MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Eerbetoon aan eerste Nederlandse rock 'n rollsong

zoeken in:
Op woensdag 18 november is het precies vijftig jaar geleden dat Peter Koelewijn en zijn Rockets het nummer 'Kom van dat dak af' opnamen.
Het singletje, uitgekomen in 1960, zorgde voor de doorbraak van de Nederlandse rock 'n roll. (En dus niet 'Rock little baby of mine' van de Tielman Brothers dat niet of nauwelijks aandacht kreeg).

Bij wijze van eerbetoon aan 'Kom van dat dak af' zal de band Peter Pan Speedrock het nummer op woensdag 18 november eenmalig 'live' uitvoeren op een dak aan de Heezerweg in Eindhoven, de straat waar Peter Koelewijn in 1940 werd geboren.
Het optreden is omstreeks 18.00 uur.
Meer informatie kun je in de loop van de week vinden op de website van het Eindhovens Dagblad dat het initiatief nam voor dit eerbetoon: www.ed.nl

Wat leuk!

Elvis Presley
Is vandaag ook niet de dag waarop Koelewijns nieuwste album is uitgekomen?

Inderdaad, vandaag is zijn nieuwe cd 'Een gelukkig man' verschenen. Is door Koelewijn in eigen beheer uitgegeven. De cd heeft raakvlakken met 'Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou', zijn meesterwerkje uit 1977.

Sheplays
Philipstown schreef:
(En dus niet 'Rock little baby of mine' van de Tielman Brothers dat niet of nauwelijks aandacht kreeg).

Dat is dus een grote schande en mag nu dan wel eens rechtgezet worden.

Voor mij blijft de eerste nederlandse Rock 'n Roll song Radar Love van Golden Earring.
De titel eerste Rock 'n Roll song heeft Koelewijn volgens mij zichzelf in eerste instantie toe gezegd.

Het is dat Little Richard nog leeft; anders had hij zich om gedraaid in zijn graf.

Elvis Presley
Ik denk dat LR wel wat beters te doen heeft.

Hehe, ik hoop het allesinds voor de Kleine Richard...

deric raven schreef:
Voor mij blijft de eerste nederlandse Rock 'n Roll song Radar Love van Golden Earring.
De titel eerste Rock 'n Roll song heeft Koelewijn volgens mij zichzelf in eerste instantie toe gezegd.

Het is dat Little Richard nog leeft; anders had hij zich om gedraaid in zijn graf.

We spreken over de eerste Nederlandse rock 'n rollsong. En zoals je hopelijk weet is Little Richard afkomstig uit de Verenigde Staten. En zelfs Little Richard heeft de rock 'n roll niet uitgevonden, dan moet je verder terug in de tijd en kom je uit bij de eerste bluesartiesten, denk ik.

En Radar Love? Dat komt uit 1973, veertien jaar (!) nadat 'Kom van dat dak af' uitkwam. Radar Love kan dus onmogelijk de eerste Nederlandse rock 'n rollsong zijn!
Sterker, de Earring had natuurlijk al een heel rock 'n roll-oeuvre opgebouwd, voordat Radar Love uitkwam ('Sound Of The Screaming Day, Just A Little Bit Of Peace In My Heart enzovoort).

En als je voor 'Radar Love' kiest, dan sla je automatisch bands als Q65, The Outsiders, The Motions en Brainbox over.

Ik beland dan toch weer bij Peter Koelewijn. Dat was, ook objectief gezien, de eerste rock 'n roll-hit van Nederlandse makelij. (Het nummer van de Tielman Brothers werd slechts in een beperkte oplage geperst en is bovendien in België opgenomen. Maar omdat OOR, de VPRO en Muziekcentrum Nederland het nummer van Koelewijn blijkbaar niet cool genoeg vonden, schoven ze vorig jaar de Tielman Brothers naar voren als makers van de eerste Nederlandse rock 'n roll-hit).

Maar, de disccusie blijft leuk. Ik zou echter zo gauw geen andere kandidaat voor de eerste Nederlandse rockhit weten dan 'Kom van dat dak af'. Opgenomen in 1959! Daarvoor kende Nederland geen eigen rock 'n roll-scene: of je moet Eddy Christiani en de Selvera's als rockmuziek willen typeren.

Overigens, Koelewijn heeft zijn nummer nooit naar voren geschoven als eerste rock 'n rollhit. Hij vindt de discussie daarover onzinnig, wat niet wegneemt dat die discussie wel interessant is!

Ik bedoel dat Little Richard zou lachen als hij het nummer van Koelewijn zou horen.
Verder is het wat Golden Earring betreft ook wel persoonlijk, en ben ik blij dat jij die bands noemt; zo horen daar ook zeker Earth & Fire, Cuby en Focus bij.
Radar Love blijft voor mij nog steeds rocken, dat heb ik gewoon niet met Peter Koelewijn. Al wordt Barry Hay ook wel steeds meer een parodie op zichzelf; helaas.
Maar je moet ergens beginnen, en ik denk ook wel dat hij in 1959 baanbrekend was in Nederland.

Elvis Presley
Het nummer is in ieder geval onvervalst rock & roll!

Dat msh wel maar meer een soort kermis rock'n'roll dan... met alle respect voor Peter Koelewijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:48 uur

geplaatst: vandaag om 04:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.