MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Normaal brengt alle 38! albums opnieuw uit op LP

zoeken in:
In 2025 viert de Achterhoekse rockband Normaal hun 50-jarig jubileum. Om dit te vieren brengen ze 38 albums uit op LP laat Bennie Jolink op Facebook weten. Vanaf 27 september dit jaar al komen er elke maand twee albums op de markt. De eerste twee albums die uitkomen zijn 'Oerend Hard' uit 1977 en 'Ojadasawa' uit 1978. Ieder album heeft z’n eigen kleur en bevat een inlegvel met de teksten. Ook zijn alle hoezen voorzien van het ’50 Jaar Normaal’-logo.

Ook al heb ik alles van de band in huis verheug ik me op deze reissues. Vooral erg leuk om de verzameling aan te vullen met de latere albums vanaf "Buugen of Basten" (1992) die nooit eerder op vinyl zijn verschenen. Het meest verheug ik mij op "Gas d'r Bi-j" (1994) en "Vernemstig te passe" (2003). Maar denk dat ik de klassiekers uit de beginperiode ook weer aanschaf. De eerste 7 albums, van "Oerend Hard" (1977) t/m "De Boer is Troef" (1983) zijn sowieso goud en raad ik iedere rocker aan.

Izzy Maurice schreef:
Maar denk dat ik de klassiekers uit de beginperiode ook weer aanschaf. De eerste 7 albums, van "Oerend Hard" (1977) t/m "De Boer is Troef" (1983) zijn sowieso goud en raad ik iedere rocker aan.

Ja, en de vraag is natuurlijk waarom die niet ook meteen op CD uitgebracht worden. Want de eerste twee (de Telstar-albums, zeg maar), die heb ik dan nog zowel op vinyl als op CD. Maar de platen die daarna volgden, op WEA, zijn heel moeilijk op CD te krijgen, maar wel betrekkelijk gemakkelijk op origineel vinyl te scoren. Volgens mij waren CD's uit die periode slechts korte tijd verkrijgbaar als pakketje in zo'n klomp-verpakking. Nou ja, afwachten maar, misschien gebeurt het alsnog.

Eind september kwamen de eerste 2 lp's "Oerend Hard" (1977) en "Ojadasawa" (1978) opnieuw uit op LP. Volgende week is het alweer tijd voor LP 3 "D'n Achterhoek Tsjoek" (1979) en LP 4 "Høken Is Normaal" (1980). Beide grote favorieten in de discografie van mijn Achterhoekse helden wat ik hou nu eenmaal van brekken.

Geinig is dat al deze LP reissues op gekleurd vinyl uitkomen. "D'n Achterhoek Tsjoek" op smokey (boemeltjes roestbruin?) vinyl en "Høken Is Normaal" op bloody mary rood vinyl. Dat maakt me nieuwsgierig naar de kleuren van de nog volgende LP's. Ik doe een gok: "Deurdonderen" op donderflits zilver, "De Boer Is Troef" op hooibaal beige, "Noar 't Cafe" op pilsener geel, "Top of The Bult" op nippel rose, "Ik Kom Altied Weer Terug" op boomerang bamboe bruin. Wie weet.

Beide LP's heb ik besteld via Platenzaak.nl en ik krijg er bierviltjes bij met opdruk van de hoezen. Daar kan mama mooi mijn pils opzetten

Gast
geplaatst: vandaag om 08:39 uur

geplaatst: vandaag om 08:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.