MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Nederlands Pink Floyd boek op komst

zoeken in:
onder het mom van schaamteloze zelfpromotie....

Het is zover! In oktober verschijnt bij uitgeverij Aprilis het boek 'Pink Floyd In De Polder'. Na ruim tien jaar onderzoek, honderden uren in archieven, evenzovele telefoongesprekken en tientallen interviews komt er dan eindelijk tastbaar resultaat van een onderzoek dat begon voor een artikel in de allereerste uitgave van Pink Floyd fanzine Echoes, in september 1991. Directe aanleiding daarvoor was weer een artikel in Oor uit juni 1988, dat de geschiedenis van Pink Floyd in Nederland uit de doeken deed. Mijn artikel in Echoes was grotendeeld gebaseerd op dat verhaal, aangevuld met wat kleine wetenswaardigheden. Al snel kwamen er reacties en bleek dat er meer was, veel meer. Concrete feiten, verhalen, geruchten, de "ik ken iemand wiens broer bevriend was met iemand die in 1968 nog met Pink Floyd optrad"-anekdotes en alles wat daar tussenin zit. Soms onderhoudend, af en toe hilarisch, maar altijd boeiend. Langzamerhand ontstond er het idee dat hier wel een boek in zat, temeer daar de ontwikkeling van Pink Floyd's concerten hand in hand ging met de ontwikkeling van popmuziek op het podium: van achterafzaaltjes tot arena's, van op het laatste moment in elkaar geknutselde toernees tot in details voorgekookte ondernemingen. De bereidheid om mee te werken was doorgaans groot, en velen die betrokken waren bij de concerten van Pink Floyd zijn nog immer op de een of andere wijze werkzaam in de entertainmentwereld, van theaterdirecteur tot televisieproducer. De nadruk van het boek ligt vanzelfsprekend op de meest intensieve periode van de band, grofweg van 1967 tot 1977. De recente concerten van Roger Waters en David Gilmour in Nederland maken evenwel duidelijk dat de geschiedenis nog steeds in wording is. Een geschiedenis die we voor de periode 1967-2007 al hebben kunnen vastleggen in woord en beeld. We, omdat ik voor het op papier zetten van de vergaarde informatie steun op de hulp van een professional, muziekjournalist Robert Haagsma. Naast werkzaam voor uiteenlopende publicaties als Aardschok, Revolver, Oor en het Algemeen Dagblad heeft hij inmiddels ook enkele muziekboeken op zijn naam staan. Het boek is overigens veel meer dan een beschrijving van de Nederlandse concerten, het is vooraleer een boek over de geschiedenis van Pink Floyd. 'Pink Floyd In De Polder' is daarmee het eerste Nederlandse Pink Floyd boek.

voor meer info: http://www.pinkfloydboek.nl

Charles

Omayyad

Klinkt erg goed !
Kan ik alvast 2 exemplaren reserveren

Omayyad
badlands schreef:
Klinkt erg goed !
Kan ik alvast 2 exemplaren reserveren

Twee? Eentje voor op de wc zeker?

Omayyad schreef:
(quote)

Nee hoor, die andere is voor een hele goede vriend die helemaal Floyd gek is.

Leuk leuk

Omayyad schreef:
(quote)

zal wat hete foto's vasn Roger Waters opzoeken, speciaal voor de dames (zal wel lang zoeken worden overigens; heb al vijf jaar nodig gehad om een foto van Mason van de 1994 tour te vinden waar hij zijn ogen open had)

gefeliciteerd Charlezzz.

Gr,
sekreetje

charlezzz schreef:
(quote)

zal wat hete foto's vasn Roger Waters opzoeken, speciaal voor de dames (zal wel lang zoeken worden overigens; heb al vijf jaar nodig gehad om een foto van Mason van de 1994 tour te vinden waar hij zijn ogen open had)

Sietse
Leuk kadootje voor mijn vader met zijn verjaardag denk ik zo

Leuk cadeautje voor mezelf ook wel. Leuk dat je het met Robert Haagsma hebt geschreven; zijn recensies/artikelen lees ik altijd wel met extra oplettendheid (toen ik nog lid was van Oor/NRC).

Gefeliciteerd Charles.
Ik heb dan wel helemaal niks met Pink Floyd, leuk dat je dit voor elkaar hebt weten te boksen.

Gefeliciteerd en petje af!

Hou jij die pet maar op.
Is beter.

Heb Pink Floyd boek heb ik gisteren ontvangen. En het is HEEEEEEEL MOOI !!!!!!
Prettig formaat. Mooie harde kaft en goede kwaliteit papier. Geen goedkoop niemendalletje.
De foto's zijn mooi en van wat ik tot nu toe gelezen heb kan ik ook alleen maar positief over zijn.
Staan ( voor mij) heel wat leuke weetjes in.
Charles, mijn welgemeende complimenten met deze prachtige uitgave. Chapeau!!
Voor iedere PF- fan een "must have" en voor de muziekliefhebber in het algemeen een buitegewoon leuke aanwinst.

dank voor alle complimenten!

voor de liefhebbers een link naar een filmpje (vorige week opgenomen voor rtv noord holland's van zuks dus) : http://stream.rtvnh.nl/Zuks2007/Zuks-7-november.wmv

ow ja....

de schrijvers zijn a.s. zaterdag aanwezig in utrecht tijdens de verzamelaarsbeurs!

Onlangs zien liggen en even doorheen gebladerd. Ziet er erg leuk en interessant uit. Komt waarschijnlijk op mijn 'nog te kopen'-lijstje.

Sheplays
...en het boek is gekomen!!!

Mijn complimenten aan de makers want het ziet er prachtig uit.
Veel mooie foto's en illustraties! Ik sloeg net een pagina open met daarop een genstencilde aankondiging van een concert te Weesp en één te Heesch met knallende 'ligtsjoo'.

Ik ben er echt blij mee!

Gast
geplaatst: vandaag om 04:48 uur

geplaatst: vandaag om 04:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.