menu

Muziek / Nieuws / Mojo maakt zwarte kaartjes ongeldig

zoeken in:
avatar van Cygnus
Op www.ad.nl :

[modknip nieuwsbericht]

avatar van gemaster
Ik heb een grote hekel aan die bedrijfjes met hun woekerprijzen, maar dit kan Mojo niet maken. Het is namelijk niet verboden (en dat zou natuurlijk wel moeten) .

Overigens snap ik niet waarom ze gewoon helemaal overstappen op etickets. Dan kun je ook geen zwarte handel meer krijgen, want niemand koopt een .pdf bestand waarvan je niet zeker weet of het zal werken of niet.

fastpulseboy
ja, bedrijfjes die woekerprijzen vragen mogen best afgeschaft worden....
Pdf kaartjes zijn natuurlijk wel makkelijker te vervalsen, krijg je weer een nieuw probleem want de zwarte handel zal natuurlijk altijd blijven bestaan...
En wat nu als je niet naar een concert kan...en je wil je kaartje doorverkopen? Zal nog wel moeilijk worden dan!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Puur economisch beschouwd zegt iets mij dat er bij vraag/aanbod/prijsvorming van concertkaartjes iets niet goed gaat. "Marktpartijen" die grote verzamelingen kaartjes opkopen en zwart doorverkopen... met kolen en staal gaat het niet anders.

Als Mojo nou een liefdadigheidsorganisatie was...

avatar van charlezzz
hypocriet als je het mij vraagt want een week of wat geleden bleek bij tros radar dat een van die woekeraars/vrije jongens gewoon aan mojo/livenation of ticketservice (moet ik even vanaf wezen) gelieerd was.

avatar van aERodynamIC
Morrissey in Watt: 40 euro.... bij dit soort bedrijfjes worden ze nu al voor 90 euro te koop aangeboden.
Heel fijn: een zaal met 1500 man capaciteit waar dit soort geldwolven blijkbaar al een deel van hebben kunnen bemachtigen zodat de fans straks wel bij hun moeten bestellen omdat ze er op reguliere wijze niet aan kunnen komen.
Mag van mij flink aangepakt worden en ik verdom het om daar mijn geld aan uit te geven.
Helaas zijn er te veel mensen die het dan toch maar doen waardoor dit soort bedrijfjes kunnen blijven bestaan.
Overigens vind ik mojo nu wel fout bezig want ze pakken juist de bezoekers nu wel heel hard aan op deze manier.

fastpulseboy
ja juist...
Ik hoop toch erg graag gewoon kaartjes te kunnen krijgen

fastpulseboy
lees net dat roadburn binnen 45 min uitverkocht was...Nu duiken er gigantisch veel kaarten op voor woekerprijzen bij internetbedrijfjes.... pffff, wie weet er een oplossing voor deze gekte?

avatar van charlezzz
los van alle ethische vragen krijg je met het ongeldig maken van kaarten straks wellicht ook fijne toestanden aan de deur als mensen er op dat moment achter komen dat hun kaart niet geldig is.

avatar van gemaster
fastpulseboy schreef:
ja, bedrijfjes die woekerprijzen vragen mogen best afgeschaft worden....
Pdf kaartjes zijn natuurlijk wel makkelijker te vervalsen, krijg je weer een nieuw probleem want de zwarte handel zal natuurlijk altijd blijven bestaan...
En wat nu als je niet naar een concert kan...en je wil je kaartje doorverkopen? Zal nog wel moeilijk worden dan!

Is pdf makkelijk te vervalsen? het gaat dan toch ook gewoon om de barcode.

Maar als ik op marktplaats een kaartje zie staan en ik weet dat het niets meer dan een pfd bestand is, dan zal ik het nooit kopen.

En voor degene die een kaartje hebben en echt niet kunnen: kijk rond in je vrienden en kennissenkring en anders heb je dikke pech.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Hoe gaat dit nou praktisch in zijn werk? Voor zover ik weet, kun je bij Ticketservice maximaal acht kaarten per persoon bestellen. Heeft een beetje woekerbedrijf honderd man personeel in dienst die tezamen achthonderd kaarten bestellen om met een flinke marge te verkopen (welke daarna weer onder honderd man + organisatie verdeeld moet worden)?

Of is de aan Mojo gelieerde woekeraar meer regel dan uitzondering en wordt het tijd dat de NMa eens ingrijpt?

fastpulseboy
gemaster schreef:
(quote)

Is pdf makkelijk te vervalsen? het gaat dan toch ook gewoon om de barcode.

Maar als ik op marktplaats een kaartje zie staan en ik weet dat het niets meer dan een pfd bestand is, dan zal ik het nooit kopen.

