MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Watt, Rotterdam

zoeken in:
Dit is al wat ouder nieuws, maar ik ben blij dat er in Rotterdam weer een plaats is waar wat kleinere concerten gegeven zullen worden. In Ahoy komen artiesten voor een groot publiek, dus voor mij persoonlijk komen daar niet veel artiesten waar ik interesse in heb.

Op donderdag 4 september 2008 zal WATT in Rotterdam zijn deuren openen. Het zal de eerste duurzame Dance Club ter wereld zijn. Het gebouw, voorheen Nighttown, zal de komende maanden worden getransformeerd tot een duurzaam cultureel podium, dance club en poppodium.

Duurzaamheid speelt een sleutelrol in de exploitatie en bedrijfsvoering van WATT. Zo zal de zaal worden uitgerust met een energieopwekkende vloer van zes bij zes meter. Deze zet de beweging van de dansende bezoekers om in elektrische energie die vervolgens gebruikt wordt om de vloer te verlichten. De zerowaste bars, die ook worden aangeschaft, verbruiken een minimum aan elektriciteit en water. Ook zal er ook nog een ‘waterwall’ komen. Deze maakt het onzichtbare hemel- en grijswatercircuit zichtbaar. De ‘waterwall’ start bij de regenwaterbassins op het dak en eindigt via de toiletten bij het riool.

De organisatie Sustainable Dance Club zal nauw betrokken zijn bij de totstandkoming van WATT. Zij draagt zorg voor de juiste invoering van duurzaamheid in de bouw en exploitatie. Het ontwerp is in handen van de architectenbureaus Kossmann dejong en Döll – Atelier voor Bouwkunst. Ook is er een jongerenpanel, bestaande uit elf Rotterdamse jongeren in de leeftijd van 19 tot 26 jaar, betrokken bij WATT. Het doel daarvan is om elkaar wederzijds te inspireren. Daarnaast zal het panel als klankbord dienen in de aanloop naar de opening van de club en daarna.

WATT biedt na de verbouwing ruimte aan 2.050 mensen. Er passen maar liefst 1.400 mensen in de Grote Zaal, 300 in de 'Basement', 150 in de Theaterzaal en ongeveer 200 eetplaatsen in Lulu Cafe. In het Lulu Cafe kunnen de gasten terecht voor een authentieke en eenvoudige maaltijd en kleine borrel. De Stichting Live At Nighttown zal zorgen voor de programmering die zich laat typeren als breed en spraakmakend.

Uiteraard ben ik erg benieuwd naar hoe het er uit ziet.
Qua concerten kwam ik steeds minder in Nighttown omdat ik in Rotown meer van mijn gading kon bekijken.
Wel is het zo dat het ontstane gat dat Nighttown achterliet nu weer opgevuld gaat worden met artiesten die tussen Ahoy en Rotown in zitten. En op zich staan er nu al aardige bands geprogrammeerd (nog geen waar ik echt naar toe wil, m.u.v. het uitverkochte Iggy Pop).

http://www.youtube.com/watch?v=L1pOkzwbQII

http://www.youtube.com/watch?v=Neg1H8GZqNU

Echt duurzaam was het niet. Verlichte biertaps en warme lucht handdrogers op de WC....... En LED verlichting? Tja, daar maakt elke club gebruik van want dat scheelt op de electriciteitsnota. Wel blij dat Nighttown weer terug is.

Tsja dat heeft die ouwe mafkees van een Langenbach weer mooi voor elkaar, een duurzame disco , lekker meeliften op huidige trends en daarmee tevens de gemeente voor een fortuin aan subsidie lichten. Maar goed, desondanks is het best een mooie toko geworden, en de programmering is zeer behoorlijk, dus wellicht dat ik overweeg weer eens de stad van mn roots te bezoeken...

Jammer dat er nog niets van mijn gading geprogrammeerd staat.

Ik ga 12-9 waarschijnlijk wel kijken bij Ellen Allien en Modeselektor. Ben benieuwd.

