MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Iran wil muziek verbieden

zoeken in:
[modknip nieuwsbericht]

Ik zou ook wel bepaalde muziek willen verbieden

Geintje...

Gestoorde gek die Ali Khameini, maar zijn gedachten zullen ook in het grootste deel van de Moslimwereld als fundamentalitische onzin worden afgedaan.

Hawkhead
Vreselijk, dat zulk soort mensen denkt zelf voor Allah/God te moeten spelen. En vreselijk de mensen die geloven in een God/Allah die muziek zou afkeuren.
Arme mensen in Iran...ik zou geen dag zonder muziek kunnen.

Nou, ik vind dat Ayatollah Ali Khameini groot gelijk heeft.

Het verbieden van muziek lijkt me een enorme stimulans voor de Iraanse undergroundmuziekscene.
Op langere termijn zal een dergelijk verbod het einde betekenen van het regime. Iran is een land met een interessante muzikale geschiedenis. Dat kan niet zomaar ontkend worden.

De muziek van Pink Floyd hoeft van mij niet per se verboden te worden, maar ik ben wel een voorstander van Pink Floyd-loze drinkgelegenheden en radiostations.

Je zou er eigenlijk om moeten lachen, als het niet zo in en in triest was.

Stel je voor;
de herdersjongen op de vlaktes rond Tabriz,
die door een fanatieke volgeling van Khamanei wordt verlinkt, omdat hij, leunend op zijn herdersstaf,
zachtjes, bijna onhoorbaar
een liedje van Oum Kalthoum zong......gewoon omdat hij zich goed voelde en toch niets anders te doen had..........

ik bedoel wat is next,
het bestrijden van fantasie??

Zou het niet mogelijk zijn om gewoon Iran als geheel te verbieden?

Muziek op zich kan, zegt Khamenei. Maar je mag het niet aanleveren en promoten.
Dat lijkt wel een beetje op het Nederlandse softdrugsbeleid.

Ik meende dat muziek in Iran al lang verboden was eigenlijk...

Frank Zappa schreef in 1979 in de liner notes van Joe's Garage Act 1 namelijk het volgende:

If the plot of the story seems just a little bit preposterous, and if the idea of The Central Scrutinizer enforcing laws that haven't been passed yet makes you giggle, just be glad you don't live in one of the cheerful little countries where, at this very moment, music is either severely restricted...or, as it is in Iran, totally illegal.

Ayatollah Ali Khameini is zo te zien de zelfbenoemde Central Scrutinizer van Iran...

Maartenn (crew)
Inderdaad Stalin. Een issue wat al veel langer aan de orde is.

En begrijpelijk. Sommige muziek is natuurlijk ook ronduit verdervelijk!

Benno
Stalin die commentaar geeft op censuur... typisch...

Benno schreef:
Stalin die commentaar geeft op censuur... typisch...

Die ironie was mij bij het schrijven van het bericht volledig ontgaan moet ik je eerlijk zeggen...

buizen
Stalin, je was laatst in Iran en schreef over hoe mooi dat land en de bevolking is.
De bevolking is ook 'warm' en gastvrij.
Maar oh, oh dat regiem.

Grote problemen voor de Iraanse band Confess. Twee leden van de grovemetalband zijn namelijk opgepakt door de Iraanse Revolutionaire Garde en dreigen geëxecuteerd te worden. Hun misdaad: het maken van hun favoriete muziek.

Metalfan.nl: Leden Iraanse band Confess hangt executie boven het hoofd

buizen schreef:
Stalin, je was laatst in Iran en schreef over hoe mooi dat land en de bevolking is.
De bevolking is ook 'warm' en gastvrij.
Maar oh, oh dat regiem.

Grote problemen voor de Iraanse band Confess. Twee leden van de grovemetalband zijn namelijk opgepakt door de Iraanse Revolutionaire Garde en dreigen geëxecuteerd te worden. Hun misdaad: het maken van hun favoriete muziek.

