uit meer dan 20 nummers. Blijkbaar moet het dan zo zijn...

Damned, gisteren geen tijd en nu net te laat terug voor mijn 10 afvallers ?, daar zaten er 3 uit dit tie-break rijtje bij

2 De blues verlaat je nooit
3 Wat een vrouw *
1 Zevende Hemel
2 Deze Stad*
Als het golft
Stampvol Café

3 De blues verlaat je nooit *
3 Wat een vrouw
1 Zevende Hemel
2 Deze Stad
Als het golft
1 Mijn van straat geredde roos *
Stampvol Café

4 Wat een vrouw *
3 De blues verlaat je nooit
2 Zevende Hemel *
2 Deze Stad
1 Mijn van straat geredde roos
Als het golft
Stampvol Café

4 Wat een vrouw
3 Zevende Hemel *
2 Deze Stad
1 Mijn van straat geredde roos
1 Als het golft *
Stampvol Café

4 Wat een vrouw
3 Zevende Hemel *
3 Deze Stad
2 Mijn van straat geredde roos
1 Als het golft *
Stampvol Café

5 Wat een vrouw 1
4 Zevende Hemel 1
3 Deze Stad
2 Mijn van straat geredde roos
1 Als het golft
Stampvol Café

5 Wat een vrouw
4 De blues verlaat je nooit *
4 Zevende Hemel
3 Mijn van straat geredde roos *
3 Deze Stad
1 Als het golft
Stampvol Café

5 Wat een vrouw
5 De blues verlaat je nooit *
4 Zevende Hemel
4 Mijn van straat geredde roos *
3 Deze Stad
1 Als het golft
Stampvol Café

6 De blues verlaat je nooit *
5 Wat een vrouw
4 Zevende Hemel
4 Deze Stad *
4 Mijn van straat geredde roos
1 Als het golft
Stampvol Café

6 De blues verlaat je nooit
5 Wat een vrouw
5 Mijn van straat geredde roos *
5 Zevende Hemel *
4 Deze Stad
1 Als het golft
Stampvol Café

7 De blues verlaat je nooit *
6 Wat een vrouw *
5 Mijn van straat geredde roos
5 Zevende Hemel
4 Deze Stad
1 Als het golft
Stampvol Café

Mijn van straat geredde roos viel helaas als laatste af

nedbed

7 De blues verlaat je nooit
6 Wat een vrouw
6 Zevende Hemel*
4 Deze Stad
2 Als het golft*
Stampvol Café

Casartelli (moderator)

7 De blues verlaat je nooit
7 Wat een vrouw *
6 Zevende Hemel
4 Deze Stad
2 Als het golft
1 Stampvol Café *

cosmic kid (moderator)
Sluitingstijd. De blues verlaat je nooit en wat een vrouw voegen zich bij de 18 finalisten.

cosmic kid (moderator)
De finale wordt dus gespeeld met de volgende liedjes:

Als ze er niet is
Binnen zonder kloppen
Bloedend hart
Dansen op de vulkaan
De blues verlaat je nooit
Ga in mijn schoenen staan
Groot hart
Hou me vast *
Ik kan het niet alleen
Kan ik iets voor je doen?
Laaiend vuur
Laat het vanavond gebeuren
Lovesong 100.001 *
Mag het licht uit
Nergens goed voor
Niemand in de stad
Onderuit *
Wakker in een Vreemde Wereld *
Wat een vrouw *
We beginnen pas *

De opzet is bekend: plaats je top 10 in dit topic. Geschreven toelichtingen zijn natuurlijk niet verplicht maar worden wel zeer gewaardeerd.
De deadline is vrijdag 19 mei om 20.00 uur

Succes!

De afspeellijst aangepast, nog steeds chronologisch

Casartelli (moderator)
01 Niemand in de stad
02 Binnen zonder kloppen
03 Onderuit *
04 Wakker in een Vreemde Wereld *
05 Hou me vast *
06 Dansen op de vulkaan
07 Wat een vrouw *
08 Als ze er niet is
09 Laaiend vuur
10 Nergens goed voor

Paddy legt in zijn openingswoord een link met "generatiegenoten" Doe Maar en Het Goede Doel, die beide in eerste instantie het einde van de jaren '80 niet haalden. En hoewel De Dijk eigenlijk nooit weggeweest is, is dat voor mij toch ook wel heel erg een jaren '80 band, meer dan voor de rest van het deelnemersveld, te oordelen naar het verloop van deze Greatest Hits.

Hou Me Vast (1991) had ik bij het nomineren over het hoofd gezien. Extra dank dus aan iedereen die beter oplette.

Over jaren '80 gesproken: de afwezigheid van De Stilte voor de Storm en Veel Nacht en Weinig Maan heb ik hier al eerder betreurd. Soit, het is ook een Greatest Hits en ik geloof niet dat ik daar een essentiële van mis.

1. Niemand in de stad
2. Onderuit
3. Lovesong 100.001
4. Als ze er niet is
5. Dansen op de vulkaan
6. Wakker in een Vreemde Wereld
7. Mag het licht uit
8. Ik kan het niet alleen
9. Groot hart
10. Wat een vrouw

nedbed
1. Niemand in de stad
2. Onderuit
3. Bloedend hart
4. Als ze er niet is
5. Groot hart
6. Dansen op de vulkaan
7. Mag het licht uit
8. We beginnen pas
9. Binnen zonder kloppen
10. Hou me vast

cosmic kid (moderator)
Ik zal alvast dazzler taggen dat hij zaterdag aan de slag mag met de Greatest Hits van Alan Parsons Project.

En dat is vier.