En voor degene die een kaartje hebben en echt niet kunnen: kijk rond in je vrienden en kennissenkring en anders heb je dikke pech.


tuurlijk is een pdf makkelijk te vervalsen...copy/paste en printen maar. Hoef je maar een echt kaartje te hebben....de rest met dezelfde barcode en verkopen maar....
En tja, als straks alle kaartjes zo gaan, kun je dus niks anders op bv marktplaats krijgen. Als je ze dan niet wil kopen gaat het concert dus sowieso aan je neus voorbij.

avatar van gemaster
Ja maar wat is dan het probleem dat die pdf's makkelijk te vervalsen zijn? Iedereen weet dat en dus zal niemand meer zwarte kaartjes kopen.

En als je geen kaartjes voor het concert hebt kunnen krijgen, dan is dat pech. Iedereen heeft evenveel kans om een kaartje te bemachtigen.

fastpulseboy
gemaster schreef:
Ja maar wat is dan het probleem dat die pdf's makkelijk te vervalsen zijn? Iedereen weet dat en dus zal niemand meer zwarte kaartjes kopen.

En als je geen kaartjes voor het concert hebt kunnen krijgen, dan is dat pech. Iedereen heeft evenveel kans om een kaartje te bemachtigen.


ja, maar daardoor kan je dus nooit meer naar concerten die uitverkocht zijn....
en er zal altijd vraag blijven naar kaartjes, dus zullen mensen echt wel pdf's gaan kopen
Ik dacht dat mijn verhaal best duidelijk was....

avatar van starbright boy
fastpulseboy schreef:
lees net dat roadburn binnen 45 min uitverkocht was...Nu duiken er gigantisch veel kaarten op voor woekerprijzen bij internetbedrijfjes.... pffff, wie weet er een oplossing voor deze gekte?

De enige oplossing die ik kan bedenken is op naam gestelde kaarten verkopen en maximaal een per klant, maar of dat wenselijk is?


avatar van Paalhaas
"We streven er naar uw tickets binnen 7 dagen bij u in huis te hebben !!"

Pff, TNT heeft dit soort post tegenwoordig gewoon binnen 1 dag op de juiste bestemming, hoor. Vragen die oplichters zonder pardon €24,- per kaartje extra, zijn ze dus ook nog eens te lui om vaker dan eens per week naar de brievenbus te lopen.

Overigens zijn dit soort ontwikkelingen erg kwalijk te noemen. Toen ik laatst te laat was voor een kaartje voor TV on te radio en ik even ging googlen, kwam ik al snel enkel van dit soort sites tegen die de kaartjes voor ca. €40 aanboden (eigenlijke kosten €12,50!). En inderdaad ook nog eens voor een concert dus met weinig beschikbare kaarten (Melkweg The Max, ook 1500). Hier moet snel hard tegen opgetreden worden. Op zich dus goed van Mojo (tenzij die 'directeur' van dat bedrijfje echt gelijk krijgt, dat zou wel erg dom zijn van Mojo dan), al moeten de fans nu wel even door de zure appel heenbijten. Maar bovenal is het belangrijk om voortaan gewoon principieel niet meer te kopen bij dit soort aanbieders. Die wet die doorverkopen verbiedt moet er echt snel doorheen, want dit kan zo niet langer.

avatar van aERodynamIC
Ticketforsale:

Morrissey

Prijs: € 95,00
Aantal kaarten beschikbaar: 40

Ik bedoel maar: zijn toch al 40 tickets en dat terwijl het een drama was om aan kaarten te komen op een normale manier.
De gewone prijs is overigens € 40,00

avatar van Devoo
Ik vraag me dan wel af, hoe concertorganisatoren te weten komen wie er een zwart kaartje heeft? Als je nu gewoon naar dat concert gaat, en je ticket afgeeft, hoe komen ze er dan achter dat je een zwart kaartje hebt?

avatar van lauradance
Ik vind het wel goed van Mojo, gewoon aanpakken die handel!
Als die mensen wisten dat die site niet helemaal jofel was dan is het goed, als dit niet zo is dan zitten zij nu met de gebakken peren, dus moet er wel een vergoeding komen.

avatar van herman
Devoo schreef:
Ik vraag me dan wel af, hoe concertorganisatoren te weten komen wie er een zwart kaartje heeft? Als je nu gewoon naar dat concert gaat, en je ticket afgeeft, hoe komen ze er dan achter dat je een zwart kaartje hebt?


Sinds vorig jaar zijn tickets persoonsgebonden, dus dat is makkelijk te achterhalen.

buizen
Moest even graven in m'n herinnering: wanneer hoorde ik dat nou, maar weet het weer precies (omdat ik toen op weg was naar een platenbeurs en het op de autoradio hoorde, heel toevallig op zo'n moment zo'n reportage): afgelopen zondagmiddag tussen 15.00-16.00 (in het eerst halfuur) was er op Radio 1 een reportage over het fenomeen woekerprijzen in de ticketsdoorverkoophandel.
Op de site van Radio 1 is er een 'uitzending gemist' gedeelte en heel toevallig valt die reportage niet meer terug te luisteren, jammer, had graag even een link geplaatst.
Mojo werd met de grond gelijk gemaakt door critici omdat Seat Wave ook van hen is en deze woekerprijzen vraagt, voor tickets die bij Mojo uitverkocht zijn maar waar Ticket Trade dan nog volop kaartjes heeft.
Zoiets noem je geloof ik hypocrisie.

