MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Nighttown failliet (en dicht?)

zoeken in:
Heftige shit...

--

BV Nighttown failliet, voortbestaan poppodium onzeker
Curator bekijkt per week of concerten nog doorgaan

De exploitatie B.V. van Nighttown is failliet. De aangestelde curator belde eind vorige week op met het nieuws en vroeg zich af of de B.V. het zelf wel door had. Niet dus. Bestuurslid Pim Bottema, die als woordvoerder is aangesteld: "Het is een groot gebouw, er werken veel mensen. Die dagvaardiging is vast ergens binnengekomen, maar hij heeft de directie nooit bereikt, helaas."

Niet dat veel had kunnen veranderen aan de feiten, geeft Bottema toe. Al heeft hij ook daar niet een duidelijk zicht op de situatie. De feiten zijn dat iemand zijn geld heeft opgeeist door het faillissement aan te vragen. Wie het is, wil Bottema niet zeggen. "Dat er er schuldeisers waren, wisten we natuurlijk wel. Maar het was ons niet duidelijk dat het water ons zo aan de lippen stond." Hij wil nu nog niet wijzen naar eventuele schuldigen.

"Het belangrijkste doel is nu de tent open te houden," aldus Bottema. "We moeten die curator zo snel mogelijk weer buiten de deur hebben." Dat kan alleen met een doorstart binnen nu en drie weken, zegt curator Dennis Martens zelf tegenover het Algemeen Dagblad. Tot die tijd is Martens de baas en bekijkt hij elke week of de geplande concerten doorgaan. Bottema: "Als het wat oplevert, gaat het door." Deze week is er voorlopig nog niks afgeblazen.

Hoe een doorstart, de meest voor de hand liggende oplossing op dit moment, eruit zou moeten zien, kan Bottema nog niet vertellen: "We moeten eerst kijken wat er allemaal mis is gegaan." Als voornaamste oorzaak van de lagere inkomsten wijst hij naar de ingestorte dance-avonden.

Het failliet van de B.V. kan ook verstrekkende gevolgen hebben voor het poppodium. Is bij andere podia het pand vaak gemeenteeigendom, in Rotterdam is het gebouw in handen van een particulier. Die verhuurt het aan de B.V. die het pand exploiteert. Daarnaast is er een derde partij, de Stichting Nighttown, die de programmering verzorgt. Die constructie maakt het bijspringen van de gemeente gecompliceerder. Bottema heeft het faillissement wel al gemeld bij de gemeente, maar nog niet gebedeld voor een financiële redding. "Ze liet weten zeer begaan te zijn met het lot van het podium en zegde toe mee te werken aan een oplossing." Bij eerdere discussies in de gemeenteraad was juist het private eigendom echter een struikelblok om te investeren in het pand.

Die investering kwam er uiteindelijk wel. Deze maand zou er gestart worden met de verbouwing van het pand, de gemeente had er 1 miljoen euro voor vrijgemaakt. Of die verbouwing nu ook op de tocht komt te staan, was woensdag nog niet duidelijk. Bij de gemeente was niemand bereikbaar voor een reactie.

Directeur van de Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) Siebe Weide reageert geschokt op het nieuws: "Een van de belangrijkste podia in Nederland valt om. Dat baart zorgen voor de toekomst van het popklimaat in Rotterdam. Ik hoop dat de gemeente Rotterdam vierkant achter Nighttown staat en deze voorziening niet weg laat vallen. Het probleem moet nog deze zomer opgelost worden, zodat het podium in het clubhoogseizoen (september) weer op eigen benen staat."

De Rotterdamse Raad voor Cultuur werkt juist nu aan een popnota voor de wethouder, met voorstellen om voor eens en altijd een duurzame oplossing te bedenken rondom de Rotterdamse poppodia. Clubs en poppodia in Rotterdam liepen de afgelopen tijd regelmatig tegen geld- en huisvestingsproblemen aan. In 2003 was het ook al bijna gedaan met Nighttown. Dit jaar nog werd Waterfront bedreigd met sluiting wegens een huurachterstand. Daarvoor waren experimenteel centrum Worm en dansclub Now&Wow lange tijd dakloos.

bron: http://3voor12.vpro.nl/3voor12/magazines/news/index.jsp?portals=2534202&magazines=10719222&news=29097949

Yak
Ja, ik zag die mail vanmiddag. Zou echt heel jammer zijn, want het allerleukste festival (Motel Mozaique) kan waarschijnlijk niet blijven voortbestaan zonder Nighttown.

titan (crew)
Jammer, op Ahoy en Rotown na schijnt het verdomd moeilijk te zijn om een poppodium in Rotterdam te exploiteren. Zoalng ik me kan herinneren is er sprake van moeilijkheden met financiën en dreigende faillisementen bij diverse podia. Ik wacht voor de zekerheid nog even met het kopen van kaartjes voor Johan en The gathering.

