menu

Muziek / Nieuws / Geen plaats voor broedplaats Kytopia?

zoeken in:
BrotherJohn
Twee jaar terug zat ik geboeid te kijken naar enkele specials van Vrije Geluiden (VPRO) waar een unieke inkijk werd geboden in de muzikale broedplaats 'Kytopia' in Utrecht, een initiatief van vader Erik Benders en zoon Colin. Een doolhof van zo'n 25 muziekstudio's in het oude Tivoli waar jazz- en elektronicamuzikanten elkaar beïnvloeden. Colin, voorheen bekend als Kyteman, demonstreerde er o.a. zijn indrukwekkende modulaire synthesizer. Het leek me een paradijs voor mensen die van muziek hun leven hebben gemaakt, of eigenlijk: willen gaan maken.

Ik las in dit (best wel mooie) artikel dat deze locatie voor bepaalde tijd gehuurd was van de gemeente en dat nu na verkoop aan een vastgoedbedrijf de toekomst van Kytopia onzeker is. Per 1 april vinden ze dan wel een tijdelijk nieuw onderkomen in Den Dolder, maar daarna? Het zal steeds wel een gigantische verhuizing zijn stel ik me voor.

Colin zegt er zelf over:
Er is een schreeuwend tekort aan werkplekken voor muzikanten in Utrecht. Er studeren hele generaties kunstenaars af aan het conservatorium en de HKU die de stad zullen verlaten omdat er geen plek voor ze is. Geen toekomst. (...) We willen een permanente plek in de stad, maar Utrecht is zo ontzettend achterlijk vol.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:45 uur

geplaatst: vandaag om 12:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.