1. Niemand in de stad
2. Ik kan het niet alleen
3. Wat een vrouw *
4. Bloedend hart
5. Lovesong 100.001 *
6. Hou me vast *
7. Onderuit *
8. Mag het licht uit
9. Binnen zonder kloppen
10. Dansen op de vulkaan

In deze stad is niemand:

1. Onderuit *
2. Laaiend vuur
3. Binnen zonder kloppen
4. Bloedend hart
5. Nergens goed voor
6. Kan ik iets voor je doen?
7. Ga in mijn schoenen staan
8. Groot hart
9. Hou me vast *
10. Mag het licht uit

cosmic kid (moderator)
1. Niemand in de stad
De Dijk op zijn mooist; bluesy, somber en nooit is eenzaamheid zo treffend onder woorden gebracht. Muzikaal gedragen door het orgel van Pim Kops.

2. We beginnen pas *
Bloemen springen open, de wolken verdwijnen voor de zon en mijn hart maakt een sprong. Wat een heerlijk nummer met dank aan de blazers.

3. Groot hart
Oftewel les 1 uit "hoe schrijf ik een even briljante als pakkende openingszin in het nederlands".
"Maar die boom was haar vriend" mag er trouwens ook wezen

4. Hou me vast *
De soulvolle kant van De Dijk; net zoals de beste nummers van The Boss zeer hoopgevend en een arm om je schouder heen. Later zou De Dijk het prima "Wanhoop niet" schrijven wat van hetzelfde laken een pak is.

5. Wakker in een vreemde wereld *
Eén van de weinige nummers waar Huub vd Lubbe ook de muziek van schreef. De wereld is er niet minder vreemd geworden, aldus Huub op de live-cd "Voor de tover" uit 1998. Helaas heeft hij nog steeds gelijk.

6. Dansen op de vulkaan
We blijven even bij de maatschappijkritische nummers van De Dijk. Elke band heeft zijn 'Satisfaction", zijn "Born to run", zijn "Where the streets have no name". Een lied waar elk concert naar toe wordt geleefd en waar de ontlading bij het publiek groot is. Die van De Dijk heet 'dansen op de vulkaan'.

7. Als ze er niet is
Hun grootste hit. De Dijk kan onvervalst romantisch zijn zonder te vervallen in boeketreeks teksten of kitsch. Dit is niet hun mooiste liefdesliedje. Dat vind ik "Wil je altijd van me houden" of "Zoveel ik kan" .Helaas hebben die het niet gered.

8. Wat een vrouw *
"Ze kan je laten zweven als jenever". Als Huub het zingt, geloof ik het

9. Bloedend hart
Eigenlijk is een toelichting overbodig. Dat doe ik dus ook niet behalve door op te merken dat de zin "en ik speel wat met mijn fluit" in 1982 niet door de beugel kon bij de meeste omroepen.

10. Mag het licht uit
Ooit heb ik gelezen dat de mannen van De Dijk niet gecharmeerd waren van dit nummer. Wat zou dat. Het vormde voor mij de eerste kennismaking met De Dijk en vanaf de cd Live 1990 ben ik echt liefhebber geworden.
"En na een lange, lange dag......"

In mijn inleiding trok ik een kort vergelijk met generatiegenoten Doe Maar en Het Goede Doel. Niet helemaal terecht; de eerste twee waren op hun best in de eerste helft van de jaren 80 en De Dijk vind ik op hun sterkst in de periode 1987-2002. In het pre-1987 tijdperk vind ik ze nog te bleu, te veel nederpop. Vanaf 1987 hebben ze hun eigen geluid gevonden en klinken ze ook zelfverzekerder en volwassener. Ik schreef al eerder dat De Dijk een vrij stabiele band is; vrijwel nergens zakken ze door de ondergrens en, ondanks mijn grote waardering, niet vaak stijgen ze boven zichzelf uit. Ze hebben geen klassieker die de rest van hun werk in de schaduw stelt.
Na 2002, na het aardige Muzikanten dansen niet, ben ik ze wat minder fanatiek gaan volgen. De glans leek ervan af en sommige nummers voelden geforceerd en als een herhalingsoefening. Inmiddels heb ik, op Allemansplein na, alle albums weer in huis. Op Brussel en Scherp de Zeis lijkt de band weer een zeer acceptabel niveau te halen, al moeten die nummers nog indalen bij me voordat ze bij mijn favorieten gaan behoren.

johannesA
1. Niemand in de stad
2. Onderuit *
3. Binnen zonder kloppen
4. Laaiend vuur
5. Nergens goed voor
6. We beginnen pas *
7. Groot hart
8. Als ze er niet is
9. Ik kan het niet alleen
10. Mag het licht uit

De Dijk is een voorbeeld van een fantastische live band, maar waarvan de albums niet altijd willen overtuigen.
Ooit nog eens na een concert mijn t-shirt laten signeren door de bandleden. Toen nog een tijdje met Hans Van Der Lubbe gepraat. Wat een leuke man. Zijn broer had iets meer sterallures.

cosmic kid (moderator)
johannesA:
Zijn broer had iets meer sterallures

Dat heb ik vaker gehoord. Ik ken mensen die Huub niet kunnen uitstaan vanwege zijn arrogantie. Persoonlijk kan ik er niet over oordelen, al zijn enige theatrale trekken hem niet vreemd.

01. Niemand in de stad
02. Kan ik iets voor je doen?
03. Wakker in een Vreemde Wereld
04. We beginnen pas
05. Binnen zonder kloppen
06. Dansen op de vulkaan
07. Nergens goed voor
08. Laaiend vuur
09. Ik kan het niet alleen
10. Mag het licht uit

Inderdaad beter als live band, ik denk dat er heel weinig mensen zijn die dat zullen tegenspreken.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:59 uur

geplaatst: vandaag om 10:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.