MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Kersthit voor RATM, oftewel: hoe je heel gemakkelijk de hitlijsten kunt beïnvloeden

zoeken in:
Uit de Belgische krant De Morgen:

[modknip nieuwsbericht]

Her en der op deze site is wel vaker ter sprake gekomen hoe hitlijsten gemakkelijk beïnvloed kunnen worden (vooral omdat je tegenwoordig niet eens zoveel downloads meer nodig hebt voor een nummer 1-hit), maar dit is toch wel weer een mooi voorbeeld.

Persoonlijk vind ik Killing in the name een waardeloos nummer, maar ik vind het wél weer leuk dat een paar fans hiermee dat hele X-factor-circus de loef afsteken, want daar krijg ik onderhand óók een sik van. Elk jaar opnieuw zo'n kersthit in de vorm van een cover van een wannebe-sterretje. Ook dát vind ik trouwens een voorbeeld van manipulatie van de hitparade: geef er maar genoeg aandacht aan op tv en je bent verzekerd van een nummer 1-hit. Een topper die niemand zich over een paar jaar kan herinneren. Of weet jij nog wie Jim en Jamai waren?

Tot slot: die laatste alinea uit dat stuk vind ik ook wel weer veelzeggend: in Nederland en België kan er dus nooit meer een nummer een hit worden als het ouder is dan twee jaar? Wat is dat voor onzin?

Óf een braakopwekkende X-factor slijmballad wordt kerst#1, óf een afgekloven bot uit 1992. Dit kerstverhaal kent alleen maar verliezers

Ze hadden gewoon voor een leuke gezellige kerstevergreen moeten gaan. In plaats van een suffe Idols kerst wordt het nu een sneue puberale kerst. Tel uit je winst...

Leuk initiatief, msh ook eens proberen bij al die top 100 songs die me ook stilaan de keel uitgangen...

What about that, sucker!

Antonio
Ik had dit heugdelijke feit gisteren al gemeld door er een topic over te openen, maar die is kort daarna door een moderator verplaatst naar het topic over Kerstmuziek...

Benieuwd hoe lang deze blijft staan

and they all did as was told them..

Antonio
Gajarigon schreef:
and they all did as was told them..

Toch lichtelijk ironisch dat een nummer met zo'n refrein op 1 komt JUIST doordat mensen doen wat ze gezegd is

gaucho schreef:
"Fuck me, it"s crazy! I can"t believe it", is de reactie van Jon Morter, die de actie bedacht en in zijn missie publieke steun kreeg van sir Paul McCartney. Rage Against The Machine zelf beloofde intussen een gratis optreden in Engeland en draagt de opbrengsten van de singleverkoop over aan welzijnswerk. "Dit is een overwinning op steriele pop", klonk de band in een reactie.

De intentie was goed maar dan hadden ze een ander nummer moeten hebben gekozen dan Killing in the Name van RATM (vind ik ook een kutnummer), liefst één van een nog onbekende artiest.
Dit bewijst wel dat de hitparade nu wel erg manipuleerbaar is, wat de platenmaatschappijen van die 'idolen' ook doen.

Inderdaad, of gewoon iets van een andere artiest dan dit platgedraaide nummer. Heeft ook een beetje puberale bijsmaak zo. Triest dat Rage Against the Machine zich hierachter schaart; het motto fuck you i won't do what you tell me is blijkbaar ook geen stuiver waard, als iedereen achter zo'n actie aanloopt.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:25 uur

geplaatst: vandaag om 01:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.