MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / "Platenlabels werken aan digitaal albumformaat"

zoeken in:
hdk-nl
Het volgende las ik op tweakers, wat vinden we hiervan? Ikzelf zit er persoonlijk niet echt op te wachten:

[modknip nieuwsbericht]

Platenlabels werken aan digitaal albumformaat | Pro | Tweakers.net Nieuws

Ik zit daar helemaal niet op te wachten. Bij gedownloade muziek wil ik gewoon wat mp3'tjes op mijn walkman en als het de moeite waard is koop ik gewoon de LP of CD.

Het is wel wat vreemd te lezen dat er aan nieuw bestandsformaat wordt gewerkt. Voldoen mp3 of wav niet meer? Goed de wereld is aan het veranderen, toch blijft voor mij de cd het medium voor muziek voorlopig. Het is weliswaar mooi als je bepaalde nummers van te voren kunt beluisteren, maar uiteindelijk wil je toch het echte product in handen hebben. De hier beschreven methode komt bij mij over of platenmaatschappijen zelf radio willen gaan maken om zo hun producten te slijten. Het kan op den duur een mooie tussenvorm zijn, omdat de radio bepaalde zaken links laat liggen, maar zoals ik al eerder schreef op een gegeven moment wil je als muziekliefhebber het echte product in handen hebben. Het cassettebandje uit de jaren zeventig van de vorige eeuw was mooi, edoch met de echte lp in handen was je net even wat blijer.

Je zal maar platenmaatschapij zijn en je rol in de keten ("van zand tot klant") steeds geringer hebben zien worden; dan moet je toch wel wat, of niet dan?

De hele keten omvat zes fasen (van 'hunten van talent', tot produceren, distribueren en verkopen); in een groot deel van die fasen hebben de platenmaatschappijen al lang de grip verloren op het proces (talenten presenteren zichzelf op internet en internet wordt ook gebruikt voor communicatie, promotie en distributie). Het mp3 formaat is een uitvinding die is gedaan op de universiteit, buiten betrokkenheid van platenmaatschappijen - au, dat doet zeer. Geen wonder dat ze zotte dingen gaan bedenken om weer een stukje terrein te heroveren.

Je kan dit ook lezen als "fax-fabrikanten" bedenken sneller transmissie-formaat; 4 sure, maar wie wacht erop.

Platenmaatschappijen kunnen zich beter bezinnen op hun positie en rol als dienstverlener naar de klant: hoe leveren ze waarde die zodanig als toegevoegde waarde wordt gezien dat er voor betaald wordt, een reële prijs.

Niemand betaalt 2 euro voor een pak volle melk (gewone prijs ca. 0,90) omdat de melk zo mooi verpakt is.

Nou ja, je kunt op zijn minst zeggen dat de platenmaatschappij eindelijk een beetje doorkrijgen waar het om gaat. Wat dat betreft is het een prijzenswaardig initiatief. Aangenomen dat dit niet zozeer een nieuw bestandsformaat is alswel een aanvulling (en dus compatibel) met bestaande standaardformaten. Ik neem tenminste aan dat ze niet zo dom zijn om weer iets heel nieuws te lanceren dat nergens op aansluit.

Maar ik denk dat het te laat komt. Ik heb elders op dit forum al eens opgemerkt dat ik bijzonder hecht aan de album-gedachte: een reeks nummers die weloverwogen in een bepaalde volgorde zijn vastgelegd en die qua sfeer en productie één geheel vormen. Maar volgens mij is dat een ouderwets idee waar alleen mensen van mijn leeftijd en ouder (zeg maar vanaf een jaar of veertig) mee behept zijn.

De meeste jongeren - maar er zijn vast uitzonderingen - willen toch gewoon een aantal nummers downloaden zonder al te veel poespas. En die gedachte overheerst momenteel bij het publiek dat de voorkeur geeft aan downloaden. Ik geloof er niet zoveel van dat die opeens tegen een meerprijs behoefte gaan hebben aan video's, plaatjes en teksten. Áls ze dat al willen, kunnen ze die elders net zo gemakkelijk gratis vinden.

En het publiek van de oude stempel bereik je er ook niet mee, volgens mij. Als ik naar mezelf kijk, blijf ik toch vooral CD's en LP's kopen in plaats van downloaden. Als je een beetje goed om je heen kijkt, is dat met de huidige standaardprijs voor een download (89 of 99 cent toch?) vaak nog een stuk goedkoper ook.

@Gaucho:
Prijzenswaardig? Ik moest onwillekeurig hieraan denken.

Overigens stip je wel een aantal essentiële punten aan:

* waarde - die mensen aan iets toekennen
* beleving - verbonden aan (laat ik het even zo noemen) het output (of delivery) format
* prijs

Even ook kijkend naar de US lijkt de prijs voor download zich (ruwweg) tussen de $0.70 en $1.10 te stabiliseren (aanbiedingen uitgezonderd) en de prijs per album tussen de $5.00 en $8.90 - uitzonderingen daargelaten. Dat is een MP3 download

De cd's kosten - afgezien van van de back catalogue - bij een CDWOW of vergelijkbaar tussen de 7 en 9 GBP (zeg tussen $ 10 en $ 12). Het verschil is niet meer zo groot. De PCM (puls code modulation) kwaliteit van een cd overtreft de meeste mp3's by far. Voor dat prijsverschil moet de platenmaatschappij waarde toevoegen - of misschien nog iets zakken met de prijs.