FRANZ FERDINAND - Thursday 27th November at WATT in Rotterdam

voorverkoop vanaf a.s. zaterdag

TerryA schreef:
FRANZ FERDINAND - Thursday 27th November at WATT in Rotterdam

voorverkoop vanaf a.s. zaterdag

Ik wil heel graag naar een optreden in Watt en dit zou wel wat kunnen zijn, maar het is toch weer 30 euro en ik heb zeer goede herinneringen aan hun kleinschalige Rotown-optreden plus het gevoel dat Franz Ferdinand me momenteel wel eens heel wat minder zou kunnen gaan doen dan indertijd.
Ik heb nog een paar dagen bedenktijd zie ik

20 oktober speelt Motorpsycho in Watt voor "slechts" 20 euro. Speelt ook gegarandeerd 2x zo lang als FF

KLAXONS- Thursday 2nd October at WATT in Rotterdam

voorverkoop vanaf a.s. vrijdag!

Recensie van Modeselektor/Ellen Allien gisteren:

http://www.eclectro.nl/2008-09-13-recensie-modeselektor-ellen-allien-watt-rotterdam

Met veel beeldmateriaal, er valt aardig te zien hoe het is geworden.

Ow,

gaaf zeg...Rotterdam is sowieso wel bruisende stad met evenementen..
Ik zal de agenda es checken van Watt

Turbo-Frans

De tickets vind ik nogal aan de prijzige kant. Voor 7 of 8 euro heb je in Rotown ook een leuke avond. Donderdag eerst the klaxons in een uitverkocht bassement even proberen en misschien naar elbow, als de bank het toelaat.
Ben blij dat er weer een concertpodium in rotterdam is.

davidqotsa
the raven schreef:

Ben blij dat er weer een concertpodium in rotterdam is.

Ja want die hadden we gelukkig nog niet

Underground locaties als het Waterfront en de Baroeg tellen niet natuurlijk!

Vergeet Ro-town niet, al hebben die dezelfde programmeur.

‘Popzaal in R’dam gaat nu al failliet’
Gepubliceerd: 3 november 2008 14:02 | Gewijzigd: 3 november 2008 14:11
Door een onzer redacteuren

Rotterdam, 3 nov. Het Rotterdamse poppodium Watt dringt bij de gemeente aan op een eenmalige lening van 1,5 miljoen euro. Weigert het stadsbestuur, dan vraagt de twee maanden geleden geopende concertzaal nog deze week surseance van betaling aan.

Dat zeggen Watt-exploitanten Aryan en Willem Tieleman. De horeca-ondernemers uit Rotterdam claimen in financiële problemen te zijn gekomen door de aangekondigde komst van het gesubsidieerde Urban Culture Podium (11 miljoen euro) in Rotterdam-Zuid. „Onze financiers hebben zich teruggetrokken, want nóg een podium in de stad was niet de afspraak”, zegt Aryan Tieleman.

Zijn broer en hij delen de vrees van hun geldschieters dat een centrum voor de „grootstedelijke jongerencultuur” in de Maassilo zal leiden tot oneerlijke concurrentie. Daardoor zou het voortbestaan van de opvolger van Nighttown aan de West-Kruiskade in gevaar komen. Watt ontvangt dit jaar een subsidie van 435.000 euro.

Wethouder Rik Grashoff (participatie en cultuur, GroenLinks) paste vrijdag zijn omstreden plan aan. In de grootste zaal, met een capaciteit van tweeduizend plaatsen, zullen geen concerten worden geprogrammeerd. Dat staat in het voorstel dat hij nog deze week ter goedkeuring hoopt voor te leggen aan de gemeenteraad.

Volgens de broers Tieleman is dat niet meer dan een kosmetische ingreep. „Daarmee krijgen wij onze financiers niet terug.” Zij zeggen „door de gemeente op het verkeerde been” te zijn gezet. Zowel Grashoffs voorganger Orhan Kaya als burgemeester Ivo Opstelten zou deze zomer de toezegging hebben gedaan dat Watt (capaciteit grote zaal 1.500) de komende vijf jaar geen concurrerend podium zou krijgen. „Die afspraak is nota bene bezegeld met een handdruk”, zegt Willem Tieleman.

Grashoff en Kaya zeggen niets van een afspraak te weten. Het stadsbestuur is nog in gesprek met de broers Tieleman. Grashoff zei vrijdag bereid te zijn om financieel bij te springen. „Mocht dat echt nodig blijken te zijn.”

http://www.nrc.nl/kunst/article2047689.ece/Popzaal_in_R_dam_gaat_nu_al_failliet_

Jemig, het ging net lekker daar
Als er echt afspraken met betrekking tot nog een poppodium niet nagekomen zijn, zou dat wel zuur zijn. Sowieso, 'urban', gatverdamme!