Metalfan.nl: Leden Iraanse band Confess hangt executie boven het hoofd

Dit is natuurlijk vanuit ons westers oogpunt niet te rechtvaardigen en 1 van de redenen waarom hoop mensen hier Iran nog steeds zien als schurkenstaat.

Het is in mijn beleving inderdaad het regime wat het de mensen in Iran en het beeld wat daardoor in het westen heerst, zo moeilijk maakt.
Ik kan natuurlijk niet in de hoofden van de locals kijken en wellicht zijn er vast hardliners die het eens zijn met dit soort straffen.

Maar mijn idee na gesprekken met Iraniers ter plekke, is dat vrijwel iedereen behoorlijk gematigd, vriendelijk en open is.
Ook hun zitten niet te wachten op dit soort praktijken en willen gewoon af van de van hoger hand opgelegde regels die hun in heel veel aspecten van het dagelijks leven zo belemmerd.
Regels bovendien waardoor ze in het buitenland met de nek worden aangekeken, iets wat ze door het gebruik van VPN wel degelijk weten.

Under the Influence of Foreign Propaganda IranWire

Music Censorship on the Rise IranWire

Musical Instruments are a Crime on Iranian TV IranWire

Misterfool
Stalin schreef:
Dit is natuurlijk vanuit ons westers oogpunt niet te rechtvaardigen en 1 van de redenen waarom hoop mensen hier Iran nog steeds zien als schurkenstaat.
Uiteraard moet je een onderscheid maken tussen de bevolking en het theocratische regime dat in Iran aan de macht is. Ik vind het echter wel wat cultuurrelativistisch om te zeggen dat het niet te rechtvaardigen is vanuit een "westers" oogpunt. Het strafbaar stellen van een gangbare menselijke uitingsvorm zoals muziek is rationeel gezien volstrekt immoreel.

buizen
En van een band (of van wie ook) is het natuurlijk niet echt slim en handig om in een land als Iran te koketteren met religiebespotting. Metalbands vaak eigen.
Zo'n band kun je beter in Zwaagwesteinde of Tilburg beginnen.
Wij leven in een vrij land.
Als ik iets kan doen voor deze band doe ik het, maar wat? Hun album is ook al nergens te koop (maar misschien help je ze daar juist niet mee, nu).

Sterkte aan deze bandleden.

Misterfool schreef:
(quote)

Uiteraard moet je een onderscheid maken tussen de bevolking en het theocratische regime dat in Iran aan de macht is. Ik vind het echter wel wat cultuurrelativistisch om te zeggen dat het niet te rechtvaardigen is vanuit een "westers" oogpunt. Het strafbaar stellen van een gangbare menselijke uitingsvorm zoals muziek is rationeel gezien volstrekt immoreel.

Dat laatste heb je zeker gelijk in en ik had het wellicht anders moeten formuleren.
Maar ook wij westerlingen hebben ons in het verleden schuldig gemaakt aan het verbieden/verbannen van bepaalde muziek en andere uitingen van menselijke gevoelens.
Dit alles vaak vanuit religieus oogpunt.
In 1999 en 2003 nog wilden ze vanuit de Reformisten Kerk in Putten en Dokkum een verbod op het Walpurgisnacht, wat zogenaamd heidens zou zijn.

In Rusland is het vandaag de dag ook nog steeds schering en inslag wat betreft de censuur op muziek, film en andere kunstvormen.
En de wereldwijd bekende en veelal gerespecteerde BBC kan er ook wat van...

Wil absoluut niet goedpraten wat er in Iran gebeurd, dat zeker niet.
Maar ook ''bij ons'' was het tot vrij recentelijk ook geen walhalla en er is door vele kunstenaars aardig voor gestreden om te komen waar we nu zijn.

Ik kan alleen maar hopen dat dit laatste weer in Iran gebeurd.
Weer, want tot aan de revolutie in 1979 kon alles wel gewoon daar in Iran.

Luister maar...

Vooral Helelyos van Zia Atabi is geniaal

buizen
Om die band te steunen en misschien iets te kunnen betekenen kun je een petitie tekenen.

1 minuut werk.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:48 uur

geplaatst: vandaag om 14:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.