MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / 3 FM toont hitlijst op basis van sociale media

zoeken in:
[modknip nieuwsbericht]

Tja, je kunt je afvragen hoe betrouwbaar zoiets is vandaag de dag.
Als beginnend bandje kun je natuurlijk via via al je vrienden, familie, kennissen, boeren, buitenlui, vage bekenden, hyves-matties, holmaten, collega's, reclassering, je advocaat, kinderen, jeugdsoos, barman, schuldeisers, belastingdienst, CJIB, opa en oma, je slager, je bakker en je overblijf-juffrouw vragen om berichten te plaatsen op je sociale media, om aldus op deze manier ergens bovenaan een of ander dubieus 3FM lijstje te gaan bungelen...

Heeft op deze manier niets meer te maken met echte kwaliteit en originaliteit mijn inziens, of ben ik nu te cynisch ?

Oh geweldig. We hadden al een hitlijst op basis van gerommel in de marge (lage verkoopcijfers, dus zéér beïnvloedbaar, zoals al meerdere malen is aangetoond) en nu krijgen we een lijst die je op allerlei manieren kunt manipuleren.

Want ik ben het met Stalin eens: als je slim bent in het genereren van propaganda en aandacht, speel je je zelf dus eerder in de kijker, ongeacht de kwaliteit of zelfs maar de wérkelijke belangstelling die er voor je liedje zou kunnen bestaan. Het woord 'vriendjespolitiek' krijgt zo wel een heel nieuwe dimensie.

En hoezo 'poptalenten voor wie de hitparade voorlopig nog te hoog gegrepen is'? De drempel tot de hitlijst is nog nooit zo laag geweest. Laat je liedje een paar honderd keer betaald downloaden en je hebt al een hit te pakken. Moet niet zo moeilijk te regelen zijn.

En nee, het gaat op deze manier allang niet meer om de muziek zelf. Maar ik ben van nature eveneens vrij cynisch ten opzichte van dit soort dingen...

In Spotify kun je opvragen welke nummers in Nederland het meest populair zijn. Volgens mij is dat de beste graadmeter, want dat gaat af op het aantal draaibeurten door individuele gebruikers.

Momenteel is dit de lijst:

(afbeelding)

En hoeveel mensen hebben Spotify?

In september waren er 10 miljoen gebruikers, maar het groeit erg snel dus het zal inmiddels wel wat meer zijn.

Wat betreftt sociale media: ik denk dat het wel een betere graadmeter is om te zien wat populaire muziek is dan verkoopcijfers, aangezien singles amper nog verkocht worden (voor zover ze ueberhaupt nog te koop zijn, bij de meeste platenzaken niet meer). Gezien de hoeveelheid gebruikers van Hyves, Facebook, Twitter, etc. denk ik niet dat een bandje erin komt als het alleen door zijn directe omgeving geplugd wordt.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:33 uur

geplaatst: vandaag om 06:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.