Dit is heel slecht nieuws

davidqotsa
Weet je, ik snap het op zich ook wel. Als je dingen gaat programmeren wat normaal gewoon headliner is op de grootste festivals in de wereld (Franz Ferdinand, Iggy) snap ik ook wel dat het geld snel op raakt, WATT is natuurlijk niet de zaal met de grootste capaciteit. Zoiets moet volgens mij ook bakken met geld kosten. En dan ook die afspraken met opstelten„Die afspraak is nota bene bezegeld met een handdruk” hoe naief kun je zijn? Zulke dingen als concurrentie moet je gewoon goed voor mekaar hebben wil je een beetje zo'n tent kunnen runnen. Maar goed het zal wel makkelijker praten zijn als je aan de buitenkant staat i.p.v aan het roer van een plek als WATT.

http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/41050695
Er is weer flink een zooitje van gemaakt, heb ik het idee.

Ik was er al bang voor..... en daar gaat ie weer, de zaal die Rotterdam toch wel nodig heeft. Nu is het weer of het grote Ahoy of een klein zaaltje als Rotown.

Heb in Watt toch leuke optredens kunnen zien van Morrissey, Kings of Convenience en Kasabian.
Dat gaat weer vaker de trein richting Amsterdam pakken worden vrees ik

Het is wel jammer inderdaad, al moet ik zeggen dat ik er ook nooit geweest ben. Op de een of andere manier is A'dam toch een stuk aanlokkelijker.

Gelukkig heeft R'dam ook de Worm nog.

herman schreef:
Op de een of andere manier is A'dam toch een stuk aanlokkelijker.

Ligt er aan waar je woont

Ik vind het wel eens fijn om op mijn gemakkie naar een concert in Rotterdam te kunnen gaan dan dat ik meer dan een uur in die trein moet zitten, op de klok kijken en dan hard rennen na een concert.
Doordeweeks met de auto is ook niet bepaald een pretje (laten we het maar niet over de parkeergelden hebben).

Nee, ik ga het wederom missen......

Ben er slechts een keer geweest (KoC), maar vond het niet zo'n fijne zaal eigenlijk. Kon het gemis van Waterfront sowieso niet opvangen.

En Rotterdam heeft gelukkig nog de Worm inderdaad.

aERodynamIC schreef:
Ligt er aan waar je woont

Ik vind het wel eens fijn om op mijn gemakkie naar een concert in Rotterdam te kunnen gaan dan dat ik meer dan een uur in die trein moet zitten, op de klok kijken en dan hard rennen na een concert.
Doordeweeks met de auto is ook niet bepaald een pretje (laten we het maar niet over de parkeergelden hebben).

Nee, ik ga het wederom missen......

Kan ik me goed voorstellen, heb een vriendin in R'dam voor wie het altijd stressen is na een concert in A'dam. Ik heb geluk dat ik er precies tussenin woon.

Koenr schreef:
Kon het gemis van Waterfront sowieso niet opvangen.

Ook totaal niet te vergelijken zalen natuurlijk en daarom inderdaad geen vervanging te noemen.
Waterfront had een zeer eigen sfeertje en dat moet je dan niet onderbrengen in Watt (wat niet zo veel verschilde van voorheen Nighttown).

Dat stressen vanuit Amsterdam heb ik vooral te danken aan het feit dat ik vanuit Rotterdam nog een boemeltreintje moet hebben. Ook al is dat een afstand van niks: ik moet het wel zien te halen wil ik niet een dure taxirit hebben.

Heel vervelend dus en het betekent dat ik om 23 uur richting Amsterdam CS moet en dan is het stressen (eerst trammetje en dan hollen naar het perron).
In de zaal zelf ook op tijd naar achteren om op tijd bij de garderobe te kunnen zijn.

Dus dan waren concerten in Rotterdam voor mij een heerlijkheid. Artiesten als genoemde Kasabian of Morrissey treden niet op in Rotown en een persoonlijke live favoriet als Zita Swoon ook niet (meer).

Gast
geplaatst: vandaag om 01:30 uur

geplaatst: vandaag om 01:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.