Zal wel meevallen allemaal hoor.

Nighttown is al jaren in de financiele problemen, volgens mij ook al wel is failliet gegaan, geswithched van eigenaar, ellende met het niet uitbetalen van portiers die daardoor te veel macht krijgen, Ronald molendijk liep er jarenlang zijn persoonlijke smaak door te duwen (zgn London vibe en deep house gevoel) wat resulteerde in zaterdag avonden met 20 mensen op de dansvloer..

Meer kans dat t dan nog wat wordt als ze failliet gaan en een andere organisatie bouwt er weer een leuke tent van.

Ja, de locatie is er wel naar. Ik moet zeggen dat ik de programmering van Nighttown de laatste jaren ook niet zo sterk vond. Zat weinig lijn in, voor mijn gevoel.

herman schreef:
de programmering van Nighttown de laatste jaren ook niet zo sterk vond
Een beetje een understatement al leken ze zich juist dit jaar wat te revancheren

Aero had al kaarten voor Johan en Joan As A Policewoman gekocht, maar volgens hem is Nighttown nu definitief failliet. Die concerten gaan waarschijnlijk niet door en kan hij naar zijn geld fluiten. De kleine lettertjes he?

Ik persoonlijk vind het ook jammer, al ben ik er maar 1 keer geweest, kortgeleden naar Yonderboi. Vond het prettige omgeving en intieme sfeer. Zal zeker een gemis voor Rotterdam zijn!

shappy1010
Locatie Nighttown is het probleem, er is niet te parkeren en de buurt is buitengewoon fout. Bovendien zijn de omwonende voor 99% Arabisch of Afrikaans, waarvan bekend is dat ze uberhaubt geen pop of rock liefhebbers zijn. Dan kun je daar als organisatie wel blijven koppig blijven zitten, maar er zijn veel betere locaties waar Nighttown het weer goed zal doen.

shappy1010 schreef:
er is niet te parkeren
Mwah....op 200 meter afstand is best een grote parkeergarage. Alleen parkeerprobelemen op koopavond dus maar dat is bij 013 niet anders.

Paradiso....das pas drama met parkeren

Yak
Oud nieuws wellicht, maar Nighttown is dus daadwerkelijk dicht voor onbepaalde tijd. Dat is nog allejezus snel gegaan.
Zie ook de Subjo's.

Yak schreef:
Oud nieuws wellicht, maar Nighttown is dus daadwerkelijk dicht voor onbepaalde tijd. Dat is nog allejezus snel gegaan.

Wel erg cool van Jamie Lidell

Er is vast wel iemand die het wil overnemen. Zou echt zonde zijn als het voorgoed gesloten wordt...

Joan as Police Woman is inmiddels verplaatst naar Rotown, en de rest is afwachten he.........

Johan duurt nog even. Ik hoop op een doorstart, waardoor dit geen gevaar loopt.

Maar hoe dan ook een gemis voor de stad want er is nu niets tussen Ahoy en Rotown.

aERodynamIC schreef:
Maar hoe dan ook een gemis voor de stad want er is nu niets tussen Ahoy en Rotown.

Niet helemaal waar... we hebben ook Waterfront nog. Niet vergelijkbaar met Nighttown natuurlijk. En ja; een gemis voor Rotterdam is het zeker! Maar ik verwacht wel dat ze (met behulp van wat gemeentegeld) een doorstart gaan maken. Een stad als Rotterdam kan toch niet zonder een poppodium als Nighttown

titan (crew)
Die doorstart zal er vast wel komen, al dan niet met gemeenschapsgeld. Ik denk wel dat de gemeente Rotterdam meer eisen gaat stellen inzake het management en de (momenteel nodeloos ingewikkelde) organisatiestructuur.

titan (crew)
Heineken gaat het failliete Nighttown overnemen. Heropening wordt over een paar weken verwacht.

En dat is dan weer goed nieuws

Dat is supernieuws !!! Weer een tent waar ik vrijkaartjes voor krijg

Als chef-afnemer van Heineken-vocht????

rayman schreef:
Als chef-afnemer van Heineken-vocht????
Voor die functie zou ik zeer geschikt zijn. Maar tis idd de Heineken connectie

Gast
geplaatst: vandaag om 15:22 uur

geplaatst: vandaag om 15:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.