Een extra formaat creëren levert niets op - platenmaatschappijen begrijpen heel weinig van wat digitaal betekent. Toen de eerste cd's via internet werden verhandeld (zeg rond 96 - 97) wendden de grote platenzaken zich tot de platenmaatschappijen met het verzoek om digitale info over de cd's - met als doel die cd's te verkopen. Promotionele info (over de band, het album) levert omzet op. Zelfs de metadata over het album (tracks, tijdsduur, hoesfoto, meespelende musici) waren vaak niet eens beschikbaar in digitaal formaat. Het OHK-smoesje was dan: "bescherming van de rechten op de foto, en de teksten".
De instelling van de platenmaatschappijen was altijd: one product for all; wij maken voor jullie iets dat jullie mogen kopen. De laatste paar jaar is daar enige verandering ingekomen. Het mediagedrag van mensen is de afgelopen 25 jaar gronding veranderd en daar willen ze maar moeizaam aan.

fastpulseboy
idd.....
veeeeeel te laat dit initiatief.
Kan me wel voorstellen dat het aantrekkelijker wordt voor sommige mensen om zo een plaat te kopen. Maar mij zal het niet veel boeien. mp3's werken prima en foto's enzo zijn leuk als er iets bijzonders van gemaakt wordt (om een LP ofzo hehehe).
Maar wel leuk om .cmx bestanden weer lekker illegaal te downloaden. Weet je iig dat de tags allemaal kloppen en je minder geouwehoer hebt met verschillende mapjes op je ipod als het een samengeraapt zootje is.

hdk-nl
Die hele cmx bestanden zit ik nou juist niet op te wachten. Hetgeen wat mij stoort is dat ze weer op eigen houtje een compleet eigen standaard gaan brengen terwijl de aanwezige standaarden allang goed genoeg zijn. Bovendien is Apple er ook mee bezig iets soortgelijks op te zetten en daar kunnen ze het nog wel eens zwaar mee krijgen aangezien die heel wat marktaandeel hebben met de iTunes store en iPod's et cetera in het digitale/online segment.

Elk eigen formaat leidt idd weer tot de-standaardisatie en voor audio-files hebben we er al genoeg.

Vorig jaar met i-tunes - gedownload en geïnstalleerd; bleek ie op mijn windhoos niet te draaien, waren mooi wel alle mp3's vernökt en omgetoverd naar AAC - thank you very much, lekker gebruiksvriendelijk! You can me the iPot op!!

Nergens stond dat voor die grote iPod minimaal XP nodig was - ik draaide nog met 'proven technology' - Win2000/Prof ed. Zal binnenkort nog eens een poging wagen.

Stijn_Slayer
Tja, ik snap de bedoeling wel. Maar ik ga echt geen geld geven voor bestanden die dan op m'n pc komen. Filmpjes e.d. vind je ergens anders op het net ook wel.

Ik hou het bij de CD's en LP's.

Ze moeten in principe iets ondernemen tegen al dat gedownload...
Maar ik denk dat er veel mensen zullen zijn die denken zoals Stijn_Slayer.

Als ik al iets download dan is dat alleen maar om te horen of het iets is....... zo nee weg er mee, zo ja dan zo snel mogelijk op orgineele geluids drager in mijn collectie zien te krijgen.

Dus voor mij hoeft het allemaal niet.

sq
Ze moeten dat format maar op een plaatje branden en het zo maken dat ik het kan afspelen in mijn CD speler én in mijn DVD. Mooi, liefst slijtvast hoesje eromheen, gegarandeerd 100 jaar houdbaar en dan verkopen voor 8 euro per stuk.

Dat is tenminste een echte verbetering. Ik zou geen CD meer branden, en zeker tweemaal zoveel kopen als nu.

Kreeg een nieuwsbrief met deze info over PlayApp.

Da's wel aardig: open format - niet proprietary (afgeschermd, vendor lock-in), maar gewoon universeel; en dan snijdt het hout, ook qua toepassingsmogelijkheden.

dat is chinees voor mij Mjuman;

what the heck is een apps en wat is er open aan een open format ??

Ik zie nog gebeuren dat binnen afzienbare tijd de cd verdwijnt en er voor de echte liefhebbers alleen vinyl overblijft, dat zou lachen zijn....

@OF: Open format: een neutraal formaat dat iedereen kan en mag gebruiken en toepassen; net zoals je in feite een (plat)tekstbestand in (.txt) in elke editor kan openen; .doc is nl een echt MS-format (al denk we anders).

De tegenstelling tot open is proprietary (iedere leverancier een eigen format) - het huidige schoolvoorbeeld daarvan is wel hoe je een oplader op je mobiel aansluit: tientallen varianten (vaak per merk nog niet eens uitwisselbaar). Dat ebetekent dat je alltijd spullen van die ene leverancier moet kopen.

PlayApp - gaat met de artiest een overeenkomst aan en zorgt dan (mbv van dat format) dat die ergens op kan spelen.

Tegenwoordig koop ik steeds vaker weer nieuwe lp's - mijn beleving daarvan is dat de gevoelswaarde ervan hoger ligt dan die van een cd. Een lp is vaak maar 2 euro duurder; bij cd's krijg ik regelmatig het gevoel: leuk dat jullie voor mij een digitale kopie heben gemaakt (voor relatief veel geld) - anders gezegd, gevoelsmatig: een lp is iets unieks, een cd zoiets als een bandje.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:15 uur

geplaatst: vandaag om 03:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.