Ondertussen bouwt buizen aan een nieuw topic over het onderwerp concerttickets. Want nu lees je zelfs bij Bryan Ferry allerlei indianenverhalen.

avatar van Mjuman
Het is rare handel. Wist wel dat het voor Mojo (onderdeel van het grote LiveNation) een doorn in het oog was dat er bij wederverkoop door derden aan kaarten - die zij op de markt hebben gebracht - nog eens wordt verdiend.

Er zijn partijen die nou eenmaal kaarten in (grote) hoeveelheden opkopen met het doel om daaraan te verdienen. Dat heet aanbodkant.

Aan de vraagkant zijn er mensen die er best wat extra's voor over hebben om alsnog een kaartje te bemachtigen; aanbod is schaars en in een gezond economisch mechaniek betekent dat dat voor het gevraagde een hogere prijs wordt gehanteerd - je hoeft maar naar eBay te kijken wanneer een bijzonder item wordt aangeboden of naar de huizenmarkt in bijv A'dam of Utrecht waar panden soms weggegaan voor een bedrag dat boven de vraagprijs ligt.

Echter: in het geval van tickets wordt door die grote opkopers ahw een kunstmatige schaarste gecreëerd. Wanneer er (stel) 1500 tickets beschikbaar zijn en opkopers kopen daarvan de helft, heb je een gehalveerde kans op een ticket tegen de normale prijs. Ook via Marktplaats worden soms op een rare manier tickets aangeboden (Radar heeft daar aandacht aan geschonken).

Helaas is een .pdf te verveelvuldigen - alleen de barcode of qr-code die erop is weergegeven werkt maar één keer. Hetzelfde geldt voor een sms-code.

In real life zouden we het gewoon niet accepteren als de oorspronkelijke verkoper (in dit geval Mojo) een opnieuw beschikbaar gekomen artikel (id. een ticket) tegen een hogere prijs zou verkopen; is een artikel in de ene winkel uitverkocht, dan ga je het toch niet in een andere winkel van dezelfde keten tegen een hogere prijs kopen? Wie garandeert mij nl die tickets niet vooraf opzettelijk zijn gereserveerd om er later een hogere prijs voor te kunnen vragen - zelfs via opbod. Dat heet ongeoorloofde prijsopdrijving.

buizen
Wat jij schrijft is precies waar het om gaat, Mjuman.

Aan de ene kant vind ik dat als je echt fan bent dat je dan gewoon je verantwoording hebt en met je digitale stretcher voor de digitale poort moet liggen 'dra de voorverkoop start, of nog mooier: in de winterse kou voor de deur van een verkooppunt dat fysieke kaartjes in voorraad heeft; en dat je dus niet moet janken als er op een gegeven moment (na dagen, of weken) geen kaartjes meer zijn en je alleen nog terecht kunt bij die crimineel hoge prijzen.
Aan de andere kant creëren die woekergrootinkopers natuurlijk absoluut juist (deels en mede) de schaarste en dientengevolge een prijsopdrijving, en dat is niet eerlijk.

buizen
Mjuman schreef:
Het is rare handel.
.......
......
In real life zouden we het gewoon niet accepteren als de oorspronkelijke verkoper (in dit geval Mojo) een opnieuw beschikbaar gekomen artikel (id. een ticket) tegen een hogere prijs zou verkopen; is een artikel in de ene winkel uitverkocht, dan ga je het toch niet in een andere winkel van dezelfde keten tegen een hogere prijs kopen? Wie garandeert mij nl die tickets niet vooraf opzettelijk zijn gereserveerd om er later een hogere prijs voor te kunnen vragen - zelfs via opbod. Dat heet ongeoorloofde prijsopdrijving.

Zou jij bereid zijn je zinnige bijdrage te willen verplaatsen/kopiëren naar dit topic, Mjuman?
Muziek >> MusicMeter Live! >> Concerttickets: de handel en wandel in vraag en aanbod.

avatar van Mjuman
buizen schreef:
(quote)

Zou jij bereid zijn je zinnige bijdrage te willen verplaatsen/kopiëren naar dit topic, Mjuman?
Muziek >> MusicMeter Live! >> Concerttickets: de handel en wandel in vraag en aanbod.


Done!

buizen
Mjuman schreef:
(quote)


Done!


avatar van Marcella87
Onder het mom van muziekorganisaties en geld

Gast
geplaatst: vandaag om 02:35 uur

geplaatst: vandaag om 02:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.